CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Kolik bitcoinu snese vaše portfolio?

 

foto: Shutterstock

Před pár lety měl bitcoin silně spekulativní pověst. Jako investici ho spíše většina expertů nedoporučila a vnímala ho spíše jako sázku na nejistotu než jako součást investičního portfolia. Velká volatilita a určitá nutná změna vnímání investičního paradigmatu vedla k oné známé poučce: Do bitcoinu investujte pouze tolik, kolik si můžete dovolit ztratit. Ještě stále tato poučka platí?

Loading



 

Z velké části zatím ano. Přece jenom volatilita je natolik vysoká, že investičně představuje tak vysoké riziko, které málokdo dokáže vstřebat ve větším množství. Většina finančních poradců vám tak doporučí investici do bitcoinu v rámci několika procent vašeho portfolia. Zároveň se ale často shodují, že kryptoměny jako takové mají v investičním portfoliu místo i u malých investorů. A že jejich diverzifikační schopnost porfoliu přináší více než jen zvýšení rizikovosti.

Vysoký zisk i vzhledem k vysokému riziku

Volatilita bitcoinu mu přinesla spíše spekulativní pověst, ale pokud se podíváte na grafy vývoje ceny, tak ten pohled není plně černý a plný zkázy. Dlouhodobý trend bitcoinu je nastaven k růstu, i přes krátkodobé cenové korekce, kdy během pár hodin může bitcoin na své ceně tratit i desítky procent. Přes bitcoinové horečky, následné korekce a pády je ale nutné přiznat, že cena bitcoinu roste. Zvyšují se maximální hodnoty, ale zvyšují se i ta dna, na která při korekci bitcoin padá.

Takže ano, zisk hodně záleží na načasování nákupu i prodeje a hodně investorů může prodělat. Na druhou stranu pokud cena bitcoinů právě klesá, tak stačí jen počkat. Protože pokud nám dvanáct let existence první kryptoměny něco ukázalo, tak to bylo nejspíš to, že pokud něco jde dolů, tak to půjde časem i nahoru. A půjde to nahoru tak moc, že vám potenciální zisk dokáže plně vynahradit riziko, se kterým se musíte smířit. Kdejaký zapálený hodler by vám nejspíše vysvětlil, že riziko je vlastně minimální, protože bitcoin nakoupíte a prostě ho máte. Není nad tím třeba dlouze uvažovat.

Na čem stojí tato vysoká ziskovost?

Na jakých fundamentech vlastně existuje bitcoin, když nemá svou reálnou hodnotu a není postaven na žádných reálných aktivech. Ani není zaštítěn vládou a zákonem jako fiat money.

REKLAMA

  • Přenositelnost a částečná anonymita: neboli bitcoin můžete poslat komukoliv kdykoliv a po celém světě. A velké množství bitcoinu se dobře skladuje, vlastně ani nezáleží na tom, kolik ho máte, technologie skladování je stále stejná.
  • Trvanlivost: na rozdíl od bankovek bitcoin nezničíte a díky technologii jsou i krádeže stále méně časté.
  • Ověřitelnost a fungování bez instituce: která je daná algoritmem a samotným blockchainem bitcoinu. Algoritmus spravuje celou síť, bez zásahů třetích stran a bez institucionálních regulací.
  • Historie a vzácnost: bitcoin samotný funguje už přes desetiletí a zatímco před pár lety mu nikdo moc nevěřil, tak dnes ho považují za jednu z nejdůvěryhodnějších kryptoměn. Navíc je vzácný, má omezenou nabídku a to dále pohání jeho cenový růst.

Snížená volatilita bez obětování zisku

Taková ta základní investiční poučka říká, že čím vyšší riziko, tedy volatilita investice, tím vyšší je většinou i výnosnost takové investice. Ostatně na tom je založena moderní teorie portfolia Harryho Markowitze. Neboli celek je lepší než součet všech částí. A diverzifikovaná aktiva jsou lepší než všechny peníze v jednom košíku.

Portfolio by přitom mělo být diverzifikované z hlediska rizika, času, závislosti na ekonomickém cyklu nebo likviditě. Diverzifikace záleží nejen na vhodných aktivech, ale také na povaze daného investora. Jinak bude vypadat portfolio konzervativního malého investora a jinak někoho, kdo má kladný vztah k riziku. Ten i ten investor by měl ovšem v dnešní době přinejmenším zvážit diverzifikaci v kryptoměnách, minimálně v bitcoinu.

Pro to existuje několik důvodů:

  1. Bitcoin má protiinflační schopnost a dokáže eliminovat dopad vysoké inflace na dlouhodobé investice. Tradičně k tomu slouží zlato, je ale dobré zvážit i protiinflační zajištění v bitcoinu.
  2. Bitcoin nespravují politici, veřejné instituce, ekonomové ani finanční instituce. Díky tomu je víceméně nezávislý na okolním světě.
  3. Bitcoin nekoreluje s žádnými jinými aktivy, není navázán na ekonomický cyklus ani na cyklus na nemovitostním trhu.

Kolik bitcoinu je správný podíl bitcoinu?

To hodně záleží nejen na postoji k riziku, ale také na osobním zájmu investora. Zjednodušeně by se to dalo schématizovat takto:

REKLAMA

Pokud se o kryptoměny vůbec nezajímáte, určitě v nich neinvestujete více než 1% podíl čisté hodnoty svých investic.

Jestli kryptoměnový trh alespoň nahodile sledujete, investujte do více měn a to tak, aby představovaly zhruba 3 – 4% podíl čisté hodnoty v porfoliu.

Pokud kryptoměnám fandíte a pravidelně je sledujete, můžete v čisté hodnotě výjimečně překročit i 5% hranici. Připravte se ale na to, že po překročení bodu 5 % se na celkové hodnotě portfolia bude pravidelně projevovat volatilita kryptoměnového trhu.

Chovejte se k bitcoinu jako ke zlatu

Jedna z nejvýstižnějších rad ohledně podílu bitcoinu v investičním portfoliu je pravděpodobně: bitcoin je jako zlato a tak k němu i přistupujte. Jako k ochraně proti inflaci. Jako k výjimečné investici, přece jenom ani zlato nekupujete na denní bázi jako akcie či podílové fondy. A jako k dlouhodobé investici. Zlato jako rodinné jmění se často předávalo v rodinách z generace na generaci. Stejně jako se v dnešní době hodluje bitcoin.

Loading

Vstoupit do diskuze 106 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

institucionalizace bitcoinu

Jak moc institucionalizace mění bitcoin?

Bitcoin v současné době nastoupil cenovou cestu růstu. Už překonal své maximum před šesti lety. A to nejen cenou za jeden bitcoin, ale i celkovou kapitalizací trhu. V pozadí tohoto cenového růstu pak stojí mimo jiných vlivů i začlenění bitcoinu a dalších altcoinů do institucionálního systému. Jak […]

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

18. 03. 2024

Je už pozdě nakupovat bitcoin?

Vzhledem k nedávnému růstu hodnoty bitcoinu a očekávání překonání jeho rekordní hodnoty vyžaduje rozhodnutí do něj investovat důkladné pochopení dynamiky trhu a souvisejících rizik. Bitcoin vykazuje v průběhu času výrazný růst, a to i pro ty, kteří kryptoměnu nakoupili za nejvyšší ceny. Je však velmi důležité si […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

13. 03. 2024

Cena bitcoinu je dnes v korunách nejvyšší v dějinách, činí více než 1,5 milionu korun

Cena nejstarší a nejrozšířenější kryptoměny světa, bitcoinu, dnes dopoledne středoevropského času dosáhla historicky nejvyšší korunové ceny, kolem 1 520 000 korun. Překonala tak dosavadní rekord z listopadu 2021 (viz graf analytické platformy CoinGecko níže). V dolarech dnes bitcoin překonal rovněž psychologickou úroveň, 65 000 dolarů.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

04. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: ∞ / ₿21M Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Michal

    18 října, 2021

    Mám nastaveno automatické DCA. Každý den se mi za X peněz koupí zlomek bitcoinu a v menší míře i pár dalších kryptoměn. DCA volatilitu dost omezuje.

    Odpovědět

  • ∞ / ₿21M

    18 října, 2021

    Už někdo spočítal, jaký bude kurz bitcoinu k dolaru-koruně-euru, pokud každý jednotlivec, každý penzijní fond, … do bitcoinu přesune byť to 1 (až 5) procento portfolia? A každá firma část svých rezerv. A státy. A….

    A co až za pár let uviděj, že to byl právě ₿, který jim portfolio nejvíce zvedal, nejlépe chránil před inflací fiatu?

    ∞ / ₿21M

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    Ano, všichni do toho všechno narvou a všichni budeme bohatí a šťastní…. 🙂 To, co jste napsal, to odpovídá mentálnímu levelu Albánců na začátku 90. let, kdy se ta země kompletně zruinovala pyramidovými hrami…

    Odpovědět

  • ∞ / ₿21M

    18 října, 2021

    Nesmysl.
    Dnes jsou všichni narvaní v dolaru a v dolarových aktivech.
    A jelikož dolar dříve či později skončí, bude v jeho světově dominantní pozici nahrazen, tak je na místě to z končícího „přervat“ do nastupujícího. Ale klid, když lidi jako vy zůstanou v inflačním dolaru, tak aspoň na světě bude nějaká spravedlnost.

    Odpovědět

  • Kmotr

    18 října, 2021

    No oni jsou dnes narvaní v předražených nemovitostech, v bublinózních akciích ala Tesla, v derivátové pyramidě postavené nad dolarem a ve státních dluhopisech, které nikdy nebudou splaceny (nebo budou splaceny ve znehodnocené měně) a nesou „výnos“ hluboko pod inflací.
    Uvidíme, jak dlouho je to ještě bude bavit.

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    Přesně tak, přepálené ceny akcií, nemovitostí, dluhopisů, derivátů, krypta….

    Proto nejsem narván v ničem, protože až to žuchne, tak dojde na staré známé investorské heslo: cash is king

    Nedávno pobavil kryptomagazín, je tam nový článek od nějakého krypto guru, který už se ani netají tím, že je to ponzi, ale kdo chce kam…

    Školné je potřeba zaplatit a možná lepší ho zaplatit jako mladý a blbý, než jako starý a blbý, protože ten starý už si znovu nejspíš nevydělá.

    Odpovědět

  • Kmotr

    18 října, 2021

    Akorát že cash vám žere 5% oficiální inflace, respektive 10% reálná, respektive 20% růst peněžní zásoby.

