Čtvrtek 02. dubna. Svátek má Erika.

Německá čísla nepřesvědčila

Kdo chce číst jen o dobrých zprávách, tak by asi neměl příliš pečlivě sledovat dění u našich německých sousedů. Po lehce nadějném Ifu jsou totiž další nová čísla spíše negativní. Začněme novými průmyslovými zakázkami, jejichž zářijové výsledky vzbudily naději, že se vše v dobré obrací. Ty říjnové už zdaleka tak pozitivně nevypadají, neboť se oproti září snížily o 0,4 % a v meziročním vyjádření jejich propad zrychlil na 5,5 %. Nižší zájem o německé zboží mají zejména mimoevropští zákazníci. Naproti tomu ti evropští zvýšily své objednávky o 11,1 %, nicméně na obrat do černých čísel ani takto vysoký nárůst nestačil. Německo tak i nadále pociťuje útlum světového obchodu a vzhledem ke své silné exportní orientaci je na takový vývoj také extrémně citlivé. Říjnové zakázky tedy zatím nepřesvědčily, že by se německý průmysl už dostal z recese, a jak je vidět z prvních listopadových čísel z automobilového průmyslu, světlo na konci tunelu nezablikalo ani tentokrát. Po předchozím propadu o více než 5 % se tentokrát výroba osobních automobilů snížila meziročně o 7,7 %. Tak slabý výsledek v tak silném průmyslu jen potvrzuje, že se významná část zpracovatelského průmyslu zatím ještě zdaleka nedostala z nejhoršího. Na druhou stranu, při pohledu na vývoj poptávky na nejvýznamnějších automobilových trzích, nejde až o tak velké překvapení.

Vzpruhy se německá ekonomiky od svého průmyslu hned tak nedočká, a tak musí spoléhat především na obchod, respektive na své spotřebitele. Ale aby nebyl všem nepříjemným zprávám konec, ani říjnový maloobchod nedopadl zrovna nejlépe. Tržby obchodníků propadly meziměsíčně o téměř dvě procenta a v meziročním vyjádření se jejich růst zpomalil z 3,4 % na 0,8 %. Zajímavé bylo, že slabší poptávku v tomto měsíci zaznamenaly v podstatě všechny obchody, včetně těch internetových. Je to samozřejmě jedno číslo v jinak pozitivní řadě, takže nemá v tuto chvíli smysl vyvolávat paniku, ale spíše jen zpozornět. Přece jen je to právě obchod či přesněji domácí spotřebitelská poptávka, na kterou se v tuto chvíli sází. Na závěr přece jen něco trochu pozitivního. Do Vánoc zbývá 18 dnů a to je spousta času na to, podpořit německou či naši ekonomiku nákupy v obchodech.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Tweet 20
Zdroj: ČSOB

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.