CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Ivan Galambica

19. 08. 2019

17 komentářů

Kam se poděla prestiž finančního poradenství?

 

Mělo někdy finanční poradenství prestiž? A kam se prestiž finančního poradenství poděla? To jsou otázky, které vyvstaly v diskusi k článku „ČNB a kontrola finančních poradců: Je třeba přitvrdit, nebo ubrat?

Loading



 

Jak již tomu v životě bývá, učiněným krokem dosáhneme často něčeho jiného, než jsme zamýšleli. Očekával jsem debatu nad úrovní kontroly ČNB a je pravdou, že částečně se mi jí také dostalo. Ale také se rozproudila debata jiná. Debata, jež mne vedla k otázce: Kam se poděla prestiž finančního poradenství?

Mám e-mailovou adresu, kde sbírám podněty od čtenářů. Jakmile mi vyjde nějaký článek, e-maily začnou přicházet. Zatímco ve veřejné diskusi pod článkem „ČNB a kontrola finančních poradců: Je třeba přitvrdit, nebo ubrat?“ se rozproudila debata poradců, jak je ČNB šikanuje, tak na můj e-mail přišla první, pak druhá a pak další a další zpráva. Celkem jich bylo sedm. A vždy s jedním závěrem: Kontroly jsou slabé, poradci jsou podvodníci, je třeba zpřísnit!

Jeden e-mail za všechny:

„Chtěli jsme hypotéku, poradce nám ji začal vyjednávat, jenže stále se věc nebrala ke konci. Pořád se na něco čekalo. Nakonec vše vyjednal, ale podmínky byly pro nás nepřijatelné. Rozhodli jsme se jít ke konkurenci. Z předchozích jednání zůstaly u poradce podané žádosti, které ovšem mohl stornovat jen on. A problém byl na světě. Zatímco my jsme naháněli původního poradce a prosili jej, ať stornuje žádosti, tak u té nové společnosti nám narůstaly poplatky za nedodržení rezervace. Bylo potřeba, aby tento poradce zrušil naši žádost o hypotéku, a udělat to mohl jen on, nikdo jiný. Trvalo nám, než jsme jej přesvědčili, aby to udělal a nás „odblokoval“! Neseriózní a neslušné chování, které nás stálo dost peněz!“

(kráceno; čtenáře jmenovat na jeho žádost nebudu).

REKLAMA

V diskusi pod článkem najednou začaly přibývat komentáře další. Již nikoliv ty, které byly kritické k ČNB, ale ani ty, které by postup chválily. Objevili se tam komentáře typu: „Kdo si stěžuje, neumí se srovnat s podmínkami, ostatní jsou blbci, já jsem nejlepší!“

A do toho všeho mi zvonil telefon: „Poradci, kteří si stěžují, vědí úplné nic o životě. My, co prodáváme životní pojištění, my jsme praví poradci, ostatní jsou jen hrušky u cesty.“ A další telefonát: „Všichni poradci jsou zloději, každý myslí jen na zisk a sám na sebe!“ A pak telefonát další: „Ti, co prodávají zlato, ti se mají. Žádné kontroly, měli by je všechny zavřít!“ A na konec další volání: „Žádný poradce neví, jak to máme těžké my na přepážce, když musíme plnit limity!“

Skoro lituji, že mám tolik známých mezi poradci, kteří mají moje telefonní číslo. Možná je čas po 25 letech změnit telefonní číslo…

Začal jsem nad tím přemýšlet. Ani jedna reakce nebyla charakteru pochvalného. Že by někdo zavolal a řekl: „Mám slušného a pracovitého poradce a jsem s ním spokojený!“ Nebo: „Můj poradce mi vydělal za pět roků na nový byt!“ Ano, sami si přečtete, že v diskusi byly i pochvaly, ale to se vždy chválil ten jednotlivý poradce, jak on je dobrý a perfektní, ale že by se ozval někdo, kdo pochválí druhého, to ne.

