CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Dušan Šídlo

20. 08. 2009

25 komentářů

Sdělování provize i pojišťovnami?

 


 

Prezident Václav Klaus podepsal minulý pátek nový zákon o pojišťovnictví, který má mimo jiné zvýšit informovanost klientů pojišťoven i jejich ochranu. Zájemci o pojištění by měli být nově informováni o finanční situaci pojišťovny či o složení jejích akcionářů, posílí se některé kontrolní funkce. Zákon rovněž umožní pojišťovnám výjimku z diskriminace: budou nadále moci zohledňovat klienty podle věku, pohlaví nebo zdravotního stavu.

Přijetím nového zákona o pojišťovnictví dochází i ke změně dalších zákonů. Mění se například zákon o pojistné smlouvě. Pojišťovnám je u investičního životního pojištění nově dána povinnost informovat o riziku investice, existenci případných záruk a o předpokládaných nebo možných výnosech nebo vlastnostech investice. Zajímavá je především úprava v ustanoveních týkajících se odkupného: v § 58 odst. 2 na konci textu věty druhé doplňují slova „včetně jejího výpočtu“. Nové ustanovení tedy zní:

Pojistník má právo kdykoliv během trvání soukromého pojištění požadovat na pojistiteli sdělení o tom, kolik by činila výše odkupného. Pojistitel výši odkupného sdělí ve lhůtě 1 měsíce ode dne obdržení žádosti pojistníka včetně jejího výpočtu.“

O tom, zda mají pojišťovny mít povinnost zveřejňovat výši vyplácené provize, se debatuje již několik let a ministerstvo financí již s předchozími pokusy implementace takové úpravy neuspělo. Nově musí zveřejňovat provizi penzijní fondy, u pojišťoven na to jde oklikou.

Ve výši odkupného se totiž odrážejí nesplacené náklady pojišťovny, jejichž dominantní výše je určena právě provizí za uzavření pojištění. Pojišťovny budou muset klientům sdělovat  výpočet odkupného, nikoliv pouze způsob výpočtu, jak je tomu nyní. Tento malý rozdíl v praxi znamená to, že ustanovení typu „výpočet odkupného se provádí podle pojistně matematických zásad“ budou v tomto případě zcela nedostatečná. Bude proto velmi zajímavé sledovat, jak se k této nové povinnosti postaví jednotlivé pojišťovny a zda skutečně budou transparentně uvádět, jak k výpočtu odkupného došlo. Nyní si lidé někdy stěžují, že nemají možnost ověřit správnost výše vypočteného odkupného a připsané podíly na zisku jsou podezřele nízké, přestože pojišťovna zveřejňovala vysoká dosažená zhodnocení.

REKLAMA

V této souvislosti nutno dodat, že záměry tvůrců legislativy v oblasti pojištění a penzijních fondů nejsou mnohdy zcela čitelné. Bez podrobnějšího výkladu pojmů jsou různé úpravy legislativy jen zvýšením administrativních nákladů bez přidaného efektu.

Připomeňme dodnes nejasné výklady ohledně toho, co je považováno za bonus podle zákona o pojistné smlouvě, co se rozumí „kapitálovou hodnotou převedenou na jinou smlouvu“, která neporušuje nárok na daňovou odečitatelnost soukromého životního pojištění apod.

Účinnost nového zákona o pojišťovnictví a upravených souvisejících zákonů je naplánována na 1. leden 2010.

Autor je produktovým manažerem Partners.

Loading

Vstoupit do diskuze 25 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Petr

    21 srpna, 2009

    Za tento krok ministerstvo chválím. Konečně klienti uvidí, kolik stojí služby \“zdarma\“, jak je prezentují pojištováci a podomní prodejci pojistek (ať už mají na vizitce cokoliv, nic jiného 95% z nich není).
    P.S.
    Známí se mě nedávno ptali na názor na finanční poradce. Dal jsem jim link na některé články a diskuse pod nimi na tomto webu. Názor si udělali sami a nebyl lichotivý.

    Odpovědět

  • xXx

    21 srpna, 2009

    Obchodní ředitelé by potom měli zaměstnancům sdělovat výši svého platu, výši úplatků, které berou, atd.

