CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Economia

24. 01. 2008

103 komentářů

Kvalitní poradci se vzájemně hlídají

 


 

Český trh finančního poradenství připomíná v řadě ohledů džungli. Provize jsou významnou hybnou silou a jejich výše bohužel někdy neodpovídá kvalitě řešení pro konkrétního klienta.

Zejména životní pojistky, včetně moderního investičního pojištění, jsou přitom pro běžného spotřebitele natolik neprůhledné, že je pro distributory často snadné prodat je bez ohledu na užitek zákazníka.

Titul "finanční poradce" si dnes na vizitku nechá natisknout kdejaký agent pojišťovny a vůbec kdokoliv. Je řada témat, která je potřeba řešit na úrovni celého trhu, a jednou z cest je dohled profesní asociace s dostatečnou autoritou, kterou v České republice reprezentuje Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ).

V jejím čele v roli prezidenta stojí – díky bohatým zkušenostem z finančního trhu – Tomáš Ježek, bývalý ministr, šéf FNM a pražské burzy.

Co tvoří náplň práce AFIZ, shrnuje její generální sekretář a členka představenstva Marta Gellová: "K základním činnostem patří poskytování poradenství členům asociace, využívání odborného zázemí k nabízení služeb, tj. služby compliance, školení na investice, dále spolupráce s MF ČR a ČNB při tvorbě legislativy prostřednictvím legislativní komise, pravidelná účast v expertních skupinách MF, úzká spolupráce s ostatními významnými asociacemi na finančním trhu, praktická spolupráce se spotřebitelskými sdruženími."

REKLAMA

"Mezi samoregulační cíle dále patří dohlížení AFIZ na dodržování legislativy jednotlivými členy sdružení. Myslím tím povinné vstupní audity, v případě nedostatků hloubkové audity."

"Jde také o monitorování etiky fungování trhu prostřednictvím příslušného nezávislého výboru, prosazování ochrany spotřebitele formou interních norem závazných pro členy, poskytování informací ČNB a MF."

"Posledně jmenovanou aktivitu umožňují interní normy stanovující informační povinnost korporativních členů. Sleduje se velikost produkce, počet zprostředkovatelů či velikost obratu."

PRVNÍ TREST UDĚLEN
Důkazem, že dohled nad individuálními i firemními členy myslí asociace vážně, je udělení prvního trestu za nekorektní postup jednoho z poradců.

REKLAMA

Za nedostatečné informování klienta o průběhu kapitálové hodnoty investičního životního pojištění, zejména pak co se týká existence tzv. počátečních nákladů v prvních dvou letech trvání pojištění, už v září poprvé udělil etický výbor AFIZ svému členovi jako disciplinární opatření pokutu ve výši 10 tisíc Kč.

Jak se daří roli regulátora již v současnosti dále naplňovat, shrnuje Marta Gellová: "Máme implementované procesy na řešení stížností klientů. Jde o reklamační řády členů asociace, nezávislý etický výbor na úrovni AFIZ. "

"Existují interní normy týkající se etiky v oblasti distribuce tak, aby klienti netrpěli nekalým konkurenčním bojem distributorů na trhu, čímž mám na mysli přechody zprostředkovatelů mezi distributory."

"Je zavedena rovněž informační povinnost členů o jejich činnosti. Probíhají vnitřní audity posuzující dodržování platné legislativy v oblasti finančního trhu ze strany členů AFIZ, ať už jde o dodržování zákona o zprostředkování pojištění, zákona o podnikání na kapitálovém trhu, živnostenského zákona, popřípadě ostatních předpisů dotýkajících se finančního zprostředkování."

REKLAMA

"Díky zastoupení nejvýznamnějších poradenských firem na českém trhu má AFIZ šanci vybudovat si pozici fungujícího samoregulačního mechanismu respektovaného Českou národní bankou a Ministerstvem financí.

Konkrétní výsledky fungování asociace dokazují, že obavy menších firem z výrazné dominance lídrů trhu jsou neopodstatněné. O činnost profesního sdružení AFIZ by se ve vlastním zájmu měli zajímat i klienti všech firem nezávislého finančního zprostředkovatelství a poradenství působících na trhu.

Ukazuje se totiž, že členství firmy nebo ještě lépe konkrétního finančního zprostředkovatele, případně poradce, v asociaci může zcela změnit šanci klienta na řešení případných problémů s činností finančního poradce," upřesňuje Pavel Hulák ze společnosti Fincentrum FP a.s., která je členem AFIZ.

Článek vyšel v komerční finanční příloze časopisu Ekonom a deníku Hospodářské noviny.

Loading

Vstoupit do diskuze 103 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Zachrdla - TriMan

    24 října, 2006

    Pominu-li, že se jedná o PR článek ve prospěch AFIZu, pak ten poslední odstavec je zcela zavádějící. Členství v AFIZu v žádném případě neřeší „šanci klienta na řešení případných problémů“. AFIZ neodpovídá za pochybení svých členů, pouze za protiprávní či neetické jednání, a ani v takovém případě se klient faktického odškodnění prostřednictvím AFIZu nedočká. Ta pokuta ve prospěch dobročinnosti (na úrovni neoprávněně inkasované provize) je z pohledu klienta jen morální, ale fakticky nic neřešící, satisfakcí. I když, díky alespoň za tento počin.
    Tak nevím, věty typu „díky zastoupení nejvýznamnějších poradenských firem ?“ mi k panu Hulákovi nějak nesedí. Měl jsem dojem, že jeho názory na poradenství se od názorů nejvýznamnějších firem AFIZu liší podstatně více.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    24 října, 2006

    Na mě to dělá ten dojem, že redaktor měl k dispozici nějaký text z AFIZu, a ten poskládal jako citace představitelů AFIZ. A že na Pavla Huláka zrovna vyšlo tohle.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    24 října, 2006

    Mne sice při prvním čtení napadlo přísloví: „Kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti“. Raději bych ale věřil té Vaší verzi, je optimističtější :-). Třeba nám to v diskusi vysvětlí přímo pan Hulák.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    24 října, 2006

    No já myslím, že mnohem zajímavější by bylo vyprávění „Jak jsme se vrátili do AFIZ“. Sága na 332 článků.

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    26 října, 2006

    Myslíte tu sci-fi o návratu AWD, Broker Cons. apod.? No ovšem, když se začnou chovat slušně a požádají…:-)

    Odpovědět

  • Jan Lener

    27 října, 2006

    Ale ne, myslím návrat Fincentra a události okolo návratu. Je mi jasné, že Fincentrum dlouho škrábalo na dvířka, aby mohlo zpět :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    29 října, 2006

    No, ale my jsme nikdy nikde nebyli. Tedy s výjimkou IBN (International Benefit Networks), kde vedle HSBC, Gerling atd. reprezentujeme ČR mezi elitou providerů finančních zaměstnaneckých výhod z celého světa. Žádné jiné asociace nám k úspěšnému fungování nechyběly, ale s AFIZ se to tak nějak seběhlo:-)

    Odpovědět

  • Jiří Kašpar

    24 října, 2006

    Nechápu, proč je tady uveřejněn reklamní článek z komerční přílohy týdeníku Ekonom a deníku HN? Všichni víme, že přílohy jsou placenou inzercí. Asi je na tom AFIZ hodně špatně. Ale chápu proč to tu je. Fincentrum a OVB jsou teď velcí kamarádi a tak společně propagují svoji věc. Které největší poradenské firmy, že v AFIZ jsou? Poradenství si představuji podstaně jinak než v tom, že vám někdo vnucuje životky, srovnává produkty a na každé srovnání zadá jiné parametry, aby vás přesvědčil, že tu životku, co máte 2 roky je třeba zrušit, protože vám nevynese tolik, jako ta, kterou vám chce uzavřít. To, pánové a dámy, není poradenství, to je zlodějina. Konečně jsem přišel na to, jak je možné, že tyto „největší poradenské firmy“ chrlí tolik smluv životního pojištění. Tohle ale umím taky, jenže to nedělám a nikdy jsem to neudělal. Pravda je, že okrádám sám sebe, ale je to lepší než okrádat klienta a tvářit se, jak dobře jsem mu poradil. 🙂 A že jsem narazil toto léto na takových rádobyporadců (či konzultantů a rodinných finančních lékařů) poměrně dost. Nevím, kde na mě vzali kontakt, nicméně jsem si je pěkně vyzkoušel. Chtělo se mi zvracet. A při tom to nebyli žádní nováčci. Jejich odborné znalosti a obecné znalosti produktů byly tristní. Za ty nesmysly, které jsem si od nich vyslechnul, by měli mít zákaz dělat tuto činnost! Všichni ale měli zkoušky na základní stupeň odborné způsobilosti…

