Je neděle a v hlavě se mi ještě honí ten věčný a době svého vzniku poplatný, mírně naivní příběh z pera W.A. Mozarta o svůdci ženských srdcí jménem don Giovanni, kterého jsem měl čest včera poprvé shlédnout ve Stavovském divadle v Praze. Bylo požitkem naslouchat italskému zpěvu a podmanivé hudbě tohoto hudebního génia.
Pokusím se právě teď, pro mnohé snad překvapivě, vystihnout jeden rys té opery a najít spojení s finančním poradenstvím naší doby. Přátelé, tím spojením je jistě naivita, neboť ta je věčná a všudypřítomná. Jsme finanční poradci. Denně přemýšlíme o finančních produktech, o ceně cesty za cíli, o lidské duši, o podivném myšlení klientově, nebo se mračíme na konkurenci, nebo bloumáme o americké recesi, nebo se strachem sledujeme vývoj akciových indexů… a přitom svět se dál točí.
Náš přínos pro klienta je převážně dlouhodobý, tak proč se naivně uchylujeme k malověrnosti a k distribuci zajištěných fondů, či jiných drahých zázraků s nějakou garancí? Proč se uchylujeme k veřejnému házení špíny na konkurenci, proč klienty pleteme a odrazujeme od nás samotných? Proč pojistní a investiční analytici našich centrál vytvářejí často účelové a „bojující“ analýzy finančních produktů, na objednávku chlebodárců? Není to proto, aby se dalo názorně ukázat, že „my máme něco lepšího, než konkurence“?
Chceme ve svých distribučních sítích poradce – ovce, co budou jen pouhými zmanipulovanými produktovými vykonavateli, nebo chceme vyspělé osobnosti s vlastním názorem, co je pro klienty nejlepší? Neměli bychom zapomínat, že i od konkurence se můžeme poučit, neboť ani ona není jen černá, právě tak jako my nejsme jen bílí.
A dále: měli bychom tomuto oboru dlouhodobě budovat dobré jméno a ne jen vyhovět prvotnímu investičnímu profilu našich klientů. Dobrý finanční poradce mění své klienty i s jejich investičním profilem. A z dlouhodobého hlediska je ta recese, i ta konkurenční strkanice jen úsměvnou epizodou. Nebuďme zbytečně naivní, prosím! I tak na světě zůstane spousta lidí, kteří naivitě denně podléhají a připravují se tak o svůj prospěch. Quo vadis, consultors?
A proto je tolik důležité připomenout současné směřování serverů Investujeme.cz a Finmag.cz. Finanční servery tady budou vždy, právě tak jako potřeba řešit finanční cíle. Proto tady budou i finanční poradci a je diskutabilní stav serveru, který se postupně stává čímsi jiným, než tím co by skutečně měl být – místem pro jejich setkávání, zdrojem pro jejich profesní i osobnostní růst.
REKLAMA
Většina finančních serverů je přece určena klientům, více či méně poučeným laikům. Proto mi byla myšlenka serveru primárně určeného pro střetávání poradců, od samotného začátku velmi sympatická. Část čtenářů je stále více nespokojena s obsahem článků, nebo s úrovní diskusí. Někdy vážně žasnu, jak se proměňuje to kouzlo, pro které jsem řadu týdnů nemohl normálně pracovat, jsa připoután ke klávesnici. Nejsem první, ale také já pokládám tu otázku. Quo vadis, investujeme.cz? Nevadí ti, že tvé místo se snaží zaujmout, nebo již zaujal Finmag.cz? Tak s tím něco začni dělat!
Na rozdíl od serveru Investujeme.cz vznikl Finmag.cz jako výkladní skříň jediné poradenské firmy, jako jakýsi dodatek tištěného klientsko-firemního časopisu. Za to sklidil mnoho kritiky a výsměchu, dokonce i deklarovaného nezájmu, protože vypadal jako jednosměrná hlásná trouba. Díky kvalitním článkům však přesto trvale přitahoval a jistě stále více přitahuje pozornost všech osob, které v našem oboru něco chtějí znamenat. Postupně se stal velmi respektovaným a kvalitním médiem, které máme všichni rádi pro jeho dobré články.
