CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Petr Novotný

24. 01. 2008

40 komentářů

Konec akcií a nástup dluhopisů?

 


 

Domníváte se, že překvapivé snížení úrokových sazeb pomůže?

Ještě bude chvíli trvat, než se ukáže, jak je Bernankeho léčba ekonomiky efektivní. Trvá minimálně půl roku než se pohyb na úrokových sazbách propíše do ekonomiky.

Je otázkou za milión, jestli snížení základní (FED funds) a diskontní úrokové sazby o 0,5 procentního bodu uvolní napětí, které svírá kreditní trh a banky začnou "znovu normálně půjčovat". Nejde jen o financování hypotečních úvěrů, ale především krátkodobých debetních instrumentů, jako jsou komerční papíry, přes které financuje své potřeby většina firem.

Šéf FEDu Ben Bernanke v následném reportu/zprávě po snížení úrokových sazeb poprvé hlasitě přiznal problémy, které jsou na nemovitostním trhu, a jeho rozhodnutí (resp. rozhodnutí rady guvernérů FEDu) bylo krizí na trhu rizikových hypoték ovlivněno. Tam přece snížení úrokových sazeb může pomoci?

Ano. Překvapení, které "Bernanke a spol." v rámci více než očekávaného snížení způsobili, přineslo optimismus hlavně na akciový trh, který zaznamenal nejvyšší dvoudenní růst od jara 2003 (index S&P500). Je však nutné si uvědomit, že snížení základní úrokové sazby neovlivňuje přímo sazby na hypotéčních úvěrech. Pro tento typ úvěrů je klíčový pohyb na mezibankovní úrokové sazbě LIBOR.

Je velmi reálné, že toto "last minute" snížení úrokových sazeb nezachrání statisíce amerických domácností od ztráty střechy na hlavou. Ty vedou v posledních třech měsících vyčerpávající boj s navyšováním hypotečních splátek, refinancováním a špatnou likviditou nemovitostí.

Zachrání toto snižování sazeb americkou ekonomiku od recese?

"Helikoptéra Ben" v úterý přiletěla ve velkém stylu a přinesla býčí náladu, která může chvíli vydržet.

Ben Bernanke zvolil podobný styl jako jeho předchůdce Alan Greenspan – tedy preventivní zásah ve formě snížení úrokových sazeb. Respektive jednat dřív, než dojde k faktickému propadu ekonomické aktivity.

Bojím se však, že tato preventivní akce přišla pozdě. Odhad pravděpodobnosti, že USA spadne do recese, je po velmi špatných číslech na trhu zaměstnanosti a maloobchodní sazbách v uplynulých dvou týdnech podle ekonometrického modelu stále na strašidelné hranici 70 %.

"Helikoptéra Ben"… jak se k této přezdívce Ben Bernanke dostal?

Jako jeden z guvernérů FEDu se v roce 2002 proslavil tvrzením, že pokud by ekonomice hrozila deflace (pokles cenové hladiny), měl by do ní FED nasypat peníze z helikoptéry. Jinými slovy tedy zvýšením peněžní zásoby iniciovat ekonomický růst. A zde se zrodila přezdívka "helikoptéra Ben". (Samozřejmě dnes je situace jiná a FED má dnes jiné starosti.)

Deflace sice problém není, ale v souvislosti se snížením úrokových sazeb se objevily obavy z růstu inflace. Je to podle vás hrozba?

Ano, část investorů to bere jako seriózní hrozbu. Stačí se podívat na vývoj ceny zlata v posledním týdnu. Nejenže je zlato považováno za vhodnou investici v období oslabování dolaru, ale také bezpečným přístavem v období růstu inflace. Podle mého názoru si však Ben Bernanki může "luxus" snížení sazeb dovolit, protože jádrová inflace (inflace bez často volatilních cen potravin a energií) je stabilně pod 2 %.

Co kupovat v této "nejisté době"?

