CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Daniel Kuchta

19. 01. 2009

10 komentářů

Ukazatele fundamentální analýzy: K čemu slouží?

 


 

Většinou se u jednotlivých ukazatelů udávají minimální, nebo maximální hodnoty, které jsou vhodné, nebo ideální pro investování. V praxi je ale exaktní dodržování těchto hodnot poněkud problematické, zejména u jednotlivých ukazatelů. Je to dáno jak různorodostí jednotlivých sektorů, tak i vývojem trhů v čase, protože hodnoty před několika lety nemusí být aktuální dnes.

Dnes se například dává mnohem větší důraz na poměr vlastního a cizího kapitálu, než například před třemi lety, nebo například P/E je dnes u většiny společností velmi nízké což nemusí být známkou podhodnocení akcií, ale že investoři jsou v predikcích vývoje společnosti pesimističtí (banky a stavbaři jsou toho důkazem).

V konečném důsledku lze zkonstatovat, že jednotlivé ukazatele sice pomáhají při investičním rozhodování, ale je vždy nutné brát v potaz více ukazatelů najednou, čímž se předchází k mylným interpretacím a jednostrannému hodnocení jednotlivých akcií.

Jedním z nejznámějších a nejpoužívanějších ukazatelů je Price to earnings ratio, známě pod zkratkou P/E. Vyjadřuje poměr ceny akcie společnosti k jejím ziskům vyjádřeným na jednu akcii (EPS, neboli earnings per share, což jsou celkové výnosy bez dividend na celkové množství akcií společnosti). Dá se také charakterizovat jako množství peněz, které je ochoten investor zaplatit za jednu jednotku výnosu. Tento ukazatel se interpretuje také jako počet let, za které investor obdrží zpátky sumu, za kterou akcii nakoupil.

Mnoho investorů se často spoléhá pouze na tento ukazatel, což ale vzhledem k jeho povaze nelze doporučovat. Rovněž vysoká, nebo nízká hodnota nám neříká, jestli je akcie skutečně podhodnocená, nebo naopak.  Problémem P/E je rovněž fakt, že on sám má několik způsobů výpočtů a každý si osvojí ten, který mu nejvíce vyhovuje. Většinou se počítá P/E, kde se počítají zisky za poslední rok, což samozřejmě o budoucím vývoji firmy mnoho neřekne. Normální P/E pak počítá s očekávanými příjmy, které ale nejsou exaktní a rovněž vyházejí z minulých hodnot. Někdy se doporučuje také brát průměrné příjmy za posledních několik let, což nám dá lepší obrázek o tom, jak se společnosti dlouhodobě daří.

REKLAMA

Jak již bylo zmíněno, hodnoty P/E jsou pro každý sektor a odvětví poněkud jiné, když u technologií, nebo biotechnologických akcií je P/E většinou vyšší, než například P/E u akcií v sektoru služeb. Je proto dobré porovnávat P/E vybrané akcie s ostatními akciemi v oboru a ne s celým trhem. Všeobecně se za dobrou hodnotu považuje číslo nižší než 15, u technologií nižší než 20.

Ukazatel Price to book value ratio (P/B, nebo P/BV) je poměrovým ukazatelem, který se často srovnává, resp. doplňuje hodnoty dané P/E. Někdy se také používá název Market to book ratio (M/B), v každém případě jde o poměr ceny a účetní hodnoty společnosti. Výhodou oproti P/E je zaměření na větší množství položek vlastního kapitálu, nejenom na zisk. Na druhé straně jsou ale nevýhodou nepřesnosti při porovnání více firem kvůli různým účetním zvykům v různých společnostech, které ovlivňují tento ukazatel. Někdy se ve výpočtu od majetku odečte nehmotný majetek kvůli jeho problematičtějšímu ohodnocení a pak se počítá pouze poměr ceny a hmotného majetku (price to tangible book value, P/TBV)  

Podobně, jako je tomu u ukazatele P/E, i P/B je nutné si dávat pozor na hodnoty, které se velmi liší podle odvětví. Společnosti, které ke svému chodu potřebují větší množství, nebo dražší majetek (výrobní průmysl), mají P/B mnohem nižší, než například společnosti v oblasti specifických služeb (například konzultační, poradenské společnosti).

Nízké P/B (menší než 1) pak může na jedné straně znamenat, že akcie je podhodnocena vzhledem ke svému odvětví, ale také to může znamenat nedůvěru investorů v budoucí vývoj společnosti a jejím příjmům, respektive oslabení schopnosti tvorby majetku vzhledem k objemu kapitálu a výši rizika, které je s tím spojeno. Vysoká hodnota (obecně větší než 3) pak také může znamenat přemrštěnou cenu vzhledem k majetku společnosti. Při výpočtu P/B je vždy potřeba brát do úvahy také ostatní ukazatele.

REKLAMA

Také další ukazatel rozšiřuje, nebo doplňuje hodnoty vypočtené ukazatelem P/E. Jde o Price/ Earnings to Growth ratio, neboli PEG. Počítá se jako podíl hodnoty P/E a očekávané míry zisku společnosti na jednu akcii (EPS) a určuje potenciální hodnotu akcie. Podobně jako je to u P/E, také nižší PEG (menší než 1) znamená, že akcie je podhodnocena vůči ostatním akciím v oboru.

