CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Ondřej Záruba

13. 08. 2008

30 komentářů

Procter & Gamble: Doporučuji koupit

 


 

Největší společnost na světě v kategorii Household and Personal Products se jmenuje Procter and Gamble. Za jménem firmy se skrývají výrobce svíček William Procter a mýdlař James Gamble. Tito pánové se setkali léta páně 1837 v Cincinnati a dali vzniknout firmě nesoucí jejich jména.

Prvním větším zápisem PG byl armádní kontrakt od Unie v Občanské válce na dodávku mýdel a svíček. První větší krizí si společnost musela projít zase na přelomu devatenáctého a dvacátého století, když se Edisonovi rozjel byznys s elektřinou. Poptávka po svíčkách zcela logicky významně klesla.

Na začátku dvacátého století rozjel PG byznys s rostlinnými oleji jako náhradou za živočišné tuky. Produkt se jmenoval Crisco.

Společnosti Procter and Gamble vděčíme za anglický termín „soap opera“, pod kterým se nám vybaví televizní pořady o několika stovkách dílů a dějem, který by nevystačil ani na jeden celovečerák. Ve dvacátých letech PG s cílem oslovit především ženy v domácnosti, které poslouchaly rádio, sponzoroval nekonečné radiové modifikace dnešních „soap operas“. Této strategie využívá PG mimochodem dodnes. Pouze s tím rozdílem, že nahradil rádio televizí.

Roku 1946 spatřil světlo světa prací prášek Tide. Roku 1961 byly představeny první „Pampersky“. Později se připojily Folgers Coffee, Old Spice, Max Factor a mnozí další. 

REKLAMA

Podívejme se na strukturu byznysu Procter & Gamble.




Struktura tržeb ukazuje, že stěžejní je segment Household Care s tržbami v roce 2007 ve výši 36,2 mld. USD. To je 47 % celkových tržeb. Beuty and Health zaujímá 42 % s 31,9 mld.  USD. A segment Gillett GBU pak zbylých 11% s 9,3 mld. USD.

V tabulce rovněž najdete kolonku „Billion Dollar Brands“, která vyjmenovává značky jednotlivých divizí, jejichž tržby přesáhly v roce 2007 jednu miliardu USD. Názor na strukturu nechť si každý udělá sám. Podstatné je si uvědomit, že Procter and Gamble je firmou produkující elementární statky, bez kterých se žádná domácnost neobejde.

Pojďme se podívat na další tabulku. Tou je velice zjednodušená výsledovka Procter & Gamble za roky 1997 až 2007. Pro naše potřeby je dostačující.

REKLAMA




První věc, kterou posoudíme, jsou tržby. S výjimkou roku 2001 společnost v uplynulých deseti letech nezaznamenala pokles tržeb. V porovnání s rokem 1997 byly tržby o deset let později nominálně více než dvojnásobné. Vyjádřeno procenty 117% nárůst. Ošetříme-li tento údaj o inflaci USD, tak dojdeme k reálnému nárůstu o 64 %.

Čistý zisk dosáhl v minulém roce rekordní hodnoty 10,34 mld. USD. Společnost nedosáhla v uplynulých 10 letech žádné ztráty. Profit marže se pozvolna rok od roku zvedá. Totéž můžeme říct o dividendách.

Rok 2008 je pro nás zatím trochu tajemství. Společnost zveřejnila výsledky svého hospodaření dosud pouze za první čtvrtletí. V tomto časovém úseku dosáhla firma zisku 2,71 mld. USD.

A jak vypadá Procter and Gamble v řeči fundamentálních ukazatelů? P/E je 19. P/D 49,9. Na americké poměry to není malá hodnota. Ale! Když zvážíme, že na hospodaření PG v zásadě nemají významný vliv ekonomické cykly, tak to nemusí být hodně. Však pokud se podíváme na pětileté maximum ukazatele P/E, najdeme hodnotu 25. Nejnižší hodnota za stejné období je pak 18,2.

REKLAMA

EBIT 21,1 %: Earnings Before Interest and Taxes (zisk před úroky a zdaněním) pro ty, kteří nesledují tento ukazatel, je v případě PG nadprůměrná hodnota.

EBITDA 24,4 %: Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (zisk před úroky, zdaněním a odpisy). Více méně platí to samé pro EBIT.