Domnívám se, že v portfoliích drobných investorů by se měly objevit americké státní dluhopisy nebo kvalitní obligace amerických korporací. Je to přesně typ investic, které v období případné recese přináší zajímavé zhodnocení (až cca 20 % p. a.). Nejvhodnější cestou pro drobného investora je nákup v dolaru denominovaném dluhopisovém podílovém fondu, který má zaměření na výše zmiňované investice.

Ale Pozor! Rizikem této investice zůstává další možné oslabovaní amerického dolaru.

Radíte tedy opustit akcie. Ty neporostou?

Mé doporučení není udělat "kotrmelec" z akcií rovnou do dluhopisů. Jsou samozřejmě akcie, kterým se v současném klimatu daří. Za pozornost stojí technologické akcie, kterým prostředí snižování úrokových sazeb, zpomalování americké ekonomiky a oslabování dolaru nevadí. Právě naopak.

Největší technologičtí giganti realizují velkou část tržeb mimo USA, na trzích které provází stále vysoký ekonomický růst. Konkrétně třeba společnosti CISCO nebo Google. Své místo určitě mají také kvalitní defenzivní papíry jako např. Boeing, Procter & Gamble nebo Pepsi.

Jakou byste vydal předpověd burzovního počasí do konce září?

Sezónnost. Ještě se za 25 let nestalo, že by září na amerických akciích skončilo v černých číslech. To nelze určitě podceňovat. Osobně bych čekal ještě větší nárůst volatility.

FED – federální rezervní systém. Nejdůležitější centrální banka na světě. Jak funguje, jaké jsou její nástroje a jak se odlišuje od České národní banky? Co dnes dělá bývalý šéf FEDu Alan Greenspan? Obstojí "Helikoptéra Ben" v těžké zkoušce správného nastavení úrokových sazeb? A jak s informacemi od centrálních bankéřů má správně naložit drobný investor? Odpoví Investorský magazín již tuto sobotu 22. září od 13:33 hod. na ČT24.

Loading

Vstoupit do diskuze 40 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Sláva Kožúšek

    21 září, 2007

    Jenom poznámka pro korekturu!
    Akcie reagovaly na nečekané (zvýšení) úrokových sazeb nebývalým růstem. Americký dolar naopak propadl…???
    FED překvapivě (zvýšil) úrokové sazby o půl procentního bodu ???
    SK

    Odpovědět

  • Petr Zámečník

    21 září, 2007

    FED samozřejmě snížil úrokové sazby. Přepis v perexu je již opraven. Děkuji za upozornění.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    22 září, 2007

    Já v článku tedy neustále vidím „zvýšení“. Tady by i to kritizované „překvapivé“ sedělo, bylo-li by tomu tak. 😉

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    21 září, 2007

    Asi by tam v uvodniku a pod fotkou melo byt, ze Fed snizil sazby a ne ze je zvysil. 😉
    Jinak jeden nazor do diskuze… ackoliv si to malokdo uvedomuje, Fed je jedna z nejmocnejsich instituci na svete, ne-li vubec nejmocnejsi ze vsech. Bacha na nej!!!

    Odpovědět

  • David

    21 září, 2007

    Být Vámi, tak si ten názor drobet opravím. FED jen oddaluje budoucí průšvih. Počátkem tohoto měsíce dala Čína idiotům ve Washingtonu a na Wall Street jasně najevo, že je drží pod krkem. Dva mluvčí čínské vlády se dali slyšet, že čínské rezervy amerického dolaru a státních obligací „přispívají podstatnou měrou k udržování pozice dolaru jako rezervní měny.“
    Rozhodly-li by se Spojené státy přikročit k sankcím, protože Čína odmítá zhodnotit svou měnu, „bude čínská centrální banka nucena začíst se zbavovat svých dolarových rezerv, což může vést k masivní devalvaci dolaru.“
    Jsou-li západní finanční trhy dostatečně inteligentní, aby pochopily tento vzkaz, stoupnou americké úrokové sazby bez ohledu na další čínské kroky. V tomto okamžiku nemusí Čína prodat jedinou obligaci. Přesto dala okamžitě jasně najevo, že americké úrokové sazby závisí na Číně, ne na Federální rezervní bance.
    Nejistá pozice amerického dolaru jako rezervní měny byla pečlivě ignorována a popírána. Deziluze, že Amerika je „jediná světová velmoc“ a její měna je žádaná bez ohledu na její přehnané zásoby, reflektuje americkou aroganci, nikoliv realitu.

