CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Jan Traxler

29. 11. 2010

24 komentářů

Vstupní poplatky fondů neřeším

 


 

Rád bych se s vámi podělil o opakovanou zkušenost z posledních měsíců mé poradenské praxe. Má firma láká investory na poloviční vstupní poplatky podílových fondů. Je to samozřejmě marketingový tah na získání nových klientů. Sleva na poplatcích jde na úkor provize. Naší hlavní činností je investiční poradenství, sestavování portfolií, a ne prodej fondů.

Čas od času se ozve nějaký investor, že by rád využil snížených vstupních poplatků. Na nabídku, zda chce zpracovat investiční plán (návrh portfolia s rozborem) za 6000 korun, nebo jinak poradit s výběrem fondů, zpravidla reaguje negativně. Chce jen uspořit na poplatcích, poradit nepotřebuje.

No dobrá, jeho volba. Hlavně že uspoří 1 – 2 procenta díky nižšímu vstupnímu poplatku. Že si vybral korunovou variantu fondu, která má stejné portfolio jako eurová varianta, měnové riziko nezajišťuje, ale za přepočet do korun si účtuje o 0,5 % vyšší roční manažerský poplatek, to už neřeší. Natož že existuje i fond se stejným zaměřením, ale lépe spravovaný s historickou výkonností vyšší o 2 % p.a. O rozložení portfolia škoda mluvit.

1 % je běžný denní pohyb ceny

Lidé se snaží ušetřit jedno procento na vstupním poplatku a ani je nenapadne, že o stejné jedno procento se může změnit ze dne na den cena podílového listu a stejně tak i kurz koruny. U fondů zaměřených na emerging markets bývají běžně denní pohyby o 2 – 3 procenta. To, jestli nakoupíte v pondělí nebo ve středu, může znamenat rozdíl dvou a více procent. A to jsou rozdíly, které nikdo z nás neovlivní a ani předem neodhadne.

Níže uvádím pro zajímavost tabulku denních změn ceny fondu a kurzu koruny za říjen a přepočet na investovanou tisícikorunu. Vybral jsem fond Franklin Global Small-Mid Cap Growth Fund (ISIN LU0144644332), mimochodem velmi úspěšný aktivně spravovaný globální akciový fond, který dlouhodobě poráží benchmark (ať mi nikdo netvrdí, že fondy nedovedou porážet index).

Tabulka: Denní změny hodnoty investice do vybraného fondu

Datum

Fond Franklin Global Sm-Mid Cap Growth (USD)

USD/CZK

Investovaná tisícikoruna

1.10.2010

20,67

denní změna

17,80

denní změna

1000,0

denní změna

týdenní změna

4.10.2010

20,60

-0,34%

17,85

0,29%

999,5

-0,05%

 

5.10.2010

20,86

1,26%

17,78

-0,41%

1007,9

0,84%

 

6.10.2010

21,03

0,81%

17,69

-0,50%

1011,1

0,31%

 

7.10.2010

21,13

0,48%

17,54

-0,85%

1007,3

-0,38%

 

8.10.2010

21,06

-0,33%

17,65

0,63%

1010,3

0,30%

1,03%

11.10.2010

21,08

0,09%

17,61

-0,25%

1008,7

-0,15%

 

12.10.2010

21,04

-0,19%

17,73

0,69%

1013,7

0,50%

 

13.10.2010

21,28

1,14%

17,53

-1,13%

1013,7

0,00%

 

14.10.2010

21,38

0,47%

17,33

-1,14%

1006,9

-0,67%

 

15.10.2010

21,20

-0,84%

17,36

0,19%

1000,3

-0,65%

-0,98%

18.10.2010

21,18

-0,09%

17,64

1,61%

1015,5

1,52%

 

19.10.2010

20,84

-1,61%

17,70

0,32%

1002,4

-1,29%

 

20.10.2010

20,90

0,29%

17,67

-0,13%

1004,0

0,16%

 

21.10.2010

20,86

-0,19%

17,51

-0,94%

992,6

-1,13%

 

22.10.2010

21,02

0,77%

17,67

0,94%

1009,7

1,72%

0,93%

25.10.2010

21,13

0,52%

17,47

-1,16%

1003,2

-0,64%

 

26.10.2010

21,08

-0,24%

17,70

1,32%

1014,0

1,08%

 

27.10.2010

20,88

-0,95%

17,86

0,93%

1013,7

-0,03%

 

28.10.2010

21,08

0,96%

17,86

0,00%

1023,4

0,96%

 

29.10.2010

21,23

0,71%

17,75

-0,60%

1024,4

0,10%

1,46%

Průměrná změna

0,61%

 

0,70%

 

0,62%

1,10%

Zdroj: FINEZ Investment Management

Soustřeďte se na podstatné

Prozíravý investor přemýšlí, v jakém regionu investovat, jakou měnu upřednostnit apod. Analytik porovnává jednotlivé fondy podle výkonnosti, roční nákladovosti, srovnává historické výsledky portfolio manažerů a jejich aktuální přístup ke správě. Moudrý investor by měl dělat obojí.

