Pátek 24. září. Svátek má Jaromír.

Makro: Květnový prodej automobilů v USA překonal očekávání

03.06.2010 | 12:05 0 Komentářů

Květnový prodej automobilů rostl v USA rostl o 4% a meziročně o 19%, potvrzuje tak oživení sužovaného odvětví. Velmi dobré výsledky předvedly všechny domácí značky v čele s Chrysler, Ford a GM. Spotřebitelská důvěra pozitivně reagovala na oživení pracovního trhu a ceny benzínů zlevnily.

Tuzemské automobilky v květnu ohlásily sezónně očištěný prodej 9,14 milionů vozidel, oproti 8,78 milionů v dubnu. Kombinovaný roční prodej tuzemských a zahraničních značek zrychlil z 11,21 mil na 11,64 milionů, podle údajů Autodata. Tržní odhady očekávaly roční tempo 11,4 milionů. Většina analytiků předpokládá roční tempo prodejů v roce 2010 mezi 11,5 až 12 miliony jednotek.

Meziroční nárůst tržeb by mohl pokračovat i v červnu, avšak udržení trendu v červenci a srpnu bude velmi náročné, protože v loňském roce byl trh stimulovaný šrotovným. Automobilka Ford oznámila, že v rámci restrukturalizace ve 4Q vyřadí 71-letou značku Mercury na úkor expanze luxusního modelu Lincoln. Zařadí jí k modelům Saab, Saturn, Hummer a Pontiac od GM a Plymouth od Chrysler.

Prodej největší americké automobilky GM meziročně rostl o 17% na 223,4 tisíc, konkurenční Chrysler rostla poptávka o 33% na 104,6 tisíc a Fordu o 22% na 195,1 tisíc vozidel. Japonské Toyota Motor stoupl meziroční prodej pouze o 7% na 162,8 tisíc a zařadila se na třetí příčku. Podíl amerických značek se na severoamerickém trhu meziročně zvýšil o 1,1% na 47,5%.

Samotné automobilce Toyota klesl podíl na americkém trhu o 1,7% na 14,8%. Model Camry a Corolla/Matrix drží v počtu prodejů první a třetí příčku. Druhou a čtvrtou pozici nejprodávanějších značek si vydobyla v USA další japonská značka Honda s modely Accord a Civic.

Prodej Honda v květnu stoupl o 19% na 117,1 tisíc. Nejvyšší procentní nárůst asijských značek reportovala opět Subaru a Mazda 35%, dále Isuzu 32%, Hyundai 28% a Nissan 24%. Model Altima byl v květnu pátý nejprodávanější vůz v USA. Meziroční nárůst poptávky zaznamenala ještě indická Tata Motor´s  a pokles prodejů o 26% Suzuki. Celkový podíl asijských automobilek na severoamerickém trhu v květnu klesl o 0,6% na 45,5%.

Evropské automobilky se vedly v USA opět smíšeně a podíl na trhu klesl o půl procenta na 7,0%. Prodej VW meziročně vyskočil o 21% na 32,7 tisíc, prodej Daimler o 22% na 19,9 tisíc, poptávka po BMW ale zpomalila o 4% na 22 tisíc, automobilka Porsche reportovala meziroční pokles o 5% a prodej Saab Spyker byl zanedbatelný.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.