Úterý 20. října. Svátek má Vendelín.

Makro: Spotřebitelská důvěra Japonska v březnu vyskočila na 2,5-letý vrchol

19.04.2010 | 14:53 0 Komentářů

Náladu japonských spotřebitelů v březnu podpořil hospodářský výhled, stabilizace pracovního trhu,  s tím spojený výhled příjmů a ochota utrácet. Míra nezaměstnanosti v únoru stagnovala na 4,9% a dostupnost nových pracovních míst rostla. Výroba zaznamenala první avšak mírný pokles za dvanáct měsíců nepřetržitého růstu a podnikatelská důvěra zaznamenala mmezičtvrtletní vzestup.

Hrozbou pro japonskou ekonomiku je deflace a silný devizový kurz jenu, který snižuje konkurenceschopnost v zahraničí. Ceny v Japonsku už rok nepřetržitě klesají. Ekonomiku stále podporuje fiskální a monetární stimul doma i v zahraničí, impulz trvalého oživení soukromé spotřeby se stále nedostavil.

Index spotřebitelské důvěry Japonska v březnu vyskočil o 1,1 bodu na 40,9 bodů, hladinu naposledy zaznamenanou v říjnu 2007 před recesí. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu. Měsíční ukazatel odráží vzorek průzkumu zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů japonských domácností.

Spotřebitelskou důvěru v březnu nejvíce podpořil ukazatel zaměstnanosti a ochota nakupovat zboží dlouhodobé spotřeby. Ukazatel zaměstnanosti vyskočil o 1,7 na pětiměsíční vrchol 35,9 bodů, klíčový indikátor ochoty utrácet rostl o 1,4 až na osmiměsíční maximum 46,8 bodů. Ukazatel růstu mezd stoupl o 0,7 na 39,5 bodu. Ukazatel živobytí stoupl o 0,5 na 41,2 bodů a byl nejvýš od září 2007.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.