Neděle 05. dubna. Svátek má Miroslava.

Kofola ČeskoSlovensko: komentář k výsledkům hospodaření za 4Q 2019

26.03.2020 | 02:42 0 Komentářů

 

Výsledky hospodaření za 4Q 2019
mil. Kč 4Q 2019 Konsensus trhu* 4Q 2018

y/y

Výnosy 1516  1503,5 1435  5,7 %
EBITDA 259 231,4 200  29,4 %
EBIT  119  80,5 58 105,7 %
Čistý zisk
  41  57  -28,3 %
Zisk na akcii (Kč)
  1,8  2,6  -28,3 %

*průměr podle průzkumu společnosti Kofola

Pozn.: 4Q 2018 představuje čísla z pokračujících operací, tzn. již bez prodané Hoop Polska. Výsledky jsou tedy meziročně porovnatelné. Výsledky jsou očištěné o jednorázové vlivy.

 

Kofola v posledním loňském čtvrtletí představila velmi slušné provozní výsledky hospodaření, které zejména na úrovni provozní ziskovosti předčily jak naše očekávání, tak odhady trhu. Vydařený 4Q 2019 pak výrazně napomohl k tomu, že celoroční EBITDA dosáhla 5,9% růstu na 1119 mil. Kč a překonala tak výhled 1080 mil. Kč stanovený managementem na počátku loňského roku. Tato provozní ziskovost byla dosažena při 4% růstu výnosů na hladinu 6410 mil. Kč.

Rozebereme-li si konkrétně 4Q 2019, tak Kofola vykázala 5,7% meziroční růst výnosů na 1516 mil. Kč, což bylo jak nad naší predikcí posazenou na hladině 1463 mil. Kč, tak mírně i nad průměrným odhadem trhu ve výši 1504 mil. Kč. Slušný růst tržeb pak vedl k velmi dobré provozní ziskovosti, když EBITDA vzrostla o 29,4 % na 259 mil. Kč, čímž překonala náš odhad 226 mil. Kč, resp. tržní konsensus 231 mil. Kč.

Silná úroveň provozní ziskovosti v posledním loňském kvartále byla tažena jak disciplinovaností na nákladové straně hospodaření, tak především dobrou výkonností na straně výnosů. Celkové provozní náklady byly téměř v souladu s naší predikcí a na jejich úroveň měly pozitivní vliv zejména nižší výrobní náklady v podobě výdajů na sladidla a na PET lahve. V souhrnu tak provozní náklady meziročně stouply pouze o 1,6 %, což bylo výrazně menší tempo růstu než u výnosů s významně pozitivním dopadem do provozních marží a ziskovosti.

Příznivě hodnotíme zejména vývoj tržeb na stěžejním česko-slovenském trhu, kde Kofola ve 4Q 2019 vykázala dle geografického členění (podle konečného zákazníka), tedy včetně UGO, Leros a nově i Espresso, meziroční růst o 5,6 % na 1229 mil. Kč, čímž překonala náš odhad posazený na úroveň 1180 mil. Kč. Podle očekávání vykázalo dobrou výkonnost Slovensko s tržbami 409 mil. Kč (+5 % y/y), kde si Kofola nadále drží výsadní postavení na trhu, a to jak v maloobchodním segmentu s 19,2% tržním podílem, tak v segmentu HoReCa (restaurace, hotely, kavárny) s podílem ve výši 41,2 %. Do pozitivního vývoje slovenských prodejů v souladu s očekáváním přispívá i nový produkt v podobě minerální vody Kláštorná, jež byla uvedena na trh na přelomu 1Q a 2Q 2019 a od té doby dosáhla v maloobchodu na solidní 3,5% tržní podíl.

Nad našimi odhady se vyvíjely tržby na tuzemském trhu, kde dosáhly téměř 6% meziročního růstu na 820 mil. Kč, zatímco naše predikce činila 779 mil. Kč. Stále příznivých prodejů dosahuje rebrandovaná RC Cola, překvapivě dobře si vedly prodeje energetického nápoje Semtex, který dle vyjádření společnosti rovněž prošel celkovým rebrandingem včetně změny chuti a lépe než jsme předpokládali přispěl segment UGO s 12% meziročním růstem výnosů na 123 mil. Kč. K velmi slušnému výsledku na tuzemském trhu za 4Q 2019 se přičinil i segment HoReCa, ve kterém Kofola opět posunula svůj tržní podíl, a to z 27,3 % vykázaných ke konci 3Q 2019 na nový rekord 27,8 %.

