CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Daniel Kuchta

08. 01. 2010

11 komentářů

Oběti, nebo hlupáci?

 


 

Klienti si stěžují na nenasytného obchodníka a zprostředkovatelskou společnost, kteří je obraly o peníze tím, že příliš často obchodovaly. Klienti tak prodělali spoustu peněz nejenom kvůli špatným doporučením, ale také na vysokých poplatcích. Tuto kauzu, která však určitě není první a bohužel ani poslední, před několika týdny rozvířila MF Dnes, podle níž je Capital Partners vyšetřována také ČNB. Tolik k objasnění situace. Případ zmínil ve svém článku také pan Jaroslav Kokeš, který nezapomněl připomenout skutečnost, že investoři jsou vždy za své investice odpovědni sami. A měl pravdu.

Je jasné, že společnosti Capital Partners, nebo BFC Capital, která funguje jako zprostředkovatel, bych nikdy nesvěřil své vlastní peníze, ale asi by bylo dobré se na problém podívat i z druhé strany. Tento případ totiž velmi hezky ukázal to, jak jsou lidé nenapravitelní. Ani stovky podobných případů je zkrátka nepřinutí dávat si při svěřování svých peněž někomu jinému pořádný pozor. A vede je k tomu několik základních vlastností.

Tou první je nezodpovědnost. Je to nepochopitelné, ale mnoho investorů (a nejen jich) se velmi rádo prostě a jednoduše zbavuje odpovědnosti. Nechtějí rozhodovat o svých vlastních penězích a klidně to nechají na jiném, i úplně neznámém člověku. Možná je to proto, že se bojí ztrát, možná proto, že je pohodlnější svést odpovědnost za ztráty na někoho jiného.

Právě pohodlnost a lenost je dalšími vlastnostmi, které umožňují investorovi chovat se jako nevědomé zvířátko, které dělá přesně to, co mu řekne nějaký telefonista. Dalo by se říci, že pohodlnost, lenost a zbavování se zodpovědnosti je základem úspěchu celého zprostředkovatelského byznysu.

Je zkrátka lepší nevědět a mít pocit, že peníze vkládáme do rukou někoho zkušenějšího, než si o investování a obchodníkovi (nebo poradci) něco zjistit. A nevědomost je pro klienty nejspíše velmi osvobozující, protože pak se těm výmluvám o tom, že byli okradeni, lépe věří. S nevědomostí často souvisí nejčastější výmluva těch, kteří přišli o nějaké peníze: Nemám čas.

REKLAMA

A na co nemám čas? Na to, abych si zajistil alespoň základní znalosti o fungování kapitálových trhů? Na to, abych si zjistil informace o tom, komu svěřuji své peníze a co to bude stát? Na přečtení si všech smluvních podmínek a dotazníků, případně jejich pořádné vyplnění? Jak je možné, že i dnes, kdy nám na každém kroku vtloukají do hlavy pravidlo „podepsat můžeš, ale přečíst musíš“ stále existují lidé, kteří podepíšou smlouvu bez toho, aby si ji přečetli? Jak je možné, že dotazník o rizikovém profilu investora „považují za něco nedůležitého a ani nevědí, co v něm je, jen zaškrtají, co jim prodejce poradí“?

Dalším předpokladem stát se lehkou obětí podvodníků a nepoctivých obchodníků nebo zprostředkovatelů, je chamtivost. Bez ní se zkrátka dobrý byznys dělat nedá a pro všechny nepoctivé obchodníky je právě chamtivost tím, co nakonec klienta zaručeně dostane. Chamtivý investor přestane vnímat realitu a myslet racionálně v momentě, když slyší nějakou nereálně vysokou cifru značící potenciální (a také jistý a lehce dosažitelný) výnos. V té chvíli jsou nějaké poplatky, které nezanedbatelnou mírou ovlivňují výnos téměř všech druhů investic, a jejich výše absolutně nepodstatné.

Nechci, aby tento článek vyzněl jako obhajoba nepoctivých firem a podvodníků. Upřímně lituji lidi, kteří kvůli podvodníkům přišli například o celoživotní úspory. Nechápu ale lidi, kteří dokáží vydělat miliony korun a pak je nechají prošustrovat nějakému amatérovi, který je kontaktuje přes telefon. Bez toho, aby si zjistili poplatkovou strukturu, bez přečtení smlouvy, bez zájmu o firmu samotnou. Ale s vidinou velkého zisku. Takoví lidé si snad ty peníze ani nezaslouží mít, když se o ně nedokáží postarat.