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    24 října, 2006

    Přeji hezký den! Pochvalte KŽP na 1.000 CZK p.m. pro dvacetiletou studentku, do 60 let. Smlouva je právě ve 23 měsíci. Pochvalte to, právě se začne tvořit kapitálová hodnota a zaplaťbůh, konečně! Klientka má v pojistných podmínkách skvělou zprávu od pojišťovny, že místo 0,5% v bance bude vydělávat 2% přes TÚM a to je přece pěkné, 4x více! A k tomu nějaký ten podíl na zisku, na který ovšem nemá právní nárok. Celkem max 4,5% ročně, přesně podle potenciálu státních dluhopisů. Rétorikou pojišťovacích poradců distribuční sítě pojišťovny je právě tvrzení, které jako by vypadlo i z Vašich úst: „Vidíte, až zhruba do poloviny pojistné doby bude celkové pojistné které zaplatíte pořád vyšší, než aktuální hodnota odkupného. Navrhuji Vám tedy pokračovat a platit nejméně do poloviny pojistné doby, abyste své peníze dostal zpět.“ Ačkoliv jsem si vědom, že toto vysvětlení pomíjí cenu za krytí před rizikem smrti, lze je jednoznačně přirovnat k jiné neefektivitě: jdete do autobazaru a nabízíte své auto, které je ve slušném stavu za 150.000 CZK. A oni řeknou: „Tak tedy dobrá, udělejte na něm generálku za 90.000 CZK a my Vám těch 150.000 dáme.“ Ještě jednou tedy pochvalte to KŽP a nebude nutné nic dodávat. Já si budu myslet, že každý lékař finanční neefektivity, byť léčením je tolik opovrhovaná, ale přesto mnohem lepší IŽP, je pro Vás zločinec. Zřejmě všude zásadně vysvětlujete OPF a klienti to i chápou a nebojí se. Umíte si vůbec představit, že ten zločinec finanční poradce by jí nastavil akciovou alokaci rezerv pojistného na nejméně 30 nejbližších let, takže by jí uškodil tím, že by jí umožnil vydělat – nejen nominálně ale reálně více v řádu milionů CZK? Pokud ne, patrně nejste dostatečně kvalifikován. Pozor, běžný klient mnohdy nedocení, že jste křišťálově čistý, eticky dokonalý. Je to o prioritě hotově zaplatit za finanční poradenství, když si přece může obejít 5 přepážek pojišťoven, tam mu přece „ZDARMA“ poradí…. a on má dobrý pocit, jak ušetřil.

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    24 října, 2006

    Dobrý den pane Hanzle!
    Zřejmě všude zásadně vysvětlujete OPF a klienti to i chápou a nebojí se. Umíte si vůbec představit, že ten zločinec finanční poradce by jí nastavil akciovou alokaci rezerv pojistného na nejméně 30 nejbližších let, takže by jí uškodil tím, že by jí umožnil vydělat – nejen nominálně ale reálně více v řádu milionů CZK?
    RE: Buďte nadčasový pane Hanzle. Umím si představit, jak se budou rušit otevřené podílové fondy a nahrazovat certifikáty! Pro klienta to ale bude jen lepší. Záleží totiž na tom, co mu slovutní finanční poradci doporučí. No a co se osvěty týká, tak to vám rozumím. Běžný klient mnohdy nedocení, že jste křišťálově čistý, eticky dokonalý…

    Odpovědět

  • Jan Lener

    24 října, 2006

    ??? Proč by se OPF nahrazovaly certifikáty? Očekáváte snad podobné kroky zpátky?

    Odpovědět

  • Jan Majer

    24 října, 2006

    Co vás, pane Kašpare, vede k řečem o tom, že je na tom AFIZ špatně? Jako že když přední ekonomické vydavatelství požádá profesní asociaci o vytvoření článku o etice poradenství, tak je na tom ta asociace špatně? Aha, vy si možná myslíte, že si to AFIZ zaplatil, viďte… To je ale veliká neznalost souvislostí, pane Kašpare:-) Takhle to nechodí, věřte mi.
    Pan Kašpar skutečně nechápe, o co na tomto webu jde. Jestli se na mne kvůli zveřejnění tohoto článku z komerční přílohy časopisu Ekonom může někdo zlobit, je to Pavel Hulák. Předhodil jsem kolegům ke kritické diskusi výstup AFIZu, který byl ušitý horkou jehlou – v podstatě to je upravený PR materiál AFIZ.
    Pánové, na místě je přece úvaha, jestli tímto počinem profesní asociace působí žádoucím způsobem na veřejnost, nebo jestli byste si představovali jiný způsob komunikace s potenciálními klienty.
    V každém případě je skvělé, že se o naší profesi píše a že se někdo snaží setřást z nás tu image strejců a tet se síťovkama, sakra přece!
    Jeden postřeh na závěr – zastánci placeného poradenství a odpůrci většinového modelu v podobných diskusích bývali obvykle kultivovaní a rozumní. Překvapeně sleduji, jak kvalita argumentace na této straně barikády upadá.

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    24 října, 2006

    Dobrý večer pane Lenere!
    Je to jednoduché, levné a efektivní. Je zde zajištěna vysoká likvidita a velká flexibilita. Statistiky potvrzují, že ve většině případů nedaří fondům dosáhnout outperformance . Je tedy otázkou zda je třeba smysluplné investovat pomocí fondů na rozvinutých trzích (trh velmi transparentní a likvidní)? Schválně si spočítejte náklady za určité období u nějakého akciového fondu a použijte srovnatelný index. Zkuste si položit i otázku, jakou máte pravděpodobnost, že zrovna váš fond dosáhne outperformance a o kolik musí být váš fond lepší než srovnatelný index, tak aby se vám vyplatilo investovat do vašeho fondu? Možná budete překvapen, jak složité je pro portfolio managera trvale překonávat index. Doporučuji se podívat na http://www.fondshop.cz/index.asp?page=27&action=p_caf Najdete tu srovnání fondů s certifikáty.

    Odpovědět

  • Insider

    25 října, 2006

    Je zbytečné diskutovat o výhodnosti produktu, který neposkytuje prostor pro přiměřenou odměnu zprostředkovatele, nemyslíte?

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    25 října, 2006

    Je zbytečné mluvit o nezávislém finančním poradenství, které se pouze tak tváří – nemyslíte? Certifikáty jsou alternativou pro placené poradenství.

    Odpovědět

  • Insider

    25 října, 2006

    A to berete jako hotovou věc, že levné certifikáty + placené poradenství vyjde klienta levněji než investice do fondů zprostředkovaná za provizi?

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    25 října, 2006

    Hello Insider.
    Vaše jméno se dá mimo jiné přeložit i jako zasvěcenec. Zkusme to tedy jinak. Položte mi otázky, proč si myslíte, že by se to klientovi nemělo vyplatit. Zkuste věc podložit nějakým modelovým výpočtem. Netvrdím, že investování do fondů, je neefektivní. Vidím tu efektivitu, ale trochu jinak. Hovořme spolu o konkretních věcech. Jsem ochotný i změnit názor, pokud bude věcně podložen. Mimochodem uváděl jsem ve svém příspěvku i odkaz na článek ve FONDSHOPU, který se zabývá srovnáním mezi fondy a certifikáty. Berte to jako návod, který vám usnadní vznášet připomínky. Teď mě napadá, že jste si možná neuvědomil, jakou máte pravděpodobnost, že se vám u daného OPF podaří dosáhnout outperformance.

    Odpovědět

  • Insider

    25 října, 2006

    Ten pseudonym je vtip, nejsem expert na certifikáty. Z pohledu klienta mě napadá, zda se láce certifikátů při placeném poradenství tak nějak ve srovnání s fondem nevytratí. Kolik vám zaplatím za radu? Pravděpodobnost a cizí slova nechme stranou a předpokládajme, že místo certifikátu zvolím fond, který vynáší podobně jako index.

  • Slavomír Kožúšek

    26 října, 2006

    Zkuste se zamyslet jinak. Jaký je podle vás průměrný vstupní poplatek do fondu se zaměřením na přední americké akcie? Dále zkuste vzít i u v úvahu TER (náklady fondu a depotní banky), transakční náklady i obměnu portfolia. Přece jenom se jedná o aktivní správu portfólia. No a pak to celé porovnejte se srovnatelným indexovým certifikátem (včetně nákladu). Myslím si, že se svou radou budu levnější 🙂 Pak zjistíte, že nemá smysl zvolit si fond, který by vynášel podobně jako index? Jde nám přece o opak.