Avšak jen hlupák se rozhoduje podle výše vstupních poplatků. Ty hrají u dlouhodobých investic zcela zanedbatelnou roli. Samozřejmě, že když můžete stejný fond koupit s nižším vstupním poplatkem, byla by škoda toho nevyužít, ale i to hraje zanedbatelnou roli. Z dlouhodobého hlediska není úspora dvou procent na vstupním poplatku vůbec podstatná, důležité je, jak má investor sestavené portfolio – to dělá na delším horizontu desítky až stovky procent rozdíl.

Autor je ředitelem a hlavním investičním manažerem FINEZ Investment Management.

Loading

Vstoupit do diskuze 24 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Hubert Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • zadluzeni.cz

    29 listopadu, 2010

    Problém finančního poradenství spočívá v tom, že přemnožení provizní paraziti se snaží nabalit i na drobných investicích, kde v zásadě nenabízí žádnou přidanou hodnotu. Proto nefungují fondy penzijního připojištění, proto stavební spoření většinu státní podpory prožralo.
    Například „rada“ za 6K zmiňovaná v článku s dopadem 0.5-1% ročně má potenciální (a diskutabilní) návratnost jeden až dva roky pro investici 600K. Jeho klient ale nejspíš chtěl uložit méně a nebo už tyto možnosti zvážil. Ostatně kdyby rada byla nezištná, místo do fondu (za co dostane poradce provizi) ho pošle do indexu (kde nedostane nic).
    Poradenství ve stylu: tolik dejte do stavebního spoření, tolik do penzijního a tolik do tohoto fondu má daleko nižší cenu práce, v podstatě by na to šla udělat webová kalkulačka.
    Provize aby neměla svůj pejorativní nádech, musela by být z aktivní správy portfolia.

    Odpovědět

  • Škodolibka domácí

    29 listopadu, 2010

    Proč by někoho poradce posílal za každou cenu do indexu, když mu může nabídnout fond, který index dlouhodobě překonává? V minulosti takových fondů byla spíše menšina, ale do budoucna by měl jejich počet narůstat. Tato doba je podle mě hodně závislá na rychlých reakcích a dobrý portfoliomanager může index snadno překonat. Přílišná diverzifikace a vysoký počet jednotlivých titulů v portfoliu fondů teď přináší víc škody než užitku.
    Můj názor je takový, že raději budu diverzifikovat přes několik tematicky zaměřených fondů s koncentrovaným portfoliem, než kdybych si vybrala pár globálně zaměřených fondů s mnoha desítkami akcií v portfoliu.

    Odpovědět

  • Škodolibka domácí

    29 listopadu, 2010

    Úplně nejlepší bude tematicky zaměřený fond s koncentrovaným portfoliem PARTNERS NEMOVITOSTNÍ FOND ! ! ! (bude to překvápko pro tyrkysové děti)

    Odpovědět

  • Škodolibka domácí

    29 listopadu, 2010

    Do toho nepudou – na to by nebylo dost peněz a navíc proč, když už na trhu podobné fondy v CZK jsou …

    Odpovědět

  • Anonym

    30 listopadu, 2010

    Zaprve, asi jste nikdy nevidel zadny poradne zpracovany investicni plan.
    Jinak i kdyby se jednalo o pridanou hodnotu 1 % rocne, tak to je na dlouhodobem horizontu obrovska pridana hodnota… treba u investice 100 tis dela na tricetiletem horizontu rozdil mezi 9 % p.a. vynosem a 10 % p.a. vynosem cca 400 tis.
    (jen ilustrativni priklad, cista matematika)
    Jina vec je, ze to 1 % rocne je treba jen diky vyuziti jine varianty fondu… u jinak slozeneho portfolia (ze zcela jinych fondu) muze byt rozdil daleko vetsi.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Gekko

