CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Daniel Kuchta

31. 01. 2008

54 komentářů

Trhy padají… co teď?

 


 

Další vlna výprodejů se zvedla hned na počátku tohoto týdne, kdy většina akciových burz v průběhu dne ztrácela (a nakonec i zakončila den) ve ztrátě pět a více procent. Ztráty už se dávno netýkají pouze finančního sektoru, nebo developerských a stavebních firem, ale zasahují plošně celý akciový svět.

Dobré zprávy z jakéhokoli sektoru jsou přehlíženy, v lepším případě způsobí mírný krátkodobý růst několika málo firem. Jakákoli špatná zpráva naproti tomu působí na všechny investory jako hromadný povel k ústupu. Prodejními pokyny se to jen hemží a naskýtá se otázka, co v takových chvílích investorům, kteří investovali do akcií, poradit. Prodávat a riskovat, že trhy začnou opět rychle stoupat a my budeme zbytečně ve ztrátě? Nebo vydržet a nenechat se strhnout davem?

Pravidelní investoři mohou být v klidu

Pro investory, kteří investují do akcií prostřednictvím pravidelné investice do podílových fondů, je rada velmi jednoduchá. Klesající trhy by pro ně neměli představovat prakticky žádný problém. Investor při pravidelném dlouhodobém investování bere klesající trhy jako příležitost k levným nákupům většího množství podílových listů, které mu pak při rostoucí výkonnosti trhů zajistí vyšší výnosy.

Je ale velmi důležité si uvědomit, že tato výhoda investorovi plyne pouze tehdy, když nepodlehne psychologickému tlaku a tlaku jiných investorů, kteří se hromadně svých akciových investicí zbavují, a bude stále investovat stejnou částku.

Jednorázoví investoři, kteří již mají zainvestováno a do současnosti nestihli na pokles trhů zareagovat, budou mít situaci možná trochu složitější. Ani u nich by ale nemělo dojít k bezhlavému zbavování se podílových listů ztrátových fondů. Jelikož je investice do akciových fondů charakterizována jako dlouhodobá záležitost, s určitou volatilitou se u akciové investice stále musí počítat.

REKLAMA

Pozitivem pak může být předpokládaný růst akciových investic v budoucnu, který je velmi pravděpodobný (záleží jen na tom, jak dlouho bude současná situace trvat nedokáže odhadnout nikdo, minulé zkušenosti však budoucí obrat jasně dokazují). Pro ty obezřetnější by pak měla pozitivně vyznívat alespoň dobře zvládnutá diverzifikace do různých aktiv, trhů a sektorů, která může zmírnit výraznější propady na nejvíce postižených trzích a odvětvích.

V každém případě čím déle pokles na trzích trvá, tím je obtížnější se akcií držet a každý investor si tak může prakticky otestovat svou odolnost vůči riziku a nejistotě.

V žádném případě bych nedoporučoval se akcií zbavovat jen proto, že momentálně na trhu panuje chaos a špatná nálada a jakkoli dobré firemní výsledky neznamenají prakticky vůbec nic. Jednou z možností je dočasné zvětšení podílu v konzervativních nástrojích (klasicky dluhopisy a dluhopisové nebo balancované fondy, případně zajištěné investice), případně v produktech, které mohou těžit z růstu jiných podkladových aktiv, než jsou akcie (například komodity, jako jsou drahé kovy, nebo některé zemědělské plodiny). A samozřejmě rozšiřování svého akciového portfolia se na nějakou dobu vyhýbat (to ale určitě neplatí pro pravidelné investory).

Ti, kdo investovali do akcií, případně do fondů těsně před začátkem krize a jejich investice nepozná jiný směr než dolů, mohou současnou situaci brát jako dobrou zkušenost do budoucna. Jednak si hned na začátku zvyknou na to, že ceny akcií mohou kromě růstu také padat, a jednak určitě nezapomenou na to, že diverzifikace prostředků do různých tříd aktiv (s níž doufáme tito investoři při rozhodování o investici počítali) není jen prázdná fráze, která zbytečně omezuje zajímavé výnosy plynoucí z rychle rostoucích akcií.