    Odpovědět

  • Jirka Hlisnikovský

    21 září, 2007

    Nevím, zdali bych použil termín idioti. Jinak ale souhlasím, Čína systematicky buduje své postavení na to, aby zaujala postavení No1 ve světě.
    Začíná obsazovat kosmický prostor vojenskou technikou a mladí Číňané za státní peníze studují na nejlepších světových univerzitách. Věda a armáda opírající se o ekonomiku, to jsou strategické aspekty světové velmoci, na kterých Čína pracuje. Má to jednu chybu, v Číně je prakticky stále totalita.
    V tomto světle lze pochopit tanečky politiků okolo problémů s postavením radaru u nás. Že o něho mají zájem i Rusové, je celkem pochopitelné.
    Z pozice dlouhodobého investora začínám cítit, že v portfoliích Čína bude nahrazovat USA. Ovšem co dělat s dolary, to tedy nevím.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    21 září, 2007

    Jiste, silu Ciny samozrejme nepopiram, v celosvetovem deni hraje cinska menova politika take velmi dulezitou roli. Presto si troufam tvrdit, ze Fed toho ovlivni mnohonasobne vice. Mimochodem, Fed v cele sve historii de facto pouze oddaluje budouci prusvihy, ktere zpravidla sam svymi predchozimi kroky zpusobil. A mozna kolikrat i zamerne. Ale tyto spekulace zde nebudu vice rozebirat.
    Hezky den

    Odpovědět

  • Jan S

    21 září, 2007

    Řekl bych že amerika je stále velmoc číslo jedna ikdyž ji ostatní šlapou na paty.
    Jednak kvůli objektivním hlediskům co se týče globalizace kapitálu atd. a jednak je tady jednoznačné „nedodržování pravidel“ volného trhu měny číny a jednak si svou politikou Bushe který je víc válečník než rozumný hospodář za to můžou sami. Ale nedá se, aby jedni měli taková pravidla a druzí taková.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    21 září, 2007

    Co se týká dluhopisů tak jsem zatím dost v rozpacích. Posledních několik dní probíhá na trhu eurobondů silný výprodej, což nasvědčuje tomu že investoří se dluhopisů zbavují a ne naopak. Dle mého názoru to bude asi tím, že investoři se obávají rostoucí inflace, která velmi dluhopisům škodí. Stačí se podívat na vývoj cen komodit a nemám na mysli pouze ropu a zlato. S inflací si lépe poradí akcie než dluhopisy. Možná to taky ale může být pouze korekce na dluhopisovém trhu, čas ukáže. Korekce je zatím v rozsahu 50% předchozího růstu od 7/2007.
    http://futures.onvista.de/charts.html?ID_INSTRUMENT=9289725&MONTHS=6&ID_NOTATION=988006&TYPE=HISTORICAL&TICK=1&PERIOD=4&DISPLAY=2&SCALE=1&GRID=1&VOL=1&SUPP_INFO=0&ID_EXCHANGE=EUX#chart_01

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    21 září, 2007

    Prognóza, že „konečně“ už zase nastupuje čas dluhopisů (a že veškeré nárusty sazeb jsou již v cenách započítány) tu za poslední rok a půl byla již minimálně pětkrát. Bohužel, opak byl vždy pravdou a po krátkém „vzmužení se“ se dluhopisy vždy znovu propadly ostře dolů. 🙁
    Teď sice v USA došlo ke snížení sazeb (ovšem předvídanému, tudíž započítanému v cenách), enthusiasmus ovšem ubíjí krachující dolar. A bude hůř.