    29 listopadu, 2010

    Takové argumenty, jako že jde o zanedbatelnou část při dlouhodobém horizontu, to jsou jen prodejní kecy prodavačů. Běžný klient nikdy nedodrží investiční horizont a při každém menším výkyvu jeho portfolia pak jen vystupuje a vstupuje a platí a platí. Proč nabízíte jen poloviční slevu na poplatcích, když všichni vímě, že vstupujete za 0% a celý vstupní poplatek je do vás. Proč nabízíte předprodané vstupní poplatky, kdy si klient předplácí pravidelnou 30-ti letou vstupní anabázi a podobné nesmysly. Pokud jste si jistý tím, že dovedete vybírat tržní leadery porážející indexy (což podle mého názoru neumí nikdo, proto je lepší využívat levné ETF indexy než drahé podílové fondy), tak by vám přeci mělo stačit účtovat si výkonnostní provizi, dle vašeho oblíbeného „podílíme se jen a pouze na klientově zhodnocení“. Obecně, vstupní poplatky NE, je to druhá největší zlodějina po prodavačích IŽP apod…

    Odpovědět

  • Anonym

    30 listopadu, 2010

    Ach Gekko, to me stale za ty roky jeste neznate??
    Nikdy jste me neslysel kritizovat provize?
    Nikdy jste me neslysel kritizovat predplaceni poplatku?
    Proc mate potrebu mi vzdy podsouvat neco, co v mem pripade vubec neni pravda?

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    29 listopadu, 2010

    Vstupní poplatek by si investiční poradce účtovat neměl.Zprostředkovatel ho potřebuje, ikdyž ti opravdu dobří zprostředkovatelé si umí zajistit podíl na mng. fee.Šudlalové dělají za entry.
    Chápu, jak to myslel Honza.Z hlediska dlouhodobého horizontu to matematicky není rozhodující, protože drobný rozdíl v TER udělá daleko víc nebo jak zmiňuje Honza v článku zejména ten výběr vhodného fondu.
    Aktivní správa s podílovými fondy mi není sympatický koncept, ikdyž se tomu také někdy člověk nevyhne.Ale principielně je to špatně.Ikdyž Honza v článku netvrdí, že investiční poradenství má stavět na fondech.Pak ale nechápu, proč o nich píše.

    Odpovědět

  • Anonym

    30 listopadu, 2010

    Proc? FINEZ poskytuje dve zakladni poradenske sluzby – „aktivni spravu“ a „pasivni portfolio“. Aktivni sprava je dlouhodoba pece a je vhodna pro vetsi kapital a dynamictejsi investory, tam vubec fondy nepouzivam a beru si podil na zisku. Pasivni portfolio je jednorazova poradenska sluzba (sestaveni portfolia – tak, aby s nim nebylo potreba dal pracovat) vhodna pro drobnejsi investory… tady fondy vyuzivam, akorat misto provize za zprostredkovani nakupu fondu si uctuji poplatek za sestaveni navrhu portfolia. Zakazniky to financne vyjde nastejno, ale maji v ruce kvalitnejsi info.
    Takze souhlas, aktivni sprava zalozena na „vyberu fondu“ by mi taky nebyla sympaticka. Jsem odpurcem fondu fondu a obdobnych hybridu.
    Ale o fondech pisu dost casto a to proto, ze je dost vyuzivam v ramci pasivnich portfolii, a proto, ze jsem presvedceny, ze pro 95 % populace je to nejvhodnejsi zpusob jak dlouhodobe investovat (jen je musi umet vybirat, nebo si nechat poradit od nekoho, kdo tomu rozumi a nejen papouskuje prodejni kecy – takovych je bohuzel vetsina).
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Gekko

    30 listopadu, 2010

    a toto poradenství poskytujete jako investiční zprostředkovatel na základě jakého oprávnění prosím? Od ČNB? Nebo stále jen na podkladu zrušeného paragrafu ze živnostenského zákona?

    Odpovědět

  • Anonym

    30 listopadu, 2010

    Gekko, nerikejte mi, ze si takove zakladni informace nedovedete v registru CNB dohledat.

