CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Redakce

17. 09. 2021

43 komentářů

Jak vybrat správného brokera?

 

Foto: Shutterstock

Kvůli zvýšené volatilitě trhu zaznamenali ti největší světoví brokeři v současné době obrovský nárůst v počtu nových aktivních retailových investorů. V případě brokera XTB tento nárůst mezi Q4 2020 a Q4 2019 činil neuvěřitelných 135 %, čímž se dostal mezi 5 největších světových brokerů. Data ukazují, že se do světa investic a tradingu žene stále více a více lidí. Broker Trading 212 dokonce nestíhá novým klientům otevírat účty, a proto už několik měsíců musí noví klienti čekat na otevření svého účtu na čekacím listu.

Loading



 

Článek představí několik populárních e-brokerů působících na území České republiky. V našem výběru jsme si dali záležet na tom, aby byli brokeři dostatečně diverzifikovaní. Máme tu proto brokery bezpoplatkové a nízkonákladové, stejně jako exkluzivní brokery, které používají institucionální investoři. U některých brokerů se vyplatí nakupovat české akcie a u jiných akcie americké. Řekneme si, jaké finanční produkty tito brokeři poskytují, jaké poplatky si za své služby účtují a nakonec, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Brokeři nejsou seřazeni v žádném určitém pořadí. Účet u každého brokera má své výhody a nevýhody a vyhovuje různému typu investorů. Výběr toho nejlepšího brokera je tak již na každém čtenáři.

Revolut

Mnozí Revolut znají jako fintech – společnost zprostředkovávající bezkonkurenčně nízký směnný kurz mezi měnami. Na Revolutu lze ale i investovat do akcií a kryptoměn. Revolut poskytuje 4 typy uživatelských účtů – Standard, Plus, Premium a Metal. Standard účet je zcela zdarma a je s ním možné provést 1 obchod s cennými papíry zcela bez komise, s účtem Plus 3 obchody, s Premium 5 a s účtem Metal pak neomezený počet obchodů. Za každý obchod nad limit si pak Revolut účtuje £1. Poslední poplatek, který můžeme u Revoluta najít, je poplatek 0,01 % z celkové hodnoty vašeho portfolia ročně. K výhodám investování u Revolutu patří možnost fraktálního investování. Není potřeba si koupit celou akcii, ale je možné koupit pouze její část. Dalším pozitivem je velmi přívětivá mobilní platforma v rámci Revolut aplikace a W8 BEN formulář, který umožňuje na základě dohody mezi USA a ČR danit americké dividendy pouze 15% daňovou sazbou. Je třeba zmínit, že Revolut veškeré obchody s cennými papíry řeší externě skrze zprostředkovatele jako Sapia partners a DriveWealth, jelikož Revolut nemá licenci sám transakce vykonávat. Na internetu se množí obavy o bezpečnost klientských vkladů. Revolut sám neručí za případný bankrot externího brokera a mnohým klientům se již stalo, že museli řešit zmrazení svých finančních prostředků de facto bez klientské podpory.

Degiro

Degiro je nizozemský broker působící po celé Evropě, který si získal oblíbenost především díky svým velice nízkým poplatkům a vysoké úrovni bezpečnosti. Broker je registrován v EU, tudíž jsou všechny klientské vklady pojištěny až do výše 20 000 €. Jelikož samotné Degiro nemělo donedávna, stejně jako Revolut, bankovní licenci, nesmělo držet cizí prostředky, a proto jsou cenné papíry klientů stále drženy zvlášť od prostředků společnosti v tzv. centrálním depozitáři. To znamená, že i v případě bankrotu brokera, jsou cenné papíry klientů v bezpečí. Tento rok však Degiro spojilo síly s německou společností Flatex, která již bankovní licenci drží, očekávají se proto změny v této oblasti.

Podobně jako Revolut má Degiro velmi přívětivou a přehlednou platformu jak na PC, tak na mobilu. Na platformě může zákazník obchodovat s akciemi, opcemi, futures, dluhopisy, investičními fondy, pákovými produkty, warranty a ETF. Americké akcie zde seženete s poplatkem zhruba 12 Kč za akcii, české s poplatkem zhruba 20 Kč, evropské s poplatkem zhruba 50 Kč a asijské s poplatkem 250 Kč za celý nákup. Většina ETF jsou pak u Degira bez poplatku. Broker si rovněž účtuje poplatek 2,5 € za každou použitou burzu ročně.