    Odpovědět

  • JB

    21 září, 2007

    Docela mi vadí že autor skoro neustále komolí Bernankeho jméno… jen snad jedinkrát je v článku uvedeno jeho jméno správně tedy Ben Bernanke jinak Bernanki. Přece kvůli tomu, že se jméno jinak vyslovuje taky do článků nepíšete Džordž Buš. Tak o čem to je…

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    21 září, 2007

    Nevím, proč se po snížení ve všech periodikách vyrojily titulky a komentáře tohoto znění?? Mám zato, že s takovým snížením všichni počítali, překvapení (a obava investorů) (by) bylo, kdyby došlo ke snížení pouze o 0,25 bb.

    Odpovědět

  • obchodnik

    21 září, 2007

    tak tak, mate pravdu. ale to jsou nase i cizi media a v nich sedici mistri investori. kdyz byl problem, vsichni nadavali Benovi ze tomu nerozumi a ze musi „katovat“ alespon o 50bps. ted kdyz to udela, tak zase rvou ze bude inflace a jak je mozne ze katoval o 50 a ne o 25. ty lidi si nevidi do huby. a hlavne to porad komentuji lidi, co maji sotva teoreticke znalosti, ale vsichni jsou mistri na monetarni politiku. nekdy je to usmevne, jindy az unavujici

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    21 září, 2007

    Přesně! S pobavením a despektem sleduju vývoj trhů posledních dnů. V kostce probíhal asi takto: 1. po citelném propadu trhy výrazněji rostou – FED v reakci na vzniklé problémy natutti sníží sazby o 0,5 bb; 2. vzápětí trhy opět klesají – co kdyby je náhodou snížil jen o 0,25 BB??; 3. FED skutečně snižuje sazby o 0,5 BB, trhy euforicky rostou o 3 % za den – sazby jsou nižší, vše je perfektní, teď to pude jako po drátkách; 4. následující den trhy opět klesají – sakryš, FED snížil sazby o 0,5, proč ne jen o 0,25?? určitě to znamená problémy, přijde vysoká inflace, USA čeká recese, všecko je v háji!! ;-))
    Dovolí si někdo ze zde přítomných ještě obhajovat fungování teorie efektivního trhu (v čele s Pavlem kohoutem)?? 😉

    Odpovědět

  • Vít Kalvoda

    21 září, 2007

    To, co se aktuálně děje na trhu je naprosto hysterická panika. Racionálno jde stranou a lidé neví co si mají myslet. Na fundamenty nikdo nehledí. Věřím, že tenhle chaos nemůže trvat dlouho a že z dlouhodobého hlediska trh skutečně ohodnocuje plus mínus správně…

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    21 září, 2007

    Já bych to řekl asi trochu jinak. Trh se SNAŽÍ vycházet z fundamentů a SNAŽÍ se ohodnocovat správně, ale to se mu nikdy nepovede, nebo alespoň do té doby, než na investory nepřestane působit psychologie, ta mocná čarodějka, která je při určování ceny rozhodující. Jinak bychom nemohli být nikdy svědky bublin, krachů, prodávání při poklesech, nákupů na vrcholech, naprosto odlišných reakcí během 2 dnů na totožnou věc (viz snížení sazeb), atd.
    Nehledě na to, že správnému ocenění nepřekonatelně brání technické bariéry, spojené s naprosto nejdnotným účtováním o oceňováním firem.
    Je to asi jako s láskou. Ta taky vznikne na racionálním základě (dotyčná se nám objektivně líbí, protože je brunetka/blondýnka, pěkně vyvinutá, s kulatým zadečkem), ale později jde veškerá racionalita stranou… 😉
    PS: Schválně se podívejte, která akcie si byla schopna udržet růst dva po sobě jdoucí dny. Je to jako na houpačce, bez toho, že by se mezitím cokoliv událo (pokud neberu důchodcovské vševědovské hlášky vysloužilých amerických guvernérů FEDu). Viz banky, ve středu úžasnej růst, ve čtvrtek prudkej pokles,…

    Odpovědět

  • Vít Kalvoda

    21 září, 2007

    Trh je v techto dnech skutecne jedno velke silenstvi a radeji se k nemu ani prilis nepriblizuju, protoze je to nakazlive…
    Zlate dlouhodobe investovani… Spekulovani je k zesileni.