    Jak dlouho to vydržíte?
    Státy a centrální banky to vydrží opravdu dlouho. Řeči o tom, že je inflace nízká či dočasná jsou jen propagandou, reálně je ta inflace záměrem. Ale ten záměr vyjde jen když takovou inflaci lidi nebudou čekat. Když budou VĚŘIT, že není 10, ale 5. Když budou VĚŘIT že je dočasná a za pár měsíců skončí.

    Ostatně ona nakonec dočasnou byla i ta výmarská inflace, ne?

    A další aspekt: každé peníze jsou bublinou. Dolar. Zlato (nebo ono něco produkuje?). Bitcoin. Otázka tedy je, co bude penězi od teď za 20 let.
    Nepřijde mi od věci si na to vsadit (případně se naopak proti tomu zajistit, pokud se mi to nelíbí) například 1-5% portfolia. Ale ty trendy jsou vidět, respektive nevidí je jen ten, kdo opravdu moc nechce (wishful thinking).
    Ale to už je na zvážení každého.

    Odpovědět

  • Godot

    18 října, 2021

    Vše JE v bublině.
    Ale vlády ty bubliny hodlají stále jen dofukovat a dofukování zintenzivní při každém náznaku poklesu.

    ECB nemůže přestat s QE, protože by obratem zbankrotoval celý jih EU a eurozóna se rozpadla.

    V USA nová socialistická vláda přichází s bezprecedentním plánem staveb hladových zdí a „nazi-like“ dálnic – takzvaná „obnova infrastruktury“.

    A v ČR? Na příští rok současná AnoVláda naplánovala gigantický schodek (= tištění peněz). A nová vláda? Ráda by šetřila, akorát že místo toho bude zachraňovat automobilky, platit dělníkům za to, že sedí doma, když jiné firmy lidi marně shání a domácnosti marně shání řemeslníky => další impuls inflaci.
    Babiš vymýšlí zrušení DPH na energie = další díra v rozpočtu, opět zalepená dluhem, tedy tiskem. A nová vláda vymýšlí energetické žebračenky. Deficit spíše vzroste, než klesne. A to teprve dorazí pohromy jako GreenDeal, stárnutí populace, deindustrializace Evropy, atd…

    Přeji hodně štěstí s hotovostí při čekání na Godota nákupní příležitosti ve slevě!

    Odpovědět

  • Wind of Change

    18 října, 2021

    Ano a toto hned tak neskončí, naopak se to bude stupňovat.
    Zanedlouho přijde nějaká krizička a reakcí budou záporné úroky a peníze z vrtulníku. I UBI je jen otázkou času.
    Na penze pro stárnoucí populaci se peníze také budou tisknout, protože není dost mladých produktivních, které by šlo dostatečně obrat daněmi.
    A hospicy, LDNky a zdravotní péči o staré také bude třeba financovat pomocí tiskárny. A jelikož ti staří budou mít stále větší volební váhu, nebude se troškařit.

    A jako reakce na toto vznikl bitcoin.
    Toto je hlavní usecase bitcoinu.
    Hlavní zdroj růstu jeho ceny i míry rozšíření.
    Zanedlouho bitcoin poputuje do rezerv centrálních bank, do rezerv firem již nastupuje.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Hlavním use case BTC je nechat pochcípat důchodce a nemocné, protože jste měli málo dětí? No potěš koště!

    Odpovědět

  • ČEZ

    18 října, 2021

    Mluvte za sebe. Jsou tu tací, co měli hodně dětí, investovali do jejich výchovy hodně času a úsilí a do jejich vzdělání hodně peněz. Tito lidé učinili investici a nechtějí se dělit o dividendu, tak jako se můj strýc Roman nechce dělit o dividendu ČEZu.

    A vedle toho tito lidé nijak nikomu nebránili na penzi si ušetřit.

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Pro: ČEZ

    Tyhle Vaše pomatené bláboly ty důchodce nezachrání. Jste jen další autista, či asociál, kterému nečiní žádný probléme to, aby kvůli jeho stupidním primitivním názorům pomřelo několik generací důchodců.

    To, že maté jakéhosi strýce, na tom nic nemění. 🙂

  • Maroš Lupták

    18 října, 2021

    Takže prijatie BTC ako platidla je genocída starších generácií, dobre ste to tomu slamenému panáku natreli! A teraz vážne, jediné čo sa zmení je že štát bude musieť konečne spraviť reformy, zahodiť agendy bez pridanej hodnoty a urobiť tú 30 rokov odkladanú reformu dôchodkového systému. Teraz tlač peňazí pôsobí ako asociálna daň na chudobných ľudí a ľudí s nižším vzdelaním ktorí sa boja investovať. Bohatšia trieda má aktíva a jej to srdečne jedno. Takže autista ste akurát tak vy.

  • ČEZ

    18 října, 2021

    Na planetě Ruzmak právě umírá milion mimozemšťanů na nedostatek vody.
    Pokud tam ihned na vaše náklady nevypravíte vesmírnou loď se zásobami vody, máte na svědomí jejich životy!

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Pro ČEZ:

    Tímto genocidu českých důchodců neospravedlníte. 🙂

    To, že někde jinde umírají důchodci neznamená, že to nějak ospravedlňuje, aby začali umírat i zde (v ČR). A naopak, pokud v nějakém státě důchodci neumírají, nelze dávat zdejším občanům za vinu, že umírají v jiných státech, či na jiných planetách…

    Státní důchodový systém je určen pro občany daného státu, nikoliv jiných států, či snad planet.

    To ale s Vašimi predispozicemi asi těžko pochopíte. 🙂

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Pro Maroša:

    To není nějaký strašák. „ČEZ“ píše, že BTC vznikl. aby zabránil tisku peněz, kterými by se financovali důchody důchodců a zdravotní peče o ně.

    O jakých reformách to píšete? Kdyby nějaké smysluplné reformy šly udělat, tak by je už dávno udělali. Je to tak, že důchodový systém potřebuje jedinou reformu, vyhnat bezdětné do státního kapitálového pilíře, v němž si budou šetřit na svůj důchod, když nevychovali děti, které by jim na jejich důchod odváděli. Bezdětní by měli odvádět na důchody svých rodičů, protože rodiče má každý. Z průběžného systému by ale měli mít nárok na plný důchod pouze rodiče, co vychovali alespoň 2 děti. Ale i takováto jednoduchá a smysluplná reforma nemá šanci na prosazení.

    Pokud by se vyřešili bezdětní, tisk peněz na financování důchodů, pak nebude třeba, nebo nepůjde o tak velké částky a deficit bude jen přechodný, než se začne rodit zase více dětí.

    Krach současného systému a přechod na BTC pak samozřejmě sám o sobě taky žádnou reformu nezajistí. Spíše jen zboří to, co už existuje. Tedy dojde ke genocidě důchodců, kteří nebudou mít naspořeno, nebo bohaté děti, které by kromě úspor na vlastní důchod, hypotéky, výchovy vlastních dětí, placení vzdělání apod., dokázali ještě platit důchody svým rodičům. Do těchto kategorií patří drtivá většina důchodců a těch co do důchodu budou odcházet a doposud nic nenaspořili.

  • Maroš Lupták

    18 října, 2021

    Vytvoril sa systém závislý na nesplniteľných podmienkach a predpoklade neustáleho rastu populácie, čiže je zlý a potrebuje nové nastavenie pre demografickú realitu. Vaša eugenika by iste zaslúžila pozornosť v Nemecku v 30tych rokoch. Prikazovať ľuďom aby sa množili tak ako štát potrebuje na splnenie svojich záväzkov, v skutku odporný nápad.

    Vôbec ale neviete vyvrátiť vášho slameného panáka, BTC nespôsobí genocídu nikoho, len neumožní ľahký odklad problémov na dlh, prípadne nemorálne zdaňovanie ľudí čo peniazom nerozumejú a pôsobí progresívne s mierou chudoby, fakt výborné. Ekonómovia naprieč politickým spektrom sa zhodujú že lacné peniaze spomalili reformy a znížili motiváciu robiť vec efektívne. Keď (ak vôbec niekedy) zastaví napr. ECB svoje QE, tak sa ukáže prirodzený dopyt po štátnych dlhopisoch. BTC by to iba odhalil hneď a nútil by štáty konať a neprokrastinovať. Problémy sa tak odložili o dekádu, riadne nafúkli a teraz za to platíme patetickým rastom, zombifikovanou ekonomikou a regulačnou bublinou. Tie škody sú zbytočné, drahé a horšie než akýkoľvek účet za dôchodkovú reformu.

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    Pro Maroš Lupták:

    Průběžný systém není závislý na růstu populace. Bude dobře fungovat i při stabilní porodnosti, kdy populace neporoste. Problémem je pokles populace a ten je samozřejmě lehce řešitelný způsobem, jaký jsem popsal.

    A nikde samozřejmě nepíšu, že by se lidi měli nutit k tomu, aby měli děti. To je přece každého věc. Já pouze píšu, že mezi rodiči a bezdětnými je rozdíl v tom, že rodiče investují do svých dětí, aby jim měl kdo platit důchody, tak bezdětní by měli investovat aktiv, z nichž by měli příjem v důchodu. Každá ať si zvolí, jakým způsobem se zajistí. Každý bude mít na výběr.

    Fiskální a monetární politiky státu samozřejmě problémy ekonomik ŘEŠÍ. Nejde zde o jakési ODKLÁDÁNÍ problémů.

    Například covid krize je tady teď a řešit se musí teď a tím že se řeší teď, není odkládána na jindy. To jsou úplné nesmysly, že se problémy odkládají. A neřešení krize státem by dopadlo čirou katastrofou. Ale měl byste dobrý pocit, že se ta krize neodsunula do budoucnosti? 🙂 Snad konečně pochopíte, jak absurdní nesmysly píšete.

    BTC by neumožnilo existenci státního důchodového systému a krytí schodků tohoto systému, což znamená, že by právě drtivá část důchodců závislých právě na státním důchodovém systému pomřela. Tady není co dokazovat. To je jednoduchý fakt.

    Pokud laciné peníze zpomalili reformy, pak to považuji za jednoznačně pozitivní jev. Pokud potřebuje průběžný důchodový systém reformu, pak je to omezení nároku na důchody bezdětným. Postupně samozřejmě s přechodovým obdobím 40 let. Tuto reformu ale nikdo dělat nechce a také nijak nesouvisí s „laciností“ peněz.