REKLAMA

Pokud by se jim přeci jenom zdálo, že to, co se momentálně na akciových trzích děje, není normální a na takovém podniku se nemíní podílet, měli by si investici do akcií napříště velmi dobře rozmyslet a raději se do nich nepouštět. Akcie a akciové nástroje nejsou jedinými investičními produkty, kde se dají zhodnotit dočasně volné peněžní prostředky.

Úplně je ale zatracovat není nutné, akcie (resp. fondy, certifikáty, nebo ETF, které mají jako podkladové aktivum akcie), jako výnosově zajímavé a likvidní aktivum by měli v každém portfoliu tvořit alespoň minimální podíl a žádný investor by se jim neměl úplně obracet zády.

Na závěr máme Výběr z rad pro ty, kteří se chtějí bezpečně zruinovat, z knihy Larse Tvede The Psychology of Finance, přeložené časopisem Fondshop.

– Investujte výhradně na malém množství trhů nebo jen do jednoho či dvou nejatraktivnějších sektorů.
– Spoléhejte se na dobré rady známých, pseudo-expertů či na jiné "tutovky".
– Nejvíce věřte té informaci, kterou chcete slyšet.
– Překruťte si získané informace tak, aby potvrzovaly již provedené investiční rozhodnutí.
– Kupujte, když kupují všichni ostatní včetně vašeho souseda, a neváhejte s prodejem, když trhy zkolabují.
– Nikdo není rád mimo trh. Proto stále věřte, že trhy jen porostou.
– Sbírejte útržky informací a nepřipusťte si, že nevidíte věci v souvislostech a celku.
– Nestanovujte si žádné strategické investiční cíle, chytejte se zejména velkých šancí.
– Prodejte dlouhodobé investice již po týdnu jen proto, že už vykázaly růst …
– … a ponechte si krátkodobé investice, jestliže vám z nich již vyplynula ztráta …
– … a přejmenujte je na "dlouhodobé investice".
– Používejte stále stejnou taktiku bez ohledu na to, jak se chová trh. Nereagujte na změny.
– Máte-li nastavenou hladinu, na které musíte prodat, jinak budou ohroženy vaše investiční cíle, posouvejte ji, když jde trh proti vám, v naději, že vše se v dobré obrátí.
– Spoléhejte se více na názory jiných než na fakta.
– Hodnoťte každou investici samostatně a odděleně od celého portfolia.

Loading

Vstoupit do diskuze 54 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jan Traxler

    22 ledna, 2008

    No ja osobne si myslim, ze je nejvyssi cas zajit na burzu na povanocni vyprodeje. Ne ze by nemohly akcie dale klesat, ale take bychom si mohli zitra nadavat, ze jsme to zase propasli. 😉

    Odpovědět

  • Adam

    22 ledna, 2008

    Přesně tak. Zajímalo by mě, jestli u nás v česku existuje něco jako půjčka na akcie, či fondy? A jak by se to pal splácelo? Výnosy? Uvažuju o tom 🙂

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    22 ledna, 2008

    Existuje tzv. marzove obchodovani … tedy neco jako pujcka na obchodovani s akciemi od brokera… ale tomu se radeji vyhnete, zvlast, pokud s obchodovanim akcii nemate zatim tolik zkusenosti.
    Ale chapu, o co Vam jde. Take bych si pral mit prave ted na ucte par volnych milionku… ;-)) … moc dobre vim, co bych s nimi udelal… a zrovna vybiram, do ceho konkretne… a ze ten vyber je velmi zajimavy. 😉 Kez by tahle situace jeste par tydnu vydrzela.
    Hezky den

    Odpovědět

  • Adam

    23 ledna, 2008

    Škoda no. Osobně si myslím, že takováto situaci vhodná k nákupu natane tak někdy za 15 let 🙁

    Odpovědět

  • Mario

    22 ledna, 2008

    Pokud použijete na nákup cenných papírů peníze z jakékoliv formy půjčky, hlavně to nikomu neříkejte. Broker má v tomto případě za povinnost neprovést Váš pokyn!
    (Neplatí samozřejmě na marginy, ale do toho se skutečně nepouštějte. Navíc na to potřebujete nemalý vstupní kapitál)