    Odpovědět

  • Petr

    21 srpna, 2009

    Když si objednám služby právníka nebo daňaře, znám jeho cenu. Když si objednám finančního poradce, cenu mi neřekne??? Tvrdí, že pracuje zdarma, přitom jednoznačně lže.
    JE TU NĚCO HODNĚ SHNILÉHO MEZI PÁNY, CO SI ŘÍKAJÍ FINANČNÍ PORADCI

    Odpovědět

  • Peter

    21 srpna, 2009

    Dost tazko sa hovori o provizii, ked nevieme za co je. Ja osobne s tym problem nemam a hovorim to kazdemu klientovi, bez jeho opytania, ale je to za poradenstvo a pravidelny servis, bez MLM systemu. Sprostredkovanie je uplne o niecom inom. Co povie taky makler nech je z hociakej spolocnosti, ktora vyuziva sietovy manažnent, za co berie proviziu? Mne vychadza ze za sprostredkovanie! Pretoze je sprostredkovatel. A to je kapanek rozdiel.

    Odpovědět

  • TomTom

    21 srpna, 2009

    Vážení,s nechutí zde již delší dobu sleduji reakce zakomplexovaných závistivců a ubožáků.Protože ti schopní nemají čas číst a reagovat na vaše radobyodborné žvásty. Jen tak pro zajímavost odborníci,rozlišujte statut poradců a makléřů.Kdo koho platí.Jestliže si objednám službu,za kterou platím,je zcela v pořádku,že chci vědět kolik.Jestliže mne platí někdo jiný(pojišťovna),je to věc zcela jiná.Jde v podstatě,,o marži pojišťovny“,tak jak je to u jiného zboží.Že je někdy nepřiměřeně vysoká,je taky pravda.Ale znovu,tak jako i u jiného zboží.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 srpna, 2009

    Předpokládám, že máte na mysli makléře jako pojišťovací zprostředkovatele. Jsou totiž i jiní makléři.
    Pak ale proč používáte pojem poradce namísto zprostředkovatele, když už chcete se držet dikce zákona? A dále, když pojišťovák začne strkat nos do investic a prodávat hybridní produkty, končí legrace. Buďte rád, že jako pojišťovák nemusíte dělat všechny legrácky nutné u obchodníků s cennými papíry. Evidentně nevíte, o čem píšete (pletete pojmy zákona, atd.).

    Odpovědět

  • TomTom

    22 srpna, 2009

    Vážený pane Hlisnikovský,hluboce se Vám omlouvám za mojí laickou nepřesnost.Také Vás musím poopravit,protože v pojišťovnictví a finančnictví vůbec nepracuji,protože podnikám ve zcela jiném oboru.Pouze reaguji na názory skupiny závistivců,či lemplů a to ohledně zveřejňování provizí za ,,určité služby“.Pokud se nemýlím,tak jsem o pojišťovácích a jejich kompetencích,či odborné způsobilosti nic nepsal.Evidentně nevíte co čtete.

    Odpovědět

  • Ivo

    21 srpna, 2009

    Jsem naprosto klidný a věřím, že si pojišťovny opět nějak šalamounsky poradí, není totiž v jejich zájmu tyto informace klientovi sdělovat (mám teď na mysli přesnou výši vyplacené provize). U PF už to platí a neznám nikoho, kdo by klientovi tuto informaci písemně na našem formuláři dobrovolně sdělil. Formulář „by měl“ dostat klient, ale penzijní fond žádnou kopii tohoto dokladu podepsanou klientem nevyžaduje, takže to nikdo nedělá. A klienti o tom ani neví, že něco takového existuje…jsem vážně naprosto v klidu a nad článkem se musím jen pousmát. Český člověk na tyto věci není připraven a ani je neočekává, narozdíl od klienta žijícího ve Velké Británii či USA, kde je to běžná praxe již několik desetiletí.

    Odpovědět

  • Petr

    21 srpna, 2009

    Dělám v oboru už dost dlouho a zapomeňte na to, že bych sděloval klientovi svoji provizi za sjednání jakéhokoliv produktu. Nikdy to neudělám a souhlasím s předchozím příspěvkem, že si pojišťovny a penzijní fondy nějak poradí, aby se „vlk nažral a koza zůstala celá“. Budete se ptát, kolik vydělal pekař na Vámi zakoupeném rohlíku ? Takže asi tak nějak….

    Odpovědět

  • Petr

    21 srpna, 2009

    Finanční poradce není pekař, ale spíše jako právník. Tam cenu služeb znám. Není důvod, abych ji neznal u finančních poradců.
    Nezbývá tedy, než udělat osvětu mezi lidmi, aby se nechovali jako ovce a tato data tvrdě požadovali, jinak nebudou žádné reference, nebo budou negativní. Takže asi tak nějak….

    Odpovědět

  • xXx

    21 srpna, 2009

    Prý jako právník…Stejně se dá přistupovat k obchodním ředitelům. A dalším a dalším lidem v řídících pozicích.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 srpna, 2009

    V zahraničí je běžné, že jsou známy příjmy řídících pracovníků. To jen český píseček je takový zasmrádlý.