    Odpovědět

  • Ives

    21 září, 2007

    Tohle pane Mojžíši nemá s efektivním trhem nic společného, všechno to jsou umělé státní zásahy do tržního mechanismu, které se Američanům (a v dnešním globálně propojeném světě bohužel i nám) jednou pěkně vymstí.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    21 září, 2007

    Že se o „efektivní trh(y)“ nejedná, tvrdím i já. 😉

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    22 září, 2007

    Jinak „efektivní trh“ není to samé jako „neviditelná ruka trhu“. Teorie efektivního trhu je o tom, že investoři vždy správně vyhodnocují veškeré informace a akcie jsou tedy oceněny správně, tzn. že neexistují nadhodnocená nebo podhodnocená aktiva. Státní (ne)zásahy na tom vůbec nic nemění, jedná se o „informace“, jako každé druhé.
    Jinak Američané (lépe řečeno FED) nedělají nic jiného, než co má centrální banka dělat v tržní ekonomice (alespoň podle široce převažujícího názoru). A spíš méně volontaristicky, než tomu bylo dříve. Nevím, co se vám na tom nezdá. Já nevím, jak vy, ale já bych nechtěl návrat dob, kdy se na trh (městský) chodilo s nůší peněž. 😉

    Odpovědět

  • Mario

    21 září, 2007

    Pane Mojžíši, ve vší úctě. Kdyby trhy nyní už jenom rostly, pak by bylo něco v nepořádku. O efektivitě trhu lze hovořit právě proto, že tu je blázinec. Copak se všichni opravdu zbláznili?
    Podívejte se na grafy. Kolik % má za sebou YTD NDX a DJ?
    A co DAX? Proboha, buďte soudní.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    21 září, 2007

    Ale o tom přece řeč vůbec není, nikdo snad nečeká, že mají trhy pouze růst. Mícháte jabka s hruškama. 😉

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    21 září, 2007

    Už nevím v jaké to bylo knize, ale kdysi jsem v jedné vedle sebe viděl 2 grafy. Jeden byl počítačový model vývoje akciového trhu dle teorie chaosu, druhý byl reálný. Co myslíte pánové, byl mezi nimi podstatný rozdíl?
    Odpověď je, podstatný rozdíl mezi nimi nebyl. Proč asi?
    Tato korekce je rozhodně jiná než ty předchozí. Jak je vidět na většině trzích, svoji hloubkou překračuje ty předchozí. Dle mého názoru proběhla korekce růstového trendu od roku 2003 a stále ještě není její konec. Snížení úrokových sazeb rozhodně neznamená, že je problém vyřešen a svět je zachráněn. Když sledujeme denně akciové trhy, tak asi každému logicky připadá, že trh se pohybuje chaoticky. Při pohledu na delším horizontu už mi ale nepřipadá, že by se toto platilo Já spíše na trhu vidím odraz strachu a chamtivosti.
    Toto je ale samozřejmě můj subjektivní názor a ostatním to může připadat úplně jinak.
    Zatím jsem stále v shortu na DAX přes vertical debetní ITM Put spread 8000-8500/ spatnost 19.12.2007. Přestože šla pozice proti mě už více než 200 b., velký pokles volatility způsobil, že ztráta vůči plánu není výrazná. |Sám jsem tedy velmi zvědavý, jak se bude trh vyvíjet v následujícím období.
    S pozdravem M.P.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    22 září, 2007

    Ja jsem si ten obrazek dokonce vygeneroval 🙂 Nejake rozdily tam jsou, ale na prvni pohled jsou si ty grafy dost podobne.
    Na ten spread je nejaky certifikat, nebo jste ho koupil u ciziho brokera (IB?)?