    Odpovědět

  • Honzajs

    22 ledna, 2008

    Ale jenom u akcií, kde UMÍTE SPOČÍTAT FUNDAMENT.
    Takže ne banky. Jakmile neznáte jejich derivátové pozice, nemůžete spočítat zhola nic.
    Něco už jsem psal do jiných diskusí sem.
    Celkové shrnutí mých názorů mám na svém webu, na kterém pracuji.
    http://goodie.porcus.cz/projectx/web/index.php?id=174
    http://goodie.porcus.cz/projectx/web/index.php?id=138

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    22 ledna, 2008

    Obecne receno, i nektere bankovni tituly povazuji za velmi zajimave (v dobre konstrukci… napr. u bonus certifikatu s velkym odstupem od bariery). Jinak s Vami souhlasim. A nebojte, nemam v planu momentalne zadny bankovni titul kupovat.
    Nebudu zde ale zverejnovat, ktere konkretni instrumenty zvazuji koupit, to uz je interni know-how. 😉

    Odpovědět

  • Michal Kára

    22 ledna, 2008

    A co kdyz jejich derivatovou pozici znam (je naprosty zlomek promile jejich portfolia)? 😉

    Odpovědět

  • Honzajs

    22 ledna, 2008

    Pokud jejich derivátovou (včetně mimobilanční) pozici znáte (co do struktury i metody ocenění), a vidíte to OK, pak máte dostatek informací pro vlastní rozhodnutí.
    Akorát porovnávejte velikost derivátové pozice ne k aktivům, ale k vlastnímu kapitálu banky.

    Odpovědět

  • Vojta

    22 ledna, 2008

    Chci se zeptat, už jsme někdy slyšeli říct, nějakého analytika nebo makléře, že trhy teď půjdou dolů a nic je nezastaví a že dva roky na burze budete akorát přicházet o peníze? Ne, že? Takže přes všechny optimistické řeči, klidně může přijít pokles jako hrom a basta.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    22 ledna, 2008

    Ano, to klidne muze. I kdyz si to osobne nemyslim. Ale stat se muze cokoliv a nikdo neni schopen to predem odhadnout.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    22 ledna, 2008

    Většinou se mluví o poklesech hlavních akciových indexů nebo v současné době o velkém poklesu finančních či realitních společností. Velké poklesy (tím myslím korekce o 50% nebo 61,8% růstového trendu od roku 2003) již ale proběhly na spoustě sektorových indexů. Kdyby měl DAX pouze zkorigovat o 50% tak jako jiné sektory, tak nejsme při dnešním low na 6400 b., ale +-5150 až +-4450 b. Při korekci o 38,2% by hodnota DAX byla (nebo se jí taky dočkáme) +-5850 b.
    Takže jestli v nejbližších dnech proběhne výrazný korekční růst, nepodléhejte euforii, že je už je korekce za náma.
    S pozdravem M.P.

    Odpovědět

  • Mario

    22 ledna, 2008

    Nemyslím, že trhy půjdou 2 roky dolů. Je pro to spousta důvodů.
    Já osobně pomalu chystám nákupy, a to i některých vybraných bankovních titulů. Honzajs se asi bude lehce pousmívat:).
    Na takovou příležitost jsem relativně dlouho čekal a již jsem převedl část úspor do startovacích bloků. Teď jenom zvolit správné načasování a vhodné akcie:)

    Odpovědět

  • Honzajs

    22 ledna, 2008

    Já si myslím, že trhy půjdou teď v lepším případě 5-10 let vodorovně. Indexy za 10 či více let mohou být klidně tam, kde jsou teď (a to nepočítám inflaci)
    Dlouhodobé cykly DJIA spojené se změnami P/E jsou následující:
    1942-1965 – růst indexy, růst P/E z 9 na 23
    1966-1981 – stagnace indexů, pokles P/E z 21 na 9
    1982-1999 – růst indexů, růst P/E ze 7 na 42
    2000-20?? – stagnace indexů, pokles P/E z 42 zpět k 10 nebo i pod 10.
    Jediná šance na výraznější zisk je velmi pozorný výběr konkrétních titulů. Výběr konkrétní akcie bude klíčem k úspěchu.
    Docela by (asi nejen) mne zajímalo, jaké akcie jste si vybral. Mohly byste sem dát jména (klidně až po nákupu)?

