CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Petr Novotný

24. 09. 2010

10 komentářů

Jaroslav Brzoň: Stagnace je to nejlepší, co může světovou ekonomiku potkat

 


 

Jaké máte pocity z aktuálního vývoje na kapitálových trzích?

Jaroslav Brzoň (JB): Podle našeho názoru se již plně vyčerpal prostor růstu na dluhopisech. V první řadě na německých a amerických. Velmi selektivní jsme ve výhledu na akciové trhy, kde se snažíme ve většině případů dávat přednost opčním strategiím před samotným nákupem akcií. V rámci regionů se nám stále líbí některé rozvíjející se trhy. Hodně prostoru v našich akciových portfoliích mají dividendové akcie. Vše ovšem pouze za využití opcí, nikoli přímých nákupů.

Jste zastáncem udržitelnosti ekonomického oživení, nebo byste si vsadil spíše na recesi s dvojitým dnem?

JB: Nejsme zastánci ekonomického oživení, ale zároveň nevěříme v návrat recese. Domníváme se, že ekonomiku čeká delší období, ve kterém bude stagnovat. Podle toho máme také nastaveny své investiční strategie, které aktuálně pracují s výhledem kolísání trhů v pásmu 20 procent nahoru a 20 procent dolů.

Zdá se mi, že tedy používáte hodně z taktiky hedgeových fondů, kterým se v zásadě nejlépe daří, když se trhy vyvíjejí v pásmu řádově několika desítek procent nahoru a dolů.

REKLAMA

JB: Obecně se dá říct, že ano, naším stylem není před klientem šermovat benchmarkem a říkat, že i když například spadly trhy o 30 procent, jeho peníze se znehodnotily "jen" o dvacet. Tak rozhodně nefungujeme. Důležité je, aby klienti vydělávali, a proto "hru na benchmark" nehrajeme. Sledujeme investice na čtvrtletní bázi a čistě jen na podílu na zhodnocení peněz našich klientů. Nefungujeme ani na tzv. provizi ze správy majetku jako fondy. Tam jim je v zásadě jedno, zda jde trh nahoru nebo dolů, poplatek za správu vám zaúčtují vždy.

Aktuální oživení světové ekonomiky není jako obvykle spojeno s růstem inflace a ekonomika spíše naznačuje deflační sklony.

JB: Máte pravdu, že se dnes pohybujeme v mírně deflačním prostředí, ale dlouhodobě si myslíme, že ekonomiku čeká stagflace, tedy kombinace růstu inflace se stagnací ekonomického růstu. Inflační tlaky by mohly být patrné již v roce 2013 nebo 2014. Růst inflace bude "podporován" samotnými ekonomikami, protože jim může částečně pomoci vyřešit velké zadlužení.

Věříte na dnešních rekordních hodnotách zlatu? Bude pokračovat v růstu?

REKLAMA

JB: Krátkodobě je vývoj nejistý. Prostor dolů je myslím omezený, protože každý pokles využívají země jako Brazílie, Indie nebo Čína k dokupování, protože mají stále velmi nízký podíl zlata na státních rezervách. Dlouhodobě si však myslíme, i kvůli očekávanému růstu inflace, že je zlato investičně velmi atraktivní a pro investory může fungovat jako forma určitého zajištění jejich investičních portfolií.

Podle šéfa makléřské společnosti Credit Suisse Securities jsou investice do komodit pro drobné investory stále velmi neprůhledné a radí se jim vyhnout. Vaše reakce?

JB: Otázka není myslím postavena, zda do komodit investovat, ale jak. Je pravda, že drobní investoři jsou dnes většinou chyceni do tzv. "kontango pasti", jelikož do komodit jdou většinou přes samotné futures nebo fondy, které ale také kupují futures, jejichž podkladovým aktivem jsou komodity. Jinými slovy, alternativní investice jsou, co se týká jejich držení, nákladné, ale na druhou stranu v době, kdy dluhopisy vytvořily nebezpečnou bublinu a vývoj akcií je nejasný, mají komodity v portfoliu určitě své místo.

Indexových fondů (ETF) v Česku v nabídce moc není, navíc se jejich nákupem vystavují čeští investoři měnovému riziku.