Neznám jediného poradce z jakékoliv poradenské firmy, který by Finmagu nevysekl poklonu. Neznám nikoho z majitelů… který by neudělal totéž. Je to objektivně tak. Naštěstí majitelé Finmagu pochopili, že bez diskuse, která dokáže nejen nastavit zrcadlo, ale též vyjádřit uznání jak autorovi, tak i dalším diskutujícím, by se zůstal jen směšnou reklamou, jen jakýmsi Rudým právem, které si dokola jen mele svou propagandu.
Naštěstí vůbec nepociťuji jakoukoliv cenzuru ze strany redakce. Ukazuje se, že tato věc jen účinně odfiltrovala poštěkávání osob, které mají především nutkavou potřebu anonymně někomu ublížit. Diskuse na Finmagu získaly zvláštní, řekl bych estetickou úroveň. Přirovnal bych je k duchaplné konverzaci těch co vědí, často s nádechem anglického humoru, který tolik chybí na Investujeme.cz.
Pokud bych byl klientem a zavítal na Finmag, cítil bych se tam velmi dobře. Kdybych byl klientem, cítil bych se občas dobře také na Investujeme.cz. Škoda, že bych byl hlavně popleten a znechucen z toho, jak moc se tam řeší osobní a konkurenční spory, místo věcné diskuse na téma úspěch finančního poradce. A také, jak moc jsou tolerovány anonymní výpady a nic neřešící svoboda projevu. Pro mnoho lidí totiž svoboda není spojena s odpovědností.
Finmagu, jsi dobré médium a díky za to, že vůbec jsi a jaký jsi, vzhledem k době ve které tohle píšu. Snad se časem zbavíš plytkosti, které se do článků na finančních serverech dostanou vždy, když právě není co výživného publikovat. Finmagu, tebe se na cíl cesty ptát nemusím. Kráčíš dobře a relativně správně. Ale není to úplně to pravé, co potřebuje řadový finanční poradce, aby se mohl dál zlepšovat. Zkušenosti jiného poradce v daleko větším měřítku než dnes, a to zejména v podobě autorských článků. Tak na tom zapracuj, prosím!
Lidé vždy budou dělat rozhodnutí na základě očekávání budoucnosti a naivita jejich myšlení nikdy neopustí. Finanční poradce by měl pravidelně poskytovat finanční informace a naučit své klienty jim rozumět a využívat jich. A počítá se jen schopnost jich využít. Není vůbec náhoda, že pokud takto bojujeme s chudobou, snižujeme tím i naivitu v populaci. I když se do naší mysli vkrádá pocit, že tím jen snižujeme otáčky větrného mlýnu, jako jedna známá a marně bojující literární postava.
REKLAMA
Server pro finanční poradce nemá chrlit články, které finanční poradce nemůže využít pro svou práci. Naopak, má se zaměřit na jediný cíl: zvyšovat počet poradců, kteří uspějí u klientů. Ptám se: potřebuje finanční poradce indikátory a technickou či fundamentální analýzu, když není schopen vyvarovat se vlastních chyb, porozumět klientově osobnosti, jeho rodinné situaci a následně nedokáže získat autoritu, se kterou by navzdory existence konkurence na trhu prosadil jednu z variant svého finančního plánu? Quo vadis, investujeme.cz?
Tak jako šlechta nevěděla co s volným časem a proháněla sukně, tak i my máme své záliby, lépe by bylo možno napsat životní úchylky, či jiná postižení. Don Giovanni neustále rozšiřoval seznam žen, které učinil alespoň na chvilku šťastnými. Finanční poradce neustále rozšiřuje seznam klientů, které… co vás to napadá?
Tady je ta paralela nevhodná a vzbuzuje radostný tlukot srdcí mnoha anonymů. Jsme-li dobrými lidmi, chceme být prospěšní co největšímu počtu klientů, které chceme na co nejdelší dobu učinit šťastnými, protože pod naším dohledem dosahují svých cílů. Ten počet má být optimální s ohledem na naši časovou schopnost poskytovat každému z nich pravidelný servis po mnoho let. To ovšem vede k naší chorobné potřebě stále více pracovat, tak jako don Giovanni měl chorobnou potřebu dobývat stále nový a pro něj čerstvý ženský klín.
