CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Posílení dolaru rozhýbalo měnový trh

 


 

Dolar započal oslabující trend počátkem roku 2002, když se obchodovalo jedno euro za 0,86 dolarů. Dle některých analytiků ovšem dolar právě v polovině července ukončil tento dlouhodobý „medvědí“ trend a vrací se opět k „býčímu“ trendu. Dolar na páru s eurem dosáhl svého dna na úrovni kurzu EUR/USD 1,5997, což bylo v dubnu letošního roku, a právě v červenci opět otestoval tuto hladinu, nad kterou se ale zatím nedostal. Za poslední čtyři týdny tak dolar posílil k euru zhruba o 7,1 % na aktuální kurz EUR/USD 1,4860.

Důvodem pro razantní posílení dolaru byl pokles cen komodit a příjemně překvapující data z americké ekonomiky, a naopak v jiných částech světa zveřejněná čísla mnohem slabší než se čekalo. Potvrdilo se tak očekávání, že krize v americké ekonomice a problémy na finančních trzích začaly doléhat na ostatní významné ekonomiky. Výrazné zpomalení hospodářského růstu se tak stalo problémem nejen USA, ale i eurozóny, Velké Británie, Japonska. To naznačuje snižování sazeb v těchto zemích, a tedy zúžení úrokového diferenciálu mezi dolarem a ostatními měnami.

Pozitivní pro americkou ekonomiku je ale to, že americká centrální banka FED již sazby snižovala, a na přelomu dalšího roku se tak očekává oživení v ekonomice, zatímco v ostatních zemích se centrální banky chystají sazby snižovat, ale načasování je zatím nejisté. V USA je základní úroková sazba momentálně na 2,0 %, zatímco v eurozóně na 4,25 % a ve Velké Británii na 5,0 %.

Posílení dolaru se nekoná jen vůči euru. Dolarový index (U.S. dollar index), který vyjadřuje průměrnou hodnotu dolaru k šesti ostatním významným měnám, posílil od 22. července o 6,7 %. Největší zastoupení v tomto indexu mají evropské měny, tedy euro (57,6 %), britská libra (11,9 %), švédská koruna (4,2 %), švýcarský frank (3,6 %). Z Asie potom japonský jen (13,6 %) a severský soused USA kanadský dolar (9,1 %).

Libra, zdá se, definitivně otočila trend vůči dolaru

Od listopadu minulého roku, kdy libra dosáhla vrcholu na páru s dolarem na úrovni GBP/USD 2,10, se slábnoucí libra stále dokázala držet nad GBP/USD 1,94. Teprve s posílením dolaru libra spadla až na USD/GBP 1,86, což představuje oslabení libry od listopadu 2007 o přibližně 11 %. Důvodem byl především zhoršující se stav na finančních trzích, zpomalování britského hospodářství, kde současně vysoká inflace centrální bance stále nedovoluje snižovat úrokové sazby.

REKLAMA

Převládá přesvědčení, že libru nečekají dobré časy, zejména jakmile Bank of England začne snižovat úrokové sazby. Jen pro představu, počátkem roku 2002 se dolar k libře obchodoval kolem GBP/USD 1,40.

Japonský jen se drží

Japonský jen se používá již tradičně jako financující měna rizikových investic, a to díky svým nízkým úrokovým sazbám. V době růstu averze k riziku na trzích, investoři své pozice uzavírají, což má za následek posílení jenu. Od vypuknutí krize na trhu hypoték v USA v červenci loňského roku, která se postupně přelila na trhy akciové, jen posílil k dolaru o 18 %, a to k 17. březnu letošního roku, kdy se odrazil od svého vrcholu. Od té doby opět ztrácí asi 11 %, ovšem posílení dolaru v posledních týdnech na něj nemělo výraznější vliv. Právě naopak, přetrvávající averze k riziku na trzích, problémy finančního sektoru stále drží jen „nad vodou“.

Výraznější oslabení jenu k dolaru se ani neočekává vzhledem k tomu, že ne všechny problémy na světových trzích jsou vyřešeny.