REKLAMA

Degiro také poskytuje W8 BEN formulář, který umožňuje zdanění amerických dividend pouze 15 %, avšak dividendy českých akcií jsou na Degiru daněny již 35 procenty. Další nevýhodou Degira je, že dobíjení finančních prostředků je možné pouze bankovním převodem a nemožnost fraktálního investování.

XTB

X-Trade Brokers je nejpopulárnějším českým brokerem a pyšní se mimo jiné tím, že při obchodování s fyzickými akciemi i ETFky nabízí nulové poplatky. Při obchodování s CFD, při kterém trader nevlastní fyzickou akcii, pouze spekuluje na růstu či poklesu její ceny, si XTB již účtuje poplatek 0,8 % z ceny transakce. XTB má oproti konkurenci relativně vysoké tzv. spready, tedy rozdíly mezi nákupní a prodejní cenou, a vyžaduje minimální hodnotu nákupu ve výši $100. Nepříjemným zjištěním pro méně aktivní investory je fakt, že si XTB účtuje poplatek 10 € za roční neaktivitu. Tímto však ceník služeb ani zdaleka nekončí a pro důkladné porozumění je doporučené si jej prostudovat. XTB bohužel také ještě neumožňuje W8 BEN formulář, takže se americké dividendy daní 30 %. U tohoto brokera rovněž nenalezneme fraktálního investování. Na druhou stranu XTB poskytuje českou podporu a aplikace a stránky jsou kompletně přeloženy do češtiny. Na stránkách XTB je navíc možné založit si demo účet a vzdělávat se v rámci tzv. XTB Akademie, což ocení především “investiční nováčci”.

Trading 212

Trading 212 je registrován v Bulharsku, podléhá ale přísným regulacím britské instituce FCA. Veškeré vklady klientů jsou proto pojištěny až do výše £80 000. Broker se představuje jako bezkomisní poskytovatel finančních produktů. Při obchodování přes Trading 212 investor opravdu nezaplatí jakýkoliv poplatek, ať už provede jakýkoliv počet obchodů. Trading 212 si rovněž nic neúčtuje za držení pozice. Nedávno však broker přidal poplatek za konverzi měny ve výši 0,15 %. Spready jsou ale velmi nízké, a pouze při dobíjení prostředků prostřednictvím Apple Pay a Google Pay objevíme 0,7% poplatek, a to pouze pokud celková výše vkladu přesáhne $2000. Dobití bankovním převodem je navíc zcela zdarma.

Trading 212 poskytuje dva typy účtů: Invest pro dlouhodobé investory a CFD (tradingový účet), který umožňuje využití páky. Specialitou tohoto brokera je možnost plánovaného nákupu, která umožňuje nastavit automatické nákupy. Broker rovněž nabízí automatické reinvestování dividend do akcií společností. Minimální cena nákupu je stejná jako minimální vklad $1.

REKLAMA

Trading 212 na své platformě také poskytuje přehledné grafy a analýzy a umožňuje investování do částí. Všechny dividendy jsou navíc daněny pouze 15 %y. Obrovskou popularitu tohoto brokera dokládá i fakt, že kvůli obrovskému zájmu nových klientů se zájemci, kteří si chtějí v současné době otevřít účet, musí zapsat na čekací listinu.

Etoro

Veřejnosti asi nejznámější broker je Etoro. Na Etoru lze tradovat CFD s měnovými páry, indexy a komodity, ale také nakupovat fyzické akcie a klasické ETF. Akcie a ETF lze navíc na Etoru pořídit zcela bez poplatků. Broker si ale účtuje poplatky u CFD za držení pozice do dalšího dne. Na Etoru bychom také našli poměrně vysoké spready u kryptoměn. Poplatek za vklad je nulový, avšak za výběr se platí $5, a pokud se uživatel do Etora nepřihlásí po dobu delší než 12 měsíců, bude mu Etoro strhávat měsíční poplatek za neaktivitu ve výši $10.