Abychom mohli pracovat efektivně a uspět stále častěji, potřebujeme praktické rady, jak uspět. Za své nasazení a píli, často mnohahodinový pracovní den, si zasloužíme nadstandardní ocenění své práce. Zanechme nekonečného hašteření, kdy si navzájem toto právo, navíc veřejně před klienty, zpochybňujeme. Quo vadis, consultors?
Někdo proklíná neděli, protože nemůže být se svými klienty. Někdo je se svou rodinou a odpočívá, ale v hlavě se mu neodbytně honí varianty finančního plánu jeho klienta, vypracované na pondělní schůzku. Někdo píše odborné články na finanční server, někdo jiný je čte. Znamená to, že všichni si moc přejeme úspěch a věříme tomuto oboru. Věříme v jeho prudký rozvoj a jsme tím doslova zasaženi, tak jako já tou krásnou hudbou.
Je mimořádně půvabné, že náš úspěch, jsme-li dobrými lidmi, je pak úspěchem i našich klientů. Proto určitě stojí za to zde být. Nejen zde, v české realitě, s obrovským nenasyceným trhem pro finanční poradenství, ale také na místech, kde se virtuálně setkáváme. Na Investujeme.cz, právě tak jako na Finmagu.cz či jinde. Klienti nás velmi potřebují. Klienti čekají. Čekají, jak se my poradci budeme dále vyvíjet, zda budeme nejen chtít, ale také moci být jim prospěšnější zítra, než dnes. Čekají, zda i zítra si ještě zasloužíme jejich důvěru. A neodpouštějí ani neúmyslné chyby, pokud nemáme dost vysokou odbornost a dost etickou úroveň naší služby.
Mimochodem, nechci se propadnout do pekla, jako svůdník don Giovanni. Proto musím býti dobrým poradcem a doufám, že vy také. Quo vadis, consultors?
REKLAMA
Přátelé, kolegové Macura a Traxler, ale naštěstí i další si jasně uvědomují, co by na serveru pro finanční poradce, ale i ve výkladní skříni s diskusí za účasti kultivovaných konkurentů hlavně mělo být. Články, které budou zdrojem poučení pro praktickou činnost finančního poradce. Články ekonomů, kteří umějí vystihnout podstatu. Články zkušených poradců, kteří vědí, jak uspět, jak zvládnout emoce a přimět klienta naslouchat a posléze porozumět a mít z toho prospěch. Články specialistů, které v nějaké části odbornosti zvýší naši schopnost kvalitně obsloužit. Měla by tady být silná zpětná vazba pro naši práci.
Stále více poradců by mělo najít odvahu nejen číst, ale hlavně diskutovat, nebo se rovnou stát autory. Kde jsou? Poradci, čeho se ksakru tolik bojíte? Quo vadis, consultors?
Obávám se, že většina z vás je se svými klienty. Nepřikládáte popsanému dostatečný význam, nikdo za vás přece ty peníze nevydělá, že? Je tvrdou pravdou, že nás autory neživí honoráře za články, ale obchody s finančními domy. Právě tak je až krutým konstatováním, že být v nějaké diskusi a déle než sporadicky diskutovat je dobrovolným obětováním části našich obchodů. Proto je pro všechny autory i ostatní účastníky diskusí na místě, aby tak jako já přehodnotili efektivitu či neefektivitu svého mediálního působení.
Je třeba více přemýšlet a psát o tématech, která lze zobecnit. Jeden hodně známý muž historie, miliardář Henry Ford, kdysi pronesl velmi důležitou věc: „Myšlení je jedna z neojbtížnějších disciplín. Proto se jí tak málo lidí věnuje.“ A já dodávám, že pokud takový člověk publikuje a je finančním poradcem, výsledky přijdou.
Mně se to vyplácí. Ozývají se klienti z celé republiky a přejí si mé služby, i když jsem mnohokrát napsal, že jsou velmi drahé. Proto opakuji, že sejmout z tváře masku, podepsat se a publikovat své názory je osvobozením, které vás přivede k novým klientům. A k prestiži, o kterou stojíme, pokud obsluhujeme v tak citlivé oblasti, jakou finanční majetek a jeho tvorba nepochybně je. Proto je třeba, abyste vy, co stále zatím váháte, začali publikovat. V republice je několik set finančních poradců, kteří skutečně mají co říci a dosáhli úspěchu, který znamená více než mít jen na chleba a na benzín.