REKLAMA

Aussie a kiwi pod výprodejním tlakem

Australský dolar je jednou z měn, které doplatila na posílení amerického dolaru nejvíce, když se propadl za poslední měsíc asi o 11 %. Nutno ale říci, že aussie v posledních několika měsících posílil k dolaru až na 25leté maximum, a to 15. června na AUD/USD 1,98.

Prudký růst cen komodit a jestřábí nálada australské centrální banky (RBA), která zvedla úrokové sazby až na 12leté maximum 7,25 %, stály za prudkým posilováním australské měny. Tyto dva důvody jsou ale již minulostí, ceny komodit poklesly a RBA si dláždí cestu k snižování úrokových sazeb. Ne všichni analytici ale australský dolar odepisují. Úrokové sazby zůstávají stále atraktivní a jakékoli oslabení amerického dolaru bude mít dvakrát tak pozitivní dopad na aussie.

Tak jako aussie i kiwi, neboli novozélandský dolar, je komoditní měnou, a to proto, že také export Nového Zélandu tvoří převážně komodity. Novozélandský dolar se proto těšil v posledních letech zájmu obchodníků. Atraktivními byly také úrokové sazby, které se vyšplhaly až na 8,25 % a zůstaly na této úrovni celých 12 měsíců.

Minulý měsíc ovšem novozélandská centrální banka překvapila, když sazby o 25 bodů snížila a započala tak cyklus uvolňování měnové politiky. Od té doby kiwi ztrácel, a pokles cen komodit a posílení dolaru je pro něj také kamenem u nohy.

REKLAMA

Od svého vrcholu, kterého dosáhl v březnu letošního roku, již kiwi ztratil k dolaru přibližně 13 %. V kontrastu s posílením kiwi k dolaru od května 2006 právě do března 2008 o 38 % se může toto číslo ovšem zdát celkem zanedbatelné. Stejně jako v případě australského dolaru, i zde se dá očekávat s dalším snižováním úrokových sazeb další pokles měnového kurzu kiwi.

Posílení dolaru může být velice krátkodobé

Nejsilnějšími argumenty jsou, že problémy v americké ekonomice nejsou vyřešeny a obchodníci nejsou stále přesvědčeni o tom, že se americká ekonomika a finanční systém nepropadnou do ještě hlubší propasti. Navíc posílení dolaru není založeno na výrazně silných amerických fundamentech, ale na slabých fundamentech z jiných koutů světa a klesajících cenách ropy.

Dolar se tedy dostal z pásma mezi EUR/USD 1,52 – 1,60 a nachází se momentálně mezi 1,43-1,49, kde se zdá by mohl nějaký čas zůstat.

Autorka je analytičkou společnosti X-Trade Brokers.

Loading

Vstoupit do diskuze 31 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Jan Hysek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Adam

    27 srpna, 2008

    Lucko, takové kecy by dokázala sesmolit kdejaká holka z obchodky, která umí obstojně anglicky a zná pár informačních webu typu Bloomberg.

    Odpovědět

  • Radek

    27 srpna, 2008

    Adame, tak se pochlap a ukaž se 😉

    Odpovědět

  • obchodnik

    27 srpna, 2008

    tady se musim adama zastat. ma pravdu. zatim rozdil mezi ceskym a US analytikem je propastny bohuzel.

    Odpovědět

  • analyticka

    27 srpna, 2008

    tak je mlada a nezkusena. kazdej jsme nejak zacinali, ne?:).
    bylo to evidentni pri jednom chatu s ni. myslim na idnes?

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    Tady se musim Lucie zastat. Ne vzdy se shodneme a nazor na xtb radeji nebudu ani rozvadet… ale text je ctivy, prehledny, srozumitelny, ma nejakou informacni hodnotu, je do znacne miry objektivni a dokonce v nem snad poprve od nekoho z xtb neni zminka o cfd kontraktech.
    Takze ode me dostava za clanek znamku 1 a myslim, ze bude jedine dobre, kdyz se tu podobne ohlednuti za vyvojem na forexu treba jednou za mesic objevi.
    Jiste, slo by toho uvest daleko vice a jit vice do podrobna. Ale tohle neni investicni analyza, jen shrnuti hlavnich udalosti. A jako vycuc je dle meho nazoru clanek velmi zdarily.

