Pondělí 27. září. Svátek má Jonáš.

Makro: Spotřebitelská důvěra Japonska v prosinci znovu klesla

19.01.2010 | 11:43 0 Komentářů

Náladu japonských spotřebitelů v prosinci opět ovlivnila nedobrá situace pracovního trhu, s tím spojený výhled příjmů a ochota utrácet. V prostředí klesajících vývozů je ekonomika stále více závislá na útratách domácností.

Index spotřebitelské důvěry Japonska v prosinci klesl z ročního maxima 39,5 bodu na 37,6 bodů. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu. Vloni ukazatel dosahoval době hluboké recese 26,2 bodů a setrvával na bodě mrazu.

Průzkum úřadu vlády zkoumá čtyři kategorie: živobytí, zdroj příjmů, zaměstnanost a ochota nakupovat zboží dlouhodobé spotřeby. Měsíční ukazatel odráží vzorek asi 6720 z celkového počtu 47,8 milionů japonských domácností. Spotřebitelská důvěra Japonska nepřímo signalizuje budoucí trend spotřebitelských výdajů, jenž se na růstu druhé největší světové ekonomiky podílí asi z jedné poloviny.

Ukazatel zaměstnanosti se nečekaně propadl z 35,0 na 30,8 bodů a je nejníž od května. Na historické minimum 14,2 bodu klesl vloni v lednu. Ukazatel růstu mezd klesl z 37,7 na 36,1 bodů, je ale stále nejsilnější od června 2009. Indikátor ochoty utrácet je překvapivě nezlomný, roste o 0,3 bodu na 45,1 bodů a příznivě reaguje na stimuly japonské vlády. Nad hranicí růstu byl ale naposledy v únoru 2007.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.