  • Ponzi

    22 října, 2021

    Prostě to je letadlo závislé na tom, kolik křenů se vám tam povede nahnat.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    To letadlo si vymysleli doleva zahnutí týpci vašeho typu, rozhodně nemáte od všech podepsaný souhlas, že tu pyramidovou hru s vámi chtějí hrát.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    Takže je k účasti nutit je nelegitimní. A totálně pokrytecké je ty lidi ještě vydírat „genocidou penzistů“. Vinu za ni mají ti, kteří ten systém zavedli a vynucovali v něm účast. Ne dvacátník, který nikomu nic nesliboval, k ničemu se nezavazoval, naopak je mu ze všech stran připomínáno, že sám už z toho systému nic nedostane.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    A řešením problému té pyramidy opravdu není to, že začnete vymýšlet, jak její životnost prodloužit umělým zvyšováním porodnosti, nebo vylučováním bezdětných – už proto, že v tom případě bystě měl vyloučit i ty, kteří sice děti mají, ovšem jsou to čistí daňoví příjemci už i během produktivního věku.

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    Pro Ponziho:

    Nejprve jsem měl pocit, když jste psal o tom letadle a křenech, co je třeba je tam nahnat, že máte na mysli BTC. 🙂 Tam by to sedělo mnohem lépe. 🙂

    Průběžný systém není letadlo. Potomci, kteří se ho v každé generaci účastní se nevyčerpávají. Přibývají stále další a další generace.

    Z toho, že zrušení průběžného systému by představovalo genocida valné části několika generací důchodců se nijak nevykecáte. To je prostý fakt.

    To, že věříte blábolům, že na Vaše důchody nebudou peníze, je samozřejmě Váš problém. Vy jste odpovědný za to, jakým nesmyslným blábolům věříte.

    Na důchody by nebylo, pokud by se nerodily další generace. To se ale neděje a pokud by se to dělo, tak byste si za to mohli sami Vy mladí dvacetiletí. 🙂

    Žádný souhlas o Vás nepotřebuji, natož pak písemný. Povinná účast v průběžném systému plyne ze zákona, stejně jako zákaz vraždit. K tomu, abyste měl zakázáno zákonem vraždit, taky nepotřebuje nikdo Váš písemný souhlas s tímto zákonem. Takto zákony fungují. Co Vás to v té škole učí? 🙂

    Průběžný systém je jediný stabilní a smysluplný systém zajištění na důchod. Všechny ostatní systémy jsou horší. Rozhodně má smysl snažit se o udržení tohoto systému, protože jeho zrušení nevyhnutelně způsobí co? No přece tu genocidu.

    Průběžný systém je navíc i nejsnadněji udržitelný. Je založen na jednoduchém principu, že rodiče nejprve vynakládají na výchovu svých dětí třetinu příjmu, druhou třetinu příjmu platí pak svým rodičům po jejich odchodu do důchodu a z těch dvou třetin příjmu žijí ty rodiče. Jinými slovy to, čeho se vzdali rodiče ve prospěch svých dětí, se následně vzdají děti ve prospěch svých rodičů. Nic strašného. Jen pro dnešní dvacetileté sobce zcela nepochopitelné.

    Průběžný systém pak není nic jiného, než aplikace tohoto systému nikoliv v rámci jednotlivých rodin, ale v rámci celého státu.

    Co se týče těch, co nikdy nepracovali. Na důchod v průběžném systému získáte nárok až po 35 letech práce (přesněji odvádění sociálních odvodů). Pokud někdo jen část života nepracoval, má velké problémy se získáním důchodu „včas“. A pokud to někdo flákal celý život nedostane důchod nikdy.

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    I kdyby se ty Vaše černé scénáře naplnily, jak Vás nebo kohokoliv jiného zachrání BTC?

    Odpovědět

  • Nechápu

    18 října, 2021

    Taky přemýšlím…
    … ale je to težké.

    Jak by asi bitcoin, zlato a zahraniční akcie někoho mohly zachránit v případě bankrotu ČR či EU, kolapsu eura, rozpadu eurozóny, hyperinflace CZK či EUR…

    … nevím, fakt nevím.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    A proč by mělo zbankrotovat pouze ČR, jedna z nejméně zadlužených vyspělých zemí světa.? 🙂

    Opravdu si myslíte, že bankrot EU nebo USA nebo hyperinflace na euru a/nebo dolaru by znamenalo pouhý přechod na BTC? Jste spadl z višně? Tohle není nějaká pitomá počítačová hra.

  • Nechápu

    18 října, 2021

    Nechápu, co se čílíte. Na tom bankrotu a nebo hyperinflaci usilovně pracoval vámi obdivovaný Babiš, pracují na tom všechny vlády světa a všichni vaši milovaní centrální bankéři.

    Lidi se jen brání, například tím bitcoinem.

  • 𝐊𝐎𝐍𝐙𝐔𝐋𝐓𝐀𝐍𝐓

    18 října, 2021

    Ten přechod na bitcoin se ale již děje.
    Koukněte na míru rozšíření letos, loni, před 5 lety, před 10.

    Takže to nebude tak, že nic, nic, nic, pak najednou hyperinflace USD a bankrot a rozpad EU a všichni vyděšeně koukají na tu skokovou změnu.

    EU se nerozpadne zítra, USD nepřestane skokově zítra být světovou rezervní měnou. Je to postupný proces. Postupně se přidávají lidi, firmy i státy. Za 5 let budeme ready, za 15 let možná proběhne změna, které si ale skoro nikdo již nevšimne.

    I na té straně států se to vyvíjí postupně. Před 2008 by řeši o ZIRP a QE byly považovány za fantasmagorii. Přesto tato šílená opatření (jako dočasná) byla zavedena. A „dočasně“ trvají doteď. Mezitím dluhy rostou. Státy chystají další a další způsoby, jak stávající fin. systém zničit, např. CBDC, UBI, atd… Až přijde příští krize, opět dluhy skokově vzrostou a vlády přijmou ještě šílenější, do té doby nepředstavitelná opatření. Až se jednoho dne ucho utrhne. Už proto, že lepší alternativa stále sílí a šíří se.

    A není to jen bitcoin. Všechny mincovny světa běží na plné obrátky. A mince si kupuje retail, běžní lidé, ne nějaké banky a fondy. Mincovny razí zlaté a stříbrné mince ve velkých objemech a již po dobu mnoha let.

    Jasně, jsou země, kde to lidem ještě nedošlo. Ale v mnoha zemích je rozšířenost Au a Ag mincí mezi lidmi velmi vysoká. Takže to máte vedle bitcoinu hned 2 další alternativní měny schopné v případě potřeby prakticky obratem začít obíhat v ekonomice. I když samozřejmě proti bitcoinu a LightningNetworku to je spíš taková technologicky zastaralá záložní alternativa.

    K tomu psychologický efekt: pokud se na nějakou událost připravím, skoro pak po ní toužím (protože jinak ty přípravy byly zbytečné). Pokud se dokonce připravím až tak, že na té události potenciálně vydělám, začnu to přímo přivolávat. A takových lidí jsou miliony a další přibývají. A jsou to zejména lidé ekonomicky relevantní (od mé osoby až po bitcoinové rezervy Elona Muska a Michale Saylora), protože ti nerelevantní nemají za co zlato a bitcoin kupovat. Ale na ekonomický vývoj mají vliv právě ti ekonomicky relevantní.

    Další a další země zkoumají Salvadorský experiment a hledají, jakou formou se ke kryptorevoluci připojit.

    Kde budeme za 10 let, to umí předpovědět asi jen megaexperti vaší váhové kategorie.

  • Pavel

    18 října, 2021

    jj, u Urzy nedávno někdo říkal, že na Lightning se už dokonce dá i skoro spolehnout… 🙂

    Jinak ekonomicky relevantní se vždy snažili na těch ekonomicky nerelevantních co nejvíc vydělat především. Proč? Protože oni propady ustojí, stádo mladých naivků ne.

    Nakonec o víkendu byl na seznamu článek, kde nějaký krypto odborník tvrdil, že BTC je už zoufale zastaralý a bude nahrazen dalšími měnami. Ale možná to pořád bude aspoň to digitální zlato. Mě je to jedno, nerad používám něco, o čem nevím, co to je a kdo za tím stojí. Zároveň nemám problém platit daně, nejsem zaslepen nějakou krypto anarcho něco ideologií, takže pro to nevidím důvod. Kdyby došlo k naplanění snů mnoha místních a BTC převálcoval korunu tak, že koruny nebudou v obchodech brát a místo toho budou akceptovat BTC, začnu o tom přemýšlet. Ale to se podle mě nestane…

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Pro Nechápu.

    Já se nečílím. 🙂

    Babiš a ostatní vlády to naopak v covid krizi zachránili. V krvi by to utopil Kalousek.

    Lidi se nebrání ničemu. Jen si myslí, že je nákup nesmyslu jako je BTC spasí. Jako když si kdysi pořizovali králičí pacičku pro štěstí. 🙂

    A proč by se vlastně lidi měli bránit tomu, že je vláda v krizi podrží nad hladinou? Vždyť je to nesmysl.

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Pro konzultanta.

    Jasně, že vystrašení lidi hledají záchranu. Někteří u zlata, jiní u BTC.

    Ano, vlády a centrální banky tomu jdou dost naproti. Ale právě například QE je v naprostém pořádku a jen vrací smysl pojmu bezrizikovost státních dluhopisů.

    CBDC a záporné sazby jsou podle mě ale přesně tím diletantstvím, které jde tomu katastrofickému scénáři naproti. Tady se asi shodneme. Sem bych samozřejmě doplnil i Green deal a spěch s jakým ho chtějí realizovat.

    Vaše představa, že půjde o nějaký hladký a bezbolestný přechod je ale strašně naivní. Optimální vyústění celé situace vidím v tom, že BTC nikdy peníze nenahradí a že už zůstane (po dobu víry v něj) tím volatilním digitálním pseudoaktivem.

    Vaše představa, že ucho se musí jednou nevyhnutelně utrhnout, je lichá.

    Obdobně jako auto, které z kopce ubírá na výkonu a do kopce přidává a na pumpách doplňuje palivo, není odsouzeno k tomu, že se nakonec zastaví, jenom protože objem spáleného paliva v historii jeho provozu stále roste a cestou do kopce se ho spotřebuje více, než při jízdě z kopce nebo po rovině. Státní dluhy nejsou nic jiného, než to spálené palivo.