Další nepochopitelnou věcí na stížnostech klientů je to, že se vzpamatují až ve chvíli, když přijdou o všechny své peníze, anebo alespoň o jejich většinu. To jim skutečně nevadilo to, že několik měsíců jsou otroky svého obchodníka? To jim nevadilo, že jsou od začátku pouze ve ztrátě? Nebo o svém účtu neměli dostatek informací a půl roku jim tyto informace nechyběly?

REKLAMA

Výmluvy ve stylu přílišné agresivity zaměstnanců žalovaných společností jsou také spíše k smíchu a k zamyšlení než na žalobu. Zvláště v případě, že v konečném důsledku zadávali příkaz samotní investoři. Nechce se mi věřit, že některý z obchodníků vyhrožoval klientovi fyzickou likvidací, když nepodepíše smlouvu nebo nezrealizuje obchod. Na místě těchto investorů bych se namísto poskytování interview do novin a zbytečných žalob spíše styděl za to, že jsem se nechal napálit a bral to jako velmi drahé školení.

Investování je individuální sport a kritizovat někoho za to, že „mi prodělal peníze“, je zbytečný alibismus, který nikdy nic nevyřeší. To už by si měli všichni, kdo chtějí rychlý a zároveň vysoký výnos, uvědomit. Pokud totiž budou na straně poptávky existovat mezi dobře situovanými lidmi (kteří jsou hlavní cílovou skupinou podvodníků) hlupáci, kteří skočí na plané sliby, budou zde na straně nabídky existovat podvodníci, kteří ty hlupáky s radostí připraví o jejich těžce nabité penízky.

Loading

Vstoupit do diskuze 11 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • přezdívka

    11 ledna, 2010

    NabYté penízky. Jinak naprosto souhlasím, do kamene tesat!

    Odpovědět

  • emigrant

    11 ledna, 2010

    Poradci jsou jen lide, kteri hledi na svoje zisky, o klienty jim mnohdy nejde. Klienti sveruji sve penize na zaklade toho, ze predpokladaji, ze poradce tomu rozumi, ze poradce je profik, jenze ouha, poradce je jouda se stredni nebo s VSE co si mysli ze sezral salamounovo hovno, toto klient nemuze predpokladat, profesionalitu ma zajistit firma ci kontrolni organ. Je to podobny jako kdyz si date auto do opravny a mechanik vam neco zmrvi tak ze se oprava protahne a vzniknou dalsi naklady, koho je to problem? Ne zakaznika, ale servisu, ten ma zajistit kvalifikovanost zamestnancu. Pokud chcete od klientu plnou ucast, tak potom vubec nevidim vyhodu neco kupovat pres poradce, to si to klient rovnou muze zjistit sam a obchod udelat taky sam. Kdyz davate auto do servisu tak taky nemusite vedet jak funguje to ci ono, od toho jsou profici, kteri narozdil od vas musej svoji znalost prokazat nez dostanou praci. Vam staci skoleni, par prectenejch prezentaci a jde se radit. Nazdar!

    Odpovědět

  • Martináč

    11 ledna, 2010

    Naprostý souhlas, jenom tu nadměrnou, za hranicí zákona agresi ze strany Capital Partners musím bohužel potvrdit. I když jsem je mnohokrát ujiš´toval, že jim peníze nikdy nesvěřím, protože jsou podvodníci, naháněči toho asi jen tak nenechají, když je nechám dlouze vypovídat a pak je kulantně pošlu do prdele, tak jsou zlostí bez sebe. Stejně to ale po pár dnech zkouší zase.

    Odpovědět

  • MM

    22 ledna, 2010

    Ted jsem po 7 dnech odesla z BFC, stacilo mi to, neskutecny hnus, spina a arogance mladych blbecku, kteri si zvysuji ego na lidech kterym nuti sve kecy, ktere jsou naprosto lzive.
    Ja to nezvladla, zacinalo mi byt ze me tak zle, ze jsem se dnes odpoledne pobalila a proste odesla.
    Bohuzel jste ale proti nim bezmocni, vase cisla lezi na nekolika stolech u nekolika lidi, jeden se Vam nedovolaji, tak to zahodi a druhy den to zkusi znovu, protoze jim proste vyjedete z databaze, je mi to lito, ze se tohle deje a omlouvam se vsem, co jsem kontaktovala, i kdyz si myslim, ze jsem mela naprosto uprimne a prijemne jednani s pochopenim…

    Odpovědět

  • Drahomil Preclík

    11 ledna, 2010

    Naprosto souhlasím. Každý den mě udivuje, kolik času jsou lidé ochotni věnovat tomu, že objíždějí obchody kvůli slevě nekolik desetikorun nebo stokorun, ale věnovat několik hodin tomu, abych si něco zjistil o investici za statisíce je jim zatěžko. Dokud se lidé budou chtít nechat ve finančním světě napálit, tak se vždysky najde někdo, kdo to pro ně zařídí.

