CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Pavel Hanzl

24. 01. 2008

7 komentářů

Procitnutí pana Opatrného

 


 

"Dobrý den, tady Opatrný! No, co koukáte? Haló! Tam na druhý straně monitoru! Jste prej finanční poradci a rádi byste znali můj názor na pana X a na vás, jo? Tak jsem se zmejlil, no a co? Přece snad chápete, že jsem si nejdřív musel dávat pozor, když každej jen otravuje a chce mi něco dalšího, zaručeně super nejlepšího prodat? Víte vy vůbec, jak mě obtěžuje ta pořád přecpaná poštovní schránka s reklamama? Anebo jak pořád drnčí telefon, že mě někdo cizí chce poznat?

Jasně, že chci pořádný domácí kino, i tu fajn dovolenou dál než v Bulharsku. No, taky už vím, že bych měl přemejšlet víc a podepisovat míň. Jo, to jo, ty hlasy v telefonu slibujou, že mi pomůžou. A zadarmo! Ha – Ha – Ha. Třeba jsem pár z vás už odpálkoval, jo? To je ale švanda! Chápete, že normální lidi musej chodit do fabriky, aby měli na chleba? Heleďte se, já nejsem žádnej Jirásek! No, ale už vám příště s telefonem neseknu. Mně se vyplatila taková jedna první schůzka… Nevadí, že to dneska je míň spisovně?

Víte, on ke mně tak jednou za pár týdnů chodí jeden pán, ani nevim, proč jsem s tou první schůzkou souhlasil… a představte si, on mi skutečně ty finanční věci vysvětluje a říká, že mi prodává docela draho informace, i když to je nepřímo zaplacený, ale že má zásadu, že na tom musím vydělat mnohem víc než on. Necpe mi pod nos žádnou smlouvu, abych ji rychle podepsal… a víte, že mu naše rodina už podepsala 15 nejrůznějších smluv?

No, pravidelně se vidíme. Skoro se to stydím napsat, ale tak nějak s radostí plním ty domácí úkoly, co po mně chce… a víte, že mu přeju ty peníze, co si u mě vydělal? No a představte si, jemu vůbec nevadí, že bych si poslechl víc poradců, že klidně přijde na první schůzku s váma, protože potřebuje nový schopný kolegy… teda když něco fakt umíte. Já už jsem si totiž šáhnul na výsledky, víte?

Jo tak, vy mi nevěříte? Prý jsou někteří z vás jak berani, jo? Nejdřív jsem měl takovej divnej sen… Myslím, že asi víte o čem byl. Určitě to znáte, někdo z telefonu otravuje a vy se ho chcete zbavit. Podívejte se, já jsem obyčejnej člověk, mám svý starosti, tak proč bych tady na tom vašem internetu měl vykládat nějaký rozumy? Opravdu stojíte o mý zkušenosti, jak říkal pan X? Tak já vám to teda řeknu. Ale nenechám se kamerovat a fotku sem taky nepřilepím!

Nejdřív se mi něco zdálo. Byl jsem tehdy dost unavenej, normálně se mi nic nezdá… nějakej šmejd mi volal, že se určitě musíme sejít, protože má pro mě bomba kšeft, že prej mi to vydělá prachy. No, ale to jsem si ho vychutnal! Jenom nechápu, proč mi na závěr popřál pěknej den a moc ho nevytočilo, jak jsem ho odbyl. Víte, mám pár kámošů a v hospodě jsme si o takovejch věcech mockrát povídali. Kdepak, nikdo z nás už nechce naletět na hezký řečičky! I když… třeba jsem nemusel bejt takovej hrubián. Přece jen – ani se neohradil, že s ním jednám jako s nějakou onucí.

REKLAMA

No, a ten den dopoledne, zrovna před svačinou, zrovna jsem se přehraboval v nějakejch výdejkách na materiál, mi zavolal pan X a já měl takovej divnej pocit, že něco je jinak než jindy. Mluvil tak nějak slušně a… neříkal ty pitomosti, co slyším obvykle, fakt měl docela přehled a dokonce říkal něco o tom, že mu nemám hned tak věřit. To mě úplně dostalo a já souhlasil, že se uvidíme.