    Odpovědět

  • FL

    27 srpna, 2008

    Navic ta Lucka je opravdu hezka 😉

    Odpovědět

  • obchodnik

    27 srpna, 2008

    to je fakt 🙂

    Odpovědět

  • OTTO

    27 srpna, 2008

    Je zajímavé, že Adam neposílá podobné příspěvky např. na články pana Pitáka, kde prezentuje data z trhů, např. výkonost indexů, regionů, akcií, fondů atd.
    To je také jen vyhledání informací a práce s nimi.
    Každopádně můj závěr je jednoznačný.
    Lucko když do tebe někdo kopne znamená to, že jsi vpředu.
    Oblíbená zábava zkrachovalců je kopnout do někoho úspěšnějšího, aby zahnali pocit, že jsou zkrachovalci.
    Přináší jim to pocit, že mají vliv a moc.Pokud chtějí mít pocit většího vlivu a moci snaží se kopnout do někoho ještě úspěšnějšího.
    Nebudu zde komentovat XTB.
    Je jasné, že s MAN financial se srovnávat nemohou, ale to o Lucce nic nevypovídá.
    Nikde není psáno, že bude u XTB pracovat celý život.
    Třeba si časem založí vlastní firmu, nebo fond.
    A Adame ukaž nám jak si představuješ kvalitní článek a napiš tady třeba o japonském jenu, nebo britské libře.
    PS: Lucko když do tebe nikdo nekope, znamená to , že jsi nula.

    Odpovědět

  • obchodnik

    27 srpna, 2008

    otto neblazi. vlastni fond? to myslim nehrozi.

    Odpovědět

  • OTTO

    27 srpna, 2008

    Nic není nemožné-Toyota

    Odpovědět

  • obchodnik

    28 srpna, 2008

    ted to nechci hledat, ale myslim ze to neni Toyota, ale Adidas (Nothing is impossible). Toyota ma „today, tomorrow, toyota“ 😉

    Odpovědět

  • obchodnik

    27 srpna, 2008

    no ono to asi vychazi z poptavky. zatim jsme od Lucky nevideli zadnou „analyzu“ protoze ji asi zatim nikdo nechtel. takze se vyjadrujeme k temto „ohlednutim“. k tomu ale clovek nemusi byt analytik. k tomu staci jen zakladni ekonomicke vzdelani a slusna znalost aj. takovychto reportu chrli kazdy habadej. je pravda, ze i v techto ohlednutich jsou lide schopni napsat naproste hovadiny, viz Fio a spol.
    taky bych rad od Lucky, potazmo od jakehokoli analytika videl neco hezky zpracovaneho, co by se dalo i koupit, ale co jsem mel moznost videt i z bank, tak to dokazu lepe. a to nejsem analytik.
    jinak Lucce drzim palce a spis bych ji doporucil zmenit zamestnavatele napr. za banku. pujde rychleji nahoru

    Odpovědět

  • Adam

    27 srpna, 2008

    Lucka mladá hezká holka skutečně je! Vo tom žádná! Nicméně bych u „opravdového“ analytika ocenil, když byl z jeho analýzy patrný nějaký vlastní subjektivní názor podložený relevantními daty a důkazy. Lucka pouze tupě kopíruje názory, které se objeví na informačních serverech v angličitně. Lucko, provedla jste si alespoň jednu skutečně vlastní analýzu či rozbor statistických dat?
    PS: Lucko, opravdu nic ve zlém, zpětná vazba je vždy důležitá. Navíc většina českých analytiků je na tom stejně jako Vy. Ať se Vám daří, opravdu!