  • Insider

    26 října, 2006

    Vstupní poplatek = odměna pro zprostředkovatele = totéž, co odměna za vaše poradenství. Vstupními poplatky se tedy neohánějte. Ty ostatní náklady za aktivní správu jsou jistě o něco vyšší, ale jak jsem uvedl výše, jednoznačné vítězství certifikátů z toho nevyplývá. Ve své argumentaci ignorujete fondy, které index naopak překonávají. A finanční poradci právě takové fondy pro klienty vyhledávají.

  • Slavomír Kožúšek

    27 října, 2006

    Myslel jsem, že rozumíte tomu co vám říkám. Zkuste si třeba porovnat PIONEER AMERICA FUNDS se vstupním poplatkem 5%, a obhospodařovatelským poplatkem 1,25% s indexem S&P 500 ( Composite ). Index je vhodný ke srovnání ( R2 0,90 , Beta 1,03 ) Řekněte mi na základě čeho si myslíte, že se jedná o dobrý nebo špatný fond a také to, jak podle vás pozná finanční poradce, že zrovna tento fond dosáhne outperformance? Napsal jsem, že uznám věcné argumenty. Tedy návod jsem vám dal a čekám, že si spočítáte např. investici 300.000,- Kč do fondu PIONEER AMERICA FUNDS spět za dobu pěti let a porovnáte to při stejné investici s náklady za indexový certifikát na S&P 500 Podívejte se také na to jaké procento podílových fondů v minulosti nedokázalo překonat index! To jestli dále více prosadí aktivní nebo pasivní správa je věc názoru, ale zatím máte jako drobný investor větší pravděpodobnost ztráty u OPF.

  • Slavomír Kožúšek

    27 října, 2006

    V letech 1988 až 1998 index Standard & Poor?s 500 překonal průměrný fond o 3,5 % ročně a pokořil devět z deseti aktivních manažerů, kteří se snaží vybírat podhodnocené akcie. Kdyby jste v roce 1968 investovali 10 000 dolarů do akciového indexu, činila by současná hodnota vašeho portfolia v roce 1998 311 000 dolarů. Průměrný akciový fond by se během stejného období zhodnotil na 171 950 dolarů.
    Zdroj: http://www.tiscali.cz/mone/mone_center_050615.861114.html

  • Slavomír Kožúšek

    28 října, 2006

    Poohlédl jsem se po nákladech na certifikát a doplňuji toto: Certifikát na podkladové aktivum S&P 500, emitent UBS, doba trvání open end, spread 0,1, quanto (zajištění měnového rizika). Pokud se mi ozvete můžeme mrknout také i na ETF.

  • Jan Traxler

    28 října, 2006

    Slavomíre, škoda, že Vám ještě nejede web, rád se pak podívám. Když už se tady tak oháníte poradenstvím a certifikáty… předpokládám, že Vy sám jste investičním poradcem se specializaí na certifikáty, je to tak?
    Pokud ano, můžete se s námi podělit o Vaši „poradenskou taxu“? Za co si necháváte platit, za čas strávený konzultací, nebo za přípravu portfolia, za správu…???
    Vím, že není zrovna etické to tady v diskuzi rozebírat. Ale ono to pro klienta hraje obrovskou roli. Zajímalo by mě totiž, jak hodláte řešit rebalancování portfolia Vašich klientů. Pokud má klient portfolio z fondů, dovede si ho rebalancovat sám (podle daných instrukcí) a neplatí přitom žádné další vstupní poplatky (pokud je pod jednou rodinou fondů). Když ale rebalancuje portfolio složené z certifikátů, platí další a další transakční poplatky brokerovi. Navíc to nedovede běžný investor sám, potřebuje doporučit nové vhodné certifikáty.
    Je to na delší diskuzi. V mnohém s Vámi souhlasím, že často mohou být certifikáty „levnější“. Ale mnohdy to tak také v konečném důsledku nemusí být. Nemluvě třeba o pravidelném investování. Nic není pouze černé, nebo pouze bílé. 🙂

  • Jan Lener

    28 října, 2006

    Souhlasím s Vámi Honzo! Napsal jste to výtečně. Akorát si nedovedu představit, že si klient sám rebalancuje portfolio. Možná, že…pane Šimčáku, budete můj klient? Vy byste to snad i zvládl!. 🙂

  • Slavomír Kožúšek

    28 října, 2006

    Milý Honzo L.,
    pokud souhlasíte s Honzou T., tak napíšte v čem. Jestli ve všem, nebo jenom s něčím. Chtěl bych se zde zorientovat ve vašich postojích i názorech. Určitě mě zajímají vaše postřehy a třeba z toho vznikne zajímavá diskuse.

  • Slavomír Kožúšek

    28 října, 2006

    Honzo, ten web snad brzy pojede. Píšu si ho sám, ale mám moc práce a tak to stále odkládám. Možná, že prozatím tam dám nějakou šablonu nebo aspoň textík.
    Teď k tomu ohánění. Moc jsem vám neporozuměl. Mohu si myslet, podle vašich příspěvků na tomto webu, že i vy se zde oháníte investičním poradenstvím? Nikoli ? pouze se zamýšlíme nad tím, co nás zajímá a vedeme diskusi. Jestli se to týká placeného poradenství, tak to upřednostňuji a považuji za ideál. Ptáte se, jestli jsem investičním poradcem se specializací na certifikáty? Ano, jsem investičním poradcem, ale nemyslím si, že bych měl nějakou specializaci. Snažím se svým klientům nabídnout takové služby, aby se minimalizovaly jejich náklady a přitom současně zhodnocoval jejich majetek a to dle zvolené strategie. Protože nepracuji sám, tak služba za kterou mi klient platí se dá shrnout do nabídky, konzultace, přípravy i správy. Vím, že se také zabýváte investičním poradenstvím a tak asi víte, kolik času zabere například analýza trhu. Dále se mě pak ptáte na rebalancování portfolia. Říkáte, že pokud má klient portfolio z fondů, dovede si ho rebalancovat sám (podle daných instrukcí) a neplatí přitom žádné další vstupní poplatky (pokud je pod jednou rodinou fondů). Hypoteticky ano, ale skutečnost je taková, že mu podobnou službu provádíme my investiční „zprostředkovatelé“. Stejně tak tomu je i s certifikáty. Problém je dnes s tím, že zatím tento produkt není pro každého. To se ale časem může změnit a pak fondy budou mít opravdu tvrdého konkurenta. Ten například mají už dnes v podobě ETF. A co je to, co hraje pro klienta obrovskou roli? Poskytnutí takové služby, které se bude oprávněně nazývat poradenstvím a ne jen prodejem finančního instrumentu. Dlouhodobá péče o klienta, motivace založená především na výsledku, nulové či minimální poplatky, to je filozofie mého poradenství, které se snažím nabízet. Tato diskuse totiž vznikla, jako moje poznámka k tomu, že si umím představit, jak se časem budou klientům rušit fondy a nahrazovat je certifikáty. Tím jsem však neřekl, že fondy úplně zaniknou a ani to, že jsou zcela neefektivní. Jenom znovu říkám, že vidím tu efektivitu někde jinde.

  • Jan Traxler

    28 října, 2006

    Ok, ve v ětšině se shodujeme. 😉 Více kdyžtak v jiné diskuzi.
    P.S. Přeji hodně štěstí a hlavně času s webem. (Taky dodělávám přípravu na spuštění.)

  • Jan Lener

    28 října, 2006

    Cha, také dodělávám přípravu před spuštěním. To bude webů…

  • Jan Lener

    25 října, 2006

    Odkazuji na články pana Šimčáka.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    24 října, 2006

    Pěkný večer, pane Kožúšku, budu tedy nadčasový: Tak asi za 5 let se všuchni čestní poradci prohánějí po silnicích pěknými auty, nemají problém s životními náklady a mají pověst lékaře, právníka, daňového poradce, anebo všemi milovaného umělce. Klienti se těší na návštěvy odborníka, který při odchodu vystaví účet na 500 EUR a bude tu tak veliká osvěta, že poradenské firmy budou odmítat všechny zájemce o poradenství, kteří nemají VŠ titul a 5 let praxe ve finančnictví. Tento příběh se stal – kdysi v mém snu.

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    24 října, 2006

    Také pěkný večer pane Hanzle! Takhle nadčasový zase být nemůžete 🙂 To by jste musel změnit nejen „dobrou“ pověst nezávislého finančního poradenství, ale i způsob uvažování mnoha lidí. Na druhou stranu, pokud by nás bylo méně, mohlo by to být i dobře. Dobře pro nás!

