Úterý 15. června. Svátek má Vít.

Makro: Spotřebitelská důvěra Japonska se v listopadu opět zhoršila

10.12.2010 | 14:17 0 Komentářů

Důvěra japonských domácností zaznamenala pátý po sobě jdoucí měsíc poklesu a odrážela nejistotu v ekonomice. Průzkum úřadu vlády potvrdil, že se ukazatel spotřebitelské důvěry v listopadu snížil o 0,5 na 40,4 bodů. V září ztratil 1,2 bodů a zaznamenal největší propad od prosince 2009. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu.

Měsíční průzkum odráží vzorek zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů dotazovaných domácností. Oživení japonské ekonomiky je v druhém pololetí slabé kvůli silnému jenu a zpomalení globální poptávky. Říjnová makrodata vyzněla negativně. Míra nezaměstnanosti vzrostla o 0,1% na 5,1%. Výdaje japonských domácností se meziročně snížily o 0,4%, průmyslová výroba zpomalila o 1,8% a setrvala v nepřetržitém poklesu od června.

Deflace je největší hrozba pro japonskou ekonomiku. Spotřebitelské ceny setrvaly nepřetržitě v záporných hodnotách od podzimu 2008. Očištěný index pouze zúžil meziroční pokles z -1,1% na -0,6%. Bank of Japan v říjnu jednomyslně rozhodla snížit základní úrokovou sazbu na 0–0,10% a spustila jednoroční program nákupu vládních dluhopisů.

Spotřebitelskou důvěru v listopadu nepodpořil žádný z ukazatelů. Nejvíce oslabil opět ukazatel zaměstnanosti o 1,0 bod na 36,9. Klíčový indikátor ochoty utrácet klesl o 0,6 na nejslabší hladinu od dubna loňského roku 42,0 bodů. Indikátor růstu mezd klesl o 0,6 na sedmiměsíční minimum 40,7 bodů, ukazatel živobytí ubral 0,1 na 41,8 bodů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.