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    27 srpna, 2008

    K posílení USD bych přidal ještě jeden faktor.
    Během června centrální banky Číny zvedla výši povinných minimálních rezerv o 1 procentní bod na 17,5%. Čínské banky mají povinnost držet tyto rezervy v USD, což přispělo k vynucenému růstu poptávky po USD. Při velikosti čínských bank to nelze podle mne ignorovat.

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    „Pokles cen komodit na světových trzích a potvrzení zpomalení ekonomického růstu jak v eurozóně, tak Japonsku podpořilo americký dolar vůči ostatním hlavním světovým měnám.“?????
    Tedy nemohu si pomoci, ale už tato úvodní věta mi přijde býti nesmyslná. Dále nečtu.
    Ať si to autorka nebere osobně a ještě jednou si přečte co napsala hned v úvodu.

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    Vidíte, vám se tato věta, kterou Lucie Vitamvásová napsala zdá nesmyslná, mě naopak naprosto logická a mohu s ní souhlasit.
    Ve stručnosti:
    a) komodity prošli korekcí (např. ropa, plyn, zlato, stříbro, platina, palladium, nickel a další průmyslové kovy, atd.)
    b) zpomalení ekonomiky USA bylo doprovázeno oslabením USD, protože FED ve snaze zachránit finanční sektor a zmírnit oslabování ekonomiky snížil úrokové sazby, což mělo to za následek prudké oslabování USD. Nyní ale již problémy finančního sektoru a drahé komodity dolehly i na ostatní ekonomiky, což potvrzují poslední fundamenty. Na posilování USD se dá dívat jak z hlediska TA, tak i FA, osobně jsem posílení USD primárně očekával z pohledu TA.
    Jak jistě sám moc dobře víte jako člověk, který se zabývá několik let finančními trhy, že svět finančních trhů není černobílí a jestliže někdo má na danou situaci nějaký názor, někdo jiný může mít opačný a ve finále oba dva mohou mít pravdu.
    Vyhledal jsem váš blog a podle toho bych spíše od vás očekával, že spíše vyjádřít svůj názor proč s daným tvrzením nesouhlasíte než takovýto „výkřik do tmy“.

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    Pane Piták, s tím co zde píšete nelze než souhlasit. Pěkný a strukturovaný komentář. Stejně tak je třeba souhlasit s tím, že v tomto oboru se přímo počítá s rozdílnými názory. To je jisté.
    Tedy rozvedu, co mi přišlo být nelogické.
    „Pokles cen komodit na světových trzích a potvrzení zpomalení ekonomického růstu jak v eurozóně, tak Japonsku podpořilo americký dolar vůči ostatním hlavním světovým měnám.“???
    Přijde mi být nesmyslné napsat, že pokles cen komodit a zpomalení růstu v EU a JA. způsobuje (nebo jen podporuje) růst amerického dolaru.
    Přijde mi to stejné, jako když napíšeme, že protože se letos v ČR prodalo více Octavií tak se logicky muselo prodat méně pracích prášků.
    Co mě vždy velmi irituje je to, že se media a analytici vždy snaží vše jednoduše vysvětlit. Stalo se A a tak přišlo B.
    Jenže na složitém finančním trhu se většinou stane A+B+C+D+… a tedy dojde k I+J+K+L+.. a možná i N+U+…
    Chápu, jsme jenom lidé a většinou hledáme jednoduché a vševysvětlující odpovědi. Zrovna u trhů to většinou moc nejde…
    Vaše logická reakce se mi líbila.