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    24 října, 2006

    No já myslím, že je dobře, že zde tento článek byl zveřejněn. Alespoň máme možnost říci, co si o něm myslíme a dát najevo své výhrady. Pod PR články zpravidla možnost diskuse chybí. Je jen škoda, že na tyto výhrady dosud nikdo nezareagoval. Zejména mne to mrzí od pana Huláka, kterého jsem si dosud vážil.

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    24 října, 2006

    A já zase, pane Kašpare, nechápu Vaši zášť vůči AFIZ, kterou jste kdysi projevil i na stránkách časopisu FP. Jistě víte, že mám již dlouhou dobu registrovánu doménu finservis.cz. Poté, co jste si založil firmu finservis.com, musel jsem na své stránky na jistou domu umístit upozornění, že s Vaší firmou nemám nic společného. Dostal jsem totiž několikrát vynadáno od Vašich klientů za přislíbené, ale nerealizované úvěry některým z Vašich spolupracovníků a musel jsem vysvětlovat, že s tím nemám nic společného…. A to, že jste se snažil „lovit“ v řadách OVB cílenými dopisy vybraným vedoucím, není také žádné tajemství… Takže, prosím, nechte na hlavě a nesnažte se nám tu namlouvat, že jste papežtější než papež – český trh je malý…
    Pro Vaši informaci: AFIZ doposud nezaplatil ani korunu za jakýkoliv PR článek kdekoliv.

    Odpovědět

  • Jiří Kašpar

    25 října, 2006

    Já jsem, pane Šafránku, vyjádřil jen zvůj názor na AFIZ. Vy jste s ním ztotožněn, máte tam funkci, tak chápu, že se ho zastáváte. Říkat jiný názor, než je ten Váš snad není zločin, mám prostě své výhrady. A pokud se podíváme do historie fungování, tak tyto výhrady se nerozplynuly. Já jsem žádné úvěry klientům nesliboval, takže by mě opravdu zajímalo, jací klienti si Vám stěžovali. Všechny úvěry, které jsme s kolegou řešili byly schválené, skutečně nevím, co máte za informace. 🙂 Neměli ti lidé na mysli Fincentrum nebo jinou firmu? Několikrát se nám stalo, že si lidé pletou, s kým vlastně jednají. A navíc, úvěry u nás nedělá každý. Spolupracovníci vystupují svým jménem.
    Pokud jde o Vaše vyjádření, že jsem „se snažil „lovit“ v řadách OVB cílenými dopisy vybraným vedoucím“, tak sám víte, že to není pravda. Vy pravdu moc rád nemáte, viďte. Dopisy byly rozeslány registrovaným investičním zprostředkovatelům. To jistě nejsou vybraní vedoucí pracovníci OVB. 🙂 A psát o něčem, o čem máte informace z „druhé ruky“, je rovněž neprofesionální.

    Odpovědět

  • Petr Borkovec

    25 října, 2006

    Takže pane Kašpare, Vaše firma nenese odpovědnost za své spolupracovníky? Vyplývá to z Vaší věty: „A navíc, úvěry u nás nedělá každý. Spolupracovníci vystupují svým jménem.“ Toto je přece právě špatně. Pak chápu, proč nejste a nemůžete být členem AFIZu, protože pak byste tu odpovědnost nést musel.
    Dále to rozesílání dopisů registrovaným investičním zprostředkovatelům je horší než, pokud byste pouze oslovoval nějaké vedoucí OVB, protože tohle hnusné zneužívání tohoto registru by právě postižitelné být mělo. Ostatně je to strašně otravné. Ostatně sám jsem dával podnět AFIZu na právní prošetření těchto aktivit. Případně dát alespoň stížnost na ČNB.
    Teď menší výpad. Zvláštní je, že se tady v diskusích setkávají právě ti, kteří tuto metodu používají poměrně často: nejvíce toho došlo do mého ředitelství ze společnosti TRIMAN a právě od Vás pane Kašpare.

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    24 října, 2006

    Pane Kašpare, ať se čtením zde také trochu vzděláte:-), vězte, že ne všechny příspěvky v přílohách jsou placenou inzercí. Redaktoři celkem správně prokládají reklamy autorskými články, které bych minimálně v případě mého článku o bonusech pro firmy na úkor kvality pro zaměstnance nepovažoval za příliš přívětivé pro inzerenty. Věřte, že všechny tři příspěvky autorů z Fincentra nebyly placeny a z toho materiál o AFIZ byl, jak asi dobře víte, volně zpracovaným redakčním článkem s vloženými citacemi. Tolik mé doplnění výše uvedené souhrnné reakce na diskusi.

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    24 října, 2006

    Tak už jsem zpět z celodenních jednání mimo Prahu a vidím, že dle reakcí netrpělivě očekáván:-) Když už někdo tento článek, jak pan Kašpar bystře poznamenal, převzal z příloh HN a týdeníku EKONOM, tak se asi budu muset vyjádřit:-) Bystrý byl pan Kašpar ovšem pouze v úsudku, že článek byl ve zmíněných přílohách otištěn, mýlí se v tom, že za úhradu. Když už v AFIZu jsme, tak členství využíváme a podporujeme činnost asociace, toť vše. V počínání AFIZ samozřejmě vidíme i nedostatky a donedávna jsme existenci některých jeho velečlenů nechtěli svým vstupem „legalizovat“, ale snad bude lepší ovlivňovat vývoj poradenského trhu zevnitř. Sám za svou oblast zaměstnaneckých výhod vidím řadu příležitostí pozitivně přispívat pod hlavičkou AFIZ ke změnám v oblasti legislativy kolem daňových úlev a účasti firem na finančních produktech zaměstnanců vůbec.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    24 října, 2006

    „ale snad bude lepší ovlivňovat vývoj poradenského trhu zevnitř.“ :-))) Kdo umí číst mezi řádky má vyhráno!

    Odpovědět

  • Zachrdla - TriMan

    25 října, 2006

    Vaše reakce byla opravdu netrpělivě očekávána. Za svoji osobu musím říct, že mne zklamala . Předpokládal jsem, že se minimálně distancujete od kritizované nepravdy. Pan Majer Vám k tomu nahrál, ale Vy jste jeho přihrávku nevyužil. Škoda.
    Pokud jde o ovlivňování, tak to je vždy oboustranný proces. Pravděpodobnost, že Fincentrum předělá „velečleny“ AFIZu asi sám odhadnete. Takže i v tomto případě bude asi platit: „Kdo chce s vlky býti, musí s nimi výti“. Možná si to zatím sám nepřiznáváte, ale Vy, v tomto článku, s nimi již „vyjete“.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    25 října, 2006

    Vážení kolegové, po hromadě kritických komentářů teď prosím o nějaké konstruktivní příspěvky: Jak byste si s takovým zadáním poradili vy? Kdyby vás nějaké noviny oslovily, abyste připravili něco užitečného o samoregulaci nebo o finančním zprostředkování/poradenství pro laickou veřejnost, o čem a jak byste psali? Předpokládám, že se shodneme, že pozitivní působení na veřejnost je v zájmu nás všech, proto prosím moji žádost o vaše doporučení a názory berte vážně. Díky, JM.

    Odpovědět

  • Zachrdla - TriMan

    25 října, 2006

    Takové články nadělají na veřejnosti více škody než užitku. Samoregulace v našem oboru zatím nefunguje, a pokud to nejsem ochoten veřejně přiznat, je lepší o tom nepsát nic. Je to poctivější, než vzbuzovat nenaplnitelná očekávání.

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    25 října, 2006

    Pane Zachrdlo, neustále tu něco kritizujete a človek nabývá dojmu, že jediný, kdo tady v ČR poskytuje fér poradenské služby, je Vaše společnost Triman. Můžete mi odpovědět na otázku, proč v poslední době lovíte v řadách zprostředkovatelů a nabízíte jim mimo jiné super provize? Jakmile se v registru zprostředkovatelů objeví někdo z okolí Brna, dostane od Vaší firmy připravený universální dopis s nabídkou spolupráce a vysokými provizemi…. Co Vy na to?