    Odpovědět

  • Zbyněk Svěrkoš

    3 prosince, 2010

    Já nevím, proč rozvíjíte tak zbytečně složitou úvahu, když autor chtěl pouze a jenom říct svůj názor, že pokud je v pozici rozhodování v otázce volby podílového fondu, tak nekouká na vstupní poplatek nebo slevy na něm jako na nějakou modlu a kouká předtím na jiné faktory. Je úplně jedno, jestli jde o takový nebo makový koncept aktivní nebo pasivní nebo nevím jaké správy. A právě proto, že většina lidí kouká na entry fee jako na klíčový prvek a neuvědomí si ten zbytek, tak ten článek plnou logiku má. Trošku vám asi uniká, že je to psáno v prvé řadě pro klienty a ne pro vás. 🙂

    Odpovědět

  • Rooseveltova 18

    30 listopadu, 2010

    ltnč

    Odpovědět

  • Josef

    30 listopadu, 2010

    Nejhorší je, že autor článku mluví za sebe samotného v množném čísle jako MY a nazývá se ředitelem a hlavním investičním manažerem FINEZ, když je v té firmě zcela sám a nemá žádné spolupracovíky.
    Nazývá aktivní portfolio 4 obchody za rok, tedy během jednoho roku se 4x nakoupí akcie a žádné se neprodají a víc nic a tyto 4 obchody za rok mají býti aktivní portfolio s poplatkem 24.000 korun za rok.
    Pán si nechá platit za jednorázovou krátkou radu 6.000 korun a rada spočívá také v tom, aby český člověk investoval do fondu Templeton na ruské akcie se vstupním poplatkem 5% z kapiálu. A tak ztratí člověk na počátku 5% z kapiálu, pak ztratí 6.000 korun na poradce a pak muže ztratit během roku s těmi ruskými akciemi ve fondu.
    Přitom český člověk je rád, když nemá od 1989 už nic společného s Ruskem a ruské akcie jsou jen pro české komunisty a pro Rusy.
    Socialistické akcie jsou nebezpečné, nebožtík John Templeton by socialistické akcie nikdy nekoupil, protože akcionáři mohou býti se ztrátou vyvlastněni a akciová společnost znova zestátněna. Ještě k tomu vedoucí pracovníci mnohých ruských i českých koncernů jsou zločinci a lháři a od nich se nemuže kupovat nikdy akcie a fond na jejich akcie.
    Tedy pan autor jako samotný v jeho firmě by si měl říkat jen poradce a né ředitel a vedoucí manager firmy, když je ve firmě sám.
    Pan by měl míti nějakou poctivou práci, rozvážet autem pivo po hospodách a radit lidem s akciemi, fondy a pojištěním jen ve volném čase za nízké poplatky.
    Měl by radit lidem fondy na akcie české a západoevropské, ETF nebo se vstupním poplatkem 1% až 2,5% z kapitálu.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    30 listopadu, 2010

    Hodně mu křivdíte.Určitě nedělá 4 obchody za rok.A určitě neprodává fondy se vstupákem 5% + 6000 Kč.Měl byste si zjistit pořádná data a ne tady jen kvákat kraviny.Honza Traxler píše články, které narozdíl od většiny toho, co se v ČR na téma finance napíše, mají hlavu a patu.Vy jste jen anonymní hulvát, který šíří nepravdy o člověku, kterého vůbec nezná.
    pozn.
    Nemyslete si, že české akcie jsou nějaká výhra.Je to malý rybník, který je daleko snáze manipulovatelný než velké trhy.ETFka se kupují podstatně levněji než za 1 až 2,5% entry fee.Třeba za 0,15%.

    Odpovědět

  • Tomas T

    30 listopadu, 2010

    aha pan josef…dalsi pojistovak ktery o investovani nevi vubec nic.

    Odpovědět

  • Honza

    30 listopadu, 2010

    To není pojišťovák, podle stylistiky je to p. Ladislav Konečný.

    Odpovědět

  • Metys

    30 listopadu, 2010

    Je videt ze jste velmi dobre informovan, proto jiste vite ze asi nejlepsi portfoliomanager Fr. Templeton pan Mark Mobius ma asi 2 roky ve velke oblibe akcie z Ruska a Turecka a aktivne je nakupuje http://www.franklintempleton.cz/pdf/factsheets/0833_cz_cz.pdf , ale klidne si nakupujte sve ETF a tim cely trh, preji Vam prijemny pobyt v podprumernosti, hlavne usetrit par korun na zacatku a pak byt treba 30 let pod prumerem, to je velka vyhra!

