CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Ondřej Záruba

25. 06. 2008

36 komentářů

Trvanlivé zboží aneb General Motors před krachem?

 


 

V dnešním díle Investorského zeměpisu se budeme věnovat významné části amerického průmyslu. V sektoru „consumer durables“ lze najít nejednu nám známou značku reprezentující slavnou historii, ale otázka zní, jak to vypadá s budoucností těchto firem?

Ještě pro upřesnění čtenářům, kteří denně nehltají Forbes či WSJ, sektor „consumer durables“ je ta část průmyslu, který vyrábí produkty, jejichž předpokládaná životnost je nejméně 3 roky.

Johnson Controls

Johnson Controls nepatří v naší vlasti mezi nejznámější, ale významná rozhodně je. Je dodavatelem všemožných dílů do automobilového průmyslu. A z těchto dílů stojí nejvíce za zmínku klimatizace. Není to náhoda, protože firma JC původně vznikla jako firma vyrábějící topení.

Firmu založil univerzitní profesor Warren Johnson, který je mimo jiné vynálezcem elektrického termostatu.

Dnes je JC firma zaměřená na spolupráci s automobilovým průmyslem. Do osobních a nákladních vozů dodává kromě klimatizací také sedadla, autobaterie, dveře, plastové komponenty interiéru nebo elektroniku. Ve výrobě autobaterií je JC světovou jedničkou dokonce.
Kromě automobilového byznysu žije JC rovněž ze spolupráce se stavaři. Významné příjmy pochází z výroby klimatizací, bezpečnostních systémů, protipožárních systémů, ventilací, topení, osvětlení a kompletního elektřinového servisu.

Ve firmě JC pracuje po celém světě cca 140 000 zaměstnanců. V roce 2006 dosáhla JC obratu 32,92 mld. USD a zisku 1,3 mld. USD. O rok později zvýšila obrat na 36,812 mld. USD a zisk na 1,386 mld. USD. P/E je 14,6 a P/D 64.

REKLAMA

Paccar

Třetí největší světový výrobce trucků Paccar Incorporated znají fandové válečné historie. Během Druhé světové války se v továrnách vyráběly tanky Sherman. Paccar je holding, pod který patří značky Kenworth, Peterbilt, holandský DAF a anglický Leyland Trucks.
Kenworth nám možná podle názvu není příliš známý, ale když se podíváte na tento obrázek, tak hned pochopíte, na čem stával mj. byznys tohoto producenta.

Dneska už moc nových school coachů z výrobní linky Kenworthu nevyjede, přesto zůstávají symbolem značky. To, co Kenworth živí, je řada T, jejímž asi nejznámějším odběratelem je Coca Cola.
Další značka Peterbilt také nepatří v ČR mezi známé, ale její význam v USA je značný. Oko českého investora mohlo spatřit model této továrny ve filmu Transformers.
DAF byl koupen Paccar v roce 1996 a Leyland skončil pod křídly o 2 roky později. Zatímco DAF vyrábí, seč může, v Leylandu byla výroba zastavena.
Celý holding Paccar vykázal roku 2006 obrat ve výši 16,45 mld. USD a zisk 1,5 mld. USD. V roce 2007 to bylo o něco horší – 15,17 mld. USD, respektive 1,15 mld. USD. P/E je na hodnotě 15,3 a P/D velmi zajímavých 27,5.

General Motors

Krásná spící Růženka nebo raněný brontosaurus? General Motors dle obratu patří mezi absolutní světovou špičku světového průmyslu. Donedávna to byla největší automobilová továrna na světě. Pod člena bývalé Velké detroitské trojky patří automobilky Buick, Cadillac,  Chevrolet, Daewoo, GMC, Hummer, Opel, Pontiac, Saab, Staturn a Vauxhall.

Historie firmy se píše od roku 1908 a je velmi bohatá. Tou vás však zatěžovat nebudu, není těžké si ji dohledat. Poslední roky GM se v této jinak blyštivé historii nevyjímají. Holding General Motors sice sídlí v nádherné budově s honosným jménem Centrum Renesance, ale firma zažívá místo renesance spíš dekadenci.

Ztráta 42 mld. USD v roce 2007 je obrovská, ovšem je třeba si také uvědomit, že GM má ohromnou sílu a že to, co by jinou velkou společnost zabilo, je pro GM jen krize. GM ještě neumírá. Svým způsobem můžeme přirovnat GM k některým bankám. Stejně jako ony je GM „too big to fail“. Přeci jen 266 000 zaměstnanců a jejich rodiny je volební obcí příliš významnou, aby byla ignorována.

