AAA Auto: výsledky za rok 2009 překonaly očekávání
Shrnutí
AAA Auto dnes před otevřením trhu zveřejnilo předběžné výsledky hospodaření za rok 2009, které překonaly než naše očekávání. Auditované výsledky budou publikovány 29. dubna. Tržby poklesly o 44% r/r na 165,1 mil. EUR a byly v souladu s naším očekáváním 165,0 mil. EUR. Nižší tržby plynou z menšího počtu prodaných vozů (-39% r/r vs. oček. -39% r/r; vliv ekonomického prostředí a uzavření některých poboček). Hrubý zisk klesl na 38,2 mil. EUR (-44% r/r) a byl mírně nižší než naše očekávání 39,0 mil. EUR. Marže hrubého zisku dosáhla 23,1% (-0,1 p.b. r/r; oček. 23,6%).
Celkové provozní náklady se díky programu úsporných opatření a uzavření poboček snížily o 51% r/r na 31,9 mil. EUR a byly nižší než naše očekávání 34,2 mil. EUR. EBIT dosáhl 5,1 mil. EUR (0,4 mil. EUR v r. 2008) a překonal naše očekávání 3,2 mil. EUR zejména vlivem nižších provozních nákladů.
Čistý zisk u pokračujících operací dosáhl 2,7 mil. EUR (-2,2 mil. EUR v r. 2008; 0,5 mil. EUR ve 4Q09) a byl vyšší než naše očekávání (1,2 mil. EUR) díky nižším než očekávaným provozním a finančním nákladům. Ztráta z nepokračujících operací dosáhla 1,5 mil. EUR (oček. -1,0 mil. EUR; -30,2 mil. EUR v r. 2008). Celkově byl vykázán čistý zisk 1,2 mil. EUR (oček. 0,2 mil. EUR; -32,4 mil. EUR), čímž společnost splnila cíl celoročního zisku.
Společnosti se v roce 2009 podařilo stabilizovat hospodaření a úspěšně realizovat úsporná opatření, která umožnila návrat do zisku. Přestože se v ekonomice objevují náznaky zlepšení, tak pokračující slabost spotřebitelské poptávky by měla být nadále limitujícím faktorem hospodaření společnosti. V roce 2010 chce společnost prodat stejný či lehce nižší počet vozů a plánuje otevřít 1 až 3 nové pobočky.
Akcie AAA Auto na pražské burze posilují o 4,2% d/d na 14,7 Kč (12:00 hod.).
Analýza
V roce 2009 tržby poklesly o 44% r/r na 165,1 mil. EUR a byly v souladu s naším očekáváním 165,0 mil. EUR. Nižší tržby plynou z menšího počtu prodaných vozů (-39% r/r vs. oček. -39% r/r; vliv ekonomického prostředí a uzavření některých poboček). Počet poboček klesl na 25 ke konci roku 2009 (35 poboček v r. 2008). Průměrná cena za auto klesla o 26% r/r na 3911 EUR. Tržby z prodaných vozů se snížily na 142,8 mil. EUR (-42% r/r; 87% celkových tržeb), tržby z finančních služeb na 18,9 mil. EUR (-42% r/r; 11% celkových tržeb) a ostatní tržby na 3,4 mil. EUR (-76% r/r).
Hrubý zisk klesl na 38,2 mil. EUR (-44% r/r) a byl mírně nižší než naše očekávání 39,0 mil. EUR. Marže hrubého zisku dosáhla 23,1% (-0,1 p.b. r/r; oček. 23,6%). Marže u aut vzrostla na 11,9% (+2,4 p.b. r/r; oček. 12,2%) s tím, jak se společnost snažila zachovat absolutní marži (při poklesu ceny za auto), což vedlo k růstu relativní marže.
Celkové provozní náklady se díky programu úsporných opatření a uzavření poboček snížily o 51% r/r na 31,9 mil. EUR a byly nižší než naše očekávání 34,2 mil. EUR. Personální náklady poklesly o 51% r/r na 14,2 mil. EUR (oček. 15,2 mil. EUR). Počet zaměstnanců poklesl o 24% na 1099 z předchozích 1440. Marketingové náklady klesly na 4,1 mil. EUR (-43% r/r; oček. 3,5 mil. EUR) a ostatních provozní náklady na 13,6 mil. EUR (-53% r/r; oček. 15,3 mil. EUR).
EBITDA skončila v zisku 7,1 mil. EUR (oček. 5,6 mil. EUR; 3,6 mil. EUR v r. 2008). Odpisy se snížily o 37% r/r na 2,0 mil. EUR (oček. 2,4 mil. EUR; nižší počet poboček). EBIT dosáhl 5,1 mil. EUR (0,4 mil. EUR v r. 2008) a překonal naše očekávání 3,2 mil. EUR zejména vlivem nižších provozních nákladů.
Finanční náklady činily 0,8 mil. EUR (oček. 1,5 mil. EUR). Úrokové náklady byly 1,3 mil. EUR (nižší objem dluhu; oček. 1,5 mil. EUR), ostatní finanční výnosy dosáhly 0,5 mil. EUR (oček. 0,2 mil. EUR).
Čistý zisk u pokračujících operací dosáhl 2,7 mil. EUR (-2,2 mil. EUR v r. 2008; 0,5 mil. EUR ve 4Q09) a byl vyšší než naše očekávání (1,2 mil. EUR) díky nižším než očekávaným provozním a finančním nákladům. Ztráta z nepokračujících operací dosáhla 1,5 mil. EUR (oček. -1,0 mil. EUR; -30,2 mil. EUR v r. 2008). Celkově byl vykázán čistý zisk 1,2 mil. EUR (oček. 0,2 mil. EUR; -32,4 mil. EUR), čímž společnost splnila cíl celoročního zisku.
Společnosti se v roce 2009 podařilo stabilizovat hospodaření a úspěšně realizovat úsporná opatření, která umožnila návrat do zisku. Přestože se v ekonomice objevují náznaky zlepšení, tak pokračující slabost spotřebitelské poptávky by měla být nadále limitujícím faktorem hospodaření společnosti. V roce 2010 chce společnost prodat stejný či lehce nižší počet vozů a plánuje otevřít 1 až 3 nové pobočky.
IFRS, kons. (mil. EUR)
2009
r/r
2008
eAFTTržby
165,1
-44%
293,9
165,0Hrubý zisk
38,2
-44%
68,4
39,0Hrubý zisk marže
23,1%
-0,1 p.b.
23,3%
23,6%EBITDA
7,1
98%
3,6
5,6EBITDA marže
4,3%
3,1 p.b.
1,2%
3,4%EBIT
5,1
1120%
0,4
3,2Finanční výsledek
-0,8
-58%
-1,9
-1,5Čistý zisk (pokr. operace)
2,7
n.a.
-2,2
1,2Nepokračující operace
-1,5
-95%
-30,2
-1,0Čistý zisk bez minorit
1,2
n.a.
-32,4
0,2Zdroj: AAA Auto, ATLANTIK FT