REKLAMA

Vím, že chválit je těžké. Vím, že se kritizuje mnohem lépe. Ale stejně jsem se zabýval otázkou, proč finanční poradci mají tak nízkou prestiž. A možná mne i odpověď napadla. Měl jsem jí celou dobu na očích, ale pro oči jsem ji neviděl.

Finanční poradci si totiž neváží sami sebe navzájem. Ti z Partners pomlouvají ty z Fincentra, společně pak pomlouvají ty z Broker Consulting a všichni se shodnou jen na jediném. A to na tom, že ti, co prodávají zlato, jsou obyčejní šupáci. Skoro by to vypadalo na nenávist až za hrob, ovšem to by se nesměli objevit prodejci kryptoměn, protože ty nemá rád nikdo. Horší jsou snad jen ti na přepážce, co to mají vše na zlatém podnose.

Navzájem se jeden poradce shazuje před druhým. Před klienty se pomlouvají, a pak, světe, div se, prestiž této profese je nulová.

Hluboce si vážím každého, poctivě se živícího, člověka. Pokud si prestiž finančního poradenství, nezvednou poradci mezi sebou sami, navždy se bude na tuto profesi dívat skrze prsty. Stačí začít tím, že budu mít respekt a úctu k práci toho druhého. Ať již prodává pojistky, zlato, investice nebo (Bože!) kryptoměny. Pokud se chová poctivě, zákonně a slušně, je to náš člověk.

Možná, že moje zvolání je naivní, ale važme si jeden druhého. Všichni jsme na stejné lodi.

Loading

Vstoupit do diskuze 17 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kalkulačka pro výpočet orientační pojistné hodnoty – snížení rizika podpojištění

V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 03. 2024

Jaké sankce hrozí při nedodržení povinností v rámci daňového přiznání?

Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Karel Pošta Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pavel VeleHanzlNejlepsiVyDementnyKundi

    19 srpna, 2019

    Kam se poděla prestiž finančního poradenství?

    No kam se asi může podít prestiž, která nikdy neexistovala? A proč by taky měla existovat, když 80 % svých klientů (obětí) okradete (pomiňme teď skutečnost, že mnoha lidem vadí převážně to, že jsou osloveni aktivně – opakovaně/neustále), protože jim nacpete ptákoviny, které nechtěli, neporozuměli jim atd. Takoví vy prodavači finančních/zlatých/a dalších volovin jste. Všude na světě.

    Ostatně slyšel jsi někdy na poradě finančních pseudoporadců mluvit o tom, jak skvěle jste klientům poradili (včetně technických podrobností)? Nebo bylo celé to setkání o plácání sraček, kolik jste zas vydělali (ukradli)?

    Klidně tě poplácám po ramenou, jak báječně jsi doplnil (nikoli poradil – oni sami dobře vědí, co chtějí a hlavně co si kupují) finanční plány těm pár procentům klientů, pro něž jsi přínosný. Pro běžného joudu jsi ale jednoznačně škodná. Například obyčejný jouda (tvůj většinový klient) nemá peníze na smysluplné pojištění, tak mu prodáš fakticky nevyhovující (nízké částky, omezené plnění apod.) skladbu připojištění, protože to si může dovolit zaplatit. Běžný jouda investovat nechce (má takový selský instinkt, že v horizontu 30 let se jeho život nebude vyvíjet lineárně a ty prachy (samozřejmě v akciích (pro tebe vyšší vstupák) bude potřebovat už za 3 roky)), stejně mu vnucuješ investice (a ne spoření).

    Finanční jakožeporadci (prodavači pár vybraných finančních produktů) dobře vědí, jak bude život (a svět jako takový) vypadat za 30 let, ale netuší, jaká situace nastane zítra. Jsou to zjevně čarodějové.

    Proč s vámi lidi přesto uzavírají další a další smlouvy? Jsou zkrátka líní, tak trochu lhostejní, hodně důvěřiví, někteří hloupí, však to dobře znáš, proč lidem prodáváš ty hovna. Co s tebou? Prostě prodávej a veřejně to nepředstavuj. Nebo bys chtěl radši dělat v kolbence u pásu?