    Odpovědět

  • Honzajs

    22 ledna, 2008

    a předpovědi za 10 let – už jsem sem na web dával:
    V průběhu 19. a 20. století docházelo k cyklickým změnám poměru hodnoty DJIA v bodech k ceně zlata v USD. Současný poměr je cca 17:1, přičemž maximální poměr býval až 50 :1 a dno poměru se nacházelo vždy pod 2:1.
    Podle této teorie se nacházíme ve ve fázi klesání tohoto poměru. K dosažení hodnoty 2:1 či menší dojde podle mne během druhého desetiletí 21. století. NA jaké úrovni k tomu dojde bude záviset na míře inflace v USA.
    V případě deflace (zatím velmi nepravděpodobné) se hodnoty DJIA a ceny zlata setkají zřejmě někde kolem 1 000 – 2 000 u DJIA, pro zlato pak 800 – 1 500.
    V případě stagflace (nejpravděpodobnější scénář), se ceny DJIA výrazně nepohnou a budou tak v rozmezí 10 000 – 15 000, cena zlata by se pak pohybovala na úrovni +/- 10 000 USD.
    V případě větší inflace (zřejmě druhý nejpravděpodobnější scénář) může DJIA dosáhnou až 30 000 – 50 000 bodů, cena zlata by pak mohla dosahovat 20 000 – 50 000 USD.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    23 ledna, 2008

    No, ja temhle cyklum moc neverim. Jeste pred pul rokem tvrdili jejich zastanci, ze rok 2008 bude silne rustovy, protoze historicky je 8 rok dekady rustovy a navic je to volebni rok ktery je taky rustovy. A jak to zatim vypada 😉

    Odpovědět

  • Honzajs

    23 ledna, 2008

    Já jsem nikdy nic o X. roku dekády nepsal. To musel být někdo jiný.
    informace k těmto cyklům:
    http://www.crestmontresearch.com/content/market.htm

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    23 ledna, 2008

    Ahoj Honzo,
    ten dotyčný, co propaguje tuto teorii je pan Ladislav Konečný. Ale to oba určitě víme.

  • zinfo

    23 ledna, 2008

    Přiznám se, že již nakupuji. A nebojím se kupovat Erste, Pegas, ECM, O2 a pro trocha adrenalinu přikupuji i aaa.

  • Jiří Hlisnikovský

    23 ledna, 2008

    Mám takový divný pocit, že ještě všemu není konec. Něco nakoupit, to ano, ale nějak mě zarazila první návštěva Bushe ve funkci prezidenta USA v Izraeli. Téma – Irán. Kdoví, co se ještě stane do konce Bushova období.
    Ale možná o to vidím moc dramaticky;-).

  • Mario

    23 ledna, 2008

    Skutečně je nesmysl domnívat se, že USA vkročí do Íránu.

  • Jiří Hlisnikovský

    23 ledna, 2008

    Nemyslím si, že byste byl natolik informován, aby Vás to opravňovalo k takovým kategorickým výrokům.

  • Mario

    24 ledna, 2008

    Ano, nejsem Kondolíza Rejže, ale mám zdravý rozum. Nemají na to ani politicky, ani co se týká lidských zdrojů. USA mají armádu, která je strategicky zaměřená maximálně na to, zvládnout 2 konflikty na různých místech. třetí už nezvládnou. Technické prostředky vázané v současných horkých místech jsou již brány z rezerv. Kde by vzali další??

  • Jiří Hlisnikovský

    24 ledna, 2008

    1. Myslím si, že v určitých kruzích je rozhodnuto, jestli ano nebo ne, stejně, jak tomu bylo u Iráku před zvolením GWB do funkce prezidenta.
    2. Politicky na to nemají – to se může změnit po jednom nebo dvou teroristických útocích.
    3. Prostředky mají vázány, to nepochybně, ovšem ne všechny. Nicméně konflikt může mít více podob. Nemusí se jednat o klasické obsazení území. Vzdušné síly jsou v podstatě volné. Stejně tak jiné prostředky, kterými se dají ničit objekty na území Íránu. V Íránu není diktátorský režim, obsazení území nemusí a zřejmě není cílem. Po jistých zkušenostech z Iráku jistě USA pracují na jiném stylu vedení konfliktu, zejména v souvislosti s potenciálním nepřítelem – Čínou.
    4. Např. na AlJazeere.com psali, jak je důležité, aby kandidát na prezidenta USA měl na své straně proizraelskou lobby pro dosažení úspěchu. Bushe podporuje 75% Izraelců (to nemá obdoby). E. Olmert letos prohlásil, že to co GWB dělal a dělá, dělá dobře. Izrael je přesvědčen, že Írán navzdory zprávám jiných tajných služeb vyvíjí výrobu jaderné zbraně. Dokud toto bude tvrdit, nebude situace kliedná. Samotný Izrael vydává cca v přepočtu 275 mld CZK na armádu plus pomoc z USA.