Jo, přijel pěkným autem a slíbil mi, že mě naučí, jak si takový auto a jiný věci elegantně koupit z těch peněz, který mi pomůže vytvořit. Docela jsem začal bejt zvědavej, a tak jsme se viděli podruhý taky. Koukali jsme na ňáký moje smlouvy, no skutečně jsem měl doma přecpanej šuplík, samý pojistky a stavebka, penzijní fondy, ňáký výpisy z kupónovky, hypotéku, termíňáky a tak.

To víte, že jsem se nejdřív bál mu je ukázat! Přece mi nikdo cizí nemusí čumět do mejch věcí, že jo? No ale pak jsem teda zíral, on mi to tak nějak opatrně pochválil, že jsem vůbec nějak začal spořit, ale měl jsem divný pocity, že nadšenej teda moc nebyl. Měl takový dotazy, třeba jak a proč ty smlouvy vznikly a já postupně pochopil, že jsem asi měl mít nějaký lepší smlouvy, ale kdo se v tom má vyznat, že jo? Já jsem obyčejnej zámečník.

Že prej jsou hloupý a chytrý dluhy… a já si do tý doby myslel, že nejdůležitejší je hlavně moc nepřeplatit. Vždyť jsem se přece řídil pokynama paní z pošty, co se s ní znám už dlouho. To samý s mejma známejma v pojišťovně a v bance. No a taky jsem si do tý doby myslel, že televize už nelže.

No a ptal se na různý věci, třeba co bych v životě chtěl vyřešit a jestli tuším, kolik do tý penze těch milionů vlastně potřebuju vydělat a jestli navíc taky tuším, že mi spoustu informací ty moje známý pani zapomněly, nebo nechtěly říct. No a jestli už taky chápu, že stát není hodnej bohatej, ale chudej přísnej strejda a spoustu dalších věcí… řeknu vám, na třetí schůzku jsem byl fakt zvědavej. Pan X si dělal poznámky a já mu nakonec vybalil i svoje příjmy a dluhy. Vy se mi klidně můžete smát, že jo? Říkal přece, že mu zatím nemám věřit… ale vyplatilo se mi to.

No a pak jsem viděl modely těch smluv, co mám doma s těma různejma pojišťovnama, bankama a tak. No, pan X mi je přinesl a vysvětloval, co to vlastně mám a že kdybych to věděl dopředu, že bych to asi nepodepsal a to měl teda pravdu. A taky říkal, že to není moje vina, že jsem jenom naletěl reklamě a neměl jsem nezávislýho poradce, ale spíš prosebníky co mě ukecali, nebo nějaký podvodníky. No, a taky říkal, že spousta schopnejch a slušnejch lidí odchází z pojišťoven a bank, protože chtěj nabízet to nejlepší z celýho trhu, protože jim nestačí jen oblbovat klienty a vnucovat jim kreditní karty a spotřebitelský půjčky.

Co říkáte? A proč bych měl chtít maximální státní podpory, když se to po každých volbách může změnit? No dobrý, stavební spoření mám ještě to starý a nový si už teda neuzavřu, neříkal jsem, že bydlíme ve vlastním? Jo, úvěr na bydlení? No jasně, ale až pro děti. Pan X říkal, že je taky dobrý koupit někde byt jako investici, ale zatím chci počkat.

REKLAMA

No, a co byste ještě chtěli vědět? Pan X mi opravil ty blbosti co jsem kde podepsal a taky mi vysvětlil, proč se vyplatí to nějak zredukovat anebo vypovědět. No, a pak mi udělal pro celou rodinu takovou fajn smlouvu, prej to je dobrá úrazová pojistka ze spořitelny, nebo co. Určitě by vás zajímalo, jaký investice mi udělal, že jo? Myslím, že Pionýr, nebo tak nějak, pamatuju si to podle toho šátku, co mám ještě z dětství.

