Čtvrtek 18. října. Svátek má Lukáš.

Slovenský důchodový systém v kostce

Penze 15.06.2010 | 21:32 3 komentáře

V Česku se schyluje k důchodové reformě. Již není zbytí. Na Slovensku byl již penzijní systém zreformován. Jak vypadá současný slovenský důchodový systém? Z čeho se můžeme poučit?

Proč přišla slovenská penzijní reforma

Od 1. ledna 2005 slovenský důchodový systém zaznamenal výraznou změnu. Vznikl tzv. 2. pilíř a důchod stojí od tohoto data na 3 pilířích. Odpověď na otázku, proč byla vlastně nutná reforma, můžeme najít v prognózách demografie na Slovensku.

Demografické prognózy ukazují, že přibližně za 30 let se na důchod jednoho penzisty budou skládat dva lidé v ekonomicky aktivním věku. Dnes tíži jednoho starobního důchodu nesou v průměru čtyři lidé. Pokud by Slovensko zůstalo jen při 1. pilíři, buď by se snížily v budoucnu důchody na polovinu, nebo by pracující museli odvádět na sociální zabezpečení dvakrát větší částky na důchodové pojištění.

1. pilíř

První důchodový pilíř je na Slovensku zajišťován sociální pojišťovnou, která vznikla 1. listopadu 1994 jako veřejnoprávní instituce. Její hlavní činností je zabezpečit důchodové a nemocenské pojištění. Důchodové pojištění je jedním z pěti typů sociálního pojištění, které od 1. ledna 2004 zavedl Zákon o sociálním pojištění (461/2003). Do roku 2004 bylo důchodové zabezpečení součástí sociálního zabezpečení. Dělí se na starobní a invalidní pojištění.


Starobní důchod a jeho výpočet

Starobní důchod je důchodová dávka, která je za podmínek uvedených v zákoně poskytována z důchodového pojištění. Účelem důchodového pojištění je poskytnout pojištěnci příjem i během stáří.

Občanovi vzniká nárok na starobní důchod, pokud přispíval minimálně 15 let na důchodové pojištění a zároveň dovršil důchodový věk. V současnosti je důchodový věk na Slovensku pro muže 62 let (od roku narození 1946) a žen 62 let (od roku narození 1962). V Evropské unii se tato hranice pohybuje kolem 65 let a díky nepříznivému trendu v demografickém vývoji a odlivu poplatníků sociální pojišťovny, kteří přestoupili do 2. důchodového pilíře, lze předpokládat, že se důchodový věk na Slovenku ještě zvýší.

Starobní důchod lze vypočítat následujícím vzorcem:

POMBAL x ODP x ADH = Měsíční důchod

  • ODP je období důchodového pojištění, tedy počet let, během nichž důchodce přispíval do sociální pojišťovny na důchodové pojištění.
  • ADH je aktuální důchodová hodnota, což není nic jiného než číslo, které je stanoveno sociální pojišťovnou a udává výši důchodu. Momentálně je ADH rovná 8,9955 €.
  • POMBAL, průměrný osobní bod, se určí jako podíl součtu osobních mzdových bodů vypočtených za jednotlivé kalendářní roky rozhodného období a počtu let doby důchodového pojištění, přičemž Osobní mzdový bod se určuje za ten který kalendářní rok rozhodujícího období a vypočte se jako podíl osobního vyměřovacího základu dosaženého pojistníkem v příslušném kalendářním roce a všeobecného vyměřovacího základu za daný rok.

V lidské řeči je POMBAL číslo, které vyjadřuje, kolikrát měl důchodce průměrně za celou dobu placení odvodů vyšší plat, než byl průměrný plat za dané roky. Tj. pokud důchodce pobíral během celého svého života roční mzdu, která odpovídala průměrné roční mzdě za dané roky, jeho POMBAL je 1, jestliže měl mzdu průměrně 1,5krát vyšší, než byla průměrná, jeho POMBAL by bylo 1,5.

Srovnání starobního důchodu k hrubé mzdě

Průměrná hrubá mzda ve Slovenské republice je na úrovni 773 € a momentální průměrný starobní důchod je 351 €. Z těchto čísel vyplývá, že současný důchod tvoří 45,4 % průměrné hrubé mzdy a zhruba 58 % ze mzdy čisté.

V České republice je průměrná hrubá mzda na úrovni 25 752 Kč a průměrný český důchod je 9 946 Kč, z čehož vyplývá, že důchod tvoří jen 38,6 % hrubé mzdy. V eurozóně má tento ukazatel nejvyšší hodnotu v Řecku – 95,7 %, Finsku – 92,8% a v Lucembursku – 88,3 %. Naopak nejnižší hodnoty dosahuje Slovinsko – 24,7 % a Malta – 30,9 %.

2. pilíř

Momentálně odvody na důchodové pojištění tvoří 18 % z hrubé mzdy, přičemž se Slováci mohou rozhodnout, zda celou částku věnují sociální pojišťovně, tedy stávajícím důchodcům, nebo do sociální pojišťovny přispějí jen 9 % a druhých 9 % budou spořit na vlastní účet prostřednictvím 2. pilíře.

Za druhým penzijním pilířem se na Slovensku skrývá šest dôchodcovských správcovských spoločností. Za největší výhody 2. pilíře se považuje, že řeší demografický problém – budoucí důchodci se nemohou spoléhat na to, že je uživí budoucí vrstva pracujících. Neuživí. A proto mají nynější pracující lidé možnost vstoupit do 2. pilíře a spořit si sami na vlastní důchody. Další z výhod je, že výnosy v DSSkách nejsou zdaněny a naspořené peníze jsou dědičné.