Naprosto souhlasím, že pro hodně autorů a diskutérů server Investujeme.cz ztratil to magnetické kouzlo, které přinesly dramatické diskuse z dob jeho zrodu a období adolescence. Pokud někdo takový zahlédne můj příspěvek, rád bych jej poprosil o zamyšlení nad mou myšlenkou. Tento server nemá být bulvárem, ale odborným fórem. Nechť se stane opravdovým místem pro sebereflexi, protože dobrý poradce skutečně nepracuje jen pro ty peníze.
A kdo nechce být zítra lepší než dnes, nemůže být pozítří ještě dobrý. Proto pišme edukativní články a unesme možnost, že neobstojí v následné diskusi. Investujeme.cz je už dospělý mladý muž, ale i ten potřebuje pomoci, jak dál. Bez dobrých autorů a střetu jejich názorů v diskusích to nepůjde. Rys tohoto prostředí mají určovat právě oni. Pak se nebude stávat, že se bude publikovat vata.
Tento finanční server je určen právě finančním poradcům, aby se mohli stále zlepšovat. Řekl bych, že právě výrazně vítězí Finmag.cz a je mi to líto, navzdory statistikám o návštěvnosti, které neříkají přímo nic o kvalitě. Pro mě je podstatný názor osobností této branže. Jan Traxler či Marek Macura takovými osobnostmi nepochybně jsou.
I ten geniální Wolfgang Amadeus Mozart sváděl vášnivé spory o své hudbě. Kdo jste kdy viděli ten Formanův film, musíte tušit, jak to bylo pro něj těžké. Ale nikdy to nevzdal. Bojoval s diletanty v mocných pozicích a skládal svá díla i v nemoci. Skládal geniální díla, jakoby mu je přímo někdo diktoval. Přesto zemřel velmi chudý a mladý. Byl ve své jedinečnosti osamělý a značně naivní, pokud věřil, že bude svými současníky zcela pochopen a přijímán. Soudobá společnost v něm viděla rozmazlené nevychované děcko, které jen plýtvá hudebními dary od Boha.
Proto všechny finanční poradce vyzývám, aby začali bojovat, pokud ještě nebojují, za vyšší úroveň Investujeme.cz, ale též Finmag.cz. Mám plán, jak neskončit v neoznačeném hromadném hrobě, jako Wolfgang. Mám plán, jak nebýt chudý. Mám plán, jak se stát bohatým tátou. A chci to naučit nejen své děti, ale i své klienty. Vím jak na to a už se to daří. A co vy? Quo vadis?
Mnoho čtenářů, kolegů napříč celou konkurencí, ale též šéfredaktoři uvedených serverů volají po tom, abych více psal adukativní články. Ba dokonce, někteří poradci mě oddaně vyzývají k tomu, abych psal knihy o úspěchu v naší práci, tak jako Robert Kyiosaki o tom, jak se zařadit mezi bohaté táty. Víte, mám silné pokušení to opravdu někdy udělat. Ale ještě nezačnu. Nechci být k smíchu, protože srovnatelného úspěchu jsem já sám dosud nedosáhl.
V poslední době však velmi mnoho pracuji, protože věřím ve své výrazné uplatnění ve finančním poradenství. Chci v něm být osobností, kterou zná každý klient z té části trhu, kterou chci obsluhovat. A někdy v budoucnosti na pláži, nohy přikryté plédem, po ruce silný anglický čaj, dojde i na ty knihy.
Do té doby vám všem slibuji, že neodejdu ani odtud jako autor či čtenář, ani odjinud. Pokud si přejete mou pochodeň na cestě, máte ji mít. Už se nezeptám, kam kráčíte. Chcete-li kráčet za mnou, bude mi potěšením ukazovat směr. Ale nezapomeňte, že zatím nechci být hlavně spisovatelem. Proto buďte trpěliví.
Připravuji například seriály s názvy Moje cesta, Osudové chyby v naší práci a Očima poradce. V nich se zaměřím na odpovědi, které stále hledá většina finančních poradců, nejen těch začínajících. Budu v nich psát o svém pohledu na vývoj můj, ale také na vývoj obecného poradce, protože většina postřehů o aspektech téhle práce se dá zobecnit tak, aby se z nich mohli ostatní poradci poučit. Budu se snažit o to, aby Investujeme.cz i Finmag.cz měly dobré důvody tyto seriály uvádět.