Co je nejvíce komické na General Motors, je jeho současná tržní hodnota. Firma s aktivy 145 mld. USD má tržní hodnotu 10 mld. USD. Přestože výše zmíněná ztráta představuje ztrátu na akcii ve výši 74 USD (akcie stojí 16 USD), General Motors vyplatil letos dividendu 1 USD na akcii, čím se dostáváme na rekordní hodnotu ukazatele P/D.

Jaké jsou příčiny úpadku General Motors? To by snad bylo na knihu. Důvodů je mnoho. Prvním důvodem je pokles tržeb. Druhým významným důvodem jsou rostoucí náklady. Pokles tržeb je pod tlakem několika faktorů. Tím prvním je, že z důvodů rostoucích cen ropy klesá celosvětově zájem o velké automobily s velkou spotřebou paliva. Právě na těchto vozech měl donedávna zcela postavenou produkci celý holding GM.

REKLAMA

Další impuls k poklesu je fakt, že GM nedokáže držet vývojový krok s evropskými automobilkami. Ty GM doslova utekly v posledních 20 letech americkým automobilovým technologiím. A tak místo toho, aby bohatí Evropané jezdili v Cadillacu, jezdí bohatí Američané v Mercedesu.

Luxusní vozy jsou ovšem špička ledovce. Páteří problému jsou vozy střední a vyšší střední třídy. A právě v těchto kategoriích ukrojil významný tržní koláč GM japonský automobilový průmysl. Především Toyota, která nedávno přeskočila právě General Motors na pozici největší automobilky světa.

Nárůst nákladů je způsoben rovněž několika vlivy. Asi tím nejdiskutovanějším je zaměstnanecký penzijní fond. Dále jsou to pak rostoucí ceny, které musí General Motors platit svým dodavatelům. Šancí jak ušetřit jsou mzdy. Pochopitelně těžko se snižuje jejich výše, ale snáz se snižuje počet lidí, kterým je vyplácena.
Shrňme si některá čísla. Roku 2006 byl obrat 207 mld. USD a bylo dosaženo ztráty 1,98 mld.  USD. V roce 2007 to vygradovalo poklesem obratu na 180 mld. USD a ztrátou 42,04 mld. USD.

Abych odpověděl na otázku na začátku: Růženka, ale bude ještě pár let spát. Kupte, jen pokud tak 5 let nebudete sledovat, co se v GM děje. Akcie je až děsivě podhodnocená. Na této firmě se dá vydělat majland nebo ztratit takřka vše. Budoucnost General Motors je spojená především s Čínou, kde už teď je číslem 1 v prodeji automobilů, a s výzvou, jak získat zpátky americké zákazníky.

Pokud se chcete obecně dozvědět něco o fungování automobilového průmyslu v Detroitu, doporučuji knihu Arthura Haileyho Kola.

Ford Motor Company

Co jsme si řekli o GM, z velké části platí pro druhou největší automobilku v USA – Ford. Už od svého založení roku 1903 je tato továrna spojena se jménem Ford. Nejprve to byl Henry, který pronesl památný výrok: “Můžete mít, kterýkoli vůz chcete, jen to musí být Plechová Líza a musí být černá.“ (Plechová líza = slavný model Ford T.)

Dnes je firma spojena s jeho pravnukem Williamem Clayem Fordem. Klan rodiny Fordů byl jedním ze symbolů Detroitu ve 20. století. Davy investorů zajímají, zda to tak bude i v 21. století. Za prvé je třeba dodat, že dnes už rodina Fordů těžko dosahuje takového významu, jakého se těšila hlavně v polovině 20. století.

REKLAMA

S Fordem je od roku 1999 spojena i obchodní značka Volvo. Volvo bylo koupeno Fordem včetně dceřiných firem Aston Martin, Jaguar a Land Rover. Jaguar a Land Rover byly letos v březnu prodány Fordem indickému automobilovému koncernu Tata Motors.