Dobré výsledky v tomto profitabilním segmentu se v podstatě linuly napříč celým loňským rokem, a to jak v Česku, tak na Slovensku. Je to výsledek dlouhodobé koncepce počínaje vznikem přímé distribuce (což poskytuje možnost těsnější vazby na zákazníka) či postupným rozšiřováním produktového portfolia (čímž se stává Kofola pro restaurace a hospody atraktivnější a flexibilnější; nově byl od poloviny loňského roku segment HoReCa obohacen akvizicí Espresso prodávající kávu a distribuující čaje Dilmah – tyto čaje jsou součástí gastro segmentu od letoška). O pokračujícím pozitivním vývoji česko-slovenského segmentu HoReCa i ve 4Q 2019 svědčí rovněž meziroční růst jeho podílu na celkových česko-slovenských tržbách o 3 procentní body na 36 %.

Výše uvedené se pak významně promítlo do ziskovosti česko-slovenského segmentu, jenž vykázal v posledním loňském čtvrtletí růst EBITDA o výrazných 40 % na 220 mil. Kč. Přičteme-li aktivity ze segmentu Fresh & Herbs, kam spadá UGO, Leros a Espresso, pak celková provozní ziskovost generovaná v Česko-Slovensku se mohla pohybovat v rozmezí 235 – 240 mil. Kč a výrazně to tak překonává náš odhad ve výši 182 mil. Kč. Z výše uvedeného je patrné, že po slabé profitabilitě z předchozích prvních třech loňských kvartálů již významněji do provozní ziskovosti promluvily i provozy jako jsou UGO bary a salaterie či výrobce a prodejce bylinných čajů Leros. EBITDA zisk ve 4Q 2019 kolem 15 – 20 mil. Kč je toho důkazem.

Adriatický region v souladu s našimi odhady potvrdil příznivý vývoj na straně výnosů, když ve Slovinsku Kofola navýšila tržby ze 161 mil. Kč na 168 mil. Kč a v Chorvatsku z 56 mil. Kč na 66 mil. Kč. Na těchto číslech se stále podílely příznivé prodeje minerálky Radenska či Pepsi, dobrá výkonnost byla vykázána také u limonád Ora. Na úrovni provozní ziskovosti však tentokrát Adriatický region nebyl tahounem a jeho EBITDA za 4Q 2019 ve výši 15 mil. Kč (meziroční pokles z 23 mil. Kč) byla pod naším očekáváním. Zasloužilo se o to hlavně Chorvatsko, kde Kofola do nákladů zaúčtovala opravnou položku k pohledávkám v objemu 8 mil. Kč.

Na úrovni konečného výsledku hospodaření pak Kofola zaznamenala v posledním loňském čtvrtletí čistý zisk z pokračujících operací 41 mil. Kč, což je v souladu s naší predikcí posazenou na hladinu 36 mil. Kč. Nicméně příznivý vývoj na provozní ziskovosti se úplně neprojevil do výraznějšího růstu čistého zisku, když finanční část výsledovky byla oproti našim předpokladům tlumena kurzovými vlivy a vyšší daní z příjmu.

Celkově však včerejší reportované výsledky hospodaření za 4Q 2019 hodnotíme pozitivně. Hlavní provozní ukazatel v podobě EBITDA zisku překonal odhady, jednoznačným tahounem byl česko-slovenský trh, kde do ziskovosti přispívaly jak klasické kanály v podobě maloobchodu a HoReCa, tak tentokrát i segment Fresh & Herbs.

Ve včerejším reportu dále management Kofoly uvedl, že z důvodu aktuální situace kolem pandemie koronaviru se k letošnímu výhledu konkrétněji vyjádří až v polovině května po výsledcích za 1Q 2020, tedy v době, kdy by již měla být jasnější situace ohledně trvání restriktivních opatření dopadající zejména na segment HoReCa. Jak jsme již upozorňovali, konzervativní přístup si Kofola ponechává i ve vztahu k letošní dividendě, kterou zatím nenavrhla. K dividendové politice se blíže vyjádří rovněž v květnu.

 

 

Jan Raška, analytik, Fio banka, a.s.

Tweet 20
Zdroj: Fio banka

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.