    Odpovědět

  • xXx

    21 srpna, 2009

    Je to jenom reakce na příspěvek Petra, obchodního to ředitele.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 srpna, 2009

    Pokud rozlišujete prodejce a poradce, tak ne. Dnešní poradci jsou prodejci, tedy něco jako pekaři.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    25 srpna, 2009

    Jenze pekar o sobe netvrdi, ze je „bezplatny poradce pro vyber toho nejlepsiho peciva“ 😀

    Odpovědět

  • Anonym

    21 srpna, 2009

    Ivo: Formulář „by měl“ dostat klient, ale penzijní fond žádnou kopii tohoto dokladu podepsanou klientem nevyžaduje, takže to nikdo nedělá.
    —-
    Pokuta v zákonu za neinformování je tuším 1 mil CZK. Počkejme si na prvního naštvaného klienta.
    Zákon je to tiž formulován ve stylu – penzijní fondy za nic nemohou, problém má zprostředkovatel.

    Odpovědět

  • Radek

    21 srpna, 2009

    No jo, ale pokud má dostat informaci klient a poradce nemá povinnost doložit, že tuto informaci předal (např. podpisem klienta na kopii formuláře), tak klient těžko bude dokazovat, že informaci o provizi neobdržel…

    Odpovědět

  • Anonym

    21 srpna, 2009

    Proč se podepisuje obecně v jiných případech převzetí? Proč klient podepisuje seznámení?
    Asi proto, že je zde nějaká ochrana klienta, která posouvá důkazní břemeno na prodejce. Není to tak úplně jasné, jak uvádím, ale směřuje to tam.

    Odpovědět

  • Jana

    21 srpna, 2009

    Dobrý den,
    píšu mimo téma, ale mám u Generali pojistku Clever Invest a po pěti letech si z ní chci vybrat peníze, pojišťovna mi napsala, že hodnota odkupného je 28.000 Kč a hodnota podílového účtu 45.000. Vůbec z toho nechápu, kolik si tedy můžu z pojistky vybrat, poradíte mi prosím někdo ?
    Děkuji moc !!! Jana

    Odpovědět

  • poradce

    21 srpna, 2009

    Bohužel jen to odkupné, které Vám ještě hezky zdaní. Hodnota vašeho podílového listu je vám naprosto k ničemu. Ty ztracené peníze jsou provize a poplatky pojišťoven za rizika a hlavně jejich tučný zisk.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 srpna, 2009

    Pokud se nemýlím, Generali používá podobně jako ING systém počátečních a akumulačních podílových jednotek. Ze začátku pojistné po odečtení ceny rizika, poplatků za vedení, atd. je vkládáno do počátečních jednotek, až po určité době do akumulačních.
    Počáteční jednotky slouží k uhrazení počátečních nákladů (provize, atd.).
    Odkupné je pouze z akumulačních jednotek, počáteční jednotky při předčasném vypovězení smlouvy „propadnou“ pojišťovně.

    Odpovědět

  • poradce

    23 srpna, 2009

    To máte pravdu, pane Hlisníkovský, ale pro klienta neznalého těchto pojmů zajímá, co mu pojišťovna vyplatí na ruku. Klient se dostane na vklad až tak možná za 10 až 12 let.

    Odpovědět

  • Robert

    23 srpna, 2009

    Prostě a jednoduše:
    Máte nárok na oněch 28.000,- Kč. Nic více!

    Odpovědět

  • Kolemjdoucí

    21 srpna, 2009

    Myslím, že klienty nikdy pojistka neodrovná, ale úvěry! Pojistka se dá vždy přerušit… Stát by si měl hlídat lichvu, ne pojištění, Když si vezmu jak se chovají prodejci v autosalonech, kteří raději uvrtají neznalého kupujícího do nevyhodného úvěru, naslibují jim hory doly (30000,-Kč slevu, když to vezme přes leasing) a pak jim ani úvěrová/lerasingová společnost nesmí sdělit, že úrok byl navýšen o 30 000,-Kč a výše doplatku při předčasném splacení je navýšena o provizi prodejci, který už tak dostal zaplaceno za zpracovnání úvěru… Tomu říkám neserióznost…
    U pojsištění je stejne klientovi sdělováno, kolik dostane nebo, jsou to režijní náklady dotyčné pojišťovny.
    To bych potom u každého výrobku, produktu rád viděl, kolik já zaplatím prodavačce, manažerovi atd…

    Odpovědět

  • chk

    25 srpna, 2009

    jak vubec muze nekdo srovnavat nakup rohliku s nakupem investice?? je videt, ze spousta lidi by v teto branzi nemela co delat. chapu, ze by se jinde asi neuzivili, ale to je jejich problem.

    Odpovědět