Srovnejme si Ford a General Motors. General Motors vyrostl na rozdíl od Fordu na skupování konkurence. Ford rostl, protože prodával úspěšněji své modely a rozšiřoval sortiment. Tento rozdíl je spíše optický. Dopad by to mohlo mít na náklady na řízení takové firmy, které budou v případě Fordu zřejmě menší. Další výhodou Fordu je, že u něj bude fungovat menší setrvačnost špatných výsledků, protože jeho systém umožňuje rychlejší změny. Naopak výhodou systému GM je kooperace různých inženýrský přístupů, větší stabilita nebo více distribučních kanálů. Dalším rozdílem, který je dost významný, je fakt, že Ford se prosadil v Evropě. Ale s evropskými a ne americkými automobily! Pro Ford je to možná trochu degradující záležitost, protože v USA je symbolem pro velká, silná a rychlá auta.
Při vší úctě k Focusu, Káčku, Galaxy nebo Mondeu, nedovolil bych si je označit ani za velká, ani silná a rychlá už vůbec ne. Se stejnou produktovou linií jako v Evropě chce Ford bodovat i v Asii a Jižní Americe. Africký trh s automobily je víceméně omezen na JAR, který jako jediný má funkční infrastrukturu.

V roce 2006 utržil Ford Motor Company 160,12 mld. USD, v minulém roce pak zaznamenal nárůst na 172,94 mld. USD. To se pozitivně promítlo v hospodaření, kdy ztrátu 12,61 mld. USD následovala ztráta 2,34 mld. USD. Pro Ford platí z mé strany stejné doporučení jako pro GM. Kupujte jen v případě, že jste hráči.

Fortune Brands

Holding Fortune Brands je pro mě tak trochu záhadou. Zkusit fundamentálně vypozorovat něco na této firmě je vážně náročné a všechny potenciální investory od toho raději odrazuji, protože za hodně času získáte málo muziky.

V čem je problém? Hlavně v tom, že Fortune Brands holding sdružuje výrobce destilátů, kuchyňského nábytku, výrobce visacích zámků a golfového vybavení. Chcete-li to v názvech značek: Jim Beam, Knob Creek, Vox Vodka, DeKuyper, Moen, Master Lock a Titleist, Footjoy, Pinnacle.
Ze skladby produktového portfolia se dá odvodit, že právě lihoviny odlišují tuto společnost nejvíce od ostatních. Přiznám se, že mám trochu problém s lihovinou jako „durable good“, i když respektuji to, že může být archivována po mnoho let a životností překonat nejedno auto, avšak drtivá většina produkce destilátů je celkem rychle konzumována. Konec úvahám, přejděme k číslům.

Příjmy Fortune Brands dosáhly 8,26 mld. USD a 8,00 mld. USD v letech 2006 a 2007. Zisky ve stejných letech byly 820 mil. USD a 763 mil. USD. P/E je 13,6 a P/D je 39.

Whirlpool

Nám, Čechům, již velmi známá společnost Whirlpool patří mezi americké průmyslové giganty. Vyrábí pračky, ledničky, sporáky, mrazáky, mixéry, mikrovlnky a vše další, co můžeme zahrnout do pojmu bílé zboží.

Firma vznikla již v roce 1911 v Michiganu, ale se jménem Whirlpool je spojena až od roku 1951. Whirlpool byl majetkově spojen s Phillips. Začínám si říkat, zda je to náhoda, protože americký průmysl až příliš často spolupracuje právě s holandským průmyslem. V posledních letech největší změny ve Whirlpoolu proběhly díky akvizici holdingu Maytag.
Whirlpool atakuje hranici 20 mld. USD na tržbách. Loni se mu to téměř povedlo: 19,63 mld. USD. O rok dříve 18,8 mld. USD. Se ziskem je to podobné: 2006 – 430 mil. USD, 2007 – 617 mil. USD. P/E je pouhých 8,6 a P/D 39.

Vzhledem k tomu, že prát, vařit, žehlit a mýt nádobí budou muset lidé pořád, protože se jedná o elementární potřeby lidské existence, tak považuji whirlpool vzhledem k jeho současné ceně, která je způsobena oznámením čtvrtletního poklesu tržeb, za důsledek zpanikaření masy investorů. Pozitivním faktem pro investora je, že se společnost nijak nerozpakovala jako reakci na tento vývoj propustit 1200 z celkového počtu 73 000 zaměstnanců.

Harley-Davidson

Pro mnohé je Harley symbolem americké kvality zpracování, jiní, jako je například můj strýc, vám řeknou, že výrobky této značky jsou kšunt a raději jezdí na Hondě. Faktem ale zůstane, že žádná jiná značka vyrábějící motocykly nedokázala kolem sebe vytvořit takovou auru jedinečnosti.

