Neděle 19. srpna. Svátek má Ludvík.

Position sizing – na velikosti záleží

Z předchozích článků našeho seriálu si můžeme vyvodit, že Money Management ve své základní podobě není vlastně nic jiného, než sledování a řízení příjmů a výdajů, stejně jako to děláme v obyčejném životě. V případě obchodování jsou našimi příjmy ziskové obchody a nutnými výdaji pak obchody ztrátové. Nutnými proto, že nevlastníme křišťálovou kouli a ztrátám se určitě nevyhneme. Z tohoto pohledu se jeví jako zcela iracionální realizovat příliš velký výdaj na jeden jediný obchod (velký stoploss), stejně jako by v obyčejném životě bylo zcela iracionální koupit si za větší část svých příjmů něco, co můžeme postrádat a potom už nemít další finance na holé přežití.

Proč je základní Money Management klíčovou součástí každého obchodního přístupu je nyní zcela jasné: je to nástroj, který má za úkol nám zajistit přežití na měnovém trhu. Děje se tak maximalizací příjmů (rozumně nastavená velikost výběru zisku v obchodě / TakeProfit) a minimalizací výdajů (rozumně nízký risk v obchodě / StopLoss). Zakomponovat základní pravidla Money Managementu do obchodního přístupu tak je základním krokem, který rozhodne o tom, zda-li bude investor dlouhodobě úspěšně obchodovat, nebo bude jeho obchodování pouze krátkou a ne příliš pozitivní kapitolou.

V momentě, kdy již máme vzhledem k našemu obchodnímu přístupu a cíli optimálně nastavená pravidla MM, dochází k přelomu velmi tenké hranice mezi bojem o konzistentní mírný převis zisků nad ztrátami (přežití) a vytváření bohatství vysokých příjmů. Toho lze jednoduše řečeno dosáhnout navyšováním počtu lotů, které obchodujeme. Ovšem také zde je dobré řídit se přesnými a přísnými pravidly. Mluvíme o nástroji Position Sizing – řízení velikosti pozic.

Position Sizing (dále PS) je metoda, pomocí níž určujeme, kolik lotů (nebo mini-lotů) budeme volit v každém obchodě. PS samozřejmě musí stejně jako Money Management vycházet z výsledků historického nebo živého testu obchodního přístupu. Není rozumné měnit velikost obchodu podle aktuální nálady nebo subjektivního postoji k riziku, hlavně proto, že z psychologických důvodů má mnoho z nás tendenci dělat tyto věci přesně naopak. Zejména ve chvílích, kdy se nedaří, nasazovat do obchodu příliš velký objem, který téměř vždy způsobí další finanční i psychickou újmu. V zásadě jde o to, vyřešit, kdy a kolik lotů budeme přidávat nebo ubírat v novém obchodě. K tomuto účelu existuje mnoho jednoduchých i komplikovaných vzorců, na jejichž základě vypočítáváme velikost každého nového obchodu.

Představíme si zde jednoduchou metodu řízení velikosti pozice s pevnou mírou rizika, která je známá pod názvem Fixed Ratio (dále FR). Pro výpočet velikosti obchodní pozice budeme potřebovat v každém okamžiku pouze dvě hodnoty, které jsme si určili v rámci samotného Money Managementu jak z pohledu jednoho obchodu tak z perspektivy obchodního účtu.

Určíme si:

– nejvyšší přípustnou velikost našeho StopLossu (rizika / ztráty) v jednom obchodě (v bodech nebo  pips)

– nejvyšší přípustnou procentuální velikost rizika vzhledem k celkové hodnotě obchodního účtu.

Výpočet, který provádíme před každým obchodem, je:

PL = VÚ * (PÚ / 100) / SL

kde:

– PL = Počet Lotů

– VÚ = Velikost obchodního Účtu (v USD)

– PÚ = Procento riskované z obchodního Účtu v jednom obchodě

– SL = velikost Stop Lossu obchodě na 1 lot

Abychom mohli lépe porozumět síle a efektivitě takové jednoduché metody, musíme porovnat obchodní systém pracující s pevnou velikostí lotu se systémem využívajícím tuto jednoduchou formuli position sizingu. Pro zjednodušení se vyhneme konkrétním obchodním pravidlům a vývoj na účtu si budeme demonstrovat na hypotetickém obchodním systému, který bude splňovat tyto parametry:

– VÚ (velikost účtu) = 3000 USD

– PÚ (riskované procento účtu) = 5 %

– SL (stop loss na 1 lot) = 100 USD

– PT (výběr zisku na 1 lot) = 300 USD

Tento systém je realistický. Jeho úspěšnost ziskových obchodů je 50 % a jak poznáme z hodnot SL a PT, parametr RRR je nastaven na 1 : 3.