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    Pane Hysku, kdyz uvedete dve velmi dulezite priciny a neuvedete dalsich treba deset jinych, znamena to, ze je tvrzeni nesmyslne, nebo nelogicke? Mozna neni uplne a to necht Vas klidne irituje. Ale je nesmyslne? Je nelogicke?
    Cili az Vas bude priste zase neco iritovat, zkuste radeji napsat, s cim nesouhlasite, nebo co byste doplnil, namisto obecnych frazi, ze se media a analytici vzdy snazi vse jednoduse vysvetlit. Vezmete si priklad treba z Jana Dvoraka pod Vami. Ma duvod pomlouvat? Ne, radeji napise, co povazuje za dulezite doplnit pro ostatni.
    Mimochodem zmineny vyrok povazuji za logicky spravny. Jinymi slovy, souhlasim s autorkou. A dokonce obe uvedene priciny povazuji za hlavni. Cena ropy ma na dolar velky vliv. A ocekavane snizovani urokovych sazeb stejnetak.
    Hezky den

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    Začínáme slovíčkařit.
    Možná bylo vhodnější použít slovo „zavádějící“. Já jsem si dovolil použít slovo nesmyslné, neboť jsem tu větu za nesmyslnou považoval. Prostě mi přišlo, že autorka se v té větě zcela unáhlila.
    Každý ať si udělá názor sám. Nikdo není neomylný a věřte mi, já jsem ten poslední, kdo by se za neomylného považoval.
    S čím nesouhlasím jsem již popsal v předešlém příspěvku.
    Cena ropy má na dolar velký vliv? Nebo je to tak, že dolar má velký vliv na cenu ropy? A nebo se jednoduše ovlivňují navzájem? S tímhle tvrzením bych byl opatrný.
    Nad snižováním úrokových sazeb se jistě nemůžeme neshodnout.
    Přeji všem úspěšné investice

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    Omlouvam se za slovickareni. Ale radeji ho nepodcenujte. Me by se treba Vase vyjadreni se slovem „nesmysl“ velmi dotklo. Ani „zavadejici“ mi neprijde spravedlive.
    Skoda, ze jste zatim jen vysvetlit, ze Vas irituje neuvedeni desitek velicin, ale sam jste zadnou dalsi ke dvema uvedenym nedoplnil.
    Vztah ropy a dolaru je kazdopadne vzajemny. Ropa ma vliv na dolar a dolar na ropu. Ale ovlivnuji se odlisnym kanalem. Neni to pouha neprima umernost typu vaha se dvema miskami. Jejich vztah by vydal za samostatny clanek. 😉 Uz jsem si toto tema napsal do seznamu. ;-))
    Jinak ciste z pohledu logiky, pokud se A a B ovlivnuji navzajem, tak je snad vyrok, ze A ovlivnuje B, pravdivy, nebo se pletu?
    Ale nechejme logiku logikou, jsme tu od investovani. 😉
    Dobrou noc

    Odpovědět

  • Jan Hysek

    28 srpna, 2008

    Teď jste nadhodil témata na několikastránkový příspěvek. To už dnes nestihnu.
    Tady je vidět, jak se na to každý díváme z jiného úhlu pohledu.
    Mě když řeknete, že stoupající cena ropy ovlivňuje kurz dolaru (způsobuje jeho oslabování), tak to výrazně ovlivní moji tepovou frekvenci.
    Proč? Protože můj selský rozum mi říká, že se ovlivňují navzájem.
    A to tu situaci ještě pěkně zjednodušujeme. Vždyť těch faktorů, které působí současně, je mnohem více.
    Dle mého názoru nelze říci, že když např. stoupne cena ropy, tak klesne dolar. To je nesmysl.
    Další věc je, že některé věci se mi složitě vysvětlují. Ale to je zase o komunikačních schopnostech.
    Nakonec bychom určitě zjistili, že se na velké části věcí po delší diskuzi shodneme. To je moje „zkušenost z praxe“.
    Tedy dobrou noc