I vy jste dostali dopis od paní Tomanové?

Ti, co na Slovensku vstoupili do 2. pilíře, měli možnost přečíst si dopis od ministryně práce a sociálních věcí, v němž se píše o tom, jak moc je 2. pilíř nevýhodný pro střadatele. Ve skutečnosti není nevýhodný pro střadatele, ale pro vládu.

Sociální pojišťovna utrpěla obrovské ztráty, které jí způsobil právě 2. pilíř odlivem poplatníků. Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny však nezůstalo jen při bezduchých výrocích a lžích, zašlo dále. Po obvinění, že peníze uložené v DSSkách nejsou bezpečné, ministryně omezila možnosti investic DSSkám, a tak připravila občany o nemalou část jejich budoucích důchodů. Některá investiční omezení uvalená vládou se dokonce musela po námitkách Evropské komise rychle odstranit.

3. pilíř

Pokud si chce daňový poplatník důchod do jisté míry uchránit před zásahy vlády a pokud chce, aby jeho budoucí důchod dosahoval zhruba stejné výšky jako mzda, bez 3. pilíře se neobejde.

3. pilíř je čistě dobrovolný a střadatel si může vybrat, kde si své peníze bude ukládat. Buď si uzavře doplňkové důchodové spoření, investiční nebo kapitálové životní pojištění nebo bude spořit formou účelových investici. Tyto finanční produkty jsou na Slovensku podporovány státem, který umožňuje odepsat si ze základu daně výši roční naspořené částky, maximálně však 398,33 €. Díky tomu může klient ušetřit až 75,68 € na dani za rok.

Na to, aby si mohl daňový poplatník uplatnit daňový odpočet, musí spořit minimálně do 55. roku života, minimálně 10 let a finanční prostředky nemůže předčasně vybírat.

Jste ochotni podstoupit reformy i za cenu dočasného snížení životní úrovně?

Nahrávání ... Nahrávání ...

3 komentáře: “Slovenský důchodový systém v kostce”

  1. janula napsal:

    treba si uvedomit jednu vec….pokial je clovek v druhom pilieri, dostane aj polovicny dochodok z prveho. Pokial vynosy z druheho piliera nebudu dostatocne oproti rastu penazi v obehu, tak jednoducho poistenec na dochodku straca. Navyse platia sa pomerne vysoke poplatky z majetku vo fonde a pri odchode na dochodok sa povinne minimalne cast penazi bude musiet previest do zivotnej poistovne, ktora jednak si bude papat dalsie poplatky a jednak v dosledku pouzivania svojich tabuliek umrtnosti bude vyplacat nizsiu sumu ako clovek teoreticky predpoklada. Takze vyssi dochodok mozu cakat len ti, ktori maju pred sebou fakt aspon tych 30 rokov setrenia a investovania (pricom sa mozu modlit, aby sa burzy vyvijali tak ako USA v 20. storoci, lebo pokial sa budu vyvijat tak ako Japonsko za uplynulych 20 rokov, tak smola).

  2. http://www.zadluzeni.cz/2010/06/09/penzijni-reforma-po-cesku.html napsal:

    Při penzijní reformě je třeba především reformovat stávající první pilíř. Obě nejsilnější strany pravděpodobné koalice se již v tomto směru před volbami vyjadřovaly, bohužel je po volbách, tak zapomněly.

    V prvním pilíři je třeba vytvořit vazbu výše penze na množství a pracovitosti potomků poplatníka. Jedině tento krok tento pilíř definitivně stabilizuje=>kdo bude bez potomků, bude mít nárok jen na minimum a nebude představovat zátěž. Kdo bude mít potomky flákače, totéž. Ten kdo bude mít pracovité potomky bude dostávat skutečnou penzi, ale současně jeho potomci budou přispívat.

    Druhý pilíř již máme ve formě penzijního připojištění. Opět platí, že nefunkčního. Penzijní „tunelofondy“ kupují státní dluhopisy s výnosem 6% a účastníkům připisují maximálně 2%. Zbytek prožerou na nákladech.

    Je zcela absurdní zástupcům těchto fondů svěřovat návrh reformy celého systému! Jejich návrh fakticky znamená, že stát si bude u těchto fondů půjčovat na to, aby podpořil penzisty, kteří budou kupovat jeho vlastní dluhopisy. A na tom všem budou parazitovat finanční poradci a instituce.

    Takže začátek jakékoliv reformy pracující s penzijními fondy musí spočívat v oddělení majetku fondů a účastníků. Teprve potom je možné tento sektor nějak posilovat. Jakýkoliv jiný postup je tunel!

    • Radek napsal:

      Píšete: „V prvním pilíři je třeba vytvořit vazbu výše penze na množství a pracovitosti potomků poplatníka. Jedině tento krok tento pilíř definitivně stabilizuje=>kdo bude bez potomků, bude mít nárok jen na minimum a nebude představovat zátěž. Kdo bude mít potomky flákače, totéž. Ten kdo bude mít pracovité potomky bude dostávat skutečnou penzi, ale současně jeho potomci budou přispívat.“

      Ovšem k tomu de facto dochází v návrhu představeném Bezděkovou komisí – viz snížení sazby z 28 % na 23 %. Nebo vy se snad o své rodiče nepostaráte, když vám stát nechá více peněz?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.