Sobota 16. ledna. Svátek má Ctirad.

Tržby rostou. Obchodníci zdražují

„Zhoršování ekonomického počasí může odrazovat spotřebitele od realizace nákupů drahého zboží dlouhodobé spotřeby. Tento vývoj byl již zaznamenán na propadu prodejů nových osobních automobilů,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

„Vyšší tržby z maloobchodu odráží rostoucí životní úroveň Čechů, kterým v posledních letech výrazně vzrostly příjmy. Část navýšených příjmů však lidé reálně ztrácí kvůli inflaci,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Růst mezd navyšuje poptávku po zboží. Rostoucí ceny zboží v kombinaci s rostoucí poptávkou vedou k navyšování tržeb maloobchodníků. V červenci 2019 byl zaznamenán meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o 4,6 procenta, bez očištění dokonce o 7,0 procenta. Tržby rostou především u nepotravinářského zboží, kde byl zaznamenán růst o 7,0 procenta.

V červenci letošního roku došlo k meziročnímu růstu tržeb u pohonných hmot o 1,1 procenta. Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně snížily o 2,2 procenta. Kvůli zhoršování ekonomického klimatu se u drahých položek dlouhodobé spotřeby může začít projevovat odkládání spotřeby do budoucna. Tento vývoj byl již zaznamenán u prodejů automobilů, nicméně souhrnné tržby z maloobchodu prozatím hovoří zcela odlišným jazykem.

Postupně se proměňuje spotřební chování lidí, kdy stále více zboží je nakupováno přes internet a zásilkovou službu. Takovýto způsob nakupování umožňuje zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi jednotlivými obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova a bez front v obchodech. Lidé si však musí počkat na doručení zboží, které si předem nemohou vyzkoušet. Koncová cena produktů zakoupených na internetu rovněž bývá navýšena o náklady na dopravu. V důsledku všech těchto výhod a nevýhod došlo v červenci 2019 k meziročnímu navýšení tržeb za prodej zboží přes internet a zásilkovou službu o 21,7 procenta.

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BHS

 

Zdroj: BH Securities

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.