    Odpovědět

  • Anonym

    28 srpna, 2008

    Ano, urcite bychom se z 99% shodli, i nyni se vpodstate shodujeme. Lisime se ve vyjadreni, ale ne v podstate obsahu. 😉
    Ano, ovlivnuji se navzajem, olivnuji se ruznymi vazbami a samo o sobe to jeste neznamena, ze pohyb jednoho zpusobi pohyb druheho, nebot na pohyb obojiho pochopitelne pusobi jeste mnoho dalsich faktoru.
    Kdyz z toho vytahneme jeden vyrok, ze cena ropy ma vliv na hodnotu dolaru (nebo ze prispiva/podporuje jeho rust/pokles), tak to je pravdivy vyrok. Kdybychom ale rekli, ze jde o primou implikaci, tak to uz jako nesmysl oznacim i ja. ;-))
    Nechejme toho. Cela debate je zalozena na jednom nestastne zvolenem slovu. V zasade nejsme ve sporu a ani neresime nic podstatneho.
    Dobrou noc 😉

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    27 srpna, 2008

    Mně také přijde následující věta logická.
    „Pokles cen komodit na světových trzích a potvrzení zpomalení ekonomického růstu jak v eurozóně, tak Japonsku podpořilo americký dolar vůči ostatním hlavním světovým měnám.“???
    Vemte to z jiného pohledu. Přirovnejme stát k firmě. Kdyby stát byla firma, GDP je ekvivalent tržeb, státní rozpočet má nejblíže ke cash flow. Na kurz měny země se můžeme dívat optikou, že jde o ekvivalent ceny akcií firmy.
    Pokud některá firma vůči jiné vykáží lepší výsledky, akcie se pravděpodobně relativně pohnou (pokud nebylo třeba extrémní pod či nadhodnocení). Proč by to u kurzů měn mělo být jinak?
    Jde přeci o relativní pohyb ekonomik.
    P.S.
    U denních výkyvů mi snaha vysvětlovat každý pohyb trhů také připadá směšná, ale to se netýká tohoto případu.

    Odpovědět

  • Anonym

    27 srpna, 2008

    🙂
    Možná, že tu větu prostě každý vnímáme jinak. Mě ta věta přijde být pořád zavádějící, ale nejsem neomylný. Nechme ji už radějí být.
    Proti Vaší další argumentaci nemám zcela nic.

    Odpovědět

  • Michal Stupavský

    27 srpna, 2008

    „Co mě vždy velmi irituje je to, že se media a analytici vždy snaží vše jednoduše vysvětlit. Stalo se A a tak přišlo B.
    Jenže na složitém finančním trhu se většinou stane A+B+C+D+… a tedy dojde k I+J+K+L+.. a možná i N+U+…“
    …znalci behaviorálních financích (behavioral finance) mají pro tyto nesmysly přesný terminus technicus „hindsight bias“…doporučuji knihy Shefrina, Pompiana a Montiera!

    Odpovědět

  • Jan Hysek

    28 srpna, 2008

    Nejsem zatím tak vzdělaný a tak jsem musel „jít“ na wikipedii.
    To je přesně ono!
    Děkuji Vám.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hindsight_bias

    Odpovědět

  • Michal Stupavský

    28 srpna, 2008

    Opravdu si nechci dělat reklamu, ale na mých stránkách http://www.michalstupavsky.estranky.cz najdete moje vlastní recenze několika vynikajících knih, které se bahviorálními financemi zabývají.

    Odpovědět

  • JH

    28 srpna, 2008

    No vidíte, dobrý blog!
    Ale proč jsem na něj narazil až teď?
    Řeknu Vám proč. Jak nejste ve vyhledávačích na prvních pěti stranách na slova „akcie“ „trhy“ „peníze“ „komodity“ „finance“ „burza“ „warren buffett“, tak jsem Vás asi nenašel.
    Schválně si dejte do vyhledávače seznam.cz „Warren Buffett“ a podívejte se kdo je hned první 🙂 Proč tam nejste Vy? 🙂

    Odpovědět

  • Hysek

    28 srpna, 2008

    Už na Vás odkazuje http://www.akudykam.blogspot.com

    Odpovědět

  • obchodnik

    28 srpna, 2008

    pokud vas zajima BF, zkuste http://www.behaviouralfinance.net/ pripadne muzu dat par tipu na „must read“ knizky

    Odpovědět

  • Hysek

    29 srpna, 2008

    Díky za tip.

    Odpovědět