CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Petr Zámečník

14. 03. 2013

8 komentářů

Velikost finančně poradenské společnosti: Je výhodou?

 


 

Kvalita finančního poradenství v konečném důsledku závisí na konkrétním poradci. Ten ale nežije ve vzduchoprázdnu a jeho práce je ovlivňována okolím – a to zejména okolím nejbližším, tedy svými spolupracovníky a společností, pod jejíž hlavičkou pracuje. Nejde přitom pouze o produktovou, analytickou a vzdělávací podporu, ale také o filozofii společnosti.

Z dlouhodobého pohledu se společnosti i poradci vyplatí odvádět kvalitní práci u klientů. Jenže… v dlouhém horizontu jsme všichni mrtví, jak upozornil ve své kritice klasického ekonomického přístupu již John Meynard Keynes. A tak podobně jako politici s omezený výhledem do příštích (v lepším případě parlamentních) voleb někteří poradci dávají přednost krátkodobému zisku. A v tomto okamžiku by měla nastoupit vyšší autorita finančně poradenské společnosti.

Vnímají-li majitelé či akcionáři svou společnost jako dlouhodobou, pokud možno trvalou, investici, je v jejich zájmu udržovat kvalitu finančního poradenství svých obchodních zástupců na vysoké úrovni. Špatní dovedou dobře kazit jméno – a dobré jméno je v oblasti financí nejcennější aktivum (snad hned vedle peněz).

Ve velké společnosti se na konkrétní poradce dohlíží hůře než v malé. Každá z velkých společností má vytvořeny postupy, kterými brání největším excesům, ale kupříkladu to, že někdo prodá spořicí IŽP „jen“ na 1000 Kč měsíčně nelze považovat za kvalitní poradenství[1]. V malé společnosti lze na kvalitu dohlížet mnohem snáze.

U malé i velké společnosti ovšem závisí především na hodnotách a přístupu zastávaném jejich majiteli. Pokud se malá společnost bude zastírat kvalitním poradenstvím, ale její lidé budou s požehnáním vedení zneužívat nevědomosti svých klientů, nastává problém. Společnost je příliš malá na to, aby se o jejím nekvalitním až podvodném přístupu dozvěděl dostatek potenciálních klientů. Jejich obírání tak může pokračovat dlouho – a když se společnost přesto „proflákne“, založit novou s podobnými metodami je až příliš snadné. U velké to není tak snadné.

REKLAMA

Ve prospěch velkých společností se vyjadřují i zákonodárci. Sílící regulace takřka znemožňuje činnost malých společností, které nemají kapacity na sledování neustále se měnících předpisů a obstarávání bobtnající administrativy. Je jednotkově výrazně levnější zaplatit kvalitního právníka pro tisícihlavou společnost než pro pětihlavou, totéž platí o software a analytické podpoře. To sice může malá společnost do značné míry odebírat externě od některého broker poolu, který má ale zase jiné nevýhody[2].

Nechce-li malá společnost využívat broker pool, je ztracená. Nejen v administrativě a právní džungli, ale i mezi finančními společnostmi. Ty chtějí obrat. A není-li obrat, není smlouva. Není-li smlouva, nejsou produkty. Výsledkem bývá velmi úzké spektrum produktů, z něhož lze klientovi jen obtížně sestavit rozumné portfolio.

Budoucnost nalajnovaná regulací tak nahrává velkým společnostem a ty menší shání pod křídla broker poolů. Ale kde má hledat klient?

Menší společnosti představují riziko větších výkyvů kvality. Jsou mezi nimi společnosti se špičkovým poradenstvím, jaké lze dohledat ve velkých sítí jen mezi vybranými poradci, ale i společnosti, jejichž jediným cílem je rychlý zisk. U velkých společností jsou minimalizovány excesy. Navíc se tlak na kvalitu postupně zvyšuje. Vždy je ale dobré se podívat na historii společnosti a její dlouhodobou práci s klienty. A v konečném důsledku pečlivě volit konkrétního poradce – a prověřit si ho bez ohledu na to, z jaké a jak velké společnosti pochází.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 8 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kalkulačka pro výpočet orientační pojistné hodnoty – snížení rizika podpojištění

V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 03. 2024

Jaké sankce hrozí při nedodržení povinností v rámci daňového přiznání?

Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • 18 března, 2013

    Finanční poradenství je byznys založený na zlodějině. A je jedno, pod kterou firmou zloděj krade (z prosté potřeby=je donucen, aby se živil tímhle hnojem; úmyslně; nevědomky=typická tupá a finančně negramotná ovce, která věří jen firmě a školitelům a která zpravidla nemá žádné skutečné životní zkušenosti).

    Poradenské firmy a finanční společnosti nemají vůbec žádný zájem, aby se tohle změnilo (stížnosti končí v análech… vlastně kanálech). Je jim totiž naprosto u prdele, kdo jim produkci přinese. Moc dobře vědí, že většina lidí čili potenciálních klientů vyloženě trvá na tom, aby se o své peníze nemuseli ani náhodou starat sami (strašně je to zatěžuje – o tom víc a snadněji nadávají na to, jak těžce ty peníze vydělávají).

    Odpovědět

  • Compliance

    18 března, 2013

    „Skvěle“ jste popsal situaci pane Já.Říká se, že mince má vždy dvě strany. Ta Vaše má jen jednu.Špatní poradci a jednodušší klienti.Dejte si po ránu dobrou kávu, až vysvitne sluníčko, bude lépe :).

    Odpovědět

  • Jiří Kalíšek

    18 března, 2013

    Vám musí být asi strašně zle na duši pane Já.

    Odpovědět

  • on

    19 března, 2013

    Až roztajete, zkuste popřemýšlet o tom co jste napsal a doplňte to. Snad to slunce již brzy vyjde :)))

    Odpovědět

  • hhjk

    18 března, 2013

    to je mimořádně hodnotný komentář 😀 😀

    Odpovědět

  • 18 března, 2013

    Tvůj nepochybně

    Odpovědět

  • hhjk

    18 března, 2013

    compliance ma pravdu, tohle mysleni se opravdu nepovedlo.. :)

    Odpovědět

  • Pavel

    19 března, 2013

    Před 14dny jsem se setkal se smlouvou IŽP, kterou uzavřel zprostředkovatel jedné pojišťovny. Rodiče chtěli pro svého narozeného syna uzavřít produkt na spoření s vkladem 1.500 Kč. Zprostředkovatel pro klienty sjednal IŽP na 1.500 Kč měsíčně a nyní pozor, ne na 18 let (tedy do zletilosti nyní malého dítěte), ale rovnou do 36let věku dítěte. Co zatím asi bylo, jediné, prospěch daného zprostředkovatele pojišťovny.

    Proč reaguji, každou chvíli čtu články, že poradenské společnosti jsou lepčí či horčí. Bohužel ovšem nikdo moc neřeší, jakou „neplechu“ činí na poradenském trhu přímo zprostředkovatelé pojišťoven. Vždyť ani jsou školeni, že nejlepší je spoření formou IŽP, bohužel kolikrát ani neznají aletnativy (např. pravidelné investování).

    Odpovědět