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    19 srpna, 2019

    Reakce autora článku: Dobrý den. Děkuji za odpověď. Není to veselé početní, co píšete. Inu, je smutné, že to tak chodí.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    19 srpna, 2019

    Pane, vy jste těžce nemocný. Tímto se omlouvám panu Já, který proti vám kypí duševním zdravím!
    Do svého jména jste měl nutkání zakomponovat mé příjmení, to bych ještě snesl. Ale dál jste bahno, negáč a vzbuzujete mou lítost. Měl byste vyhledat pomoc.

    Váš příspěvek obsahuje jediné pravdivé sdělení: opravdu jsme čarodějové. Pracujeme s mozky mnohem více než s penězi. Je to těžká práce. Proto je dobře placená. Lidé objektivně potřebují umět si výhodně půjčit, výhodně se pojistit, protože dosud nejsou dost bohatí, aby to nepotřebovali a investovat, protože je lepší být v kapitalismu také jeho tvůrcem, než jen spotřebitelem.

    Nesouhlasím s tvrzením, že vždy jde jen o peníze. U mě to tak již dlouho není a právě proto, že jsem se změnil, měl jsem několik let vážné finanční problémy. Moji klienti ke mně cítí to cosi, o čem spousta poradců jen sní, nebo o to nestojí.

    Existuje hodně poradců, kteří chtějí dělat etickou práci – jejich počet stoupá. Má na to samozřejmě vliv i ČNB, která vytváří ta síta. I tak – nebo právě proto – mají před sebou udržitelnou budoucnost.

    Odpovědět

  • JFK

    19 srpna, 2019

    Pane Galambico, dobrý den přeji,
    poradce není nikdy hodnocen za to, jak kvalitně a eticky poradil klientovi, ale kolik sjednal nových obchodů a přinesl firmě na provizích či BJ (bodových jednotkách). Manažera, zprostředkovatelkou firmu ani pojišťovnu nezajímá spokojenost klienta, nýbrž pouze a jen nový obchod a z něj plynoucí zisk. Tvrdí-li někdo opak, pak lže. Viděl jste někdy na konferencích pojišťoven a MLM kolosů na pódiu ocenění poradce za nejvyšší nárůst spokojených klientů? Můj dnes již bývalý kolega sjednal svého času ve firmě příspěvek zaměstnavatele zaměstnancům, jednalo se celkem o 30 lidí. Vybral nízkonákladový produkt od Allianz, příspěvek šel každý měsíc do mimořádného pojistného, poplatky srazil na nejnižší možnou míru. Jiný „poradce“ v naší MLM firmě udělal podobný obchod a všechno šlo do běžně placeného pojistného, žádná sleva na poplatcích se pochopitelně nekonala. Hádejte, kdo byl na konferenci hvězda největší a kdo užitečný, hodný a etický idiot? Tím chci říct, že vás nikdo nepochválí za skutečně dobře, kvalitně a ve prospěch klienta odvedenou práci, všichni vás chválí jen za to, kolik toho donesete. Jak a za jakých okolností obchod vznikl nikoho nezajímá, rozhodují čísla. Ty zajímají manažery, generální ředitele bank a pojišťoven a a jejich akcionáře, nikoliv kvalitní práce. Ostatně si to můžete velice dobře ověřit sám: sjednejte u jakékoliv pojišťovny IŽP s měsíčním běžně placeným pojistným řekněme 5.000 Kč bez jakékoliv pojistné ochrany (jen s tou základní na smrt). Garantuji vám, že 99% pojišťoven vám smlouvu přijme do svojí správy, přestože je to prasárna největšího kalibru a všichni v pojišťovnách to moc dobře vědí. Ještě se vrátím k předchozímu příběhu mého bývalého kolegy (znechucen odešel úplně mimo obor): umíte si představit situaci, kdy by pojišťovna vyplácela vyšší provizi u mimořádného pojistného za kvalitní a etický přístup poradce a naopak nižší provizi za příspěvek do běžně placeného, kterým je klient poškozován? Sci-fi, že? A mohu vás ubezpečit, že pověst finančních poradců je všude stejná, jedno zda u nás v ČR, v Německu, Rakousku, Anglii nebo USA, nyní má obrovskou reputační ostudu se svým IŽP AXA na Taiwanu.
    https://www.opojisteni.cz/zahranici/stiznosti-v-hongkongu-ztratovy-produkt-zivotniho-pojisteni-axa/c:16991/