Standardně takový systém budeme obchodovat s 1 lotem. Výsledek obchodování může vypadat takto:

 colosseum-mm-6

Výsledkem obchodování s 1 lotem je po 10 provedených obchodech zisk 1000 USD. Účet vzrostl o 33 % z 3000 na 4000 USD.

– Zisk: 5×300 USD = 1500 USD

– Ztráta: 5 x –100 USD = –500 USD

– Celkem: 1500 USD – 500USD = 1000 USD

To je samozřejmě velmi dobré zhodnocení. Ale co se stane, když odvedeme tu stejnou práci, pouze si před každým obchodem vypočítáme velikost naší pozice v lotech?

V prvním obchodně bude velikost naší pozice 1,5 lotu, dle výpočtu PL = 3000 * (5 / 100) / 100 = 1,5. Pokud takovýto výpočet provedeme před každým obchodem, dostáváme následující průběh:

 colosseum-mm-7

Výsledkem obchodování je po 10 obchodech zisk 1650 USD. Účet vzrost o 55 % z 3000 na 4650 USD. Všimněme si, jak se velikost zisků a ztrát postupně stále zvyšuje.

Čeho jsme dosáhli s pomocí stejného obchodního systému a jednoduchou metodou Fixed Ratio? Na pouhých 10 provedených obchodech jsme dosáhli o 22 % lepšího výsledku. To je samozřejmě pouze začátek. S narůstajícím počtem obchodů se rozdíl mezi obchodováním bez FR a s FR významně zvětšuje.

Metoda Fixed Ratio je jistě velmi zajímavým nástrojem a v rukou zkušeného a disciplinovaného investora může být pouze přínosem, nikoli finanční hrozbou, protože na nárůsty a poklesy obchodního účtu reaguje oboustranně a pružně.

V příštích částech seriálu si povíme něco o psychologii investování.

Autor je analytikem společnosti Colosseum

Článek je výtahem z publikace Forex eBook, společnosti Colosseum, která je volně ke stažení na webových stránkách společnosti.

2 komentáře: “Position sizing – na velikosti záleží”

  1. Tomáš napsal:

    Tento a všechny podobné PS mají jednu nevýhodu. Počet obchodovaných kontraktů (lotů) se zvětšuje s tím jak roste účet. Účet roste po ziskových obchodech. Protože po ziscích chodí ztráty a obráceně, stává se to, že nahoru šplháte pracně po jednom, dvouch kontraktech, ale dolů padáte po dvouch nebo třech. S každým ziskovým obchodem roste velikost účtu a tedy i částka, kterou můžeme riskovat a s ní počet lotů (kontraktů) na obchod, jenže s každým ziskovým obchodem se zvyšuje statistická pravděpodobnost že přijde ztráta a ta bude s větším počtem kontraktů, než předchozí ziskové obchody. Psal na foru jeden trader, který se takhle na delší dobu zasekl na určité úrovni i přesto že měl pozitivní RRR a procentuální úspěšnost, právě díky výše zmíněnému faktu. Z logiky věci vyplývá, že by mohl být řešením antimarginální moneymanagement. Navyšovat risk po ztrátovém obchodě a snižovat po ziskovém obchodě. Ale tohle je zase sebevražda při serii ztrát. Řešení nabídl jeden trader, který napsal, že si pro navýšení kontraktu nechá účet vyrůst o trochu více, než káže třeba tento PS, ale potom už nesnižuje a drží počet i při mírném propadu, který s největší pravděpodobní příjde právě po vyšplhání se na nějakou slušnou úroven. A tak dále a dále s tím, že loty pouze navyšuje, jak roste účet. Příklad: PS by řekl, že při účtu 5.000 navýšíme z 1 lotu na dva a při 7.500 ze dvou na tři loty.
    Takže by to mohlo vypadat nějak takhle:
    6.000 = 2 loty
    9.000 = 3 loty
    12.000= 4 loty
    15.000= 5 lotů
    18.000= 6 lotů
    21.000= 7 lotů
    24.000= 8 lotů
    27.000= 9 lotů
    30.000= 10lotů

    • Roman napsal:

      Děláte trading moc komplikovaný.
      Nepřehodnocujte position sizing po každém obchodě.
      Správný přístup je jak píšete ten „antimarginální moneymanagement“ prostě pokud mi vychází na účet 20 000 USD 10 lotů tak příští navýšení lotů dělat až při vyraznějším navýšení účtu, například při účtu 30 000 USD dát 14 lotů, při skoku na 31 000 USD dát těch 15 lotů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.