A taky ňáký moderní pojištění s investováním, prej abych zajistil rodinu, kdyby se mi něco stalo a měl v tom spoření disciplínu, takže budu pod dohledem Generali a všechno nerozházím, než mi bude těch 65 let a taky něco říkal o nějaký diverzifikaci. No, říkal, že to je drahý, ale co je dneska levný, že jo?

Aha, vy byste chtěli nějaký čísla, třeba poměr těch měsíčních částek, jo? No, většina jde přímo do těch, jak se to… podílových fondů a časem to bude ještě víc, až prej nebudu investičně pulec, ale dravá ryba. To je moje věc, jak to teď mám, ale pan X říkal, že vám klidně můžu napsat, že ten poměr mi vyhovuje a že nechci, aby můj schopný poradce třeba někdy prodloužil frontu na úřadu práce. Stačí takhle?

… si teda představte, že už mám radost, když ty akcie občas klesaj, protože mám fajn slevu, každej měsíc je nakupuju přes ty fondy. Nebojím se už inflace a občas se už ani neptám jako blbec, fakt! Jo, když dneska vidím ty reklamy, můžu se potrhat smíchy. Do penze milion, Ha – Ha – Ha! No nic, já letim, musim zas makat, chlapi se mi v dílně flákaj, tak je jdu zkontrolovat. Tak zatim!"

***

Poznámky k seriálu Klientova duše

Na tomto místě by opět mohl stát bytelný rozcestník. Buď se milí kolegové vydáte cestou uznání, nebo odsouzení stylu pana X. Je to vaše plné právo, protože jste dospělí a většina z vás nejsou začátečníci.

REKLAMA

Možná byste raději na trhu viděli více pánů Y nebo Z, kteří působí jinak než pan X, už třeba proto, že každý z nás je jiný a má jiné vzdělání a zkušenosti. Také platí, že některé iluze je možné překonat jen tehdy, když si na vlastní kůži prožijete kocovinu z procházení slepé cesty. Mnoho slepých cest je bohužel klikatých a tak je nutno jimi projít, abychom poznali, že jsou slepé. V zákoutích takových cest lze potkat jednotlivé figury z panoptika poradenské komunity, které nás přesvědčují o své fanatické pravdě.

Pana Opatrného z hodnocení prosím vynechte. Je to prostý občan tohoto státu a má své životní priority nastavené podle svého, jistě je kvalitním a potřebným pracovníkem v té továrně na výrobu motorů. Jen ty své priority malinko přeskupil, takže schůzka s finančním poradcem má naprostou přednost před sháněním dárku pro tchýni. A to je přínos pánů X, Y, a Z pro naši občanskou veřejnost.

Každý den se snažím, aby přibývalo poučených klientů, kteří jen tak něco už nepodepíší a dokáží se od srdce zasmát reklamám, které sází na to, že naprostá většina na druhé straně televizní obrazovky jsou blbci, nebo důvěřiví naivkové s nulovými finančními znalostmi.

Já vím, nejsem pan X, ale pan H. To ovšem nic nemění na tom, že je zoufale třeba, aby pánů X přibývalo, a proto píšu ty články. Myslím, že váš klient se na začátku jmenuje nějak podobně, třeba pan Bázlivý. Je v pořádku, že pak už se jmenuje třeba Tázavý, Odpovědný, nebo Ziskuchtivý. Já jsem svého pana Opatrného už přejmenoval, teď se jmenuje pan Vděčný.

Je úplně jedno, zda vy si přejete, aby na trhu bylo více pánů X, nebo pánů Y či pánů Z. To nejdůležitější je, aby množina těchto osob začala být významná a začala mít větší vliv na utváření respektu k našemu oboru a obsluhovala podstatnou část jejích občanů. Aby bylo jasno, já se pánům Opatrným a Bázlivým nevysmívám. Jsou velmi potřební pro tuto společnost, protože pánové X, Y a Z přece potřebují, aby si mohli koupit třeba právě motor.