RoE: 16,6 %
RoA: 7,8 %
Return on Invested Capital: 12,1 %
Price to Book Value: 2,85   

Jedná o zdravou firmu. Cena jejích akcií se sice svezla dolů s ostatními, ovšem na rozdíl od jiných se může opřít o dobré finanční výsledky. To je základ. Ocenění této firmy trhem závisí hodně od toho, jaká bude její pozice na emerging markets. Pokud neobstojí na těchto trzích a zůstane jí dominantní postavení na americkém a evropském trhu, tak určitě nebude přirozené P/E této společnosti 20, ale dost možná maximálně 15. Když ale uspěje, tak se můžeme bavit i o 30, jakožto normálního koeficientu ohodnocení trhem.

PG už má obdobnou zkušenost s otevřením nových trhů v bývalých komunistických zemí. Tam, alespoň dle mého názoru, uspěl. Takže se přikláním k názoru koupit.

Loading

Vstoupit do diskuze 30 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Mario Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • technicka

    14 srpna, 2008

    byt vami, dam si pozor na nazvy clanku, respektive na jednoznacna investicni doporuceni. pokud jste pojistovak, tak chapu, ze to nemusite vedet.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2008

    No, nevím zda je pan Záruba pojišťovák :-))Teď ale vážně. Asi bych, nejen na tyto stránky, vložil něco ve smyslu, že doporučení v článku není veřejnou nabídkou k nákupu, prodeji či jinému nakládání s cennými papíry a to nejen s Procter & Gamble atd.

    Odpovědět

  • Jiří Hlisnikovský

    14 srpna, 2008

    Chcete snad říci, že pojišťovák nemůže vědět více, než některý rádoby investiční nevím co? Asi p. Záruba není makléřem (v oblasti cenných papírů), proto snad chybí některé formulace, které např. uvedl p. Kožúšek. Ale to snad nijak neznehodnocuje informační hodnotu článku.

    Odpovědět

  • technicka

    14 srpna, 2008

    nekomentuji clanek. pokud by si vzala cnb tento server do parady, mohlo by to zavanet minimalne pokutou. vzhledem k tomu, ze vetsina zdejsich poradcu resi jen provize, tak chapu, ze je to pro ne nepodstatna vec. rozhodne to neni kritika, spis dobra rada. autor se pasuje v jeho profilu jako investicni poradce ze sofie, takze je i pojistovak. ale omlouvam se, uz vas necham byt

    Odpovědět

  • Jiří Hlisnikovský

    14 srpna, 2008

    „Pojišťovák“ je ten, který je zapsán v registru ČNB. To uvádím vzhledem k Vašemu sklonu k přesnosti. Vaše dedukce nebo spíše indukce byla tedy co do metody nesprávná.
    Pokud by si ČNB vzala tento server do parády, mnoho pojišťováků by asi skončilo a byla by oblast finančního poradenství očištěna.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    14 srpna, 2008

    Milý anonyme,nechte si laskavě své přiblblé soudy o tom,kdo je a kdo není pojišťovák.Pojištění,které jsem v posledním roce sjednal bylo pouze majetkové či RŽP.A to pouze v souvislosti s nějakým hypotečním úvěrem.
    Vaše „technická“ poznámka měla být směrována k panu Zámečníkovi,který je šéfredaktorem tohoto serveru.

    Odpovědět

  • Mario

    14 srpna, 2008

    Koukám, že slovo pojišťovák je mezi poradci vnímáno docela pejorativně:).
    Musím dát za pravdu, že název článku je hodně troufalý. Na takovéto jednoznačné nadpisy si dávají pozor všude. A vědí proč. Dotyčný zřejmě vycházel z toho, že ten nadpis jste vymyslel Vy.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    14 srpna, 2008

    Troufalý ne,jednoznačný ano.Tedy pokud nepovažujete sdělení jasného stanoviska za troufalost pane Mario.Vymyslel ho pan Zámečník,ovšem já s ním souhlasím,jelikož k němu došel na základě toho,co jsem napsal v článku.

    Odpovědět

  • jiří Hlisnikovský

    15 srpna, 2008

    Asi si neuvědomujete právní důsledky takového nadpisu. Lidé mající makléřskou licenci ČNB pro finanční trhy většinou ano.