    Odpovědět

  • Insider

    19 srpna, 2019

    Šlo to napsat i ve dvou větách: kvalita nikoho nezajímá, jde se po kvantitě, tzn. čím víc, tím líp (aneb nikdy nemáme dost).
    Nejlepším není obchodník, co sjednává kvalitně a eticky, ale ten co toho sjednává nejvíc. Ten pak stojí na pomyslné bedně a je mu poplácáváno po ramenou, jaká je třída. Holý fakt a realita ve finančním poradenství.
    A nezachrání to ani žádné EFA a EFPA certifikáty, zkoušky u ČNB a podobně.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    19 srpna, 2019

    Reakce autora článku: Dobrý den. Velice děkuji za komentář. Váš příspěvek, byť by mohl být slušnější, nastavuje zrcadlo všem poradcům, tak říkajíc, napříč spektrem. Co vlastně ukazuje? Ukazuje nespokojenost klientů (klienta) s tím, jaký servis mu je poskytován. Ukazuje, že na trhu je prostor pro jinou poradenskou firmu, která SKUTEČNĚ pojme na prvním místě SPOKOJENOST klienta. Ovšem, také ukazuje, že prestiž finančních poradců je blízko nule.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    19 srpna, 2019

    Mělo být k PAVEL

    Odpovědět

  • Karel Pošta

    19 srpna, 2019

    https://www.youtube.com/watch?v=rRloFqCiZsQ
    Když jsem viděl tohle video před lety, chtělo se mi zvracet. Finanční poradci jsou opravdové hyeny.

    Odpovědět

  • Insider

    19 srpna, 2019

    Nebojte, nejpozději k prvnímu prosinci 2020 budou muset mít poradci velmi náročné zkoušky z každého jednotlivého segmentu pojištění a pokud je mít nebudou, tak jednoduše nebudou moci cokoliv sjednávat a ČNB je automaticky vyřadí z registru. ČNB už na svých stránkách oficiálně vydala soubor zkouškových otázek a podle mě to bude velké, opravdu velké síto pro poradce. No a tuším že v některém z dohledových benchmarků ČNB i upřesnila, kdo všechno zkoušky musí mít, neboť si to pojišťovny začaly vykládat tak nějak svévolně a po svém. Jedním slovem každý, kdo přijde do kontaktu s pojistnou smlouvou (ať už při modelaci, vysvětlování, správě, tvorbě apod.).

    https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/povolovaci-a-schvalovaci-rizeni/povolovaci-a-schvalovaci-rizeni-pojistovaci-zprostredkovatele-a-samostatni-likvidatori-pojistnych-udalosti/Zkousky-dle-zakona-c.-170_2018-Sb.-o-distribuci-pojisteni-a-zajisteni/

    Odpovědět

  • Aimée

    20 srpna, 2019

    Pokud ty zkoušky budou jako kombinovaná úvěrová nebo kapitálové trhy, tak ty jsou poměrně snadné.