    Odpovědět

  • Vlado Z

    11 ledna, 2010

    Ono je problém, že starostlivost o peníze je ještě často mezi lidmi vnímána jako něco mrzké, přízemné, co sice k životu patří, ale o čem se nemá příliš mluvit. A mění se to jen pomalu. Každý by chtěl být bohatý, ale tak nějak étericky…jakoby mimochodem. Přitom myslím, že základy osobních financí by měli být vyučovány již na druhém stupni ZŠ při občanské nauce a opět potom na střední škole. A ač do našeho školství přišla za 20 let spousta chytrých i bizarních nápadů, tento se v něm zatím neobjevil. Prostě to odpovědné úředníky ani samotné učitele nenapadlo – a to o nás a naší společnosti taky hodně vypovídá.

    Odpovědět

  • L

    12 ledna, 2010

    Asi před rokem jsem uvažoval o investici do akcí. Přiznám se, že to bylo částečně i díky telefonátům z BFC. Nakonec jsme si domluvili schůzku, prodejci mohlo být tak kolem 20 let, ale to jsem přešel, protože sám mám ve firmě pár mladých v prodeji a klukům to docela jde a to podstatné za ně zatím vymýšlí někdo jiný. Co mě ale dostalo do kolen byla arogance tzv. managera. Na to abych ze sebe nechal dělat idiota nemám ani věk ani čas… Korunu tomu nasadil ceník služeb. 1,55% z objemu obchodu mi přišlo nehorázné. Služby BFC jsem tedy odmítl. Chvíli jsem uvažoval o nějaké té platformě od Fio nebo Patria, ale tam je to absolutně bez servisu, takže take nic. Nakonec se mi ozvala menší makléřká společnost (nebudu jmenovat), která má oproti BFC skoro poloviční poplatek + procenta ze zisku. To se mi zdá jako docela rozumný model a domluvili jsme se. Obchoduji s nimi asi tři měsíce, občas se něco povede, občas ne, celkově bych to odhadl na 65% úspešnost. Jsem asi o 100 tis. lepe nez jsem byl na zacatku, coz je horsi, nez jsem doufal, ale jeste je to tak nejak v ramci predstav. Takze existuji i slusne spolecnosti, ale obavam se, ze jich nebude moc.

    Odpovědět

  • MM

    22 ledna, 2010

    Ja jsem byla ted ,,zamestnaná´´v BFC, neskuteny horor, Vydrzela jsem tyden, ale na tohle nemam zaludek a verte mi, ze to je opravdu ohavnost co se tam deje.

    Odpovědět

  • Rob

    14 ledna, 2010

    Ano, jste pohodlni a lini, ze se nechavate obhajovat advokatem, misto abyste se naucili zakony a hajili se sami – a jeste jste mu verili ze Vas bude hajit. Jste pohodlni a lini, ze si nechate postavit na dum (a pak se vztekate, ze ho postavili mizerne) – meli jste si to udelat sami. Atd.
    Pravidlo Podepsat muzes precist musis vtlouka do hlavy jen nekdo. Ten, kdo Vam dava podepsat papir ale nenapadne jedna tak, abyste podepsal a nezdrzoval ctenim. At uz svym chovanim (vytvori zdani casove tisne), nebo tim jak je to sepsano.
    Chceme dzungli, kde podrazaci tohoto typu budou prosperovat, zatimco ti mazanejsi se budou smat obranym, ze je to jejich hloupost a lenost?

    Odpovědět

  • Judr.

    14 ledna, 2010

    Právo není jen o zákonech, ale je patrné, že nevíte o čem je vůbec řeč. Představujete si to jako hurvínek válku.Jestli na to máte a máte 5 let času na studium,zkuste to a pochopíte. Jsou to nesmysly co píšete.

    Odpovědět

  • jarda

    22 ledna, 2010

    No nevím, ale z mé dosavadní praxe v tomto oboru jsem se utkal se třemi advokáty, a všichni stojí na straně organizovaného zločinu, a všechny porážím… že by jim šlo jen o vykrvácení jimi zastupujícího podvodníka ?
    A dotyčný majitel „firmy“ mi také tvrdil, že si to představuji jako Hurvínek válku, a dnes je trestně stíhaný a šachuje majetky získanými legalizací výnosů z trestní činnosti…a to nejde o moc, pouze o miliardy a několik životů…
    P.S. Plzeň a jiné :“Alma mater“ nic ? A anonymita ?

    Odpovědět