CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Petr Novotný

31. 01. 2008

28 komentářů

Vítejte na medvědím trhu

 


 

Medvědi v akci
Vztah mezi reálnou a finanční ekonomikou býci dlouho nechtěli vidět. I přes dramatické problémy na kreditním trhu tak dotlačili akciové trhy v roce 2007 do zajímavých černých čísel. Reflexe situace na hypotéčním trhu společně s očekáváním budoucího snižování úrokových sazeb se již od podzimu minulého roku odráží na vývoji amerických státních dluhopisů, které výrazně posílily.

Medvědí trh podle definice
Technicky vzato, tak o medvědím trhu mluvíme, když trhy ztratí 20 procent ze svých součastným maxim. Tedy ze situace loňských vrcholů na přelomu října a listopadu. Dnes se americké akcie (index S&P500) a evropské akcie (index S&P350 Europe) obchodují cca 14 %* pod svými vrcholy. Mladé trhy s touto hranicí vážně flirtují.

* stav k 21/1/2008

Medvědí historie
Na medvědí trhy se rychle zapomíná. Když ale medvěd vystrčí své drápy, tak už to stojí za to. V období mezi jarem roku 2000 a podzimem 2002 ztrácí akciové trhy 47,6 % (měřeno indexem S&P 500) a trvá více než sedm let, než se trhy vrátí na své původní hodnoty. Toto krušné období bylo i přes hrozivé ztráty relativně krátké.

Medvěd, který nastoupil po krachu na Wall Streetu v roce 1929, vymazal do roku 1932 skoro devadesát procent hodnoty celého akciového trhu a trvalo dlouhých dvacet let, než se z toho vzpamatoval.

Spící FED
75 bodů. O tolik předevčírem snížil Ben Bernanke úrokové sazby. Myslet si, že FED spasí trhy, by bylo velmi jednoduché a moc dobře to vědí jak v býčím, tak medvědím táboře. FED spal, a když byl zrovna při vědomí, bojoval s inflací – a to v období, kdy se ze všech stran pomalu připlížil její pravý opak – deflace.

Z finančního systému se v podobě ztrát na hypotečním trhu vypařilo podle odhadů renomovaných investičních bank mezi 400 až 600 mld. USD. Dalších 500 mld. dolarů „začíná hořet“ v zajišťovnách rizikových hypoték, jako jsou MBIA, AMBAC nebo PMI. Další miliardy v bohatství amerických domácností zmizely v hodnotě rezidenčních nemovitostí, které svůj medvědí trh prožívají již víc než dva roky.

Chybějící miliardy dolarů narušují plány na další vlnu fúzí a akvizic nebo nová IPO. Firmy se také potýkají s krátkodobým financováním. V mixu s klesající poptávkou amerických domácností jsou proto vyhlídky na růst budoucích zisků firem v ohrožení.

Býčí trojkombinace
Dalších 25 nebo 50 bodů dolů na zasedání FEDu koncem ledna. Větší ekonomický stimulus, než předložil minulý pátek prezident Bush, a státní záruky za zajišťovatele hypotečních dluhopisů. Trojkombinace, které by mohla iniciovat býčí ofenzívu. „Bitva o kótu 1360“, kterou prochází dlouhodobý růstový koridor, však býci prohráli. Jejich další obranné linie má číslo 1250 – tedy technické úrovně takzvané podpory, kterou ilustruje graf S&P500.

Jak dlouho může trvat medvědí trh? Nebo se stále jen jedná o korekci v pokračujícím býčím trendu?

Loading

Vstoupit do diskuze 28 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • danny

    24 ledna, 2008

    Co kdyz propady a nejen to jsou z tohoto duvodu?
    http://www.zeitgeistmovie.com/index.html
    Tento dokunent je o tom jak spolu souvisí náboženství, 11. září, finanční korporace a lidé, disponující jistým skrytým věděním, nedostupným širokým masám veřejnosti, která žije v iluzorním světě, honosně nazývaném „realita života“…

    Odpovědět

  • razor

    24 ledna, 2008

    a nejsi ty náhodou Fox Mulder?!

    Odpovědět

  • Jaromír Adámek

    24 ledna, 2008

    Skryté vědění a Fox Mulder? To nějak nejde dohromady :). LOL
    Ale jinak ten obrázek k článku je perfektní :), i když asi dnes medvěd už dohlodal, což je velká škoda, těšil jsem se na ČEZ za 800 a O2 za 390 :). Tak nic.