Specialitou Etora jsou funkce CopyTrader a CopyPortfolios, které u jiných brokerů nenajdeme. Pro začínající investory je rovněž výhodou, že si u Etora lze zřídit demo účet, na kterém obdrží virtuálních  $100 000, se kterými si lze investování vyzkoušet “nanečisto”. Velkou nevýhodou Etora ale je, že dividendy jsou daněny 30% sazbou. Proto se na Etoru moc nevyplatí investovat do dividendových akcií.

Naopak výhodou je přísná regulace britskou FCA, díky které jsou vklady na Etoru pojištěné až do výše 1 milionu EUR. Celkově vzato má Etoro hned několik dalších výhod včetně fraktálního investování, široké nabídky pákových produktů i možnosti shortování a velmi přívětivé mobilní i PC platformy. Etoro je také díky již zmíněným funkcím CopyTrader a CopyPortfolios pomyslnou sociální sítí pro investory, na které se živě diskutuje o vývoji cen, což brokera činí v tomto smyslu unikátním.

REKLAMA

LYNX

LYNX využívají především profesionální a institucionální investoři. Díky přísným regulacím je považován za velmi bezpečného brokera. LYNX v ČR poskytuje nejširší nabídku investičních produktů a můžete s ním obchodovat na 100 burzách v 30 zemích světa. Malého investora však může odradit minimální vklad 75 000 Kč a oproti konkurenci vysoké poplatky. LYNX si účtuje poplatek ve výši $5 za nákup amerických akcií a poplatek mezi 6-99 € za nákup evropských akcií. LYNX tak nabízí velmi kvalitní služby, avšak pro začínající investory se nedá zcela doporučit.

Fio e-Broker

I přes velmi staře vypadající grafikou své platformy, je Fio E-broker od Fio Banky považován za jednoho z nejlepších brokerů pro nákup českých akcií. Na rozdíl od zahraničních brokerů jsou u Fia české dividendy daněny pouze 15 %. Jako poplatek za obchod si Fio E-broker účtuje 0,35 % z objemu transakce (minimálně však 40 Kč, maximálně 1190 Kč), proto se vyplatí investovat spíše ve větších částkách. Fio E-broker sice nabízí i americké a další zahraniční akcie, ale poplatky za jejich nákup jsou velice vysoké. Z tohoto důvodu lze Fio E-brokera doporučit pouze zájemcům o akcie některé z 16 společností, které lze koupit na pražské burze.

Shrnutí

Je jasné, že každý broker nabízí něco pro určitý typ investorů. Zatímco pro profesionály je LYNX jasnou volbou, začátečník by mohl kvůli XTB akademii a nízkým poplatkům zvážit XTB. Revolut nabízí výhody různých členství, kdežto Etoro je jako stvořené pro ty, kteří se chtějí buď inspirovat nákupy ostatních investorů, či o vývoji na trhu živě diskutovat. U Trading 212 a Degira naopak nalezneme vysoké pojištění vkladů. Fio e-Broker vyhovuje zájemcům o české akcie. Při volbě brokera, či kombinaci brokerů, je tak především nutné zvážit osobní požadavky a finanční cíle.

 

Autor: Adam Kolomazník, analytik ECONET

Loading

Vstoupit do diskuze 43 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kalkulačka pro výpočet orientační pojistné hodnoty – snížení rizika podpojištění

V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 03. 2024

Jaké sankce hrozí při nedodržení povinností v rámci daňového přiznání?

Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Ustát stát. Zastavit stát! Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jaroslav Obročník

    18 září, 2021

    Prosil bych pana autora,aby pokud vydává podobný článek jej doplnil i tím,jak se např.pokud zítra zemřu při autonehodě,mé děti dozví nebo dostanou,k portfoliu,které bude řádově v milionech někde v USA ?České FIO samozřejmě investiční učet zablokuje a akcie budou předmětem dědického řízení,ale jak toto proběhne u nějakého brokera někde na Kypru nebo v Americe? Pane autore….to jim česká vláda pošle nějaké vyrozumění,a bude to s nimi sama řešit? a co pak bude,oni se spojí s právniky? Prosím vysvětlit

    Odpovědět

  • Honza

    18 září, 2021

    Popravdě, takovou „analýzu“ bych čekal někde v Blesku nebo ve Vlastě.