  • zinfo

    24 ledna, 2008

    Souhlasím s Mariem. USA nemá zájem dále destabilizovat region. Poučili se a už ví, že renovace s alchajdou v zýdech není krátkodobá. Více, co by to udělalo s cenou ropy? Já tedy ne.:) A nejhlavnějším argumentem je, že Bush již nemáže kandidovat potřetí. Pokud se k veslu dostane republikán, pak je další konflikt na pořadu až před další volbou.

  • Mario

    25 ledna, 2008

    Četl jsem analýzu kolik by mohla stát ropa pokud by USA napadly Írán. došlo se k částce cca 150USD/barel. Ale v tu dobu stála ropa asi 60-70dolarů:).
    Jinak v těch nejčernějších snech si dokážu představit maximálně vzdušný útok Izraele na íránská zařízení obohacující uran. Nicméně jedině s posvěcením USA.
    Vzdušné síly Izraele jsou lidsky zřejmě lepší než ameriské. Alespoň podle dostupných výsledků společných cvičení…

  • Jiří Hlisnikovský

    25 ledna, 2008

    Kde jste přišel na to, že USA nemají zájem na destabilizaci? A pak, jak víte, jaké skutečné zájmy kruhů ovládajícíh politiku USA? Sice si také nemyslím, že v nejbližších měsící se něco stane, ale přestat si všímat, co se děje v tomto regionu, to ne.
    Zkuste si dát do souvoslosti 3 články:
    http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=519428:
    Americký prezident George Bush a sedm dalších vysokých činitelů jeho administrativy učinili v prvních dvou letech po útocích z 11. září 2001 celkem 935 lživých prohlášení o Iráku.
    Vyplývá to z prvního průzkumu na toto téma, který provedlo Středisko pro veřejnou integritu (CPI). Podle výzkumníků nešlo o omyly, ale o cílenou kampaň.
    „Vyčerpávající šetření záznamů ukazuje, že tato tvrzení byla součástí řízené kampaně, která efektivně zpracovala mínění veřejnosti a zavedla národ do války na základě záměrně nepravdivých informací,“ píše se ve studii.
    http://hn.ihned.cz/c1-22734760-izraelci-hosti-bushe-ale-v-mir-neveri
    „Je to náš obrovský přítel. Neudělal zatím jedinou věc, s níž bych sám nesouhlasil,“ pochválil Bushe izraelský premiér Ehud Olmert.
    Hostu daroval cyklistický dres s nápisem „George W. 43“ (Bush je 43. prezidentem USA).
    Izraelci podle průzkumů věří, že díky Bushově politice je svět bezpečnější. Amerického prezidenta považuje za „přítele“ 73 procent Izraelců, což je ve světě unikát.
    Neshoda mezi spojenci zavládla jen po nedávné zprávě tajných služeb USA, které oznámily, že režim v Teheránu neusiluje v současné době o jadernou zbraň.
    Izrael naopak trvá na tom, že zpráva je mylná a dál považuje Teherán za existenční hrozbu.
    http://english.aljazeera.net/NR/exeres/71B0C3D9-B04C-4717-88D8-33FBE1F1533A.htm

  • Jan Bartoš

    24 ledna, 2008

    Souhlasím s Honzajsem, jen ticho před bouří.
    Co se tak moc změnilo, co by Vás vedlo nakupovat akcie, kromě rozjitřených očekávání. Pohyb sazeb byl očekávatelný, reálný obraz amerického bankovního sektoru ukázaly Merril Lynch, Citigroup a JPMorgan. A panika +- 10 na pražské burze nemá s fundamentem NIC společného.
    Rozhodně bych nenakupoval jen proto, že to všichni říkají.