    Odpovědět

  • Anonym

    30 listopadu, 2010

    Ladislave, mate asi velmi bujnou fantazii. Skoda, ze ji nevyuzivate k necemu uzitecnemu.
    Ale v jednom s Vami souhlasim, „socialisticke akcie“ jsou velmi nebezpecne. Zejmena „US socialisticke akcie“ a take „UK socialisticke akcie“ a take „spanelske socialisticke akcie“… zejmena pak „akcie socialistickych bank“ z techto zemi.
    Vsak jste sam na vlastni kuzi pocitil, jak jsou nebezpecne.
    Jinak pro Vasi informaci, spolecnost Franklin Templeton Investments zadny fond zamereny na ruske akcie nema. Ale ma fond zamereny na vychodni Evropu, kde ruske akcie tvori cca 25 % portfolia. Nicmene jeste zadnemu klientovi jsem fond Templeton Eastern Europe do portfolia nedoporucil. Naprosto ale souhlasim s tim, ze investicni tym Mobius + Lim + Wu posledni rok u EM fondu prevazuje ruske a brazilske akcie (a podvazuje cinske) vuci indexu MSCI EM.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Zbyněk Svěrkoš

    2 prosince, 2010

    Jen české či západoevropské ? Pane, situace kolem Irska a pomoci jemu (jsou i tendence, aby se podílely země EU, které dosud nemají Euro) vyjde na desítky miliard každou zemi, která už tak není extra v kondici. Představa, že něco podobného jako pomoc není vyloučeno třeba u Španělska, Portugalska, prachy Řecku se vzhledem k jejich nedisciplíně jeví jako totálně vyhozené oknem …. toto postupně může vést k tomu, že EU jednoduše nebude schopna dát dohromady dost peněz na záchrany.
    Ty pomáhající země si na to samy musejí půjčit – emotovat dluhopisy – kdo asi bude donekonečna kupovat dluhopisy, když riziko emitentů s takovou poroste (tak jak poroste celkové zadlužení všech)? To budou kupony pěkně drahé, jen obsluha-úrok těchto dluhů bude stát kotel (a to nemluvím o splacení jistiny dluhopisu). Vůbec není vyloučeno, že Evropu ještě čekají velmi krušné časy, pokud se furt bude pomáhat tomu či onomu a bude se problém valit před sebou a kumulovat, až rupne jako neufinancovatelný – nikdo už další dluhopisy nekoupí … A to bude mít dopad i na akcie v těchto zemích….
    Ztráta během roku ? To holt nesmíte kupovat akcie na roční investiční horizont ….

    Odpovědět

  • Anonym

    30 listopadu, 2010

    Zde nabizim postup podle ceho porovnavat podilove fondy:
    http://www.finez.cz/odborne-clanky/detail/jak-vybirat-podilove-fondy/
    + plus nekolik konkretnich prikladu je primo zde na investujeme.cz:
    http://www.investujeme.cz/clanky/porovnavani-fondu-v-praxi-jaky-zvolit-bric-fond/
    http://www.investujeme.cz/clanky/investice-do-ruska-jaky-fond-vybrat/
    http://www.investujeme.cz/clanky/indie-aneb-ktery-akciovy-fond-zvolit/
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Milan

    9 prosince, 2010

    Dříve jsem coby drobný střádal též kupoval podíly investičních fondů,ale po té co se to začalo s fondy houpat a začaly zároveň růst vstupní a výstupní poplatky tak jsem skončil a investuji radši do dlouhodobých termín.vkladů.Zde mám garantovaný daný výnos a pojištěný vklad.Fondy jsou nenažrané a chtějí mít svůj jistý výnos a klientovi nic negarantují a pak se diví že nemají o ně klienti zájem.A ještě v této džungli investovat i do akcií bez zaručených informací je tak dobré akorát přijít o peníze.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    9 prosince, 2010

    A dobre delate. Ne proto, ze by fondy byly spatne, ale protoze pro Vas zjevne nejsou vhodne. Misto cennych papiru skutecne radeji vyuzivejte terminovanych vkladu.
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Hubert

    22 prosince, 2010

    Vcelku je jedno na co se chytne, jestli na poplatky ci ostatni parametry … je to jak automat, kdyz tam neco nahazete …. chcete to dostat zpet. Ano jsou lide kteri vyhravaji, sve maji i provozovstele automatu. Obecne plati pravidlo, ze penize timto zpusobem investuji lide kteri si s nimi nevedi rady – neumeji podnikat a nebo jako hraci a proto potrebuji poradce ( lide kteri to umi – ale penize nemaji ) a ti si uctuji provize. Obcas se naskyta otazka jakym zpusobem tzv. investori prisli k penezum a jestli si je vubec zaslouzi.

    Odpovědět