    Odpovědět

  • Jiří Hlisnikovský

    24 ledna, 2008

    Směs totálních kravin a zřejmě pravdivých skutečností. Kdo jen mohl mít zájem vytvořit takový guláš?

    Odpovědět

  • Jaromír Rejl

    24 ledna, 2008

    Rád bych upozornil, že to co se děje teď má pramálo společeného s krizemi v letech 1929-1932 a 2000-2002. V roce 2000 byly průměrné P/E okolo hodnoty 35, v roce 1929 snad ještě vyšší a tedy akcie byly předražené a pád si „zasloužily“ až na dno, tedy řekněme P/E 10. V současné době jsou průměrné P/E mezi 12-16 plus minus. Tedy tříletý krach je nesmysl, není kam.

    Odpovědět

  • razor

    24 ledna, 2008

    jo kdyby bylo všechno jen podle P/E , to by se investovalo:)

    Odpovědět

  • razor

    24 ledna, 2008

    jo kdyby bylo všechno jen podle P/E , to by se investovalo:)

    Odpovědět

  • Honzajs

    24 ledna, 2008

    Futures trhy v Chicagu implikují 100% pravděpodobnost, že 30/1/08 sníží Fed sazby o 50bps a 70% pravděpodobnost, že to bude dokonce opět o 75 bps.
    Cokoliv menšího tedy pravděpodobně vyvolá pokles.

    Odpovědět

  • obchodnik

    25 ledna, 2008

    kde jsi vzal tech 100% a 0,5% ja jsi to vypocital? na bloombergu je podle futures 100% pravdepodobnost od 0,25%. jinak tyhle pravdepodobnosti se meni z hodiny na hodinu. pre par dny to bylo 0%.
    takze jak konkretene to urcujes. stejne jako ostatni z futures na bondy? a jak konkretne? at srovname metodiku

    Odpovědět

  • Honzajs

    25 ledna, 2008

    Vytáhle jsem to ze zpravodaje 23/1/08, co mi chodí.
    Cituji:
    Future rate cuts are nothing short of an absolute certainty, say the futures listed in Chicago this morning. Traders have priced in a 100% chance of a 50 bps cut when the Fed meets on the 30th and — get this — a 70% chance of another 75 bps cut.

    Odpovědět

  • obchodnik

    25 ledna, 2008

    hm, hezke a co je to za zdroj. nechi to nejak znevazovat, ale tohle taky muze byt z anglicke vezre blesk.cz
    koukal jsi se na futures grafy osobne? vidis to tam?

    Odpovědět

  • Honzajs

    25 ledna, 2008

    http://www.agorafinancial.com/5min/fed-speak-translated-vix-spike-water-crisis-and-more/

    Odpovědět

  • obchodnik

    25 ledna, 2008

    tak jsem si dal tu praci a koukam na fed funds futures a ty ukazuji vcera (kdyz jsi to psal) 68% pravdepodobnost 50bps a 32% 25bps

    Odpovědět

  • Adam

    24 ledna, 2008

    Co říkáte, nebo jak vnímáte dnešní silný růst na burze? Dost mě mrzí, že jsem netrefil dno, nebo lépe řečeno, neměl na to tolik kapitálu 🙁

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    24 ledna, 2008

    Zdravím Adame,
    ničeho nelituj a jen sečkej s dalšími nákupy. Předpokládám, že tento růst je pouze korekce velkého poklesu a poté opět pojedeme dolů. Takže šance přijde. Stačí se podívat na průběh historických korekcí.
    S pozdravem M.P.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    24 ledna, 2008

    Souhlasim. Kdyz jsem videl jak dneska jedno trochu horsi cislo shodilo trhy z +0.8% do minusu, tak myslim, ze jeste neni konec, spatne zpravy budou stale prichazet a trhy na ne zatim reaguji.

    Odpovědět

  • Mario

    24 ledna, 2008

    Jedna věcná: do jakého mínusu? Dnes to skončilo poměrně solidně.
    Na rozdíl od minulých dní jedno horší číslo nebraly trhy jako tobogán dolů, ale poměrně držely až do konce, ba ještě něco přidaly. Na druhou stranu souhlasím, že se nejede už jen nahoru.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    25 ledna, 2008

    Ano, ale okamzita reakce po te zprave byla na nejaky cas do minusu. Nahoru to pak vytahly proklamace vlady o tom, co udela pro povzbuzeni ekonomiky. (BTW, podle mne to cislo neni vzhledem k situaci az tak spatne.)