    Odpovědět

  • Seyreyt

    19 září, 2021

    v Ohníčku

    Odpovědět

  • P Ř E P L A T E K

    19 září, 2021

    Mě by zajímalo, zda když mi např. XTB strhne srážkovou daň větší, než jakou daň bych podle českých zákonů měl platit, zda si ten přeplatek ve svém daňovém přiznání pak mohu odečíst ze své daňové povinnosti za daný rok.

    Pokud vím, broker klidně vystaví potvrzení obsahující info, jaké dividendy od jaké firmy, z jaké země jsem dostal a kolik mi z nich bylo strženo srážkovou daní.

    Zbývá otázka, zda můj účetní pak může toto potvrzení přiložit k mému přiznání a přeplatek odečíst.

    Pokud to nejde, tak WTF? K čemu takový broker, k čemu investice, kde vám jen tak na dani strhnou 2x tolik, než by dle zákona měli? Že custodial bank neví, kde mám daňovou rezidenci je jedna věc. Já ale vím, kde ji mám, můj účetní to ví také a finanční úřad také. Takže by neměl být problém. Nebo ano?!

    Odpovědět

  • Ustát stát. Zastavit stát!

    19 září, 2021

    Mě by spíš zajímalo, jak se budou danit zisky z bitcoinu, když se BTC nyní stal oficiální státní měnou Salvadoru.

    Když si ve směnárně za koruny pořídím 1000 USD a za půl roku ty USD se ziskem 30hal na dolaru zase prodám, tak nic nedaním, ne?!

    Erár se sice prý vyjádřil, že se jako nic nemění, ale to je jen přání otcem myšlenky. Už jsem slyšel vyjádření několika právních kanceláří, že do toho sporu se státem klidně půjdou, protože tohle stát nemůže ustát.

    Tak jsem zvědavý. Že by člověk nakonec ani nemusel měnit daňovou rezidenci někam, kde se i na bitcoin uplatňuje časový test (Německo, Portugalsko), nebo kde se kapitálové příjmy nedaní vůbec (některé středoamerické země, Karibik, …)?

    Odpovědět

  • Jaroslav Obročník

    20 září, 2021

    Stačí jedno daňové přiznání,kde finanční úřad vydá pochybení,o špatném zaúčtování a nesouhlasit s tím.Vzít zamítnutí z finančního úřadu,a podat stížnost na ministerstvo financí,kde to bude ležet několik let.Následně přijde od nich nějaký nesmysl,že finanční úřad okresního řádu měl pravdu.To pak vzít a již otevřít soudní spor a hnát to k nejvyššímu soudu.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    Je otázka, jak dlouho to ještě v Salvadoru oficiální měna bude. Rozzuření protestující pálí jeden BTC mat za druhým a co vím, tak je přijetím BTC ohrožena další miliardová půjčka Salvadoru od MMF nebo nějaké jiné globální organizace. Taky si tím přijetím BTC zhoršili úvěrový rating. Uvidíme, jak dlouho vydrží, naložili si pěkně…

    Tedy chápu, že z pohledu českých úřadů se nic nemění. Nemůžou reagovat na každý nesmysl, který proběhne někde v Africe nebo v banánové republice ve střední Americe.

    To je asi podobné, jako byste se tu teď domáhal legalizace pervitinu, když v KLDR se vyrábí po tunách. Pochopte, nemůžeme tu zavést každou blbost, která se uděje v těch nejhorších shitholes světa…

    Odpovědět

  • Demagog.cz

    20 září, 2021

    Za každou cenu dogmaticky mimo. Nikdo tu nechce zavádět povinné přijímání bitcoinu, jako v Salvadoru. Nikdo o tom nemluví a nikdo se (vás) na to neptal.
    Ta otázka byla ZCELA jiná: kurzové zisky z cizích oficiálních měn se nedaní. TEČKA!
    Chápete, nebo to je na vás složité, na VUMLu neprobírané?

    Zákon něco říká. A Bitcoin bezpochyby JE oficiální státní měnou Salvádoru.
    Stále nechápete, nebo mám vysvětlovat dál?