    Odpovědět

  • Zachrdla - TriMan

    25 října, 2006

    Nevím, jak Vaše otázka souvisí s probíraným tématem, ani proč tuto otázku spojujete s fér poradenskými službami, přesto Vám odpovím:
    Nabízíme spolupráci v oblasti placených služeb, konkrétně „placená průběžná péče o klientovi finance“. Tuto spolupráci nabízíme poradcům spolupracujícím se společnostmi, které placené poradenství neposkytující. Nejedná se tedy o nabídku konkurenční, ale o nabídku rozšíření dosud poskytovaných služeb. V dopise navíc zdůrazňujeme, že v oblasti zprostředkování produktů nevyžadujeme exkluzivitu a tedy, v této oblasti, lze zachovat stávající smluvní vztah s původní makléřskou firmou.
    V oblasti zprostředkování produktů nenabízíme super provize, ale nejvyšší možné provize, což je určitý rozdíl. Pro úplnost Vám tuto část dopisu ocituji „Finanční instituce platí všem firmám přibližně stejné provize. Kolik obdržíte Vy, záleží na míře přerozdělování uvnitř vaší firmy. Není výjimkou, že někde pouhých 30%.. TriMan je nízkonákladová společnost s jednostupňovým řízením. To nám umožňuje vyplácet nejvyšší možné provize (80% toho, co obdržíme).“
    Teď se ale, pane Šafránku, vraťme k tématu: Proč AFIZ informuje o odpovědnosti členských firem za podřízené zprostředkovatele formou, kterou lze považovat za porušení Etického kodexu AFIZu („při propagaci svých služeb používá jen pravdivé informace, nezamlčuje důležité skutečnosti a nenabízí výhody, které nemůže zaručit“)?

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    25 října, 2006

    Můžete laskavě specifikovat, kdy a kde AFIZ (tedy jeho statutární orgán nebo osoba pověřená jednat jménem AFIZ) informuje o nějakých službách (čích službách, prosím?) způsobem porušujícím Etický kodex AFIZ?
    PS: Neustále někoho kritizovat za jeho závislost na provizích a současně obesílat zprostředkovatele s nabídkou „nejvyšších možných provizí“, to je opravdu ukázka etiky….

    Odpovědět

  • Zachrdla - TriMan

    25 října, 2006

    Pane Šafránku, já přece nemluvil o statutárním orgánu, ale o osobách informujících veřejnost o aktivitách AFIZu (Gellová, Šafránek, Hulák, ?). Nemám ale v úmyslu se s Vámi na toto téma přít. Vás nepředělám, Vy na svých názorech setrváváte vždy a neochvějně. Mě šlo o to, aby si tohoto problému všimli ostatní čtenáři tohoto webu a udělali si na to svůj názor. To myslím bylo splněno.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    25 října, 2006

    Měl jsem vždycky dojem, že čím větší je provize (% vyplácené provize), tím větší je nezávislost zprostředkovatele. Proto na snažení pana zachrdli nevidím nic neetického, pane Šafránku. Například u čistokrevného spoření na stáří – u OPF může vyšší procento provize přebít vyšší provizi u nižšího procenta provize IŽP. Nízké provize patří pouze začátečníkům. Nikoliv těm, kdož umí radit a neumí rozvíjet týmy.
    Samozřejmě, je to jen můj názor, ale velice dobře vyargumentovatelný. Já stále nechápu, kde je problém s přetahováním poradců…ale chápu, kdo to jako problém vnímá.

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    26 října, 2006

    Nejde vůbec o přetahování jako takové. V případě pana Zachrdly jde o to, že on neustále preznetuje služby své firmy jako služby opravdu poradenské, tedy nezávislé na provizi a přitom v tichosti oslovuje zprostředkovatele (nikoliv poradce) a nabízí jim vysoké provize (nikoliv platby od klientů). V tom vidím zjevný rozpor, tedy rozpor mezi tím, co prezentuje ve vztahu ke klientům a jaké na poskytování takové služby vyhledává lidi a jakou formu odměny jim nabízí….
    Mimochodem – obávám se, že Vaše teorie o rostoucí nezávislosti s rostoucí provizí poněkud kulhá. Proporce se totiž nemění – když někdo vyplácí vysokou provizi za OPF vyplácí i podstatně vyšší provizi za IŽP…. Pokud se někdo chce uživit pouze investicemi, pak si je musí nasmlouvat napřímo. Mimo jiné mu to umožňuje se u větších obchodů dělit s klientem o provizi – tedy dát nižší vstupní poplatek. Jakmile se s někým o provizi dělí (byť 80:20), nemůže bez jeho souhlasu měnit vstupní poplatek….

    Odpovědět

  • Zachrdla - TriMan

    26 října, 2006

    Pane Šafránku, k Vámi neustálému odvádění diskuse od tématu tedy ještě jednou a naposledy:
    TriMan poskytuje dva typy služeb, má na každou z nich samostatné podnikatelské oprávnění, každou samostatně účetně i daňově vykazuje a na poradenství s klientem má vždy uzavřen smluvní vztah. Rovněž odměnu za každou tuto službu si nárokujeme odděleně (poradenství nám platí klient přímo, zprostředkování platí finanční instituce). Poplatek klienta za poradenství je tedy průhledný, nikoli skrytý. Klient tak může velmi jednoduše porovnat cenu a užitek. Poradenskou službou v našem případě je finanční plánování, tedy to, co by měl mít klient řešen, na jaké částky a jakými typy produktů. Předmětem poradenství není výběr konkrétních produktů a tudíž nedochází ke střetu zájmů s druhou službou, se zprostředkováním.
    Se svoji nabídkou oslovujeme spolupracovníky firem, jež se deklarují jako poradenské, předpokládáme proto, že oslovujeme poradce :-). Problémem je, že oni jiný systém odměňování, než formou zprostředkovatelské provize neznají, a tudíž by naší nabídce jinak formulované nerozuměli. Je proto potřeba jim nejprve zodpovědět jejich prvotní otázku (kolik dostanou za daný produkt) a teprve následně je postupně učit jiný styl práce a jiný styl odměňování.
    Ale vraťme se k tématu článku, v němž je uvedeno: „Ukazuje se totiž, že členství firmy nebo ještě lépe konkrétního finančního zprostředkovatele, případně poradce, v asociaci může zcela změnit šanci klienta na řešení případných problémů s činností finančního poradce“. Já se domnívám, že toto tvrzení zamlčuje důležité skutečnosti a slibuje výhody, které nelze zaručit. A nyní, pane Šafránku, buď přiznejte, že mám pravdu (a tím můžeme tuto diskusi uzavřít) a nebo zde napište, že nemám pravdu, že členské firmy AFIZu odpovídají i za chyby a chybná doporučení spolupracujících osob (a tím rovněž můžeme tuto diskusi ukončit).

    Odpovědět

  • Jozef Šulík

    26 října, 2006

    Myslím si, že pan Šafránek se k tomuto příspěvku nevyjádří.

    Odpovědět

  • Petr Šafránek

    26 října, 2006

    Pane Šulíku, zklamu Vás. Pouze jsem nebyl celý den u počítače, protože jsem přednášel ve Vaší firmě vedení deníku investičního zprostředkovatele 🙂
    Odpověď pan Zachrdlovi je velmi jednoduchá. Od 1. ledna 2007 (předpokládaná účinnost nové disciplánárního řádu AFIZ) bude každý korporativní člen AFIZ disciplinárně odpovědný za činnost VŠECH svých obchodních zástupců. Vámi citovaný výrok je tedy pravdivý.

  • Zachrdla - TriMan

    26 října, 2006

    Otázka se týkala rozsahu odpovědnosti, nikoli okruhu lidí. Jestli budou firmy ručit i za chyby a chybná doporučení podřízených zprostředkovatelů? Původně bylo uváděno, že se odpovědnost vztahuje jen na protiprávní a neetické jednáni (což by v praxi téměř nic neřešilo). Ideální by bylo, kdybyste zde uvedl přesnou formulaci předkládaného návrhu (aby opět nedošlo k nepochopení).

  • Petr Šafránek

    26 října, 2006

    Buďte tak hodný a přečtěte si konečně Etický kodex AFIZ – http://new.afiz.cz/page.php?menu_reference_name=Etický%20kodex
    a zjistíte, že Vaše dotazy jsou úplně mimo…. Disciplinární provinění je mimo jiné i porušení Etického kodexu. A v něm se mimo jiné píše: „spotřebitelům poskytuje své služby kvalifikovaně, spravedlivě, čestně, poctivě, profesionálně a v souladu s nejlepšími zájmy spotřebitelů s ohledem na zachování integrity finančního trhu a v nejvyšší možné míře přihlíží k jejich individuálním podmínkám“

  • Zachrdla

    26 října, 2006

    Zcela úmyslně a zbytečně kličkujete. Neptám se na Kodex, ale na rozsah nově přijímané odpovědnosti. Ale asi toho necháme. Nemám v úmyslu Vás tlačit do kouta. Začíná to být nechutné a nedůstojné.