  • zinfo

    24 ledna, 2008

    právě, že se nic u našich akcií nezměnilo. Výhled pegasu, O2 zůstal stejný a přitom klesly asi o 25%. Co se týká ECM, AAA tak tam je riziko větší, ale zase tys slevy!!!

  • Jan Bartoš

    24 ledna, 2008

    A počítal jste P/E těch Vašich levných akcií (ECM,AAA,Pegas). Běda, když dojde k přecenění majetku nebo úbytku zisku, máte jen bezcenné (dočasně) papírky.
    Nejhorší je, že když se mluví o PX,mají všichni na mysli ČEZ. A ten kupují jen slepý, nebo…..

  • Jan Bartoš

    24 ledna, 2008

    PARDON,PARDON, prosím o edit, samozřejmě SLEPÍ.
    Neměl jsem si brát do úst ty gymnaziální profesory!:-(

  • Honzajs

    24 ledna, 2008

    Nezapomínejte na jednu věc. Pokud investoři budou cítit obecně větší riziko, zvětší se jejich požadavky na výnos.
    Výsledkem bude OCHOTA platit za jednotku zisku méně, tedy pokles P/E akcií a potažmo i trhů.
    ZMĚNA P/E akcie podobu jejího držení je totiž HLAVNÍM faktorem ovlivňujícím výkonnost naší investice. Podle mne jsme právě nyní v nerůstové fázi trhy spojené s poklesem P/E trhů jako celku. A proto nelze od trhů čekat žádné zázraky.
    Velké množství lidí se ale na P/E dívá jenom na nějaké číslo, co vznikne vydělením dvou jiných čísel a nevnímají ho jako parametr OCHOTY platit X za jednotku zisku.
    Podle mne se cena akcie odvozuje od ochoty platit za budoucí zisky, tedy od P/E než naopak.

  • Jan Bartoš

    24 ledna, 2008

    Souhlasím a vnímám to stejně. Myslel jsem, že máme podobný pohled. Reagoval jste na nějaký rozpor?

  • Honzajs

    24 ledna, 2008

    NE, reagoval jsem na příspěvek uživatele Zinfo ohledně poklesu akcií při nezměněném výhledu. Proto jsem psal i o P/E.
    Naše názory jsou podobné, souhlasím.

  • zinfo

    25 ledna, 2008

    S Honzajsem lze souhlasit, ale domácí trh moc nedělá. Pokud jde například o O2, tak pokud je za cenu stejnou jako před 3 lety, pak již prostoru k poklesu mnoho není (cena cca 450). Na rozdíl od původní situace je dnes podnik stabilizovaný, nedochází k prudkému poklesu zákazníků, naopak roste prodej nových služeb. Podnik úspěšně expanduje na Slovensku. Jedná se o anticyklický podnik, kterému by krize neměla tolik ublížit. Pokud jde o Pegas opět jde o odvětví, které by krize neměla tolik poznamenat. Podnik expanduje co do produkce, tak i co do sortimentu, splácí své dluhy…A obchoduje se již pod upisovací cenu. Investici uvažuji v delším horizontu, tak mě krátkodobé výkyvy překvapí, ale nevyvedou z míry. Takové Honzajsovy zlaté doly.:)

  • Honzajs

    27 ledna, 2008

    České akcie nedělám vůbec, je to tak.
    Dělám zejména US a Kanadu.

  • Honzajs

    23 ledna, 2008

    já akorát nechtěl jmenovat…

  • Miroslav Piták

    23 ledna, 2008

    To naprosto chápu Honzo, já jsem si také na jednom foru od něj přečetl příspěvek, kde prohlásil, že jsme nějaký klub plzeňských sebevrahů.

  • K. Ladislav

    24 ledna, 2008

    Celej rok nebude jako leden. Letos snadno prekoná DAX lonské maximum o +20%, jen Dow Jones pujde letos vodorovne. A proklatej guverner Bank of England, musí konecne o 1% snízit úroky Britanie, aby se libra a akcie i v Britanii vzpamatovaly – nemusim kupovat akcie britských bank furt za P/E 7, za P/E 10 budou taky jeste levné a moji kamarádi prestanou pochybovat o britských nezdanených dividendách na duchod, dividendy 8% z dnesniho kurzu a kazdý dalsí rok o 10% az 16% víc v librách.