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    22 září, 2007

    Ano, na ten vertikální spread již existuje hotový produkt od emitentů, jedná se o discount Call a discount Put certifikáty. S těmito instrumenty obchoduji již od března 2007 a velmi jsem si tyto produkty oblíbil.
    Nejvetší nabídka je na DAX 30 a DJ Eurostoxx 50, pár capped optionsscheins je i na TecDAX. Na http://www.boerse-stuttgart.de/, v sekci Exotische Produkte lze nalézt discount Call a Put i na jiná podkladová aktiva. Pozor !!! V této sekci lze nalézt i jiné opční struktury. Ještě jsem ale tuto nabídku nestudoval, jiné opčn struktury nemám zatím potřebu obchodovat.
    Instrument který mám najdete zde: http://zertifikate.onvista.de/snapshot.html?ID_INSTRUMENT=17594631
    Chybně se tento instrument označuje jako certifikát, je to kombinace nakoupené a vypsané opce v jednom instrumentu, takže se jedná o rizkovější nástroj než klasický discount certifikát.
    S pozdravem M.P.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    22 září, 2007

    Diky. Ja se priznam, ze jsem jine konstrukce nenalezl, ale pricinou bude nejspis ma chaba znalost nemciny.
    Pokud jde o to jestli to je certifikat nebo ne, tak to zalezi spis na pravni formulaci toho instrumentu. Ja bych osobne tipoval, ze to bude spis dluhopis (jehoz cena se ridi cenou prislusneho opcniho spreadu), t.j. certifikat.

    Odpovědět

  • Sláva Kožúšek

    22 září, 2007

    Capped (Optionsschein) opční list uvedený na DAX. Optionsschuldverschreibung – opční obligace. SK

  • Sláva Kožúšek

    22 září, 2007

    Asi nic nezkazím ještě tímto…
    http://www.sec.cz/export/CZ/Informace_profesionalum/Stanoviska_a_pravni_nazory_KCP.page?FileId=2707

  • Miroslav Piták

    23 září, 2007

    Z toho si nic nedělejte, já německy neumím vůbec.
    Při rychlém prohlížení nabídky jsem objevil produkty typu koridor struktur, tj. že podklad se musí pohybovat mezi daným dolním a horním pásmem, abyste obdržel max. výnos. Existují různé varianty, kdy koridor podklad nesmí opustit již v průběhu života nebo až při splatnosti, jinak „certifikát“ ztrácí 100% své hodnoty. Možná se jedná o bariérové opce, které se používají u bonus certifikátů.
    Jak jsem již ale psal, o tyto specifické konstrukce se momentálně nezajímám, stačí mě, že mám k dispozici instrumenty pro strategii long (warranty + K.O. certifikáty), short (warranty + K.O. certifikáty), stagnace (discount Call, discount Put certifikáty).
    S pozdravem M.P.

  • Michal Kára

    23 září, 2007

    Ty koridor struktury budou zrejme neco na zpusob iron condora.
    Jinak k tomu co psal kolega vyse – ty produkty prave nejsou v sekci „Optionsschein“ a ted jsem se zrovna na jeden kouka a ma v nazvy ze je to certifikat: „Discount-Put-Zertifikat“.

  • s.kozusek

    23 září, 2007

    Možná, že by stálo za to se podívat na termsheet 🙂 To je závazné! Pěkný večer. SK

  • Miroslav Piták

    24 září, 2007

    Jak píše p. Kožúšek níže, vždy se je nutné podívat a pečlivě prostudovat prospekt emitenta.
    V terminologii emitentů je neskutečněj bordel (není to sjednoceno) a tudíž je nutné být nanejvýš opatrný v tom, jaký instrument obchodujete nebo chcete obchodovat. Dle názvu se nelze závazně orientovat.
    Ten iron condor už mě taky napadnul.
    S pozdravem M.P.