Díky zakomponování růstu do výpočtu je tento ukazatel někdy i více preferován, zejména u akcií, které se vyznačují vyšším růstem, jako jsou například technologie. Ty mají obecně P/E vyšší a mohou se tak jevit vůči akciím z jiných sektorů jako nadhodnocené a proto je pro ně PEG výhodnější. PEG tak může sloužit také jako lepší porovnávací nástroj pro společnosti s různou mírou růstu.

Price to sales ratio, neboli P/S vyjadřuje poměr ceny akcie a tržeb společnosti na jednu akcii za rok, neboli ocenění každé jednotky, kterou společnost utržila. Tento ukazatel je hodně využíván díky tomu, že tržby společnosti se falšují méně a hůř než zisky, a například oproti P/E je možné ho použít i u nově založených firem, které zatím nedosahují zisky. Také zde platí, že čím je hodnota menší, tím je akcie atraktivnější, protože její tržby jsou dostatečně velké, i když nedosahuje vysokých zisků.

Celkově je ale ukazatel P/S samostatně málo vypovídající, protože nebere v potaz náklady a zadluženost společnosti. Rovněž zde existují velmi velké rozdíly mezi jednotlivými sektory.

REKLAMA

Posledním poměrovým ukazatelem na dnešek je P/CF, neboli price to cash flow ratio, který vyjadřuje ocenění provozního cash flow kapitálovým trhem, resp. finanční zdraví společnosti v budoucnu, očekáváno trhem. Výměna zisku za peněžní toky je výhodná kvůli nižšímu zatížení cash flow účetní metodikou, než je tomu u zisků (například eliminace odpisů). U některých analytiků je tento ukazatel kvůli těžší manipulovatelnosti CF oproti ziskům více oblíben.

Někdy se také počítá P/FCF (price to free cash flow), což je poměr ceny akcie a volného cash flow společnosti na akcii (resp. podíl tržní kapitalizace a volného cash flow). V tomto ukazateli nefigurují kapitálové výdaje společnosti.

Tento článek nemá za úlohu řešit všechny metody oceňování akcií, ale spíše přiblížit laikům některé zkratky, které se v článcích na našem webu často objevují. Pokud má někdo pocit, že článek dostatečně aktuální, nebo důsledný, může doplnit své informace v diskusi. O dalších ukazatelích si napíšeme v následujících článcích.

Loading

Vstoupit do diskuze 10 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • OTTO

    20 ledna, 2009

    Tento článek je dobrý počin.
    Vzpomínám si jak pan Traxler zuřil kvůli článkům o technické anylýze a chtěl kvůli tomu přestat publikovat na investujeme.cz
    Věřím, že tento článek je pro něj zadostiučiněním už jen protože, hodně článků o technické analýze jste napsal vy osobně .

    Jinak co se týče samotného článku jsem velmi rád, že je napsán stylem ze kterého pro mne jasně vyplývá svatý grál spekulování ať už se jedná o technickou, nebo fundamentální analýzu a totiž :

    Pokud chceš zvítězit, nestačí technická a fundamentální analýza.
    Je třeba moudrost umět s nimi správně pracovat.
    Jsou podobné štětci a plátnu.
    Obraz však vytvoří jen člověk a je pouze na něm jak bude obraz vypadat.

    To je důvod proč se odborníci v předpovědích liší.
    Používají stejné stětce a plátna jen obrazy se trochu a někdy hodně liší.
    Vnášejí do obrazu svou duši.

    Analýzy jsou nástoje, které spolu s moudrostí vedou k vítězství.

    Možná se jednou dočkáme článků o moudrosti a jejím blahodárném dopadu nejen na finanční zdraví.

    Toto je jeden z nich, který potřebu moudrosti propaguje.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 ledna, 2009

    OTTO, nezuril jsem kvuli odbornym clankum o technicke analyze, ale kritizoval jsem PR clanky pro XTB… kazdy den clanek ve stylu… vcera udelal Dow tolik bodiku, zitra by euro mohlo posilit atd… clanky naprosto k nicemu (vyjma lakani neznalych lidi na novodobou ruletu zvanou Forex a CFDs).

    Jinak s Vasim pohledem na „analyzy“ souhlasim, Vase prirovnani je trefne. Pro me jsou TA a FA jen hezke pojmy, nic vic. Je jen na kazdem investorovi, jak u nej funguje rozhodovaci proces. Casto pri tom asi vyuziva nektere fundamentalni ci technicke ukazatele. Ale nazyvat to analyzou… 😉

    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • OTTO

    21 ledna, 2009

    Takže PR články pro XTB…
    Co říkáte na PR články vpravo ve stejném stylu, tedy včera trh udělat to a ono, očekáváme, že udělá to a ono, zaměřte se na investice do toho a onoho?
    Nedávno tu byl takový článek na hlavní starně, kde se chytrý pan analytik ze Saxo bank vyjadřoval k tomu co letos očekávají.