    Odpovědět

  • Anonym

    15 srpna, 2008

    Na rozdíl od investičního zprostředkování tak Předmět investičního poradenství spočívá v tvorbě a v předávání odborného úsudku ohledně podstatně širšího spektra investičních možností, jež se na trhu vyskytují. Poradce by měl být schopen nejen identifikovat rizika těchto možností, ale též tato rizika srovnat, vyhodnotit a transformovat v určité investiční doporučení, jež může v konkrétním případě vyznít i negativně (neinvestujte). Takovou službu od něj investor právem očekává. Odlišné vymezení předmětu služby se odráží v podstatně širším rozsahu potenciální odpovědnosti investičního poradce. Při nedostatečné výkonnosti produktu, do něhož zákazník investoval na základě doporučení, ve srovnání s nástroji jiného druhu, resp. téhož druhu, leč od jiných emitentů, může poradce odpovídat zákazníkovi za škodu, prokáže-li se, že nepostupoval dostatečně odborně (např. muselo být zřejmé, že daný produkt nepředstavuje pro zákazníka vhodnou variantu, že na trhu existovaly zjevně výhodnější investiční možnosti, popř. že v daný okamžik nebylo za stanovených okolností pro investora vůbec žádoucí na kapitálový trh vstupovat).
    Zdroj: ČNB
    Možná by stálo za to se i seznámit s vyhláškou 114/2006 Sb. o poctivé prezentaci investičních doporučení.

    Odpovědět

  • Anonym

    15 srpna, 2008

    To vše navíc na webu investujeme.cz. Jak vypadá smlouva mezi provozovatelem webu a přispívatelem? Jak by se dělili při případné náhradě?

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2008

    Pěkný, stručný a srozumitelný článek :-)Mohu se jen zeptat odkud jste čerpal data? Zdroj jsem v článku nenašel. Díky za info (popř. i na e-mail). Sláva

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    14 srpna, 2008

    Můj oblíbený zdroj informací je Forbes.Na ten nedám dopustit.Jinak většina informací z článku pochází přímo od zdroje.Z výroční zprávy.

    Odpovědět

  • Karásek

    14 srpna, 2008

    S P/E 19 je akcie Procter & Gamble predrazená. Na http://finance.yahoo.com/q/ae?s=PG je ocekávaný rust zisku letos Growth Est This Year +12.9% , ale ve stejném oboru Industry se ceká rust zisku +99.0%.
    Tedy kdyby tato lez byla pravda, pak by Procter & Gamble byla ta nejhorsi akcie z oboru drogerie.
    V podstate má akcie PG takový potenciál rusti, jako minulý rok ztrácel dolar hodnotu proti korune.
    Výhodné parametry akcie ale vypadaji takto :
    GOODYEAR TIRE & RUBBER CO : P/E 5.8 , P/S 0.25 , P/B 1.5 , PEG 0.25 , G 32% , ROE 20% = http://finance.yahoo.com/q/ks?s=GT Rust zisku se ceká letos +32%, ale v prumyslovém oboru pokles zisku -297% = http://finance.yahoo.com/q/ae?s=GT

    Odpovědět

  • Radek

    14 srpna, 2008

    Tím poklesem zisku o 297 % chcete říci, že v průměru společnost, která měla zisk 1 mld. USD bude mít ztrátu 1,97 mld. USD?

    Odpovědět

  • Ives

    14 srpna, 2008

    No, vítej Ladis:-)

    Odpovědět

  • Gekko

    15 srpna, 2008

    – malá tržní kapitalizace (necelých 5 jard USD)
    – fluktuace ziskovosti(v posledních 8 letech měli 4 krát ztrátu)
    – nulová dividenda
    – relativní zadluženost (TDE je 0,79)

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    16 srpna, 2008

    Nějak namohu najít Vámi uváděné ztráty ve 4 obdobích z posledních 8. V jakých letech je vidíte?
    Firma byla v uváděných 10 letech podle uvedené tabulky vždy zisková a vyplácela dividendu.

    Odpovědět

  • Anonym

    16 srpna, 2008

    Mě by pro změnu zajímalo, kde jste přišel k té hodnotě tržní kapitalitzace. Tržní kapitalizace je 220,348 mld. USD dle denních statistik na http://www.djindexes.com

    Odpovědět

  • Mario

    16 srpna, 2008

    Pánové, jednoduchou metodou byste měli dojít k závěru, že gekko měl na mysli Goodyear a ne PG.

    Odpovědět

  • Gekko

    18 srpna, 2008

    máte pravdu. ujelo mi oko na GT z PG. to jsou ty noční obchody, ještě se jednou uklepnu 🙂

    Odpovědět

  • Radim K.