  • K. Ladislav

    24 září, 2007

    Oni maji vysoké školy a používají spoustu cizích slov , oni jsou Ing. a Judr. Mudr. CsC. z Univerzity Karlovy , ale nepochopí v Čechách ani na Slovensku , že Evropani se zcela obejdou bez akcií z USA , když dolar furt padá.
    Jsou akcie střední nebo západní Evropy , které udělaly v této dekádě tisíc procent i víc procent a ještě pár stovek procent udělaji v této dekádě i v příští dekádě , neni nutné míti ani jednu akcii USA. Snad si to lidi v Čechách a na Slovensku uvědomí , až spadne dolar za pár let na 0,50 euro nebo na 0,33 euro.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    24 září, 2007

    Navíc doporučovat americké dluhopisy v době, kdy USD dlouhodobě oslabuje taky zrovna není moc dobré, respektive to je z mého pohledu totální šílenost. Proč se všichni orientujou na americký trh? Copak by nebylo lepší, když už tedy nakupovat dluhopisy, nakupovat je v EUR?
    To samé platí pro akcie. Americký a evropský akciopvý trh je silně korelovaný. Pokud tedy nechci nakupovat akcie nebo sektory amerických společností, které nemají v Evropě adekvátní alternativu, také nevidím důvod investovat v USA.
    Haloo, proberte se všichni prosím. Amerika není tak skvělá, jak je nám neustále prezentováno.
    S pozdravem M.P.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    24 září, 2007

    Ještě co se týká toho uvedeného zhdnocení korporátních dluhopisů ve výši 20% p.a. Je nutné si uvědomit, že takové zhodnocení lze opravdu u dluhopisů dosáhnout, ale rozhodně se nejedná o dluhopisy společností s ratingem AAA. Takže opět platí staré investiční pravidlo risk versus zisk a takové dluhopisy mohou v některých případech nést větší riziko než akcie.

    Odpovědět

  • obchodnik

    24 září, 2007

    za to muzou media. samozrejme ze zkuseni investori na tohle nedaji a ani to nesleduji a at uz investori nebo spekulanti maji sve aktivity jak v evrope, tak asii, emerging markets atd. ono kdyz mate v portfoliu par miliard dolaru, tak stejne musite cast dat i mimo US, protoze byste to uz nemeli kam dat 🙂 je to jak jsme se shodli s panem Mojzsiem. je to nekdy fakt komedie je sledovat. pokud chcete kvalitnejsi info, zkuste bloomberg radsi nez super show CNBC

    Odpovědět

  • razor

    24 září, 2007

    četl jste celý rozhovor tradeře z plzně ?! „Ale Pozor! Rizikem této investice zůstává další možné oslabovaní amerického dolaru“ …stojí dál v rozhovoru…..BOND-ům zdar:)

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    24 září, 2007

    Ano, četl.
    Pro mě to ale není riziko, ale téměř jistota, že USD bude oslabovat.Vidím to na svých dolarových investicích, které sice v měně USD vypadají hezky, po přepočtu na CZK už to tak veselé po více než 2 letech není. Opět tedy, proč zde není zmínka o evropských dluhopisech a proč se vehementně doporučují americké dluhopisy?
    Samozřejmě další možností při velkých investicích do amerických dluhopisů je zajistit si měnový kurs, což na druhou stranu bude snižovat konečný dluhopisový výnos.
    S pozdravem M.P.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    24 září, 2007

    Nechci tady vypadat jako odpůrce investic na americkém trhu, ale pokud se budeme bavit o investicích „v nejistých dobách akciového trhu“, osobně bych dal přednost buď dluhopisům v CZK nebo EUR. Zajímavé také jsou podle mého názoru dluhopisy na emerging markets , ale v těchto případech je si třeba dávat pozor na kreditní riziko emitenta dluhopisu nebo využít dluhopisový fond s tímto zaměřením.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    24 září, 2007

    Přesně! Také dávám přednost dluhopisům EM (především vých. Evr.), tam hraje do karet kromě vyšších výnosů i pohyb kursu. Pravda, jsou trochu volatilnější, ale to mě až tak netrápí. V západní Evropě je přece jen nízká riziková prémie, relativně nízké sazby a oslabující EUR (i když nijak drasticky) vůči Kč.

    Odpovědět