Mé předchozí články z cyklu Klientova duše vzbudily na Investujeme.cz bouřlivou diskusi. Od nadšených souhlasných komentářů nad vykreslením duše typického českého, možná spíše severočeského či severomoravského klienta, přes mírnou kritiku, že článek se vlastně vysmívá všem opatrným spoluobčanům, kteří se právem obávají o své skromné finance, přes varování, že dávám úplně každému do rukou mocné zbraně, jak se vetřít do jeho soukromí, až k mému urážení a odsuzování, že nejsem finanční poradce, ale (s)prostý prodejce, střelec, bouchač a obchodník, který má důkladně vymytý mozek a spíše než finančního poradce samaritána připomíná robustní kombajn z MLM poradenské sítě, který poradenství používá jen jako nástroj pro obchod s těmi nejlépe zprovizovanými finančními produkty.

Pro všechny své kritiky s konečnou platností prohlašuji, že jsem vskutku nezávislý autor a jako poradce klientovi přináším v čase měřitelný, nejméně o jeden řád vyšší prospěch, než jaká je moje odměna za práci v jeho zájmu. Nic na světě není zdarma a finančně-poradenské, nejlépe nezávislé služby každý člověk objektivně potřebuje. Není otázkou zda, ale kdy jich poprvé využije.

Moc rád bych všem čtenářům vyprávěl složitou, mnohdy trpkou, déle než patnáctiletou cestu čerstvého absolventa VŠ až k finančnímu poradci. Mnozí z kritiků by dokonale pochopili důvody mých názorů na většinu témat ve finančním poradenství, ale – při vší úctě – budu dobře spát, i když je nepochopí.

Jsem vyrovnán s tím, že určitou marginální část čtenářů moje postřehy trvale provokují. Takovým čtenářům doporučuji nadhled a časté procházky na čerstvém vzduchu, protože na světě jsou zajisté důležitější věci, než peníze. Své příznivce srdečně zdravím a navrhuji, ať ve svém úsilí zůstat u této práce vydrží.

Všem poradcům přeji co nejvíce inteligentních klientů, kteří drží slovo. Takové je radost obsluhovat. A na závěr přeji všem klientům, aby prohráli svůj telefonní souboj s kvalitním finančním poradcem a souhlasili s první schůzkou na téma osobní finance.

Loading

Vstoupit do diskuze 7 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Jaromír Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Ondřej Záruba

    21 ledna, 2008

    Někdy jste i vtipný,“finanční poradce samaritán“aspiruje na zlidovělý slangový výraz.

    Odpovědět

  • danny

    22 ledna, 2008

    Velmi mne zajima jak procitnul pan Opatrny po Vasem oblibenem doporucovani akcii IMMOFINANz.com jejichz propad za poslednich 12 mesicu cini vice nez 50% a nachazi se na urovni zacatku roku 2003? Stale rika, ze si uz sahnul na vysledky? Nebo zacina pocitovat nasledky? ;o)

    Odpovědět

  • Jaromír

    22 ledna, 2008

    „Skoro se to stydím napsat, ale tak nějak s radostí plním ty domácí úkoly“

    Tak mi připadá, že autor není poradce ale sadista, který se vyžívá v ovlivňování cizích lidí. Že jim tím možná přináší finanční zisk je jistě pěkné, ale tento jeho pohled mi opravdu nevyhovuje.

    Finančni poradce, je služba jako každá jiná a nahoře, tedy pánem, je majitel peněz, služebníkem je naopak poradce.

    Pan Hanzl se snaží svými vědomostmi, vystupováním, oblečením, autem a psychologií postavit tento vztah naruby.

    Takže já osobně přeji panu Hanzlovi notnou dávku pokory 🙂 a aby začal hledat submisivní lidi ve svém soukromém a ne profesním životě. Takový sex v přírodě s bičem a důdkami, nemusí být špatný :).

    Odpovědět

  • Petr Kladrubský

    23 ledna, 2008

    A teď bych prosil ješte pohadku o Bajajovi. A potom tu o Karkulce, Ta mne vždycky dojme, u té brečím jako želva.

