IPhone v Indii neprorazil, poráží ho BlackBerry
IPhone, jeden z vlajkových produktů společnosti Apple (AAPL), nedokázal navzdory své nezměrné popularitě mezi uživateli na celém světě prorazit na jednom z nejdynamičtějších trhů.
Indové totiž dávají přednost zařízením BlackBerry od konkurenčních Research in Motion (RIMM). Na problémy Applu jasně ukazuje i skutečnost, že Jobsův gigant dodává více iPhonů do Norska než do Indie.
Výrazně lépe se v Indii vede i Nokii (NOK), která díky rychle rostoucí poptávce indických spotřebitelů kompenzuje ztrátu tržního podílu v Evropě a USA.
Za neúspěchem Applu však dle analytiků nestojí pouze nezájem Indů, velkou zodpovědnost nese i slabě rozvinutá bezdrátová komunikační síť, která postrádá dostatečnou kapacitu a rychlost na to, aby ji iPhony mohly plně využít. Tato skutečnost tak omezuje jejich komerční využití a atraktivitu mezi potencionálními kupci. Dobrý dojem jistě nezanechává ani cenová strategie, v jejímž důsledku je iPhone v Indii výrazně dražší než například v USA.
Apple v polovině tohoto roku ovládal 2,6 % indického trhu s produkty smartphones. RIM 15 %, Samsung 21 % a Nokia dokonce 46 %. Indie tak jde proti světovému trendu. Zatímco Apple slaví ve světě úspěch a drtí své rivaly, v Indii je situace opačná a pro jeho neúspěšné konkurenty představuje poslední záchranu.
Akcie AAPL v pátek odepsaly 2,37 % na 381,32 USD.
Akcie RIMM oslabily o 4,06 % na 20,30 USD.
Akcie NOK ztratily 1,91 % na 5,66 USD.
Zdroj: Bloomberg
Miloslav Veselý
Fio banka, a.s.