    A k těm přípravám. Chcete mi namluvit, že preppeři se těší na Armageddon, aby nebyly ty jejich přípravy zbytečné? 🙂 Chcete mi namluvit, že majitelé BTC a zlata se těší na globální katastrofu, při niž zaniknou současné peníze a oni na to budou připraveni se svým zlatem a BTC? Toto mi samozřejmě namlouvat nemusíte. Já pozitivně vím, že velká většina fandů BTC jsou takoví blázni a Vy jste evidentně jedním z nich. Jedním z těch, co si myslí, že zbohatnou na krachu současného systému. Skutečné bohatství ale krachem čehokoliv nevytvoříte. V lepším případě získáte je jen iluzi bohatství a ve skutečnosti nastoupí dystopie.

    Proto má taky ten BTC takový úspěch. Zatím je prostě dost chamtivých zaslepených bláznů, kteří do BTC jdou s vidinou, jak tím zboří ten současný „prohnilý neudržitelný“ peněžní systém a jak bombasticky na tom zbohatnou. Stejně jako fanatičtí komunisti chtěli zbořit kapitalismus. Výsledek by byl obdobný. Je třeba ale vědět, že každá revoluce žere nejprve své vlastní děti. 🙂

    Jednoduše, dejte si pozor na to, co si přejete, aby se Vám to nakonec nesplnilo. 🙂

  • Bubu BlaBla

    18 října, 2021

    Jsem nejchytřejší Richard na světě, fanoušek Babiše, odpůrce svobody, zastánce dluhu a tisku – jasná morální autorita.

  • Axl

    18 října, 2021

    CBDC, green deal, QE, ZIRP, záchrany PIGS, bailouty, atd… jsou věci z pera té samé sedliny.
    Nemůžete se z toho vyvinit stylem „s tím souhlasím a s tím ne.“
    Patří to k sobě stejně jako stavba Nuseláku se střílením na hranicích.
    Jste jak když bolševik hájí minulý režim: „nebylo všechno špatné, třeba nebyla nezaměstnanost, znárodnění bylo potřeba, ale politické procesy byly už za čárou.“

    CBDC je zkrátka další logický krok po všech těch ZIRPech a QEčkách. A v další krizi přijdou další kroky. Vrtulníkové peníze, UBI, kazivé peníze, silně záporné úroky (ty jsou jediným pravým důvodem pro zavádění CBDC a omezování fyzické hotovosti).

    Ten váš skvělý systém je potřeba zachraňovat ve stále kratších intervalech čím dál šílenějšími a dříve nemyslitelnými opatřeními.

    Myslet si, že takto vypadá kvalitní a stabilní systém, může jen totální šílenec a fanatik.

  • Pavel

    18 října, 2021

    Takhle vypadá kapitalismus. Byl by to dokonalý systém asi, kdyby nebyl založen na jednání mnoha do značné míry iracionálních jedinců, představte si, někteří jsou ochotni dát třeba 60k dolarů za změť jedniček a nul….

    Myslíte, že by třeba vůbec někdo znal Keynese a jeho práci, kdyby byl kapitalismus bez chyb? Asi těžko.

    Ale jeho generace zažila rok 1929, což bylo něco, co si nejspíš ani nedokážete představit. A v kontextu té doby dávalo velký smysl vymýšlet postupy, jak se takovým brutálním krizím vyhnout. Je to správně? Je to špatně? Posuďte sám…

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    Pro Axl:

    Tak nejprve bych tedy zrekapituloval, jak hodnotím ty jednotlivé nástroje.

    QE, záchrany PIGS, ZIRP považuji za prospěšné nástroje.

    CBDC, záporné úrokové sazby, bailin považuji za nebezpečné nesmysly.

    Bailout je nástroj, který může být prospěšný tam, kde ohrožení krachem má vnější příčiny. Tam kde jde o manažerské selhání, je namístě zestátnění krachujícího podniku a jeho následná privatizace nebo likvidace, nebo prostý krach a likvidace.

    Green deal považuji za nejnebezpečnější záležitost. V mnoha ohledech za zcela iracionální a fatálně nebezpečnou ideologii.

    Není přece pravda, že musím se všemi výše uvedenými věcmi souhlasit, jenom protože jsou to aktivity státu nebo jeho institucí. Takový černobílý FANATICKÝ postoj typu pochází to od státu je to špatné, pochází to z trhu je to skvělé, mi je samozřejmě velmi vzdálený. 🙂 Jestli takto chcete uvažovat Vy, je to Váš problém. Fanatický přístup je vždy problém.

    CBDC samozřejmě není vůbec logický krok. Je to absurdní nesmysl, ať už navazuje na cokoliv.

    Ano ekonomiky je nutné zachraňovat častěji, než by Vám a asi i mě vyhovovalo. Ale tak to na světě a v tržní ekonomice chodí. 🙂 Je třeba se s tím sžít.

    Podle Vás by bylo řešením ekonomiky nezachraňovat a spadnout do nové globální Velké krize ve stylu 1930? Proč jako? Co byste tím získal? Další světovou válku? Vždyť je to nesmysl, co Vy zastáváte. Spíše je ŠÍLENOST! To Vy jste ŠÍLENEC!

    Kvalitní a stabilní systém vypadá přesně tak, jak to je právě teď. Namísto brutální globální krize zde máme jakési potíže s dodavatelskými řetězci, koupěschopnou poptávku, téměř plnou zaměstnanost, rostoucí ceny aktiv a po opravdu dlouhé době trochu vyšší inflaci. To je přece legrace a stabilita oproti hluboké globální krizi.

    Ty Vaše absurdní názory plynou z toho, že si nevážíte současného skvělého prostředí, v němž žijete. Nejspíše byste raději celý dosavadní vývoj společnosti a ekonomik zmačkal a hodil do koše a šel na bojiště, kde se bude bojovat o holé fyzické přežití.

    Neuvědomujete si že současná úroveň civilizovanosti zde není nijak automaticky, že stála obrovské úsilí předchozích generací a že všechny ty hrozby zhroucení současné civilizace nejsou jen plané fantazie hollywoodských režisérů. Vy jste tady ten ŠÍLENEC a FANATIK. Dokázal jste to zcela spolehlivě tím, co tady píšete. 🙂

  • Plevel

    22 října, 2021

    Pro Pavel: Jen etatista, socialista a keynesiánec si myslí, že za krizi 1929 mohl kapitalismus a ne státní zásahy do ekonomiky a měny.

    PS: Kdy že vznikl Fed? Před či po té krizi? :-)))))

  • Pavel

    22 října, 2021

    Kdybyste si náhodou chtěl přečíst asi nejobsáhlejší českou práci na téma hospodářské krize, tak o tom psal Ladislav Tajovský svou PhD diplomku…

    Jo, takže FED může za to, že tehdy bylo možné založit akciovou firmu, která nikdy neexistovala a nic neprodukovala, udělat IPO, ihned koupit pár svých vlastních akcií, čímž vzroste jejich cena a pak už to naivkové nakupují po tisících, jen proto, že to roste….

    Ano, takhle to tehdy bylo. Vlastně to dost připomíná BTC třeba… 🙂

    Takže jestli za něco může FED, tak za to, že v té době reguloval příliš málo…. 🙂

  • Pavel

    18 října, 2021

    Ano, především pro mladé lidi, kteří ještě v minulé krizi tahali kačera, to nepřipadá možné. Pro mě je tahle doba deja vu s rokem 2008, podívejte se na grafy, jak to tehdy bylo s inflací, cenami energií, automobilovým průmyslem, akciemi, nemovitostmi….

    Prostě jako přes kopírák. Tak proč by to teď mělo být jinak? Taky jsem potkával lidi, kteří kupovali ve špičce zlato (2011 cca) a dodnes to není ani na svém, takže reálně brutálně prodělali.

    Rok dva ještě klidně počkám, déle to trvat nebude. Takže pár % inflace s klidem snesu, než např. koupit BTC za 60k a koukat, jak letí na 30 nebo 20.

    Já nikdy nebyl gambler a cokoliv mě zaujalo, jsem kupoval až v době, kdy po tom pes neštěkl. Když je to nahoře a mladíci brouzdají internetem a blábolí o nekonečném růstu…. Tak to je přesně doba, kdy se jakýmkoliv nákupům vyhýbám. Vím proč.

    Odpovědět

  • Godot

    18 října, 2021

    Kdybyste poslouchal, mohl jste koupit při 60k, ale CZK 🙂

    Měl byste takové řeči na bitcoin, kdybyste koupil v době, kdy už o tom bylo dost infa a cena byla třeba 5tis USD (na které to pravděpodobně již nikdy nespadne)?

    Neměl. Ale protože jste o bitcoinu už tehdy slyšel, ale neobtěžoval se něco si načíst, teď máte pocit, že vám ujel vlak a to vás štve, jen to nechcete přiznat. Takže budete dál remcat, že už to je drahé. Až to najednou bude za $200k. A pak dojde na vaše slova a přijde hrozivý pád třeba na $130k.

    Ale jako jinak good luck při čekání na konec masivního tisku, QE, úroků zmanipulovaných k nule, inflace.

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    Samozřejmě mě lákali do BTC, stejně jako do Amway, Partners a dalších pyramid… Já do pyramid nedělám, i když se na některých dá vydělat, ale bylo by mi pak na blití, že někdo jiný kvůli mě zase dramaticky zchudnul. Tyhle přerozdělovací systémy bez skutečné vnitřní hodnoty, tomu jsem se vždy vyhýbal.

    Je mi úplně jedno, kam až to vyleze, než to padne, stejně jako je mi jedno, jestli nějaký Amwayák skončí v exekucích, každého svoboda, každého volba.

    A nic mě neštve, mám se dobře, pasivní příjmy jsou taky, nemám si na co stěžovat.

    To si to jen obhajujete a vysvětlujete sám pro sebe, to je v pořádku, ale mě a moje motivace do toho prosím netahejte.

    A dost infa? Mě třeba zaujal překlad jména údajného zakladatele BTC, to je hodně zajímavé…

  • Godot

    18 října, 2021

    Tak to doufám, že se vyhýbáte dolaru, státním dluhopisům i průběžnému penzijnímu systému. Ty jsou v tomto všem ještě hroší.

  • Kuzma

    18 října, 2021

    „A dost infa? Mě třeba zaujal překlad jména údajného zakladatele BTC, to je hodně zajímavé…“

    Jo aha. Takze toto jsou vase zdroje informaci o kryptu. Tak to uz pak dava smysl.

    Ale jasne, muj bracha slavista si o sparte taky hleda jen vtipy a pomluvy.

