Pondělí 18. listopadu. Svátek má Romana.

Petr Stuchlík: Jsem liberál, který neholduje státním zásahům

Petr Stuchlík - Fincentrum

Finanční trh prochází v posledních letech neustálými změnami a to jak ze strany regulace, tak i v kontextu technologického pokroku, kterého jsme všichni svědky každý den. Tyto změny se netýkají jen samotných bank a pojišťoven ale také i finančních poradců.

Jednou z nejvýznamnějších finančně poradenských firem v Česku a na Slovensku je dnes i Fincentrum. A právě jejího generálního ředitele a předsedy představenstva Petra Stuchlíka jsme se zeptali na to, jak on vnímá tyto změny, které se na finančním trhu v posledních letech odehrávají.

Na Slovenském trhu se dějí podobné regulace s předstihem, jako na tom českém. Jsou jimi například novela zákona o spotřebitelském úvěru, ochrana spotřebitele, která spadá pod Národnou banku Slovenska atd. Jak vnímáte vy dopad těchto změn?

Na Slovensku se sice některé věci dějí ve srovnání s Českem dříve, na druhou stranu v některých parametrech je tamní trh za tím českým. Například distribuce investic v retailu. Slovensko je před námi výrazně v digitalizaci, zejména v pojišťovnictví.

Pokud jde o zákon o spotřebitelském úvěru, tak ten slovenský je podle mého názoru krásnou ukázkou předvolebního populismu. Odborníci v NBS to nahlas neřeknou, ale všichni kroutí hlavou nad tím, co poslanci stvořili, protože množství populistických pozměňovacích návrhů z toho zákona udělalo normu, která je zkrátka a dobře zmatená. A to i přesto, že od 21. března přešly v účinnost změny, které zjednodušily refinancování hypoték, a nastal refinanční boom, který firmám našeho typu může zdánlivě pomoci. Problémem je ale v tom, že tento boom nebude trvat věčně a zpravidla platí, že když klienti řeší hypotéky, tak nechtějí řešit ostatní věci a ono se to následně promítne v obchodu.

Tudíž i když naše každá druhá smlouva na Slovensku je hypotéka a jsme s odstupem největší tamní hypoteční zprostředkovatel, tak vidíme pokles ostatních produktových kategorií. Prostě proto, že klienti chtějí řešit hypotéky a ty ostatní věci se řeší později.

Jak vnímáte v souvislosti s hypotečním boomem postoj ČNB, která nastavila limity na poskytování hypoték maximálně v hodnotě 90 procent LTV a zároveň omezila množství hypoték s LTV nad 80 procent?  

ČNB není v jednoduché pozici a já jí do určité míry rozumím. Ačkoliv jsem spíše liberál, který moc neholduje státním zásahům, tak z našeho průzkumu vyplývá, že tři čtvrtiny Čechů, kteří mají hypotéky, jede finančně na doraz. Přibližně 57 % Čechů s hypotékou má úspory na méně než tři měsíce, což znamená, že kdyby měli jakýkoliv problém, tak bude jejich hypotéka velmi ohrožena. A to je důvod v mých očích k obezřetnosti a to, že se ČNB snaží něco dělat, považuji v principu za správné.

V souvislosti s hypotečním boomem, hrozí podle vás hypoteční bubliny v Česku a na Slovensku?

Ekonomika obecně je přehřátá a věřím, že k určitému splasknutí časem dojde. Popravdě já tuto makroekonomickou korekci čekám už dva roky a stále nic, i přes všechny potíže, které jsou dnes ve světě.

Jaký bude mít dopad do provizí rozhodnutí ČNB?

Myslím si, že dopad rozhodně nebude zásadní. Těch opravdu 100% hypoték se prodává relativně málo. A to je právě důvod, proč nemám rád státní zásahy, jelikož tvrdím, že trh si nakonec cestu vždycky najde.

Je třeba si uvědomit také fakt, že domácnost, pokud určité bydlení chce, tak si finance zajistí, a mnohdy pak může dojít na kombinování více úvěrů, což může být nebezpečnější, než vysoké LTV. Podle našich průzkumů 24 % Čechů s hypotékou zároveň čerpá spotřebitelský úvěr, 17,5 % úvěr ze stavebního spoření a 36% kontokorent.