Harley-Davidson je dnes možná větším prodejcem životního stylu než motorek. Motorky Harley Davidson se objevily ve filmu Easy Rider v roce 1969 a od té doby se našlo mnoho nadšenců, kteří toužili zažít pocity jako Fonda, Hopper a Nicholson. A co je důležité, byli ochotni za to platit větší cenu, než jakou by platili za stroj srovnatelných parametrů od konkurence (hlavně z Japonska).

Electra Glide, kerou využívají i američtí policisté, další modely jako Softail, Hugger nebo V-Rod jsou žijícími legendami. A to je právě kámen úrazu. Legendami. Pokud investuji do Harleye, tak spekuluji na to, že se zde stále bude početná komunita lidí vidící se v Peterovi Fondovi. Mě se ten film teda také líbí, ale vzhledem k tomu, že Harley je sice krásná, ale jinak v podstatě nijak technologií nabytá motorka, tak firmu považuji za odsouzenou k zániku. Firmy jako Honda nebo Yamaha, které umí také stavět dobré choppery, budu pomalu ukrajovat z aury HD díky své technologické a cenové svrchovanosti.
Tržby v roce 2006 byly 6,19 mld. USD a zisk 1,4 mld. USD. Loni to bylo jen 929 mil. USD při obratu 5,85 mld. USD. P/E je 10,3 a P/D 29.

Jestli na Harleyích nezačnou jezdit hromadně Číňané, tak mu velkou budoucnost nepředvídám. To asi nehrozí. Přeci jen, je velmi úzce spjat s americkou kulturou.

Goodyear

Firmu Goodyear zná téměř každý i u nás. Světový třetí největší výrobce pneumatik vznikl díky Charlesovi Goodyearovi ještě před rokem 1900. Terno udělala firma, když Henry Ford uzavřel kontrakt s Goodyearem na dodávku pneumatik pro Ford T.

Zajímavá industriální odbočka vznikla za Druhé světové války, kdy se v továrně přechodně vyráběla letadla. Goodyear pak uvažoval zda u tohoto průmyslu nemá zůstat i po válce, avšak dnes je s letadly spojen jen díky dodávkám pneumatik.
Ještě během První světové války Goodyear vyráběl vzducholodě. To se mu dnes ukazuje jako velmi užitečné, protože právě vzducholodě dnes využívá firma jako jeden z nástrojů reklamy.

Pod Goodyear patří mimo jiné i značka Dunlop. To, jak se bude dařit Goodyearu, úzce souvisí s tím, jak se bude dařit automobilovému průmyslu. A také na kvalitě silnic, po kterých budou tyto vozy jezdit. S náklady si může hrát cena ropy a cena oceli. P/E je „mizerných“ 5,8. Dividendu Goodyear nevyplácel.

Loading

Vstoupit do diskuze 36 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jan Dvořák

    26 června, 2008

    Nesouhlasím s názorem na děsivé podhodnocení akcií GM. Spíše bych to viděl na variantu, kterou autor nazval „ztratit vše“.
    Podle mne je to firma odsouzená k zániku, hlavně kvůli enormní předluženosti a zanedbaným investicím. V lepším případě bude rozprodána po kouskách za živa, v horším až v během konkurzu.

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    Problém je v celém U.S. automobilovém sektoru, stačí se podívat na graf hist. vývoje indexu DJ U.S. Automobiles od r. 1992
    http://www.marketwatch.com/charts/int-adv.chart?symb=DJ_3353&time=20&freq=4&compidx=aaaaa~0&type=4&size=3&lf=4&lf2=0&lf3=0&style=1013&mocktick=1
    Jetšě hůře vůči roku 1992 je na tom index DJ U.S. Tires
    http://www.marketwatch.com/charts/int-adv.chart?symb=DJ_3357&time=20&freq=4&compidx=aaaaa~0&type=4&size=3&lf=4&lf2=0&lf3=0&style=1013&mocktick=1

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    Ondreji, Vy jste povahou optimista, ze? ;-))
    Ono nejde pomerovat jen aktiva a trzni hodnotu. Zrovna v pripade GM jsou desiva zejmena pasiva, viz jiz zminovany zamestnanecky penzijni fond. A pokud navic firma neni schopna tvorit zisk…
    Nechci byt poslem spatnych zprav, mozna mate pravdu a GM se casem zmatori, ale rozhodne si nemyslim, ze je dnes dobra doba k nakupu. Jestli, tak mozna za rok, za dva. Pokud ovsem tou dobou nebude GM uz jen historii.
    Scenar rozprodani po soucastkach je asi nejvice pravdepodobny. Ale samozrejme cas ukaze. Preci jen u takoveho obra clovek nikdy nevi, kdo vsechno se vlozi do hry.
    Hezky den
    P.S. Mimochodem, za tech par dni od doby, kdy jste tento clanek psal, uz GM nestoji 16 USD, ale aktualne cca 11,5 USD (t.j. cca -28%). Ve Vasem vlastnim zajmu doufam, ze jste za tech 16 USD nekupoval. 😉