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Jak to, jestli si o BTC někdo myslí, že je to nesmysl závisí na tom, jestli na něm spekulativně vydělal? To přece nemůžete myslet vážně. 🙂

  • Hejtr

    18 října, 2021

    Spíš si myslí, že ti co bitcoin hejtí, to dělají proto, že včas nenakoupili. Docela lidsky pochopitelné…

  • Pavel

    18 října, 2021

    Hejtr: jj, i tenhle aspekt je typický pro pyramidová schémata, když nejsi s námi, jsi závistivý lůzr. Oni se dokonce ve svých příručkách instantního úspěchu tyhle věci učí nazpaměť…

    Ve finále to není o tom, že někdo něco kritizuje, ale o tom, zaslepit člena pyramidy natolik, aby vydržel co nejdéle a samozřejmě ho oddělit od lidí, kteří by mohli zasít semínko pochybností. Je třeba, aby se dotyčný pyramiďák od takových lidí co nejdříve odřízl a komunikoval jen se stejně postiženými, kteří se ve své víře vzájemně podporují.

    Tohle je naprostá klasika v MLM a obecně pyramidách…

  • _

    18 října, 2021

    A kdo v případě bitcoinu to pyramidové schéma provozuje? Kdo školí lidi a platí reklamu?

    Nic nevidím. Z pyramidových schémat vidím tak akorát státní dluh a průběžné penzijní letadlo. Ale to reklamu nepotřebuje, to má represivní složky státu k vynucení účasti.

  • Stavitel pyramid

    18 října, 2021

    Prej pyramida 🙂

    https://btctip.cz/bitcoin-neni-ponziho-schema-ani-letadlo-proc/

    Jak se lisi od zlata? A jak od fiatu? A jak od statniho dluhu? A jak od PAYG?

  • Richard Fuld

    18 října, 2021

    Pro Hejtr.

    Těžko Vás přesvědčím, ale já BTC kritizuji pro jeho podstatu, nikoliv protože jsem ho nestihl nakoupit včas. Nemůžete promeškat nákup něčeho, co nechcete koupit. 🙂

    Od Vás to je stejný typ argumentace, jako požívali někteří příznivci ODS, kteří znevažovali nářky mnohých lidí, že už se nelze dívat na to, jak tento stát rozkrádají, tím, že jim ti lidé závidí ty nakradené peníze. 🙂

  • Pavel

    18 října, 2021

    Třeba někdo, kdo má v peněžence tisíce a tisíce BTC a čeká, až si vytáhne zisky? Dneska se prý nehýbe už 85% všech BTC, takže v takové situaci je fajn to postupně rozpouštět a měnit na peníze.

    A kdo ho provozuje? Hmm, těžko říct, když dodnes nevíme, kdo nebo co je Satoshi Nakamoto… Ale to běžně dělají i jiné pyramidy, založené na bílého koně někde v daňovém ráji, kde si společnost může s trochou nadsázky založit i naše kočka.

    Každopádně Amwayáci by se mohli učit, jak se to dělá, ti furt někde schůzují na seminářích, i když vlastně BTC semináře se pořádají také. Vlastně postupně si to vytvořilo samo průmysl okolo sebe. Knihy, „vzdělání“, semináře atd. atd.

    Dělají ty semináře lidi z nějakého nadšení, anebo se tam platí vstupné? Platí se, že?

  • Poklona

    18 října, 2021

    Jasně, věříme Richardovi, že kdyby při ceně $1 věděl, že za pár let bude ₿ za $60000, tak by určitě nenakoupil. Protož mu o zisk nejde. Jde mu o úžasný ideál nekrytých peněz, socialismu a nekonečného tisku a zadlužování. Takový skvělý chlapík to je!

  • Pavel, aneb "agumenty" na úrovni novinky.cz

    18 října, 2021

    To je zase tedy nálož hodnotných odborných informací!

  • Pavel

    18 října, 2021

    Tak nějaké hodnotné informace přidejte také, jestli tedy nějaké máte…

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    Pro Poklona:

    Kdybych věděl, že bude BTC tak růst, tak bych ho koupil a následně se ziskem, abych na něm vydělal. To nepopírám. To jsou ale kdyby a to jsou chyby. 🙂

    A teď taky nevím, jestli poroste po té, co bych ho koupil. Situace se tak od doby, kdy stál 1 dolar vůbec nezměnila. Pořád platí, že jsem ho nikdy nechtěl a nikdy ani nebudu chtít koupit. 🙂 Ať bude stát 1 dolar nebo milion dolarů, pořád to bude platit. 🙂

  • MedÝvl

    18 října, 2021

    https://www.kurzy.cz/zpravy/614372-kurzarbeit-pro-automobilky-je-chybou-maly-zivnostnik-take-na-pomoc-nedosahne-nedostatek-cipu-je/

    Za těžké peníze se zakonzervujeme ve středověku.

    Odpovědět

  • Ufo

    18 října, 2021

    A jak dlouho nejste v ničem narván?
    Rok? Dva? 3?

    Přišel jste 50% růst nemovitostí, 100% růst akcií a 300% zisky na kryptu? Tak to gratuluju. Škoda že nejste managerem nějakého investičního fondu, k vám bych strašně rád uložil své úspory 🙂

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    🙂 Ale já neříkal, že nemovitosti nemám, ale jen na to koukám a jsem ready, až poletíme dolů. Už jsem to zažil vícekrát. Však si kupte nemovitosti, akcie, krypto, kromě toho krypta, si od vás rád koupím, až to bude adekvátně dole, aspoň budete mít ztrátu do DP.

    Ten růst nevydrží, obzvlášť u nemovitostí ne. Už to naprosto, ale naprosto nedává smysl, a přesto lumíci dál kupují a připadají si jako investoři. Víte, co to je kletba vítězů?

    Btw. všiml jste si, že dnes je v investicích nejvíc drobných investorů od dot com bubliny a ti větší se spíš stahují? Proto je právě sranda, jak na nás od rána útočí i novinové články atp., jsem si celkem jistý, že i s inflací oproti mnoha „investorům“ celkem jistě vydělám, protože oni zahučí hluboko.

    Odpovědět

  • Ufo

    18 října, 2021

    Na ten pád nemovitostí si rád počkám, ale raději třeba ve zlatě, než v inflačním fiatu.

    Také bych do nemovitostí teď nešel.

    Jenže já na příležitost k levnému nákupu nemovitosti nečekám, nijak se k poklesu neupínám a když nenastane, žádné plány mi to nenaruší. Pokud nastane, tak ok, možná to zvážím – pokud překonám strach z budoucích progresivních daní z nemovitostí, regulovaného nájmu, ochrany neplatících důchodců a samoživitelek, atd…

    Ale úplně bych na ten pokles nespoléhal. Nejsme v USA, kde když lidi zjistí, že už se jim hypo splácet nechce (např. proto, že poklesla jejich cena a přeplatili by), tak tu nemovitost lehce hodí bance na hlavu – což vede k nuceným výprodejům pod cenou a dalším poklesům.
    To v ČR nejde. Splácet v podstatě musíte. Prostě dlužíte bance.

    K tomu v prostředí, kde peněžní zásoba roste raketovým tempem, vždy bude poptávka po „cihle“, po něčem hmatatelném, do čeho se lidi před tou inflací mohou schovat.

    Navíc na každou krizi vláda zareaguje fiskální expanzí a centrální banka tou monetární. 2008 ty bafuňáře vyděsil tak, že se zařekli, že žádné pády ničeho už nikdy nepřipustí. Systém měl tehdy na kahánku daleko více, než se laici domnívají.

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    Já bych pokles cen nemovitostí naopak očekával. Už se u nás utahuje a ČNB bude i dále zvyšovat úroky, spoustu optimistů zabije dost možná jen současné dramatické zdražení na trhu energií, kdy na jaře, při špatném způsobu vytápění, nebude problém dostat fakturu třeba na 150k. Nemovitosti u nás jsou na ceně realit ve Švédsku a Holandsku, spoustu rozvinutějších zemí už jsme předběhli, přestože jsou u nás platy třetinové. Pak přijdou postupně konce výhodných fixací… Do toho investiční mánie, kdo nemá investiční byt, není v některých kruzích dost in atd. atd. Je to jako s BTC, teď mají všichni nakoupeno a drží, zatím to roste, až to začne klesat, najednou bude všude bytů. Některé developerské projekty jsou skoro komplet rozprodané investorům až do té míry, že tam není možné uspořádat usnášeníchopnou schůzi SVJ.

    Naopak, ten strach z inflace právě takové obavy vyvolává a lidi, jako jedno stádo, se hrnou do nemovitostí, akcií, coinů. Tohle je přesně ta situaci, kdy já s tím stádem nejdu. Nakonec učili mě to kdysi na škole v ekonomii, co je to „herd behavior“, a když to někde vidím, rozhodně se toho neúčastním.

    Odpovědět

  • Ufo

    18 října, 2021

    No… jestli přijde to, co tvrdíte, tak to bude hukot. Plnotučná krize. Co na to Richard Fuld hlásající, že krize jsou jen zbytečným masochismem?

    Hlavně tedy taková krize zasáhne asi všechny oblasti. U bitcoinu se ukáže, zda již je spíš digitálním zlatem, než spekulativním aktivem. Pro ty, co tomu nevěří, je jistotou to skutečné fyzické zlato.

    Na fiat bych tedy nevsázel, protože na takovou krizi státy a centrální banky zareagují tak mohutnou expanzí, že proti ní reakce na 2008 bude trapná epizodka.

    Ale myslím si, že v ČR nějaký razantnější pokles nemovitostí může nastat asi jen tehdy, pokud by přišla nějaká vyšší a déletrvající nezaměstnanost – protože jinak lidi budou ochotni osekat veškeré výdaje, jen aby měli na splátku hypotéky.

    Takže přestože si pokles nemovitostí docela přeju, moc v něj nevěřím.

  • Pavel

    18 října, 2021

    Já ano. Je to běžné tam, kde se z něčeho běžného najednou stane investiční třída aktiv. To v realitách dlouho nebylo ani u nás, ani na západě. V ten moment reality rostly o inflaci. Dnes rostou o násobky inflace už několik let, proč? Protože o tom všichni mluví a investují do toho. Když mě tu parta anonymů přesvědčuje o investicích do toho či onoho, to je nejčastěji už ten moment, kdy už je pozdě. Vždyť v Praze, když dnes koupíte garsonku, tak ji pronajmete sotva za polovinu ceny splátky, kterou budete platit. Co to znamená? Bytů je dost, kdyby nebylo, cena nájmů by šla dost nahoru, nájmy nahoru ale nejdou, jen ceny. Ten rozpor může chvilku vydržet, ne, že ne, ale dřív nebo později ekonomická realita vždycky nakonec udeří… Chápu, že je dnes nepředstavitelné, že třeba v roce 2010 bylo po Praze hromada dev. projektů roky prázdných a v těžkých slevách, ale ještě v roce 2008 taky nikdo nevěřil, že je to možné. A pak stačilo pár měsíců a celé se to zhroutilo jako domeček z karet. A nezaměstnanost poroste. Automotive je v kopru, stejně jako okolo roku 2008, jestli třeba ještě pamatujete šrotovné a podobné tehdejší akce.