    Pro mne sice TA FA nejsou jen hezké pojmy, ale pacovní nástoje, které spolu s psychologickou analýzou používám při rozhodování se spojených s řízením rizik mých spekulací i vstupů a výstupů z nich.

    Situace na trhu se často rychle mění a existuje tam řada proměných.

    Také mám, své představy a předpovědi, ale kdykoliv se může stát něco co vše změní a kdo je schopen rychle zareagovat a přispůsobit se vydělá.
    Kdo se bude zarputile držet svých předpovědí jen kvůli tomu, že je předpověděl on přijde o peníze.

    Psal jsem, že první horký kandidát na dno je pro mne konec listopadu 2008, ale zároveň se může stát, že trh se ještě více propadne, než se odrazí.

    Jediné co se podle mne počítá není to co kdo předpověděl a jak byl se svými předpověďmi úspěšný, ale to jestli vydělal, nebo ne.

    Zisk je to jediné co se na trhu počítá za úspěch, proto se radši budu plést v předpovědích, ale moudře reagovat na změny, které pro mne budou znamenat zisk.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 ledna, 2009

    To je ale investicni zpravodajstvi, samostatny oddil. Srovnavate pomerance s mandarinkami. Oboje jsou sice citrusy, dokonce velmi podobne na prvni pohled. Ale zatimco mandarinky jsou jemne, pomerance byvaji vyrazne agresivnejsi.

    K „analyzam“ jen zopakuji, kazdy investor ma svuj rozhodovaci proces.
    Jinak se shodneme.

    Hezky den

    Odpovědět

  • OTTO

    21 ledna, 2009

    Aha takže v samostatném oddílu vám to nevadí, ale PR články na PRIME ano.

    Je pravda, že Atlantik, Fio, IQ-trade, Coloseum, Cyrrus, Capital partners atd. mají PR ve svých článcích většinou málo agresivní.

    Možná by jste přežil i PR články XTB na PRIME, kdyby byly také takto decentní.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 ledna, 2009

    Nezlobte se, OTTO, ale na takovehle debaty nemam cas. Nejsem redaktor Investujeme, ale jako jednomu z autoru a jednomu z lidi, kteri se zde v diskuzich pohybuji od sameho pocatku, mi jde samozrejme o dobro celeho projektu… coz v mych ocich znamena, aby clanky a nasledne diskuze mely co nejvyssi informacni hodnotu pro navstevniky stranek.

    Clanky lakajici na soutez XTB zadnou informacni hodnotu nemely, jen lakaly nezkusene investory do divokych vod.

    Investicni zpravodajsti je strucne a vystizne. Informacni hodnotu ma.

    Tot muj nazor. A nebyl jsem zdaleka sam, komu uz ty PR clanky lezly na nervy. Ale jak rikam, nejsem sefredaktor, ja o obsahu nerozhoduji. Jedine, o cem rozhoduji, je mira meho zapojeni. Kdyz se mi vsak neco nelibi, povazuji za spravne to rict.

    Pokud mate jiny nazor a PR clanky pro XTB se Vam libili, ja Vam to neberu. Klidne orodujte u redakce, aby to zopakovali.

    Vice zde ale neztracejme cas. Informacni hodnota nasi debaty je nulova.

    Odpovědět

  • OTTO

    22 ledna, 2009

    Netoužím po PR článcích pro XTB.
    Souhlasím , že lákaly nezkušené do divokých vod, ale informační hodnotu měly.
    Pro vás neměly a já to respektuji.
    Jinak děkuji za oslední větu, která mi významně objasnila co pro vás znamená informační hodnota a co nikoliv.
    Usnadní to komunikaci mezi námi.

    Odpovědět

  • Al Waleed

    21 ledna, 2009

    S PEG je to jinak!!
    Co je to za divnou vec „PEG počítá se jako podíl hodnoty P/E a očekávané míry zisku společnosti na jednu akcii (EPS)“ Studovat, studovat!!
    PEG = P/E/G = Price kurz dnes / Earnings zisk poslednich 12 mesicu / Growth ocekávaný rust zisku budoucích 12 mesícu.

    Odpovědět

  • Anonym

    22 ledna, 2009

    Mám pocit, že pravdu máme oba, protože to EPS tam je zmíněno kvůli tomu, že je to očekávaný růst zisku na jednu akcii (růst EPS), tak jako všechny hodnoty ve vzorci. Asi jsem to nenapsal jasně, za což se omlouvám.

    Odpovědět

  • Martin

    24 července, 2017

    Pěkný článek. Dovolil bych si doplnit na detailněji zpracované ukazatele na svém blogu:

    P/E: http://www.akcie2.cz/2017/05/24/co-je-pomer-price-to-earnings/
    P/B: http://www.akcie2.cz/2017/05/28/co-je-pomer-price-to-book/
    P/C: http://www.akcie2.cz/2017/07/23/co-je-pomer-price-to-cash-flow/
    P/S: http://www.akcie2.cz/2017/06/05/co-je-pomer-price-to-sales/

    Odpovědět