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    26 června, 2008

    Optimista jsem.Ale v investování může být optimismus velmi nebezpečný,takže vždy je třeba počítat s worst case.Postavit portfolio na GM by bylo asi čiré bláznovství.Ale je to příležitost.A proč ji nevyužít v omezené míře?Bez risku není zisk.Tady je velký risk a ten by mohl přinést velký zisk.S Fordem to vïdím podobně.
    Přeji hezký den

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    A mate GM, nebo Ford ve Vasem vlastnim portfoliu? ;-))

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    26 června, 2008

    Ne

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    No panove, myslim ze ropa to vzala dnes za sve a usd posila na pravdu bozi

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    Proc si to myslite? 😉

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    ptz kovbojove se zvejkou budou jezdit s jejich 3500 ccm motory za hodne draho a budou radeji jezdit na konich a hovorit o recesi usa 😉

    Odpovědět

  • Mario

    26 června, 2008

    S Vašimi názory už mě nepřekvapíte. Tímto jste to pouze zpečetil. Jedno mě ale stejně vrtá hlavou: Vy si vážně myslíte, že se dolar hýbe podle kurzu ropy???
    Na daytrading rozhodně zapomeňte a zůstaňte raději u těch pojistek, nebo co to vlastně děláte…

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    zvlastni ze ten daytrading pomerne uspesne jiz par let delam, pojistky si bezte psat leda vy , obcas to par kacek hodi kdyz to lidi nezrusi:)

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    A pokud vim, slaby dolar je jeden z hlavnich duvodu proc ropa zdrazuje, dolar klesa, ropa roste 😉

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    26 června, 2008

    No pánové, aby jste se tady zbůhdarma nedohadovali bez nějakých podkladů, tak o víkendu klidně zpracuji grafy vývoje ceny ropy v EUR, v USD a klidně k tomu přidám i vývoj nějakého indexu dle libosti co mám k dispozici. Že ropa zdražuje i v EUR a to velmi znatelně jsem psal už v jiné diskuzi.

    Odpovědět

  • Anonym

    29 června, 2008

    Weekly chart Brent Crude Oil (EUR) + Brent crude Oil (USD) + S&P 500
    http://www.sweb.cz/Miroslav.Pitak/Ropa%28EUR%29xRopa%28USD%29xS%26P500-2008-06-27.PNG

  • Anonym

    26 června, 2008

    Je to velme velmi podruzny duvod. Navic je take otazkou, zda klesa dolar, nebo posiluje euro. Ale to je zase jine a pomerne siroke tema. 😉

    Odpovědět

  • obchdonik

    27 června, 2008

    tak kdyz je to jen velmi velmi podruzny duvod, tak jaky je ten hlavni duvod rustu ropy? diky

  • Anonym

    27 června, 2008

    Vidim nekolik hlavnich duvodu, brzy tu na toto tema bude samostatny clanek, netahejme ropu pod durables.

  • Mario

    26 června, 2008

    To ano, ale ne moc obracene. Neni to ekvivalence, ale jen jednostranna implikace

    Odpovědět

  • Mario

    26 června, 2008

    A další error z Vaší strany. Vy si vážně myslíte, že ropa skočila takhle vysoko hlavně kvůli slábnoucímu dolaru?
    Dám Vám jednu radu. Najděte si graf třeba eurodolaru (není podmínka), vložte ho do grafu CO nebo WTI, to už nechám na Vás, pak si jej prohlídněte, zamyslete se, a zkuste si sám odpovědět, zda jste měl pravdu.
    Stejně jako jsem nevěřil OTTOvi, tak nevěřím Vám. Ale chápu, že Vám to je jedno. Je to prostě můj názor, stejně tak jako Vy si můžete dělat názor na mě:)

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    Jsem od te dobroty ze jsem vam nasel newsku proc se tak stalo… http://ap.google.com/article/ALeqM5i5TtajgUpSm7KY5jf-lCJGHBB-tAD91HPLJ01