    Odpovědět

  • Jiří Hlisnikovský

    28 ledna, 2008

    Svůj podíl vývoji měly mít i miliardy petrodolarů a miliardy dolarů z Číny.

    Odpovědět

  • L. Konecny

    25 ledna, 2008

    No, akcie Solon bylo nutno koupit v pondelí 21.1. za 35 euro i na dluh tisíce euro.
    Tehdy bylo P/E 15,9 a PEG 0,3. Kdo nejdríve setrí mesíce ty tisíce euro, má pak uz akcie Solon za 100 euro a P/E 45. Ale nevadí, akcie Solon bývá jeden den v roce vzdy k dostání za P/E 15. Tedy zas snad za rok.

    Odpovědět

  • Honzajs

    27 ledna, 2008

    Četl jsem jednu velmi zajímavou úvahu a musím říci, že s ní souhlasím. Proč Fed snižoval sazby:
    1. Reakce na pád trhů. Pokud je tomu opravdu tak, pak Fed nemá důvod pro další snížení sazeb příští týden. Já dodávám – maximálně o 25 bps, aby pokračoval v předchozích sníženích.
    2. Fed vidí mnohem horší problémy před nám, a proto využil propadu trhů v Evropě a Asii jako záminku pro mimořádné snížení sazeb, které se mu náramně hodí. V tomto případě bude příští týden pokles sazeb o dalších alespoň 50bps

    Odpovědět

  • Michal Kára

    28 ledna, 2008

    Ad 1: Ale ma – pokud nesnizi alespon o 0.5bpp, trhy zas zacnou padat, protoze toto snizeni ocekavaji…

    Odpovědět

  • Honzajs

    28 ledna, 2008

    To je pravda, jsem proto opravdu zvědav na to, co Fed udělá, ale hodně pozorně si přečtu i komentář

    Odpovědět

  • obchodnik

    28 ledna, 2008

    no cilem Fedu ale neni snizovat sazby kdykoli trhy klesa. ECB taky nesnizila sazby, presotze trhy padaly jak svestky.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    28 ledna, 2008

    Mate skoro pravdu, dovolim si opravu:
    „cilem Fedu _by nemelo byt_ snizovat sazby kdykoli trhy klesa“
    Mel by dbat hlavne na stabilitu meny a kaslat na plasky na trzich. Jenze bohuzel dela presny opak – menu odepsal a pouze zachranuje trhy pred propady, ktere stejne musi prijit.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    28 ledna, 2008

    To, co by mělo být prvotním cílem FEDu (a obecně CB) je věčná debata a žádný oficiální jednotný postoj neexistuje. To, že by měl dbát hlavně na stabilitu měny, je pouze Váš názor (lépe řečeno nejen Váš), nicméně tím se FED řídit nemusí a plno makroekonomů by Vás s takovým názorem poslalo někam. 😉
    Takže zatímco ECB má ve statutu jasně stanoveno, že jejím prvotním cílem je vnitřní stabilita měny a teprve pokud to nění příliš na úkor tohoto cíle, má sledovat i další cíle, jakými jsou vnější stabilita měny a hospodářský růst, FED to takto vymezeno nemá. Na jedné straně je tak flexibilnější, na druhé straně to nemusí být vždy ke prospěchu věci.

    Odpovědět

  • K.Ladislav

    2 února, 2008

    Vsechno to krásne roste, akcie nemecké i americké i ceské. Technictí analytici domalovávají grafy indexu na budoucí dny uz jen dokopce, pro DAX i TecDAX i PX i Dow Jones i S&P500. Zimní korekce skoncila a zacala jarní rally. Trend klesající se zmenil v trend rostoucí http://nr1a.com/AKCIE

    Odpovědět

  • Anonym

    2 února, 2008

    Nemyslím si, že je konec poklesu a začal rostoucí trend. Stávající růst je pouze up korekcí značného poklesu. Stačí se podívat na historické průběhy poklesů trhů. Domnívám se, že určitě se znovu podívám na hodnoty ze dna korekce a s velkou pravděpodobností ještě níže.

    Odpovědět