Pátek 30. července. Svátek má Bořivoj.

Je přepravce Hanjin Lehman Brothers přepravního průmyslu?

13.09.2016 | 12:05 0 Komentářů

Kolaps jihokorejského kontejnerového přepravce by paradoxně mohl ulevit celému odvětví. To se v posledních letech potýká s přebytkem kapacit a nízkými cenami, způsobenými zpomalením globálního obchodu.

Gerry Wang, CEO společnosti Seaspan, tvrdí, že problémy společnosti Hanjin ovlivní globální byznys v odvětví kontejnerové přepravy. Přirovnává krach společnosti k pádu Lehman Brothers v roce 2008.

Dopravce Hanjin zajišťuje téměř osm procent dopravy zboží mezi východem Asie a USA. Je sedmým největším kontejnerovým dopravcem na světě. Odvětví vévodí dánská skupina A.P. Moller–Maersk. Společnost Hanjin požádala minulý měsíc u amerických soudů o ochranu před věřiteli, následně světové přístavy přestaly přijímat její lodě kvůli obavám z nesplnění závazků. Náklad tak zůstal na moři v době, kdy obchody začínají přijímat zásoby před nákupní sezónou. Se zpožděním musel počítat např. Samsung nebo HP, které tlačí čas.

Dluhy společnosti Hanjin přesahují 5,5 mld. dolarů. Korejská vláda nabídla pomoc ve výši 90 mil. dolarů, podobné částky pak slíbili i největší akcionáři. Podle odhadů však půjčky dlouhodobě nepomohou. Americké soudy minulý týden vyhověly žádosti společnosti na ochranu a její lodě mohly zakotvit v kalifornském přístavu Long Beach.

Ceny přepravy na lince z Šanghaje do Los Angeles vzrostly, stejně tak poskočily ceny akcií ostatních společností operujícím v pacifickém regionu, které mohou převzít zákazníky korejského dopravce.

Cena kontejnerové přepravy na lince Šangaj – Los Angeles se je na ročních maximech.

Zdroj: Bloomberg, HN

Filip Tvrdek, Fio banka, a.s.

Zdroj: Fio banka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.