  • Mario

    26 června, 2008

    No vidíte. Takže za to dolar moc nemohl, že?
    Však Vy na to přijdete sám i bez nás:)

  • FL

    26 června, 2008

    tak hlavni market mover byla ta zprava od opecu co jsem posilal .. 😉

  • Anonym

    26 června, 2008

    Uprimne receno, z Vasich nazoru na tomto portalu vylozene vyzaruje, ze se jiz nekolik let zivite daytradingem. ;-))
    Teda dneska je to tady samy vtip, jeden lepsi nez druhy. Vzdyt april byl pred tremi mesici. ;-))

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    April na 1. aprila je jen prezitek, proc si jej neudelat 26.cervna kdyz je tak krasne 🙂

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    No, to povidejme tem, kteri jsou dnes bez strechy.

  • Mario

    26 června, 2008

    A ještě informace čistě pro Vás. Kdybyste nevěděl, proč dnes dolar vůči euru ztrácel, tak se podívejte na komentář ze zasedání FEDu. Třeba na to přijdete sám…

    Odpovědět

  • FL

    26 června, 2008

    Dekuji, sleduji na forexfactory.com

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    26 června, 2008

    Názor na akciové trhy ze SocGen:
    So the SocGen man is talking about a recession at least as deep as the early 1980s, albeit not quite as bad as 1974.
    What does that mean?
    Oil – $60
    CPI – zero in the US, UK and Eurozone
    US 10yr bonds – yield bottoms out below 2 per cent
    As for equities:
    A deep recession will result in a profits slump. Coupled with an Ice Age P/E contraction, we see global equity markets falling some 70% from their Oct 07 peak. I expect the S&P to bottom around 500 (verses the 1,575 peak) and FTSE around 3,000 (imagine where consumer confidence will be if equity prices do collapse).

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    No, SocGen ma ve zvyku poutat pozornost extremismem a tohle je prikladnou ukazkou. ;-)) S&P na 500 bodiku, to je hodne velky ulet. ;-))
    Jinak absolutne nechapu, jak je mysleno „CPI – zero in the US, UK and Eurozone“. Jako ze bychom se dostali na nulovou inflaci??? To ma byt pokus o vtip? ;-))) Za uzrcitych okolnosti je i takovy scenar mozny, urcite ne v nejblizsi dobe, mozna za rok za dva, pokud by se recese dlouho tahla, spadly komodity a drzely se dlouho pri zemi. Davam tomu pravdepodobnost tak 0,1%. 😉

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    26 června, 2008

    To by mě zajímalo, na základě čeho se domnívají, že se vymaže 13 let burzovní historie S&P 500. Neže by se tak nestalo u pár indexů, ale že by takto skončila celá ekonomika? Takový katastrofický scénář nepřepokládám ani já, když to špatně dopadne, tak stávající pokles vidím tak na cca +-1100 b.

    Odpovědět

  • Mario

    26 června, 2008

    No. Myslím, že podobných úletů je na trhu v každým momentu dost a dost. A to oběma směry:). Toto je jen jeden z nich. Už jsem se setkal i s cenou ropy za 500:)

    Odpovědět

  • Anonym

    26 června, 2008

    ;-))) Ale tak treba se za patnact let dockame i toho. ;-))

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    27 června, 2008

    Te předpověď se těžko vyplní během roku, to je fakt. Ale Za 2-3 roky to klidně může nastat

    Odpovědět

  • Anonym

    27 června, 2008

    No, to by asi inflace pod 20% nesla a na planete by zily tak 3mld obyvatel, protoze zbytek by do te doby umrel hlady. Jenze to by tu ropu zase poslalo zpatky na 50 dolaru.
    A nebo by dolar byl za dve koruny.
    Nic ve zlem, ale zase budme trochu realisti.
    (Ta cisla jsem si vymyslel, nejde o zadny propocet, jen chci ukazat, do jakych extremu bychom se museli dostat.)

    Odpovědět

  • Anonym

    29 června, 2008

    Statistika akciových, komoditních indexů a komodit k 26.6.2008 – http://www.sweb.cz/Miroslav.Pitak/statistika.htm

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    7 srpna, 2008

    To nevypadá dobře.Tržby GM za poslední 4 čtvrtletí.Od nejmladšího.
    38,156 mld. USD
    42,670
    46,897
    43,834
    HV GM za poslední 4 čtvrtletí
    -15,471 mld. USD
    -3,251
    -0,722
    -38,963
    Růženko vstávej!!!!!!:-)

    Odpovědět