  • ℳℴ℘ℯℊ ℒℯℊℯ℘

    18 října, 2021

    Nemovitosti rostou proto, že fiat ztratil základní a učebnicově DEFINIČNÍ funkci peněz: UCHOVATEL HODNOTY. Vlastně tedy penězi přestává být.

    A tak lidé hledají alternativní uchovatele hodnoty.
    Byt neberou jako investici, ale náhradu za termíňák.
    Drtivá většina lidí je ekonomicky pologramotných a nejsou schopni investovat, či z neznalosti a kvůli předsudkům nevěří akciím, zlatu, bitcoinu.

    Ti lidé budou tedy hledat alternativního UCHOVATELE HODNOTY stále. Protože to je něco, bez čeho ekonomika a společnost nemůže fungovat – i když splašení keynesiánští fandové dluhů a tisku peněz hlásají opak.

    Ceny nemovitostí mohou spadnout prakticky jen tehdy, když lidé objeví nového uchovatele hodnoty (nové peníze) a začnou na něj přecházet a nemovitosti se vrátí k nějaké své „normální“ roli.

    Dokud tu alternativu masově neobjeví a dokud bude pokračovat inflační znehodnocování měny, zadlužování státu, mohutné zvyšování peněžní zásoby a manipulace úroků na podtržní a podinflační hodnoty, nemovitosti spíše budou zdražovat.
    Vidíte u nich, stejně jako u akcií, že tradiční hranice rozumného P/E již DÁVNO neplatí: tak jako ale neplatily ani ve Výmaru, ani v Zimbabwe. A neplatí ani v dnešním Turecku či Rusku, pokud chcete příklad zemí, kde ještě není hyper, ale jen se tam CB aktivisticky snaží mluvit do ekonomiky a pomáhat vládě – tak jako ECB pomáhá EU udržovat na živu PIIGS a Fed vládě USA financovat války, záchrany ekonomiky a megalomanské infrastrukturní programy.
    To Turecko je myslím dobrým preview naší budoucnosti.
    Stejně jako je Japonsko dobrým preview, kam vede demografická krize a snaha ji „řešit“ tiskem peněz vedoucím až v podstatě ke znárodnění ekonomiky (nákup akcií za natištěné peníze ze strany BoJ). O Japonsku i Turecku ještě uslyšíme. Stejně jako o Itálii. Otázka je, zda dost včas na to, abychom stihli otočit kormidlem. Pochybuju.

  • Pavel

    18 října, 2021

    Ceny nemovitostí mohou spadnout velmi rychle. A ceny rostly ne jen kvůli obavám z inflace, ale taky zrušení daní a neuvěřitelně levným úvěrům.

    Zapomínáte na spoustu aspektů. Třeba když to roste, budete prodávat? Proč byste to dělal? Majetek se vám zhodnocuje. Ale až to začne klesat, najednou bude bytů všude plno. Spekulanti zjistí, že v této dekádě už za to asi víc nedostanou a nahrne se to na trh. Tak, jako teď chtějí všichni kupovat, tak taky při poklesech cen chtějí všichni prodávat.

    Jinak ta obava z inflace je opravdu přehnaná, obzvlášť pokud někdo kupuje teď, na vrcholu. Historicky 4-5 nebo i třeba 8% ročně, to pořád nic není proti tomu, že vám nemovitost klesne o 30 a víc % a budete mít problém ji někomu prodat, protože ti kupující budou chtít koupit ještě levněji, tak si zase zkrátka počkají, nebo dáte slevu.

    Si pamatuji doby, kde v mé čtvrti byly stabilně desítky bytů v nabídce a majitelé se předháněli, kdo dá větší slevu, aby se toho zbavili. A to mluvím o Praze. A dělo se to přesto, že jen dva roky předtím byla na trhu realitní horečka a ceny šly, na tu dobu, hodně nahoru.

  • ▪▫▪▫▪▫▪▫

    18 října, 2021

    Automotive je v kopru, ale nové Fuldovské paradigma je nikoho nenechat padnout, „krize není kreativní destrukce, ale zbytečný masochismus“ a Fuldův Babiš se toho drží a řeší záchranu automotivu, konzervaci Česka jako montovny.
    A Fiala má takový bobky z „hněvu proletariátu“, že bude zachraňovat taky. A ještě k tomu lidem dotovat elektřinu a plyn.

    „Bytů je dost, kdyby nebylo, cena nájmů by šla dost nahoru, nájmy nahoru ale nejdou, jen ceny.“

    To je otázka. Byty kupují lidé, kteří mají peníze a chtějí je ochránit před státem generovanou inflací. V nájmu jsou v ČR jen zoufalci, kteří mají tak mizerné kreditní score, že jim banka nedá hypotéku.
    V Česku je zkrátka trh s nájmy a trh s nemovitostmi oddělená věc, dva různé trhy na kterých se pohybují dvě rozdílné skupiny lidí se zcela jinými motivacemi.

  • P R A H A

    18 října, 2021

    Mluvíte o Praze. Tak o ni pojďme mluvit.

    Ano, nemovitosti v Horní Dolní možná půjdou dolů (pokud je lidi z měst nebudou chtít jako chatu). Protože venkov se vylidňuje a vylidňovat se bude dál. Že je bytů DOST (na venkově a maloměstě) ale teď neřešíme, že…

    Ale Praha? Myslíte, že příliv lidí do Prahy ustane? I kdyby přišla nezaměstnanost – tak naopak snaha lidí dostat se do Prahy vzroste, protože v ní pravděpodobně stále nějaká práce bude.

    Do Prahy se stahují lidé z celé ČR. Studuje tam celá země a když dostuduje, nechce už zpět do JZD. A do Prahy se stahují i lidi ze zahraničí. Od Ruska po Ameriku. Slováci, Vietnamci, Ukrajinci ve velkém.

    Investice do bytu v Praze, nebo do levnějšího bytu 20-50km za Prahou, ale na vlaku, kterým jste za 25min v centru, myslím stále bude zajímavá.

    Mohou to zhatit prakticky jen tyto věci:
    – Konec zadlužování, tisku a uměle nízkých úroků (nereálné)
    – Brutální daně a regulace nemovitostí (podstatně reálnější)

  • Pavel

    18 října, 2021

    A toho, jak dramaticky padaly nájmy v Praze jste si nevšiml? Já se na tom trhu pohybuju, takže vím, že co se pronajalo v roce 2019 za nějakou cenu, není dnes možné ani náhodou bez slevy, i když se to trochu zlepšuje.

    Co se stalo? Covid, to především, vyhnal všechny studenty a také hromady límečků na HO. Dále v podstatě skončilo Airbnb, tedy tisíce bytů se vrátí na trh dlouhodobých pronajmů, až na pár výjimek.

    A že jsou to dva rozdílné trhy? To je pěkná blbost. Pokud investujete do nemovitostí, chcete výnos, aktuálně stačí i zhodnocení nemovitosti, ale na jak dlouho?

    Taky není to bydlení pro socky, především pro studenty, pak je tedy část socek, ale třeba je i hodně mladých vystudovaných lidí, co sem přijedou, aby měli nějaký zápis v CV, takže na zkušenou a nemají potřebu tu cokoliv kupovat, protože za dva roky budou jinde v Evropě, nebo třeba zpátky, odkud přišli.

    A omyl je i myslet si, že klesne horní dolní, ale Praha ne. Naopak, třeba v minulé krizi v US nejvíce klesaly reality ve městech, v některých státech v US a hlavních městech těch států to byl i přes 50% pokles… To jsme v roce 2008 nezažili, protože to u nás ještě nebylo tak vyšponované, jako je to dneska. Tehdy byl v Praze pokles zhruba 15%. Vím to celkem přesně, sám jsem v té době v Praze nakupoval.

    Budoucnost Prahy je taková, že kdo má trošku rozumnou práci v Praze, tam vůbec nemusí být a může dělat z HO třeba ze Šumavy, nebo Frýdku – Místku, takže pronajímat se bude spíš studentům nebo lidem, co s tou prací neměli tolik štěstí a musí tam každý den osobně atp.

  • Ufo

    18 října, 2021

    Covid tu bude na furt?
    AirBnb a turismus bude mrtvý nafurt?
    Jo a HO: firmy už lidi zase začínaj nutit chodit do práce a to covid ještě zdaleka neskončil.

    Ale jako jo, ať byty klidně spadnou, já bych to uvítal. Jen tomu moc nevěřím. Ale snad máte pravdu.

    Ale rozhodně na to nebudu čekat v inflačním fiatu. Když budete na ten zázrak čekat třeba dalších 5 let, tak si spočtěte, co vám to udělá s milionem při oficiální inflaci 5% a co při reálnějších skoro deseti. Aby to nebylo jako čekání na propad bitcoinu:
    „Stojí to 60tis USD, do čehož se mi nechce, protože už si od 20tis říkám, že to spadne na 5 a já přikoupím.“
    On nakonec ten propad o 50% třeba i přijde, jen aby to ale nebylo z $200tis na $100tis. A obdobně u bytů: korekce o 20% může přijít, ale taky třeba až za 5 let, během kterých to dál poroste o 10%pa.
    Obdobně akcie, atd… Takový algoritmicky řízený fond Quant se dívá prakticky jen na růst peněžní zásoby. Pokud roste, nakupuje.

  • L O L

    18 října, 2021

    Asi tak. Když člověk zapojí mozek, měl by spíš vidět toto: Ceny nemovitostí rostly NAVZDORY COVIDU. Navzdory tomu, že lidi mohli být ve Zlámané Lhotě na HO. Navzdory tomu, že zhebnul turismus a umřelo AirBnb. Navzdory tomu, že se zastavil příval zahraničních pracovníků, dokonce ti odjeli domu a dosud se nevrátili. PŘESTO nemovitosti rostly. A tyto pro nemovitosti negativní vlivy brzy začnou končit. Co to asi bude znamenat pro trh nemovitostí? Určitě propad 🙂 LOL

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    Pro L O L:

    Jediné slovo: HYPE. 🙂

  • Pavel

    18 října, 2021

    A jéje, tady zase někdo nezná základy. Reality při úderu Covidu opravdu šly dolů, trh se zastavil. Pak se zrušily daně z převodu nem. a ještě ČNB drsně osekala úroky. Co to znamená? Že byla realitní párty. Té je ale teď konec.