    Odpovědět

  • Gringo

    19 srpna, 2019

    S poradci jsem nemel dobre zkusenosti uz drive. Kdyz jsem ted refinancoval hypoteku, jen se mi to potvrdilo. Poradce za prve vubec nevyjednaval s puvodni bankou (protoze z toho neni zadna provize) a prinesl nabidku od banky, se kterou byl pravdepodobne provazan. Byla to ale dobra nabidka, hypoteka bez poplatku a s odhadem zadarmo a s urokem velmi zajimavym. Kyvnul jsem a poradce zacal zarizovat. Smlouva, kterou prinesl mela urokovou sazbu vyssi.
    Srandovni bylo jak pri prvni schuzce pomlouval male banky (kde asi nebyl zahackovan), ze klienta natlaci do casove tisne a pak mu navysi puvodne slibovanou sazbu.
    Po teto zkusenosti uz na poradce kaslu. Jo, mozna prodelam balik, ale budu mit jasno, kdo je za to zodpovedny. Poslouchat kilometr vymluv o nedorozumenich a trapne svalovani viny na udajne line kolegy – to nepotrebuju.
    No a pak ma mit poradce prestiz.

    Odpovědět

  • Janina KuBe

    19 srpna, 2019

    Je to vše o lidech…. V každé profesi se najde lump a lempl a naopak odborník a obětavec. Mě jako poradci nevadí zkoušky a tlak na vzdělávání. Vadí mi přebujelá administrativa a přístup ČNB…. V minulosti strkala hlavu do písku před okatými zlodějinami, pak jako trestala směšnými pokutami, ale hlavně…. Nechala tyto lidi nadále ve financích působit!!! Výsměch poctivým poradcům i klientům! Místo exemplárniho potrestání viníků, plošně trestá všechny nárůstem administrativy a omezením poradců(pracovat jen pro jednu spol…) a tím vlastně i klientů….

    Odpovědět

  • Uživatel

    19 srpna, 2019

    Dobrý den, možná by nebylo špatné si nejprve položit otázku: Kdo je to finanční poradce a jakými měřítky je možné posuzovat jeho kvality? Je to člověk, který bude znát dokonale pojistné podmínky všech pojišťoven, úrokové sazby všech bank, investiční potenciál celého trhu? Je to člověk „závislý“ na jedné společnosti, či „nezávislý“ spolupracující s „většnou“ trhu? Může se takto nazývat 20ti letý člověk, který absolvoval 3 měsíční školení, nebo člověk, který má za sebou 20 let poctivé praxe? 🙂 A co to je ta „poctivá“ praxe? Je to spíše obchodník, zprostředkovatel produktů, nebo člověk který má ten dar přemýšlet v souvislostech? Nejprve definujme tento pojem… 🙂

    Odpovědět

  • Pavel

    19 srpna, 2019

    Mě přijde opravdu bizarní tvrdit, že jsem po dvou nebo třech schůzkách s poradcem spokojen. Ok, můžu to říct třeba u hypo, pokud vyjedná lepší podmínky a úroky než konkurence, ale jak tohle někdo může rovnou tvrdit u pojistky, IŽP nebo na 30 let předplacených investic? Vždyť tu ještě nemůže být ani jediný klient, který opravdu dodržel dobu 30 a více let a teprve potom můžeme počítat případné z(ne)hodnocení a tvrdit, že jsme spokojení.

    Naprosto souhlasím s JFK, v MLM za proklientský přístup nikoho nepochválí.

    Odpovědět

  • Vasek

    19 srpna, 2019

    To vas nepochvali ani v poolu…

    Odpovědět

  • vasek

    19 srpna, 2019

    Prestiž se nikam nepoděla, protože tu zatím nikdy nebyla. A to hlavně díky té spoustě lidí, kteří byli do oboru vtaženi, přestože na to neměli ani odbornou kvalitou ani lidskou úrovní.
    To, že se tolik haní poradci navzájem, je jen zářný příklad toho, jak moc špatná je lidská úroveň lidí v oboru. A to celkově.
    Pomlouvají se poradci nejen mezi firmami, ale i systémy (MLM vs pooly). Oboru vládne ješitnost, snaha o kontrolu „sousedovo trávníku“, neschopnost udělat si vlastní názor, nebo naopak ten svůj považovat za jediný správný a vnucovat jej lidem okolo.

    Ještě že už ty masy řídnou…

    Odpovědět

  • čtenář

    20 srpna, 2019

    Řekl bych, že poctivý prodejce kryptoměn, že to ja takový oxymoron

    Odpovědět