Pátek 17. září. Svátek má Naděžda.

Makro: Spotřebitelská důvěra Japonska se v lednu zlepšila

12.02.2010 | 13:53 0 Komentářů

Náladu japonských spotřebitelů v lednu zvedala poslední ekonomická makrodata, včetně stabilizace pracovního trhu a tím spojený výhled příjmů a ochota utrácet. Oživení globální ekonomiky pozitivně ovlivnilo tuzemský průmysl, výroba zaznamenala devátý měsíc růstu po sobě. Nezaměstnanost Japonska nepřetržitě klesá od srpna.

Hrozbou pro ekonomiku je stále deflace a silný devizový kurz jenu, který snižuje konkurenceschopnost zahraničního obchodu. Ekonomiku podporuje fiskálním a monetární stimul doma i v zahraničí, stále však chybí dostatečný impulz trvalého oživení soukromé spotřeby.

Index spotřebitelské důvěry Japonska v lednu stoupl z půlročního minima 37,6 bodu na 39,0 bodů. Vloni ukazatel dosahoval době hluboké recese 26,4 bodů a setrvával na historickém minimu. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu.

Průzkum úřadu vlády zkoumá čtyři kategorie: živobytí, příjmy, zaměstnanost a ochota nakupovat zboží dlouhodobé spotřeby. Měsíční ukazatel odráží vzorek asi sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů japonských domácností. Spotřebitelská důvěra Japonska nepřímo signalizuje budoucí trend spotřebitelských výdajů, jenž se na růstu druhé největší světové ekonomiky podílí až z jedné poloviny.

Ukazatel zaměstnanosti v lednu nečekaně stoupl z 30,8 na 33,1 bodů, právě před rokem se propadl na nejnižší hladinu v historii 14,2 bodů. Zlepšení zaznamenal i indikátor růstu mezd z 36,1 na 37,9 bodů, je ale stále nejslabší od loňského srpna. Ukazatel ochoty utrácet, jenž reaguje na stimul japonské vlády, roste o další 0,2 bodu na 45,3 bodů. Vloni dosahoval 30,6 bodů. Nad hranicí růstu byl naposledy v únoru 2007.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.