    Jinak Airbnb je po smrti, ne kvůli Covidu, ale kvůli rozhodnutí soudu a nutnosti rekolaudovat byty na ubytovací zařízení, s čímž musí souhlasit celé SVJ bytového domu… Při tom schvalování držím palce, ale dovedu si představit výsledek za celou Prahu. Tipuju přesně 0 rekolaudací…

    A mnohdy se stává, že něco roste jen proto, že to roste, i když to nedává žádný smysl. Jinak hoši, podívejte se do USA na akcie Zillow, jestli víte, co to je. Dneska 10% dole a firma oznámila, že žádné další domy už vykupovat nebude, protože to, co v horečce nakoupili, teď prodávají se ztrátou. Takže v US nám trh ochlazuje. Posledně ta krize přišla taky z US, dnes ale může přijít odevšud, protože, jestli o tom nevíte, tak v Číně jsou už 4 developeři, kteří jsou v platební neschopnosti. A někteří z nich mají dost nakoupeno i v Evropě, takže asi budou prodávat. Pěkně se nám to sype, ale samozřejmě, když budete ještě pevně věřit v růst, můžete, k nám ty věci většinou dorazí se zpožděním, jsme semiperiferie, takže ještě můžete být v klidu. Ale kdybych chtěl něco prodávat, už bych na nic nečekal…

    Odpovědět

  • Lef

    22 října, 2021

    Časování trhu je ta největší hloupost, o kterou se investor může pokoušet.

    Jestli víte, kdy je zlato, akcie, nemovitosti, bitcoin na vrcholu, tak proč je neshortujete? Můžete shortovat REIT, banky s expozicí vůči hypotékám, developerské firmy, atd… Proč to neděláte, když jste tak přesvědčený, že to půjde dolů?

    A ano, ono VŠE jde NĚKDY dolů. Ale ani opravdoví profíci (a ne my amatéři zde) si netroufnou tipnout kdy – a proto raději jsou zainvestovaní. Protože když jste IN, tak sice podstupujete riziko poklesu (ale také naději na růst), ale když jste OUT v cashi, tak máte JISTOTU ztráty prostřednictvím inflace (plus možnou uniklou příležitost z investice).

    https://finmag.penize.cz/penize/429635-prodat-nebo-drzet-nadopovane-americke-akcie-ocima-expertu

    A hlavně: v roce 2008 měla ekonomika velmi namále. Daleko víc, než si běžní lidé uvědomují. Ale ti u kormidla velmi intenzivně cítili závan dechu smrti a unikli tomu jen o fous. Ještě nyní se jim z toho klepou kolena. A důsledkem toho je, že jakmile vidí náznak problému, preventivně ho zasypou plným valníkem nově natištěných peněz. Každý náznak krize tak bude urychleně „léčen“ novými opatřeními – pravděpodobně SILNĚ přehnanými, jako jsme viděli během covidu.

  • "Na věčné časy" už zase končí

    18 října, 2021

    Nevím no. Kdybych si myslel, že koruna půjde do kanálu a že se v monetárním systému opět zvýší role zlata, tak bych se asi také korun zbavoval a nakupoval zlato.
    Zatím ale vidím exponenciální růst šíření bitcoinu. Tak to raději nebudu podceňovat.

    Odpovědět

  • C H E O P S ▲

    18 října, 2021

    ALEX PILAŘ, břídil, který v životě ničeho nedosáhl, ničemu nerozumí a velikánům byznysu Richardovi s Pavlem nesahá ani po kotníky.

    https://youtu.be/yW46x-b-HMk

    https://www.seznamzpravy.cz/autor/alex-pilar-849

    https://youtu.be/ZuhwHZw6LG4

    Ale možná to je on a Vávra, kteří provozují tu „pyramidu“, školí slepé ovce a pak se brodí po kolena v penězích :-)))))

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    Tak Vávra v BTC dost peněz utopil na jaře, stejně jako mnoho ostatních…

    Odpovědět

  • ﷼﷽

    18 října, 2021

    Jak utopil? Jako že na nich zchudl? No to by tedy musel provádět věci, když to od té doby jen roste.

    Asi je to holt hloupý a nezkušený člověk, někdo mu asi zatajil vaše brilantní analýzy bicoinu a tak se chová naprosto hloupě a zmateně. Ještě že má vás, takového Mináře, který mu vše vysvětlí a povede mu ruku.

    I toho loosera Pilaře byste měl pořádně vyškolit.

    Odpovědět

  • Pavel

    18 října, 2021

    Já Vávru docela poslouchám a nakoupil na jaře ve špičce a pak prodával se ztrátou… Takže lepší asi jako reklamu na BTC vybrat někoho jiného, protože můžete narazit třeba taky na někoho, kdo ví, jaká je pravda.

    Odpovědět

  • ﷼﷽

    19 října, 2021

    Přesto bitcoinu fandí a investuje do něj. Tzn. LOL. A že asi bude mít větší přehled než vy, to se asi nebudeme přít, že? A Pilař dtto.

    A ano, pokud někdo koupí na vrcholu a pak v panice prodává po poklesu, tak jeho problém.

    Odpovědět

  • Pavel

    19 října, 2021

    Tak on má tolik peněz, že investuje do všeho, něco padne, něco vyroste, prostě podle základních pouček investování diverzifikuje. To je v pořádku. Co projel na BTC, to vydělá jinde.

    Jen je pak otázka, jestli se já mám chovat jako někdo, kdo má desítky milionů a může investovat i do nesmyslu třeba 1-2% z portfolia. Na to spousta našinců jaksi nemá dost peněz.

    Odpovědět

  • xXx

    20 října, 2021

    1 – 2% má každej.
    Nebo jste ve škole na procenta chyběl?

    Odpovědět

  • Megalon

    19 října, 2021

    Asi takto: https://youtu.be/g1smG_JcV94

    Takže Vávru jako argument proti kryptu bych asi zrovna nepoužíval.

    Odpovědět

  • Pavel

    19 října, 2021

    jj, ten nadpis toho videa je skvělý: prodělal jsem 4 miliony za 5 dní, jdu do toho znovu…. 🙂

    To připomíná nějaký meme příběh Wojaka, to si najděte na youtube, to je teprve sranda.

    Btw. už je taky nějaký Wojak coin, tak ať neprošvihnete další skvělou příležitost vydělat statisíce procent…

    Odpovědět

  • Diverzifikator

    20 října, 2021

    Ja na bitcoinu prodelal vic jak Vavra.
    Na prelomu 2017 a 2018.
    Ale jelikoz jsem vedel, do ceho jdu, s volatilitou jsem pocital, tak ted misto 84% poklesu mam 320% zisk.

    Jestli Vavra udelal hloupost, ze koupil na lokalnim maximu a pak hned dalsi hloupost, ze prodal na lokalnim minimu, tak proste za blbost se plati a za dvojnasobnou dvojnasobne.

    Tedy prodelal jsem teoreticky, mereno propadem od ATH 2017 na dno 2018. Vzhledem k tomu, ze jsem to kupoval o nekolik let drive, tak jsem stale byl v zisku. A nastesti jsem neprodal ani na tom 2017 ATH, ani na tom 2018 low. Protoze dnes jsme i od toho tehdejsiho ATH vic jak 3x vys.

    Takze Vavra se muze pro priste poucit: i kdyby koupil na rekordni cene jako roku 2017, i kdyby pak prisel 84% propad jako roku 2018, tak staci si jen sednout na ruce a cekat.
    Rostouci akceptece + omezena zasoba versus exponencialni rust zasoby fiatu, udelaji sve.

    A jasne: nic proti ostatnim investicim. Mam nemovitosti, akcie, zlato, starozitnosti, atd… Ale jak pise Kovanda: „Největším rizikem, které dnes mnohý běžný investor podstupuje, je to, když nemá vůbec žádný #bitcoin.“

    Odpovědět

  • Pavel

    20 října, 2021

    Tak to jste tedy neprodělal ne? Jestli jste neprodal. Je právě otázka, co s BTC udělá tapering a vyšší úrokové sazby atp.

    Když všichni američani dostali několikero tučných šeků jen tak od vlády, to pak není problém, aby rostlo úplně všechno. Otázka je, co bude potom.

    Jinak rizika, o kterých mluví zrovna Kovanda, ty nemám problém podstoupit všechny… 🙂

    Btw. kde pracuje teď zrovna? Už obešel většinu nových společnostní na trhu, asi mu to tady u nás brzy bude malé….

    Odpovědět

  • Diverzifikator

    22 října, 2021

    Prodelal, neprodelal…

    To je fuk. Kazdopadne Vavra prodelal, protoze se rozhodl prodat (na dne), ne proto, ze bitcoin je prodelecny.

    Navazet se do Kovandy je prima…
    … pokud to ale dela nekdo, kdo toho dokazal vic.

    Tapering: ano, samozrejme ten muze zpusobit pokles vseho. Ale myslim, ze vime sve: drive ci pozdeji prijde dalsi QE, dalsi snizovani sazeb. Myslim, ze nejaka krize, na kterou vlady a CB budou zase reagovat tema silenostma (cim dal vetsima), neni daleko.

    No a za 2.5 roku tu mame dalsi halving. To utece jako voda. A pokles nabidky na pulku asi nejaky vliv mit bude.

    Odpovědět

  • Pavel

    22 října, 2021

    No, a co dokázal? Já si kromě těch rozhovorů s Nobelisty v důchodu ničeho podstatného nevšiml. Snad jen, že se nechá pozvat do jakéhokoliv TV nebo internetového pořadu a podcastu. Skoro mi to připadá, že když jim do TV nikdo nechce přijít něco okomentovat, tak na Kovandu je vždycky spolehnutí. Takový komentátor poslední instance… 🙂

  • Pavel

    5 listopadu, 2021

    Kovanda nemálo pobavil včera, pořád rozumuje s investováním, BTC a podobně a včera na mě vyskočila reklama, kde s narychlo olíznutou přehazovačkou propaguje spořicí účet Trinity bank s úrokem 2,08%… 🙂

    nj, jak říká Miloš, jen blbec nemění své názory… 🙂

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    20 října, 2021

    Ale to je úplně jedno, jak skvělí (odborníci, lidi..) jsou ti, co fandí BTC. Důležité je pouze to, co BTC je ve skutečnosti a v čem se ti lidé, co jej zbožňují mýlí. 🙂

    Odpovědět

  • Hmm

    20 října, 2021

    Protoze marxiste, keynesianci a etatisti se zasadne nemyli :-))))))

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    Kde píšu, že „marxiste, keynesianci a etatisti se zasadne nemyli“? 🙂

    Odpovědět

  • Hmm

    22 října, 2021

    No furt se tu tvarite jako neomylny expert.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    A tak to jste to špatně pochopil. To jen mezi všemi ostatními takto působím na ty, co si asi uvědomili, že o tom, co píšu, nic neví. 🙂

    Odpovědět

  • PAVEL TheAnalyst

    19 října, 2021

    Chytří bohatí investoři se nyní drží mimo trh, hromadí hotovost na nákupy v budoucích slevách po nutném poklesu cen akcií i nemovitostí?
    A do těch akcií a nemovitostí investuje jen hloupý retail?