    Odpovědět

  • Anonym

    26 února, 2008

    Dobrý večer,

    musím říci že diskuze na investujeme.cz čtu již delší dobu, přičemž se domnívám že jedním z předních odborníků v oblasti finančního poradenství je právě pan Hanzl, dále bych zmínil ještě pana Traxlera, popřípadě pana Zachrdlu…

    Jak se v této diskuzi píše, pan Hanzl je dozajista výborný obchodník, ale určitě se neřadí k takzvaným zlatokopům.

    Musím přiznat že já pracuji již dva roky ve firmě OVB a dost mnou otřásl poslední exces v podobě pana Štorka, ačkoli musím říct že již z rangliste na mne jeho výkony a hlavně poměry působily dosti podivně.

    Nuže to bylo jen na úvod, pojďme k samému článku, jak jsem psal výše, pana Hanzla uznávám a snažím se od něj učit, nicméně tento poslední příspěvek byl poněkud vágnější než je jeho standard, obsahuje poměrně kontroverzní myšlenku, že poradce je de facto jakýmsi klientovým guru a představitelem úspěchu (například pasáží kdy pan X ukázal klientovi své auto, své finance, aktiva a pasiva atd, čímž vzbudil dojem že klient bude, nebo může míti totéž, což v případě že klientem je průměrný zámečník v podstatě není možné. Tím dal klientovi falešnou iluzi. Myslím si že tento postoj není právě správný, správným jej lze nazvat pouze z hlediska přístupu ke spolupracovníkům (a to jen k některým :-).

    I přes tuto kritiku si pana Hanzla nadále vážím a budu sledovat i nadále jeho postřehy, ve většině věcí mi totiž nezbývá než s ním souhlasit, jakkoli to bolí 🙂

    S pozdravem a přáním dalšího úspěchu svým kolegům a jmenovitě panu Hanzlovi

    Tomáš Maňas

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    26 února, 2008

    Pane Maňasi, přeji vám pěkné dopoledne!
    Vaše uznání mě velmi těší. Pokud se ode mě něco naučíte, musíte ihned přejít k praxi. Musíte být svým klientům vzorem, musíte jim ukazovat cestu. I zámečník je hoden směřovat k pasivním příjmům, i když lze souhlasit, že možná na jiné úrovni, než já nebo jiný kolega. Ale to nejdůležitější je, že jste mu ukázal cestu a hlídkujete na ní, aby nazabloudil.

    Z obchodního hlediska je nutné, aby ve Vás klient viděl úspěšného člověka. Musíte mít jeho úctu, autoritu, možná až obdiv. Na trhu totiž čeká konkurence, která by si toho klienta ihned ráda převzala do své péče a mnohdy do mizerné péče. Ve skutečnosti nějakou obrovskou sumu znalostí mít nemusíte, musíte však neustále tento deficit chtít dohnat, stále sledovat novinky a studovat. Věřte mi, znám ve Fincentru i mimo něj skromné, velmi dobré poradce a také po odborné stránce lépe vybavené poradce, než jsem já – jen (zatím) nepublikují, nebo nepublikují tady. Škoda, že jste nezmínil erudované odborníky, které možná neznáte vy, ale zná je poradenská komunita tohoto webu, nebo i webu Finmag. Na závěr shrnuji, že nejdůležitějšími vlastnostmi finančního poradce jsou: Slušnost a emoční odolnost, schopnost komunikovat se zaujetím, spisovně a česky. A také, mít co říci po odborné stránce a s vyvážením vašeho a klientova zájmu hovořit o produktech, které jsou pro něj vhodné, to je samozřejmé. Než cokoliv klientovi doporučíte, učte ho, vytvářejte mu úplně nový investiční profil. Na shledanou nad mými novými články a diskusními příspěvky!

    Odpovědět

  • Tomáš Maňas

    26 února, 2008

    Díky za reakci,

    S přáním hezkého dne

    Tomáš Maňas

    Odpovědět