  • Jan Bartoš

    24 ledna, 2008

    Netrvdil jste náhodou před dobrým půlrokem, že nejlepší investice jsou obrovské americké bankovní skupiny s pravidelnými dividendami?
    Na rozdíl od ostatních mi Vaše komentáře nevadí, každý má právo na vlastní názor, ale jdete taky někdy do sebe?
    jb

  • Michal Mojžíš

    25 ledna, 2008

    Tady se obávám, že se trochu pletete vy. Ať jsou názory Ládi jakýkoliv, od investic do USA vždy všeobecně odrazoval. Pokud něco propagoval, byly to německý akcie + akcie britských bank s vysokýma dividendama.

  • Michal Kára

    25 ledna, 2008

    Nene, i americke banky propagoval, moc dobre se na to pamatuji. Konkretne WFC, C a BOA, pokud se nepletu 😉

  • Mario

    23 ledna, 2008

    Z českých chci lot ČEZu a O2, ze zahraničních chci načasovat BMW, Lufthansu. A ještě některé další, ovšem které, to si nechám zatím pro sebe:)

    Odpovědět

  • Marek Macura

    22 ledna, 2008

    Co si myslíte o 4exu? Jak se na to díváte?

    Odpovědět

  • Mario

    22 ledna, 2008

    Může být dobrý sluha pro zkušené investory, ale špatný pán pro investiční zajíčky

    Odpovědět

  • Marek Macura

    22 ledna, 2008

    Zajímalo mě na kolik obchodují forex zdejší investoři a jaké máte zkušenosti.
    Btw jaký je Váš názor na xtb a jejich platformu?

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    22 ledna, 2008

    Forex hraje samozrejme velmi dulezitou roli na devizovem trhu. Ale z pohledu beznych investoru je to s prominutim pouze adrenalinova hracka pro tradery, nic pro lidi, kteri chteji ulozit a akumulovat kapital.
    Osobne tady nehodlam delat zadnemu brokerovi reklamu, a to ani pozitivni, ani negativni.
    Hezky vecer

    Odpovědět

  • Vojta

    23 ledna, 2008

    XTB jsou fajn, dali mi luxusní občerstvení na semináři (U Brokerjetu je to vždycky jenom oplatka). Ale jinak na spekulaci nevěřím, podívejte s na všechny portfoliomanažery světa celý den dělají a akciemi šup sem, sup tam a na konci mají stejně nebo míň než index. Přece si nemyslíte, že zbohatnete, když budete celý den sedět u počítače a klikat myší a spekulovat s vypůjčeným kapitálem, FOREX je většinou pro lidi, kteým se nechce v šest ráno začít makat v fabrice, nebo v devět zvednout telefon.

    Odpovědět

  • Mario

    23 ledna, 2008

    Váš náhled na práci portfoliomanažerů je hrubě zkreslený. Oni si zase jen tak akciemi přehazovat nemůžou. Proto jsou fondy neflexibilní na náhle změny jako je dnešní situace. Jednoduše, veeeelmi jednoduše řečeno se zpravidla portfolio obmění jen 1x za rok. Žádné celodenní obchodování:).

    Odpovědět

  • Michal Kára

    24 ledna, 2008

    Jojo, taky mne pobavi kdyz ruzni profesori dokazuji nemoznost casovani trhu na tom, ze fondy vyrazne neprekonavaji index 😉

    Odpovědět

  • obchodnik

    23 ledna, 2008

    komediante :-)) jsi me fakt rozesmal. za prve, pokud to myslis vazne z fx, tak nepujdes do xtb. to jak funguji manazeri fondu jsi asi precetl nekde v blesku. no mozna kdbys neco nastudoval, tak nemusis chodit na 6tou do kolbenky

    Odpovědět

  • LifeFinance

    22 ledna, 2008

    Asi bych to resil rozdelenim kapitalu na nekolik casti a postupne bych investoval podle situace na fin. trzich.

    Odpovědět

  • Mario

    22 ledna, 2008

    Váš chlebodárce, pan Kohout, by to podle dnešní E15 řešil investicí právě teď.

    Odpovědět

  • LifeFinance

    23 ledna, 2008

    Jaký chlebodárce? Pana Kohouta znám, jako velmi dobrého ekonoma, ale osobní spojitost s ním nemám.

    Odpovědět