REKLAMA

JB: To je sice pravda, dají se sice nakoupit některé certifikáty v české koruně, ale jejich parametry a likvidita jsou velmi špatné, a proto se ve svých investičních strategiích držíme certifikátů od prověřených emitentů, a to hlavně na zahraničních trzích. V případě dlouhodobého investora bych se však měnového rizika až tak neobával, náklady na zajištění dlouhodobě převýší riziko většinou cyklického kolísání měn. Je také třeba si uvědomit, že měnové riziko má svůj protipól v měnovém zisku.

Vaše modelová portfolia vykazují velmi zajímavou výkonnost, kterou by jim mohly závidět mnohé velké zavedené investiční společnosti a správci velký podílových fondů.

JB: Za čtyři roky působení na českém trhu naše konzervativní strategie vynesly klientům v průměru 8 až 20 procent, vyvážené 30 až 40 a dynamické 40 až 50 procent ročně. Tím však nechci říct, že se snažíme prodávat své služby na základě historické výkonnosti. Naše filozofie je postavená na celkovém přístupu ke klientovi, a především na systému ohodnocení naší práce, která je založená čistě na podílu na zisku bez další správcovských a jiných poplatků.

Více čtěte na serveru Investičníweb.cz.

Loading

Vstoupit do diskuze 10 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Moula 12

    25 září, 2010

    Ano, presne tak vypada pan, kteremu chci sverit sve penize.

    Odpovědět

  • Václav

    27 září, 2010

    Blázen by musel býti clovek, kdyby mel celé portfolio ze 100% z opcí, jak nabízí Best Buy Investments.
    V opcích je dobré míti 0% z portfolia.
    A 100% portfolia míti v akciích z indexu DAX, MDAX, Dow Jones, Eurostoxx50 a pro srandu akcii ČEZ.
    Vsechny blue chips akcie se krásne vyplatí za 4 roky nonstop drzení, tedy od 2009 do 2013.

    Odpovědět

  • Radek

    27 září, 2010

    Díky za tip, už vidím, jak teď kupuji akcie v roce 2009 ;-).

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    27 září, 2010

    Copak Václave, vy asi budete velký odborník na opce, že jo? Kolik opcí jste ve svém životě zobchodoval, že se snažíte je takto hodnotit?
    Já a mí kolegové opce a opční strategie obchodujeme a nevidíme v tom žádný problém.
    S pozdravem Miroslav Piták
    admin pilsen-traders

    Odpovědět

  • Anonym

    28 září, 2010

    Opce jsou velmi rizikove. Pomoci opcnich strategii sice muzete vyrazne snizit kratkodobe riziko (tj. volatilitu), ale vystavujete se systemovemu riziku. Pokud prijde nejaky opravdu velky prusvih, muzou Vase opce byt ze dne na den bezcenne papirky, stejne jako hotovost.
    Pokud se nemylim, tak systemovy prusvih nevylucujete, ba naopak ho dokonce ocekavate.
    Osobne souhlasim s Vaclavem, ze na dlouhodobem horizontu (pokud nekomu nevadi vyssi volatilita) je z pohledu ochrany majetku rozumnejsi drzet primo akcie, klidne 100 % portfolia… a nebo jiny uzitecny fyzicky majetek… nemovitost, pole, les, dobytek…
    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    28 září, 2010

    Souhlas

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    28 září, 2010

    Jak bych to jen decentně řekl
    Neočekávám nic, co by se už v minulosti nestalo 🙂

    Odpovědět

  • Radek

    28 září, 2010

    😀 moooc hezky řečeno
    V tomhle se mi hodně líbí článek pana Novotného:
    http://www.investujeme.cz/clanky/antonin-zapotocky-nase-mena-je-pevna-a-menova-reforma-nebude/
    Kdo ho nečetl, vřele dopořučuji ;-).

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    28 září, 2010

    K potenciálně bezcenným papírkům v případě velkého systémového průšvihu přidávám akcie bank. To by banky dopadly jako Freddie či Fannie.
    Jan Dvořák
    http://www.pro-investory.cz/

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    27 září, 2010

    Za stagnaci budeme ještě hodně rádi. Rozjíždí se globální měnová válka, bude to veselé.
    Stručně jsem to shrnul tady: http://www.pro-investory.cz/aktuality/menova_valka_je_tu/

    Odpovědět