  • Petr Šafránek

    27 října, 2006

    Ale pane Zachrdlo, mne do žádného kouta netlačíte. Odpovědnost je zejména v rozsahu Etického kodexu a když si ho pozorně přečtete, zjistíte, že i chybné doporučení je porušením Etického kodexu. Chtěl jsem Vás jen navést, abyste si na to přišel sám. Nezdařilo se….

  • Petr Šafránek

    26 října, 2006

    Mimochodem – když máte takovou péči o přesnost poskytovaných informací, podívejte se na Váš web: „TriMan pracuje systémem fee based (za částečnou úhradu). To znamená, že jsme nezávislí nejen na finančních institucích, ale i na výši zprostředkovatelských provizí. Rozdíly v jejich výši nám kompenzuje úhrada od klienta. Klient přitom nehradí práci poradce plně, ale jen rozdíl ve výši provizí. Za mírný jednorázový poplatek (dle složitosti plánu, max. 4.400 Kč) tak klient získá nejen profesionální návrh uspořádání svých financí, ale i jistotu, že nebude za finanční produkty vydávat ani korunu zbytečně. Taková investice se klientovi amortizuje zpravidla již v průběhu prvního roku.“
    Trváte na tom, že poplatek (max 4.400,-Kč) Vám kompenzuje rozdíl mezi provizí za rizikové a třeba investiční životní pojištění? To máte tedy hodně malé provize…..
    Dále na webu píšete, že jste poradenská firma a že k tomu máte všechna oprávnění:“TriMan s.r.o. je držitelem všech potřebných licencí a registrací. U Ministerstva financí je registrován jako pojišťovací makléř (001046PM) a pojišťovací agent (000918 PA), Komisí pro cenné papíry je registrová jako investiční zprostředkovatel (Čj.43/N/42/2001/2)“
    Vámi uváděná oprávěnění jasou ovšem oprávnění zprostředkovatelská!!! Máte na webu docela slušný informační guláš, nemyslíte?

  • Jozef Šulík

    28 října, 2006

    1. Pane Šafránku, v moji firmě jste zcela určitě nepřednášel vedení deníku investičního zprostředkovatele 🙂
    2. Opravdu bude každý korporativní člen AFIZ disciplinárně odpovědný za činnost VŠECH obchodních zástupců nebo jenom za ,,plnohodnotné“obchodní zástupce, za které platí příspěvek AFIZu?

  • Petr Šafránek

    28 října, 2006

    Ad 1) Vy už nejste obchodním zástupcem ZFP akademie, a.s. ?
    Ad 2) Obchodní zákoník nerozlišuje žádné „plnohodnotné“ obchodní zástupce, korporativní člen bude disciplinárně zodpovědný za každého svého obchodního zástupce, který pro něho zprostředkovává jakýkoliv finanční produkt.

  • Jozef Šulík

    28 října, 2006

    – Tento týden jsem zaslal Výpověď smlouvy o obchodním zastoupení.
    – Víte, pane Šafránku, nedokáži si představit, jak korporativní člen zvládne zodpovědnost za každého (co do počtu – více než 70 000) svého obchodního zástupce.
    Nebo snad absolvent základního semináře ještě není obchodním zástupcem?
    Narážím na skutečnost, že hned na druhý den po absolvování Základního semináře, může uzavírat a taky uzavírá smlouvy, aniž by měl podepsanou smlouvu o obchodním zastoupení. Nebude mít firma snahu distancovat se od nich?

  • Petr Šafránek

    29 října, 2006

    To je problém příslušné firmy. Jakmile přijde stížnost na někoho, kdo jednal s klientem jako obchodní zástupce korporativního člena a korporativní člen od něho přijal zprostředkovanou smlouvu, nemůže se od toho distancovat.

  • Jozef Šulík

    29 října, 2006

    Asi mate pravdu, že je to problém příslušné firmy. Vlastně ani nevím, proč se tím já trápím.

  • Jan Lener

    26 října, 2006

    Pan Zachrdla je zřejmě podnikatel a snaží se zvyšovat svůj obrat. Dělá to pro poradce evidentně velmi výhodným způsobem. Vzhledem k tomu, že neexistují bezprovizní produkty (téměř neexistují), pak není možné si nechat zaplatit za poradenství příliš vysokou částkou. Braní si provizí je pak logickým vyústěním. Zkráceně řečeno, Takže bych spíše diskutoval jestli opravdové poradenství existuje. dle Vás pane Šafránku, ne, pokud si dobře pamatuji Váš příspěvek. A pokud vím, ani pan Zachrdla jej nepropaguje…Jinými slovy neodklání se od zprostředkování. Ale říká, že finanční plán se platí a platí jej klient.
    S tím pokulháváním, tuto reakci jsem čekal a platí to, co říkáte. Má myšlenka ale souvisí s tím, že pokud potřebuji na měsíc 18000 si vydělat (třeba) pak s nízkým % provize musím udělat 3 IŽP, pakliže sedím pouze u 3 klientů, ale pokud mám vyšší % pak udělám u stejných 3 klientů OPF také za 18000 provize, samozřejmě pokud mám nějaké poradenské cítění a etiku. Někdo má, někdo nemá, někdo jen říká, že jí má…

    Odpovědět

  • Zachrdla - TriMan

    26 října, 2006

    Přiznám se, že nějak nerozumím Vašemu pojmu „opravdové“ poradenství. Domnívám se, že může existovat jen jeden typ poradenství a to ten, za který jeho poskytovatel nese odpovědnost (vše ostatní je jen nezodpovědné tlachání). Forma odměňování na toto rozlišení nemá žádný vliv (i smluvní poradenství může být odměňováno přes provize). Podstatná je odpovědnost, nikoli forma odměny.

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    25 října, 2006

    Pane Zachrdlo, nechtějte po nás zázraky. Vždyť jsme v AFIZu sotva měsíc i s cestou:-)

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    25 října, 2006

    O.K. Vím, že rozjetý velký parník lze otáček jen velmi pozvolna 🙂

    Odpovědět

  • Jan Lener

    25 října, 2006

    Pane Huláku Fincentrum chce něco otáčet? Proč?

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    26 října, 2006

    Otáčet napsal pan Zachrdla, ale já nechci problematiku zlehčovat, jak mám někdy v tuto dobu pro odreagování po práci v oblibě. Prostor pro změny v asociaci určitě je, takže když už nás tam chtěli, tak dříve či později přijdou. Ale hlásat všechno předem v internetové diskusi by bylo asi dost naivní, což jistě jako autor převážně rozumných příspěvků na i.cz uznáte:-)

    Odpovědět

  • Jan Lener

    27 října, 2006

    No né já se ptal „proč?“

    Odpovědět

  • Pavel Hulák

    27 října, 2006

    Když napsal pan Zachrdla, že chceme něco otáčet, těžko za něho můžu odpovídat „proč“:-) Jinak platí, co jsem uvedl v reakcích.

    Odpovědět

  • Luděk Sentonský

    25 října, 2006

    Ví někdo, co má pan Radim Lukeš z Afizu za vzdělání, hodně se o něm mluví, ale nějaký kvalitní životopis v médiích chybí. LS

    Odpovědět

  • Jan Majer

    25 října, 2006

    To je trochu irelevantní otázka – jde o jednoho z nejlepších manažerů v branži. V jeho profilu, pod který jste tuto otázku rovněž vložil, jste se o něm dozvěděl, že je bývalý vrcholový sportovec. A patrně stejný talent jako na basket má i na práci s lidmi a organizaci firmy. Vysokou školu myslím nevystudoval, zato do oboru přivedl řadu studentů VŠE.

    Odpovědět

  • Luděk Sentonský

    25 října, 2006

    Děkuji za odpoveď. Z jistých důvodů o něm sháním materiály pro jistý zahraniční časopis, najdu zde nějaké další rozhovory? Rád bych se o něm dozvěděl víc z jiných zdrojů, než se s ním sejdu osobně. Děkuji.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    25 října, 2006

    Jisté důvody a jistý časopis? Doufám, že získáme licenci k publikování materiálu v češtině!

    Odpovědět

  • L. Sentonský

    26 října, 2006

    To by nemel byt problem, pokud vsak clanek vyjde. Pan Lukes ma totiž mnoho priznivcu, ale i odpurcu. Rad vas budu v cele zalezitosti informovat.