Na druhou stranu se těmito zásahy zvyšuje role poradců, jelikož pokud banka nemůže poskytnout LTV nad 80 %, tak přichází čas pro dobrého finančního poradce, který situaci pomůže vyřešit. Třeba i tak, že klienta vrátí na zem nebo mu pomůže najít – v našem případě díky dceřinné Fincentrum Reality – vhodnější nemovitost.

Změní se nějakým způsobem vaše mechanismy pro ověřování úvěruschopnosti klienta?

Riziko vždy na konci dne hodnotí banka, my jsme jen zprostředkovatelé. Na druhou stranu nový zákon přináší nové povinnosti i pro nás a tím pádem se změní i posuzování klienta. Zažili jsme to na Slovensku, kdy od začátku roku musíme riziko u klienta hodnotit více, než jsme to dělali dříve, a stejně tak tomu bude i v Česku.

Ale na byznys to dopad mít nebude. Jedná se jen o zavedení dalšího procesu. A jak říkám, čím více se ta cesta k úvěru komplikuje, tím více stoupá role poradců. Tudíž i když nám se zvyšují náklady, které nakonec stejně zaplatí klient, tak nám tato složitá regulace pomáhá.

Jak se připravujete na přezkušování poradců v rámci nového zákona?

Fincentrum bylo jedno z mála, které České národní bance pomáhalo zajistit otázky týkající se hypoték. Za těch 16 let existence jsme prošli tolika legislativními změnami, ať už v Česku nebo na Slovensku, že se toho vůbec nebojíme, a to, co se budeme muset naučit, se naučíme.

Stejně jako po novelách v roce 2009 na Slovensku, kdy najednou se objevily zkoušky v pěti sektorech, které rutinně děláme doposud. I v tomto směru nám ale legislativa pomáhá, protože na to, abychom tyto změny ustáli, musíme být velká firma.

Tudíž čím složitější legislativa, tím více je potřeba finanční poradenství, a čím jsou změny častější, tím silnější a robustnější poradenská firma musí být. A právě tyto dva efekty pomáhají tomu, že služba finančního poradenství je čím dál tím více žádaná a zároveň pomáhá konsolidaci trhu.

Vašim core byznysem je osobní poradenství. Jak vnímáte komunikaci prostřednictvím online kanálů? Mohou nahradit osobního poradce?

Pro úspěšný distribuční model musí být poradenská firma schopna reagovat na regulatorní změny. A musí být kapitálově silná, aby tyto změny ufinancovala. Online je pak součástí celého tohoto procesu.

Již v roce 2001 jsme prodávali stavební spoření online, a potom jsme šli offline, přičemž věřím, že to bylo dobré rozhodnutí. Fincentrum má dnes obrat 1,5 miliardy korun. Obrat největšího online prodejního portálu, ePojištění.cz, resp. celé skupiny NetBrokers Holding, je dnes někde na 450 miliónech.

Internet přirozeně spěje ke koncentraci. Například jako vyhledávač používáte pouze Google nebo ještě Seznam, což je v případě domácího vyhledávače globálně jen české, čínské a ruské specifikum. Stejně tak i ePojištění má velkou hodnotu v tom, že je dominantní a v podstatě jediný online prodejce, který slušně vydělává.

To, co umíme my, je řídit poradce, poskytovat jim zázemí, prostor pro rozvoj a compliance, které je čím dál tím více důležité. A právě to neumí internetové domy. My se tedy musíme dívat na internet, jakožto na nástroj pro pomoc fyzickým poradcům. Jinými slovy, dnes mají technologie schopnost nahrazovat spíše asistentky poradcům, než přímo poradce jako takové.

Rozhovor vyšel v říjnovém vydání časopisu Bankovnictví číslo 10/2016. Jeho nezkrácenou verzi si můžete přečíst na serveru bankovnictvionline.cz.
 

Autor fotografie: Petr Kozlík, Mafra
  

Může být finanční poradenství v MLM společnostech kvalitní?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář: “Petr Stuchlík: Jsem liberál, který neholduje státním zásahům”

  1. Jan napsal:

    Dobrý den,

    chtěl jsem si přečíst nezkrácenou verzi článku, ale na bankovnictvion­line.cz se zobrazuje jako placena.

    Za nápravu děkuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.