    Hm… brilantní analýza.

    V reálu retail (zatím!) drží ranec peněz na účtech (a v ČR to je ještě výraznější, než v níže zmiňovaných USA):
    https://burzovnisvet.cz/investice/zpravy/ekonomika/opatrni-spotrebitele-v-usa-a-evrope-si-drzi-27-bilionu-dolaru-v-hotovosti-na-pandemii/

    Ale dříve či později tomu retailu (až na pana Pavla) dojde, že jen krvácí na inflaci. Pak se opře do investic.

    A co dělají boháči? Sedí na hotovosti a akcie raději nedrží? Další brilantní analýza?
    https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4819640/deset-procent-nejbohatsich-americanu-vlastni-rekordnich-89-procent-akcii-v-usa.html

    Pavlik Morozov, TheAnalyst&Therapist (AnalRapist)

    Odpovědět

  • Pavel

    19 října, 2021

    Tak u nás je to celkem logické, když investiční produkty jsou stále doménou především MLM šmejdů. Tedy když s nimi zainvestujete, rizika nesete vy a různé provize a poplatky vás spolehlivě o výnosy připraví. Ještě jsem neviděl IŽP, které by bylo v zisku. To se pak nedivte, že jak se lidé jednou spálí s někým, kdo byl ještě před měsícem barman a za měsíc zase bude, tak si dávají pozor…

    Jinak já nekoukám na to, co dělá retail, protože retail je nakonec vždycky ten, kdo drží černého Petra. Koukal jsem třeba, že Jerome Powell před pár dny prodal poměrně dost svých akcií….

    Kdyby čekal růst, asi to neudělá, že? Co dělá nějaký Pepík je úplně jedno, já koukám na to, co dělají velká zvířata, která mají přístup k informacím, které vy s prominutím určitě nemáte…

    Takže hrrr do toho, to the moon, já si počkám… 🙂

    Odpovědět

  • Když se tiskne, tak to jede

    21 října, 2021

    Vávra: berte si hypotéky, nemovitosti stále půjdou nahoru.
    Stejně jako bitcoin a Tesla:

    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/vavra-v-novem-podcastu-vezmete-si-prasek-na-uklidneni-a-bezte-pro-hypoteku-178226

    Odpovědět

  • Pavel

    22 října, 2021

    To mě docela překvapil, to mi teď zrovna rozumné nepřijde, ty nemovitosti, poslechnu si ho, jestli to tam odůvodňuje nějak sofistikovaněji, ale po 6 letech dvouciferných ročních nárůstů cen nemovitostí, mi to teď s už vyššími úroky zrovna dvakrát rozumné nepřijde. Přestože pokud se stále udrží aktuální mainstream uvažování čechů, tedy koupit za každou cenu cokoliv, růst by to ještě mohlo, ale o to to potom bude horší…

    Odpovědět

  • Pavel

    22 října, 2021

    Poslouchám, tak už vím, kde dělá chybu…

    Asi se nepodíval na graf porodnosti v posledních několika dekádách. V prime age pro nákup nemovitostí je teď nejvíc lidí, co kdy bylo – Husákovy děti.

    Po revoluci byl dramatický pokles o desítky tisíc dětí ročně, pak se to trochu vzpamatovalo, ale pořád je to hodně daleko od těch 80. let. Tedy za pár let nebude stejně poptávajících, ale o v souhrnu statisíce méně. Tedy se sníží i poptávka. Snad jen, pokud Vávra počítá s nějakou migrační vlnou, pak by měl pravdu….

    Odpovědět

  • Tonda

    22 října, 2021

    Migrační vlna do Prahy bude pokračovat.
    Stejně jako bude pokračovat migrační vlna z Bruntálska, Šluknovska, Slovenska, Polska, Ukrajiny, Vietnamu, … do ČR.

    K tomu se bude prodlužovat věk – dřív mladí dědili domy po babičkách, zítra možná mladí pomalu půjdou do penze, ale babička tu stále bude.

    A stejně tak budou působit další trendy:
    – touha mít stále větší a lepší bydlení (kdyby nám všem stačilo 1+kk 30m, tak je nadbytek bytů už teď)
    – stále rychlejší a rychlejší morální zastarávání nemovitostí. Koukněte do USA. Tam opravdu neprovozují „můj dům, můj hrad“ a to po několik generací. Neplatí tam, že kde se narodil děda umřou i moji vnuci. Naopak se barák po pár letech rozjezdí buldozerem a postaví se nový, odpovídající aktuálním potřebám i stavu technologií.
    I u nás moderní domy budou zastarávat stále rychleji. Už neplatí co před 200 lety: cihla je stále cihla. Dnes jsou domy prošpikovány rekuperací, podlahovým topením, tepelnými čerpadly, centrálními vysavači, atd…
    Jak (někteří) budou bohatnout, budou chtít lepší bydlení. Ideál dneška, bydlení 20km za Prahou v „sídlišti na ležato“, vyjde z módy. Hlavně vyjdou z módy ty „luxusní“ 650m pozemky. Kdo bude mít prachy, koupí 4 a postaví si tam konečně něco normálního, na parcele normální velikosti.

    Odpovědět

  • Pavel Pyramida, US regulátor NePyramida :-)

    19 října, 2021

    „Spuštění burzovně obchodovaného fondu v první řadě znamená další legitimizaci bitcoinu. Oslabily by hlasy, které kryptoměnu označují za podvod, případně volají po jejím zákazu. Američtí regulátoři by sami sebe případnými tvrdými restrikcemi digitální měny znevěrohodnili, pakliže předtím bitcoinové ETF povolili.“

    Řekl bych, že asi chvíli zkoumali, zda to není ponzi 🙂 Jen se zapomenuli zeptat Pavla, který to ví nejlépe.

    https://www.e15.cz/kryptomeny/bitcoinovi-fanousci-se-po-letech-dockali-vysneneho-etf-hrozi-jim-naraz-na-realitu-1384511

    Odpovědět

  • Pavel

    20 října, 2021

    jj, tak oni tam mají na pyramidy odborníky, kteří to poznají hned. Proto to třeba Madoffovi šlapalo nějakých 40 let a firma Amway a další podobné fungují doteď.

    Stejně tak AAA hypotékové deriváty z minulé krize, to byla taková bomba, že to nedokázal tehdy vysvětlit vůbec nikdo…

    Odpovědět

  • Nostradamus

    20 října, 2021

    To je fakt. Nemaj takovy kapacity, jako jste vy. Protoze vy to jasnozrive vidite. Oni bez vasi pomoci a odborne rady jen tapou v temnotach.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 října, 2021

    To máte všude, legislativa a regulace vždycky zaostávají za tím, co se děje. Třeba na trhu s energiemi nejdřív museli být šmejdi, aby proti nim někdo mohl dělat zákony a ne naopak. Nakonec udělat z toho ETFka atd., jste si jistý, že za tím nebude následovat regulace ve stylu AML, tedy konec anonymity a tak podobně?

    Odpovědět

  • Rudla

    22 října, 2021

    ETFko samozřejmě anonymní není – a za to dostáváte výhodu časového testu (oproti fyzické držbě bitcoinu).
    Pokud preferujete anonymitu, tak mějte přímo bitcoin ve vlastní (ideálně hardwarové: Trezor T) peněžence. Vlastní anonymní peněženky podle mě zakázat nejdou.
    Respektive jdou zakázat asi jako lze zakázat myslet na nahé ženské. Dost obtížně se to prokazuje a vynucuje.

    Odpovědět

  • Pavel

    22 října, 2021

    jj, zrovna jsem na jiném foru viděl nějakého šmudlu, který si chtěl co nejvýhodněji anonymně převést BTC výnosy do Kč a strašně se divil, jak je to drahé… 🙂 Vtipné je, že na tom foru se dá snadno najít i jeho jméno… Dopis od finančáku už asi bude na cestě…

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    22 října, 2021

    To je náhodou výborná zpráva. 🙂 BTC se stále více stává „investičním“ nástrojem a stále méně prostředkem směny. A tak to má být. Lidé prostřednictvím futures kontraktů spekulují i na vývoj počasí, proč by tedy nemohli spekulovat na příliv dalších hejlů do toho digitálního nesmyslu zvaného BTC. 🙂

    Odpovědět

  • Gresham

    22 října, 2021

    Stále jste si nepřečetl nic o tom, jak funguje Greshamův zákon?
    No… to je mi vizitka ekonomického „odborníka“.

    Odpovědět

  • Pavel

    22 října, 2021

    To myslíte spíš Thiersův zákon ne? Pokud věříte, že špatné peníze vytlačují dobré, a myslíte si, že BTC jsou dobré peníze, tak byste přece vlastně s Richardem souhlasil, že BTC se měnou nikdy nestane, protože bude vytlačen horšími měnami ať už tisíci meme a shit coinů, nebo třeba nějakou fiat měnou.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    27 října, 2021

    Přesně tak. 🙂 „Odborník“ Gresham by chtěl orla učit lítat. 🙂 To si ale naběhl. 🙂

    Odpovědět

  • Fanfán TULIPÁN

    20 října, 2021

    Je to bublina, není to bublina…:

    https://www.kurzy.cz/zpravy/614745-stale-srovnavate-bitcoin-s-tulipanovou-horeckou-prestante/

    Odpovědět

  • Pavel

    20 října, 2021

    jj, článek od bitcoin kingdom, to už jste radši mohl nahodit Tětka nebo Stroukala. Hodit takhle do grafu random 4 bubliny a říct si, že bitcoin už trvá nejdéle, tak to není bublina. To spíš než o BTC hovoří o úrovni dnešních českých pisálků. A třeba fakt, že poslední dva roky jede bezprecedentní QE, které u těch minulých krizí nebylo, takže roste hodnota úplně všeho, to se radši zapomene zmínit úplně…

    Odpovědět

  • ATH

    20 října, 2021

    ATH

    Odpovědět