CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

Text: Petr Zámečník

14. 02. 2014

3 komentáře

Vrátí se Praha do pravěku?

 


 

Městská a příměstská doprava může být řešena různými způsoby. V Praze v současnosti lépe či hůře funguje často kritizovaný a trestními řízeními opletený systém karty Opencard. V Bratislavě je systém postaven na bankovních platebních kartách. Zatímco v Česku má Opencard téměř 11% všech obyvatel, kartu Bratislavy vlastní jen 50 000 lidí. Každé z řešení má své výhody i úskalí. Ale jen málokteré velkoměsto ještě využívá papírové průkazky. A ty se možná do Prahy opět vrátí.

Myšlenku návratu k papírovým průkazkám vyslovil v minulém týdnu radní na jednání Výboru pro informatiku pražský radní pro IT Jan Vašíček (TOP09). Alternativou je prodloužení smluv s držitelem autorských práv Opencard společností eMoneyServices (EMS). Za takové prodloužení smlouvy jsou ovšem v současnosti někteří radní trestně stíháni. Je návrat k papírovým průkazkám nezbytný?

Pokud by nedošlo k vyřešení smluvních závazků, dojde ke kolapsu. Ani papírové průkazky nejsou zadarmo, navíc je město nevydá samo, ale musí na ně vypsat výběrové řízení. To by pravděpodobně proběhlo čistě, neboť nad radními již nyní visí Damoklův meč a jsou pečlivě sledováni i policií, nicméně by neproběhlo do dubna, kdy smlouvy končí. Bez podpory systému Opencard hrozí jeho zhroucení. Nebude možné například prodlužovat platnost karet a jsou ohrožena veškerá data uživatelů, stejně jako finanční prostředky, které jsou na kartách uloženy v podobě elektronických kupónů, což je více než 1 miliarda Kč

Jedním z řešení, které se jeví jako kompromisní a pro rozvoj dalších služeb problematické karty sloužící dnes převážně jen jako jízdenka na Pražskou integrovanou dopravu zřejmě optimální, je založení městem vlastněné společnosti, na kterou se práva a správa Opencard převedou, čímž se vyřeší problémy minulosti. Otázkou ale je, za jakou cenu je jejich současný majitel (EMS) bude chtít prodat…

Alternativou k „specifické“ kartě typu Opencard je využití systémů nabízených kartovými asociacemi MasterCard a VISA ve spolupráci s bankami. Ty v současnosti využívá např. Bratislava. Jejich zavedení je levnější (Opencard stála Prahu přes 1 mld. Kč), ale ani tak nejsou zadarmo (je potřeba připravit infrastrukturu a za vydání či vedení karty její uživatel zpravidla platí) a mají pro změnu jiné potíže. Bratislava musela vynaložit na infrastrukturu celkem 2 miliony euro. Vlastníkem systému navíc není město, tudíž nemůže snadno zasahovat do jeho rozvoje. Ne každému se také líbí, že si musí otevřít účet u smluvní banky, aby si mohl pořídit tramvajenku. Předkládat revizorovi ke kontrole v MHD platební kartu se mnoho lidí zdráhá.

REKLAMA

Návrat k papírovým lítačkám může být pouze prvním krokem. K dalšímu se mohou radní inspirovat např. v 600tisícové Yogyakartě v Indonésii. Tam nepotřebují ani papírové průkazky, ale platí se rovnou v hotovosti obsluze zastávky nebo autobusu. Řešení na první pohled nákladné nese i určité úspory. Kupříkladu není třeba platit revizory. Podobné je to s elektřinou. Když budeme používat louče, ušetříme za žárovky.

Loading

Vstoupit do diskuze 3 komentáře

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Adam Leščišin: Opencard je prý předražená… ale vůči čemu?

Praha tvrdí, že se s eMoney Services nedá jednat. EMS naopak vidí v jednáních určitý posun. „Jednání rozhodně nejsou jednoduchá, a to z mého pohledu zejména proto, že jsou zatížena minulostí projektu a politizací problémů spojených s Opencard. Za poslední 3 měsíce se nicméně podařilo z mého pohledu dosáhnout určitého pokroku,“ říká Adam Leščišin, generální ředitel EMONEY GROUP pro region Střední a Východní Evropa.

Text: Petr Zámečník

17. 09. 2014


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: xyz Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Nox

    17 února, 2014

    Idealni by samozrejme byl nejaky jednoduchy, funkcni a levny system samostatnych karet. Bohuzel v realnem svete mame na vyber mezi papirovym pravekem, nebo predrazenym karetnim systemem. Takze jako realista bych byl pro papir. Pouziti bakovnich karet mi prijde naprosto zcestne, to maji lide jeste platit cca 100 Kc mesicne za ucet, aby na nem mohli mit permanentku? Samozrejme to bude mit jen nekolik nejvetsich a nejradzich bank, nizkonakladove se na to vykaslou, protoze se jim nebude chtit davat uplatky.

    Odpovědět

  • Radek

    18 února, 2014

    Obávám se ale, že i papír by byl drahý. Někdo musí legitky vytisknout, někdo bude tisknout kupony… a to je obrovský byznys. Navíc by se musela posílit výdajní místa. I dneska, když je možné kupony koupit online, vídám v „inkriminované termíny“ u okýnek fronty.

    Odpovědět

  • xyz

    18 února, 2014

    Neresim.
    Naucil jsem se jezdit v Praze nacerno tak, ze zadny revizor mi nemuze nic rict.

    Podle me uz je davno rozhodnuto o tom, jak se to bude resit – nevyhodne pro klienty, velmi vyhodne pro treti stranu. Vzhledem k tomu, ze Vam – ctenarum nic jineho nezbyva, tak si k tomu okynku pokorne stoupnete a pak si nekde vylejete zlost na diskusi 😀

    Odpovědět