    Odpovědět

  • Miro

    28 října, 2006

    Dobry den,
    velmi rad ctu nektere clanky na tomto serveru, nektere mene. Chapu, ze velka vetsina lidi se musi zivit dennodenni praci. Chapu, ze se takto musi zivit i „financni poradci“. Co mne opravdu na slovnim spojeni „financni poradci“ rusi je jeden podstany fakt, ktery si absolutni vetsina „financnich poradcu“ nechce pripustit. A uplne jim rozumim. Jde o toto – JSTE ZIVI Z PORADENSTVI? Nebo z toho co prodate? DAVA VAM ZAKAZNIK ODMENU ZA DODANE RADY? Nebo vase odmena je umerna tomu, kolik produktu vasich spolecnosti si zakaznik koupi?
    Dam priklad: napr. PNEUSERVIS. Kdyz u zakaznika zjistim, ze chce jezdit s vozidlem v zimne mohu mu poradit, ze v zimnich mesicich pro nej hodi tento druh pneumatik. Sirka, vyska, hloubka dezenu ……. muzu mu poradit jak pneu osetrovat, hustit. Presto mne to neuzivi. To vse je prace prodejce, protoze bez zjisteni potreb a nasledne rady „tezko“ prodam. Protoze penize odbrzim za dodane zbozi NE ZA RADY. PROTO JSEM PRODEJCE.
    Nerozumim, proc zrovna ve financich (kde mnoho lidi se spise ztraci) se v tom dela jeste vetsi zmatek. Vzdyt i ten zakaznik to musi na sto honu citit – „CO TI KLUCI MI JDOU ZASE PRODAT“? Zvlast kdyz zhodnoceni jejich stradani (NE INVESTOVANI) byva kolem 5-ti %.
    I presto vam preji mnoho uspechu a tesim se na vase reakce.
    S pozdravem Miro

    Odpovědět

  • Jan lener

    28 října, 2006

    Pokud vím, tak pánové v pneuservisu vždycky rádi vychválí to, co potřebují prodat. Rady typu jak hustit a tak dále nemůžete srovnávat s finančním plánováním, ale třeba s uplatňováním nároku na pojistné plnění, nastavení investiční strategie u IŽP apod…prostě to, co vyplývá ze smluv s finančními institucemi (mezi poradcem a těmito institucemi) a tedy se zprostředkováním. Myslet si, že finanční poradenství jako takové je jen o výběru produktů, znamená zavrhnout asi 60% další práce kvalitních finančních poradců. Navíc si uvědomte, že pokud mu řeknete, jak to hustit, vezme hustilku a hustí, ale když mu řeknete realukujte takticky portfolio podle situace na trhu a udržujte poměr kontzervativní a agresivní části investice na poměru 60:40, nebo cokoliv jiného vyžadující sofistikovaný přístup, klient to pravděpodobně neudělá. Jinými slovy, poradce s tím má další práci, ne vždy spojenou s odměnou od finanční instituce a měl by být odměněn klientem. To máte jako se stavěním domu. Někdo musí udělat projekt a ten trvá nějaký čas a někdo za něj musí být zaplacen a vždy od klienta. Ve finančním poradenství však projekt aplacen nebývá. Zprostředkovatel může provozovat poradenství zadarmo, děláme to tak skoro všichni, čímž totálně znevažujeme naší práci a neumíme se odlišit od zprostředkovatelů prodejců.

    Odpovědět

  • Miro

    28 října, 2006

    Diky za reakci Jane,
    a take za vasi ochotu na toto tema trochu diskutovat. I pres vasi odpoved mi stale neni jasne proc si rikate financni poradci, kdyz odmenu mate za prodej jak sam neprimo uvadite.
    Chapu, ze klientovy poradite jake ma mit portfolio podle situace na trhu, jestli se ma chovat agresivneji (jet rychleji) nebo konzervativneji (jet autem pomaleji). A je mi uplne jasne, ze spousta klientu vasim doporucenim neridi (a navic nemaji ani svuj vlastni nazor). Podle meho nazoru je to stejne jako s temi pneumatikami – kdyz jede rychleji(agresivneji), mel by mit vetsi tlak, ale take i jiny druh pneu(vysokorychlostni), kdyz znovu zacne jezdit vice po meste a pomaleji (konzervativneji) mel by hustit mene. JAK JSTE JIZ RIKAL, MALO KDO SE TAKTO CHOVA. BOHUZEL. Oni do cile dojedou, ale jak?
    Dost uz bylo ostatnich, ztrata casu.
    Kdyz jsme takto v kontaktu, mohu od vas dostat nejakou financni radu? Velmi rad se dozvim novinky, trendy a moznosti. Trebu si i muzeme byt i navzajem uzitecni svymi zkusenostmi.
    S pozdravem
    Miro

    Odpovědět

  • Jan Lener

    28 října, 2006

    1)Vzniklo nedorozumnění – tím, že to nedělají, jsem myslel, že to neumí, nezvládnou, nerozumí tomu. Ani ne tak, že by se tím nechtěli řídit. Ale jsou i tací.
    2)Nemyslím si, že to přirovnání k pneuservisu je výstižné a možná jste to použil záměrně…
    3)Víceméně na toto téma, které zde probíráme připravuji článek. Ten, co vyjde v pondělí, to není, ale leccos se tam ukáže. 🙂
    4)V zásadě je třeba odlišit finanční plánování (poradenství) a zprostředkování (prodej).
    5)Můžete po mě chtít cokoliv, minimálně mě to potěší. Pak se ovšem rozhodnu, co s tím. Jaký další postup zvolím.
    6)Vzájemná užitečnost – tím je tento server úžasný.

    Odpovědět

  • Miro

    28 října, 2006

    Prispevek jsem sem vlozil s touhou se dozvedet nove informace a objasnit si nektere pojmy se zajmem se dozvedet. Po pravde, jsem z vasich prispevku zmaten.
    Predmet teto diskuse je slovni spojeni FINANCNI PORADCE. Mel jsem tu odvahu ukazet „muj“ chaby laicky pohled na vec. Vy jste se Jane ozval a snazil se mi znehodnotit me prirovnani, kdyz vim ze ne umyslne. Dobra, zapomenme na pneuservis a pojdme se bavit k veci. Stale mi zustava v mysli nevyplneny prostor, protoze jste mi neodpovedel , Proc prodejci si rikaji poradci. Na to jsem odpoved od vas jeste nadostal.
    Dale jsem se vas ptal na jestli muzete dat nejakou radu co se financi tyka a take jsem nedostal odpoved a zajimate se pouze jestli je Petr Kabourek pribuzny(vubec se to netyka tematu).
    Na Vas clanek se tesim a s radosti si ho prectu. Urcite je to skvely pocit mit moznost tvorit clanky. Drzim palce.
    Takze pokud mi muzete vysvetlit a odpovedet, ucinite mne spokojenym. Pokud odpoved neznate, staci rict.
    S pozdravem
    Miro

    Odpovědět

  • Jan Lener

    28 října, 2006

    Miro, skutečně chci znehodnotit Vaše přirovnání. Má zubař odměnu, když neordinuje? Ne. Je placen za odvedenou práci a občas i od pacienta. Můžete říct, že je jako prodejce pneu? Nemyslím si. Je zubařem ten, kdo si bere peníze od klienta navíc, a prodejcem plomb (snad je to slovo správně 🙂 ), ten kdo si bere peníze jen od pojišťovny?
    Má jednoznačná odpověď zní: Vy říkáte, že to jsou prodejci. Už jste si odpověděl. já říkám, že existují propastné rozdíly mezi kvalitou prodaných řešení, a protože se kvalitní zprostředkovatelé chtějí odlišit, říkají si poradci. A nejenom proto, oni dělají i jinou práci, než že jen podepisují smlouvy – řeší s klienty finační otázky. To je určité poradenství. bohužel i Ti, kdož jen prodávají si říkají poradci. naopak existují poradci, kteří připraví fin plán, dostanou od klienta zaplaceno (jako architekt), ale nevyžadují od klienta zprostředkování tohoto plánu. Finanční poradenství není jen o prodji produktů.
    Nezajímám se POUZE!—???????, jen ho znám…
    Rada, co se týká financí je také jednoznačná: Vyhledejte pro sebe kvalitního poradce. Jak to udělat o tom bude můj přesdalší článek. Je v přípravě.