    14 srpna, 2008

    Dobry vecer. Mam dotaz mimo clanek, omluvte mne p. Zaruba. Chci si poridit nove auto (cena cca.220tis.), nemam zadnou hotovost, takze premyslim nad leasingem, pripadne nad spotrebitelskym uverem. Mam sanci na leasing, abych nemusel nic predem platit, nejakou nultou splatku, akontaci, nebo jak se tomu rika? Proste abych zacal platit az normalni splatky a nedaval nic predem, jelikoz jsem bez hotovosti a auto fakt hodne nutne potrebuju kvuli praci. Pokud ne, resit to pak spotrebakem? Tam se zadna zaloha nebo nulta splatka predem neplati, jen poplatek za uzavreni uveru ne? Diky moc predem za veskere informace.
    PS: Mam sanci na leasing ci spotrebak, kdyz mam zaznam v rejstriku? Dekuji.

    Odpovědět

  • Mario

    14 srpna, 2008

    Nechci Vám do toho moc kecat, ale Vaše rozhodnutí se mi nezdá moc moudré.
    1) Pokud nemáte žádnou hotovost, těžko budete dostávat leasing.
    2) Pokud to budete řešit klasickou bankovní půjčkou, dostanete poměrně vysoký úrok a po x letech splacení úroku Vám zbyde starší ojetina, která bude mít poměrně nízkou hodnotu.
    Z toho vyplývá: pořiďte si auto na úvěr pouze v případě, že Vám bude vydělávat. Pokud z něj budete mít nevýdělečný užitek, je to mrhání penězi. A dále. Pokud se jedná o ojetinu „nové auto“, musíte mít připravenou hotovost i na možné opravy a servis nutný po koupi auta (většinou obecně 10-20% z pořizovací ceny). To jen tak ve stručnosti.
    Zvažte koupi staršího a co možná spolehlivého vozidla za třeba čtvrtinovou cenu. Dají se najít…

    Odpovědět

  • Jiří Hlisnikovský

    15 srpna, 2008

    Rozumný názor.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2008

    Clanek super, analyza dostatecna. Zavery bych ale vyvodil trochu jine.
    P&G lze urcite oznacit za financne zdravou spolecnost, tedy jejim nakupem pravdepodobne nikdo neudela chybu. Navic je to typ defensivni (anticyklicke) akcie, takze by ji recese a pripadne dalsi vyraznejsi poklesy akciovych trhu nemely tolik zasahnout.
    Jenze kdyz kupuji akcii, tak na ni chci vydelat. Takze zasadni otazka zni, zda na teto akcii muzu vydelat tolik, kolik chci, s jakou pravdepodobnosti a s jakym rizikem. Riziko vysoke nebude, ale take potencial vynosu moc vysoky nebude. P&G rozhodne neni rustova akcie, tedy takova, u ktere se ceka nejaka rychla expanze a prudky rust. P&G je vylozene hodnotova akcie tezici zejmena ze silnych znacek, podobne jako treba Coca-Cola. Takove ma smysl kupovat ve trech pripadech:
    1) pro vysoke dividendy – to ale P&G nema
    2) pokud se jevi podhodnocena – to se ale P&G nejevi
    3) jako alpha investici (idealne nyni v dobe recese), tedy vsadit na jeji nadvykonnost nad nejakou rustovou akcii, ktera je recesi silne zasazena, pouzivaji se ruzne alpha strategie – otazkou pak ale je, zda by takto slo dosahnout dostatecne zajimaveho vynosu. Pro nekoho ano i primo prostrednictvim akcii (long-short), jiny by ale musel jit pres opce a tady zase vyrazne roste riziko, resp. velikost mozne ztraty. Kazdopadne v obou pripadech je treba mit docela vysoky kapital.
    Z toho mi vyplyva zaver, ze pro drobneho investora nema smysl kupovat P&G. U vetsich portfolii muze, ale uz je to takova vyssi investicni. 😉

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    14 srpna, 2008

    Díky za Váš názor.Logika v něm je.Souhlasím,že Coca Cola a Procter and Gamble jsou si podobné v té síle značky.Vypozoroval jsem,že firmy jako Apple,Coca Cola či Procter and Gamble,mají přirozené P/E podstatně vyšší než firmy bez takto silné značky.Určitě bych našel jinou americkou firmu se silnou značkou a s větším potenciálem růstu.Ale Procter and Gamble byl vybrán díky tomu,že je největší zástupce amerického segmentu Householt and personal products.
    Přeji hezký večer

    Odpovědět

  • Gekko

    15 srpna, 2008

    co je to za numero ten ukazatel P/D?

    Odpovědět

  • FL

    16 srpna, 2008

    Gekko, mate ruce, google nebo wiki a celej internet

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    17 srpna, 2008

    Zpráva pro Michaela Douglese:
    P/D = Price/Dividend

    Odpovědět

  • Gekko

    18 srpna, 2008

    a není logičtější a používanější uvést „dividendový výnos = 2 %“?

    Odpovědět