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    28 října, 2006

    Honzo, je snad podle tebe zubař poradcem? Mrkni na http://poradna.apatykar.cz/index.php?id=93

    Odpovědět

  • Miro

    28 října, 2006

    Diky za odpoved Jane.
    Vyhledat kvalitniho poradce je dobra rada, a pro spoustu lidi urcite zcela dostacujici. Ja se budu predevsim ve financich vzdelavat vic a vic, a k tomu budu mit kvalitniho poradce pro rozsireni meho kontextu v teto oblasti.
    Vy se Jane radite do jake kategorie? Mezi ty co prodavaji nebo mezi poradce, kteří připraví fin plán, dostanou od klienta zaplaceno (jako architekt), ale nevyžadují od klienta zprostředkování tohoto plánu?
    P.S. Petr Kabourek je muj bratr. ;o))

    Odpovědět

  • Jan Lener

    28 října, 2006

    Počkat Petr je fakt Váš bratr? Nejezdíte motokáry?

    Odpovědět

  • Miro

    28 října, 2006

    Ach jo, s Vami je to obtizne. :o))
    Ano, je to muj bratr (Chodov u K.V.) a jezdime mimo jine i motokary.
    Tak Jak je to s vasi odpovedi? Do jake skupiny se radite Vy?

    Odpovědět

  • Jan Lener

    29 října, 2006

    Čau Miro, svět je malý, co! Zdraví Honza z WRD 2003 a letos z Go! Williams. Já se řadím do té skupiny, kterou jmenoval Pavel Kohout ve svém článku o budoucnosti finančního poradenství. Jsem v tuto chvíli „provizní poradce“, kterému se vyplatí svou práci dělat s maximální etikou a kvalitou, protože … viz článek na tomto serveru, a ke stejnému směřuji naší firmu. Výhledově ale směřuji k placenému poradenství. Počkej si na další články a hlavně nebuď netrpělivý :-).To zvládneš. Na Tvé otázky se nedá snadno odpovědět bez určité mystifikace.

  • Miro

    29 října, 2006

    ;o))
    Tak to je fakt dobry. Svet je vazne maly!! Motokary jsou dobra zabava!!! Velmi dobra, super parta a svely organizator!! :o))
    Jestli mas Honzo hut, vyuzij muj mail a muzeme probrat trochu osobneji moznosti jak vylepsit sve osobni ucty. Je to na tobe. Take te muzu neco naucit.
    Ahoj Mira

  • Jan Lener

    29 října, 2006

    Ahoj Miro,
    ozvu se co nejdříve. Někteří už na můj mail čekají tři neděle, mám trochu skluz, doháním, co se dá. Do středy max. 🙂

  • Jan lener

    29 října, 2006

    Zdravím Miro. Včera mi už večer moc nešlapala myslivna.
    1)Pokud si prodejci říkají poradci je to špatně. Ale můžou tak činit, neb jim to zákon umožňuje.
    2)Vzhledem k benevolenci zákona zde máme jasný problém – nelze odlišit kvalitu jen tak jednoduše.
    2b)Poradci typu 3 z toho odkazu od Slavomíra neexistují, nebo jsou tak vzácní, že je není vidět. Problém je zejména v obsáhnutí širokého spektra informací a mechanismus získávání informací na trhu.
    3)Vzdělávat se je výtečný nápad – no pak by se možná vyplatilo se tím živit ne? 🙂

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    28 října, 2006

    Dobrý večír Miro!
    Proc si prodejci rikaji poradci?
    RE: Jednak proto, že z legislativního hlediska to zákon až tak přesně nedefinuje. Máme tu sice ŽL na činnost EP a FP, ale je to živnost volná. Na činnost pojišťovacího „poradce“ mnohým stačí jen základní zkoušky. A u investičního zprostředkovatele je tento pohled také nejasný. Dále pak proto, že klienti mají již mnoho nejrůznějších fin. produktů a poradenství (každému) snadněji otvíra dveře k prodeji nových fin. produků.

    Odpovědět

  • Miro

    28 října, 2006

    Super,
    diky za vasi presnou a nicim doplnovanou odpoved. Fakt dik. Jinak apatykar je skvely odkaz.

    Odpovědět

  • Jan lener

    28 října, 2006

    Bohužel některé věci tam chybí a je tam příliš jednoznačný pohled, který neodpovídá realitě. Odpověď na Vaší otázku nemůžete hledat pouze v zákonně, i když se Vám krátká odpověď líbí. Jelikož ale nejste od řemesla, zřejmě je pro Vás dostatečná.

    Odpovědět

  • Slavomír Kožúšek

    28 října, 2006

    Honzo L., nezlob se, ale když vidím, jaký zmatek v tom mají sami finanční poradci, tak tento pohled vnímám pro laika jako dostačující. Je to takový základ, který se ještě dále dělí. Základy investování taky nevysvětluješ od derivátů. Co se týká zákona, tak ten by měl především definovat co je a co není poradenství. Pak by se dalo diskutovat o niancích.

    Odpovědět

  • Miro

    29 října, 2006

    Psal jste, ze je to zaklad a ze se jeste deli. Jakym zpusobem ho delite?

  • Slavomír Kožúšek

    29 října, 2006

    Pokud je odměna za placené poradenství, případně provize či kombinace obojího, jediným příjmem poradce (případně makléře nebo obchodního zástupce), zvyšuje to bezesporu jeho motivaci klientovi dobře poradit a naši důvěru k němu. Dále pak komplikuje jeho zařazení.

  • Miro

    29 října, 2006

    Me se libi styl a zpusob vasi odpovedi – citace. A to vubec neznamena, ze je pro mne dostatecna a ze mne presvedcila myslet si neco jineho nez co si myslim. :o) Ocenuji snahu odpovedet bez maslicek.
    Pro mne je remeslem zivot a ten se sklada ze skupin (napr.finance) a kazdou z techto skupin chci umet zvladat s cilem byt financne i dusevne svobodny. Absolutne.

    Odpovědět

  • Miro

    29 října, 2006

    Chtel jsem rict, ze se mi libi odpoved pana Kozuska. Prehledl jsem se v tom kdo vlozil prispevek.

  • Slavomír Kožúšek

    29 října, 2006

    Miro!
    Kdybych vám měl zdělit dostatečně, jak to v naší branži chodí, musel bych vás doslova protáhnout tímto a dalšími fin. webi. To je podle mě pro vás ztráta času, a tak vám sdělím jenom to co je podle mě jednoduché a srozumitelné. Protože vás pokládám za dospělého tak i předpokládám, že si z mých odpovědí vezmete to co potřebujete. Je bezpředmětné poukazovat na to, že odpověď není dostatečná, když se bavíme o základech. Oceňuji vaši snahu být nezavislý – snažím se o totéž 🙂 Hodně štěstí!

  • Slavomír Kožúšek

    29 října, 2006

    Miro!
    Kdybych vám měl sdělit dostatečně, jak to v naší branži chodí, musel bych vás doslova protáhnout tímto a dalšími fin. webi. To je podle mě pro vás ztráta času, a tak vám sdělím jenom to co je podle mě jednoduché a srozumitelné. Protože vás pokládám za dospělého tak i předpokládám, že si z mých odpovědí vezmete to co potřebujete. Je bezpředmětné poukazovat na to, že odpověď není dostatečná, když se bavíme o základech. Oceňuji vaši snahu být nezavislý – snažím se o totéž 🙂 Hodně štěstí!

  • Miro

    29 října, 2006

    Dobre.
    Hodne lidskych chyb vznika na zaklade PREDPOKLADU. Dokazete spocitat kolik predpokladu jste v v predeslem uryvku udelal? ;o))
    Dekuji za prani hodne stesti. Preji vam totez.
    Kdyz jsme u cesty byt nazavisly. Jak se vam to konkratne dari??

  • Slavomír Kožúšek

    29 října, 2006

    Předpokládám, že jsem předpokládal čtyřikrát ?:-))) Diskuse není exatní věda a tak těch (i skrytých předpokladů) pravd, polopravd, nepravd bude mnoho. Nezávislý se mi daří být, ale ne ve všem. Sám něvěřím v úplnou nezávislost. Přesto se však snažím být nezávislý. Alespoň tam, kde to mohu ovlivnit. Přiznám se však taky, že někdy se snažím i o opak.

  • Miro

    29 října, 2006

    Chapu. Take jsem predpoklady delal (ani jsem kolikrat o tom nevedel) a pak mne to zbytecne profackovalo.
    Preji hodne uspechu.
    Miro

  • Slavomír Kožúšek

    29 října, 2006

    To musíte předpokládat správně :-))) Tak zase někdy v dalších příspěvcích 😉

  • Jan Lener

    28 října, 2006

    7)Neobhajuji nyní název finanční poradce. Chápu Vaše námitky.
    8)Nemáte v příbuzenstvu Petra Kabourka?

    Odpovědět