    __________________
    PS: Počítal jste ty rozzuřené protestující? Kolik jich bylo? Sto? Tisíc?
    Drtivá většina z nich byla odpůrcem prezidenta a bitcoin je moc nezajímá, leda jako symbol toho prezidenta. Asi jako by tady lidi na demonstraci proti našemu vrchnímu estébákovi pálili koblihy. Demagog vašeho ražený by asi odvodil, že to je demonstrace proti sladkému pečivu.

    A jistě: co čekat od globalistického a USA ovládaného MMF, než vydírání za účelem udržení výsostného postavení šitózního dolaru, že?

    Odpovědět

  • Mrkev

    20 září, 2021

    Protože jestli tu někdo něco povinně zavádí (nakazuje či zakazuje), jsou to přesně ti socani typu Pavla Fulda.
    Sami všem povinně vnucují PAYG, fiat, socialistickou zdravotní daň, atd… ale strašně se pohoršujou nad někým, kdo takto centralisticky zavedl bitcoin. Vot éto konzistencija.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    Tak kdyby si prezident Salvadoru vzal svoje peníze a založil s kryptofanoušky nějaký krypto kibuc, neřekl bych ani popel. Problém je, že i když lidi „nenutí“, nutí je tím, že přijdou o těch 30 dolarů a neustále dokupuje BTC. Z čeho? Ze státního a z půjček, které si Salvador bere…

    Jinými slovy, když to dopadne špatně, dotkne se to v Salvadoru nakonec každého.

    A já vám nic nenutím a opět říkám, pořád jsou země, kde věci fungují tak, jak se vám líbí, takže vám nikdo nebrání se tam odstěhovat. Přitom je nicméně zajímavé, že z těch „svobodných“ zemí utíkají lidi k nám a ne naopak….

    Asi, na rozdíl od vás, zcela ty úžasné myšlenky nepochopili. Na druhou stranu je asi přímo prožili, a proto volí nohama a dělají co můžou, aby utekli kamkoliv, kde ten „zatuchlý socík“ je….

    Vás by potřebovali v Turecku v uprchlických táborech, abyste jim to vysvětlil, že vlastně utíkají z ráje a že se mají vrátit… 🙂

    Odpovědět

  • Mrkev

    20 září, 2021

    Sakra a proč vy si nezaložíte PAYG a FIAT kibuc?

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    To mě neříkejte… 🙂 Já jsem malý pán. A narodil jsem se do určité doby, zatímco vy jste dobu předběhl a vyhovoval by vám spíš středověk. Za to já nemůžu…

    Pořád je tu snad ještě Liberland, jestli nepřišly velké povodně, nebo to Chorvaty a Srby nepřestalo bavit, tak můžete utéct třeba tam….

    Odpovědět

  • Mrkev

    20 září, 2021

    Bla bla bla

    Odpovědět

  • Rudla

    3 listopadu, 2021

    Narodil jste se do určité doby – asi do komunismu, ne?
    A zjevně jedete setrvačností dál.

    Odpovědět

  • Ruprdt

    20 září, 2021

    Protože potřebuje, aby mu ostatní platili penzi, doktory, granty, dávky, dotace – a to jak z daní, tak skrz státní dluh (fiatovou inflaci).

    Proto žádný socan přisátý na rozpočet nemůže připustit svobodu, svobodu volby.

    Kdyby naopak chtěl být sociální a solidární, tak mu nikdo v žádném ekonomickém modelu nebude bránit rozdávat. Ale to on zjevně nechce. On chce, aby platili ti ostatní a povinně.

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    21 září, 2021

    Pavel nic zakládat nemusí. Pavel už v tom žije a asi mu to vyhovuje. Proč by si něco měl zakládat? To Vy chcete změnit status quo, tak přesvěčte ostatní ať, ho změní, nebo si najděte jiný stát, který bude lépe vyhovovat Vašim představám.

    Odpovědět

  • Roman

    3 listopadu, 2021

    V 1989 jsme také nepořádali referendum.
    Ani o rozpadu ČSSR, SSSR či Jugošky nebylo.

    Dějinný vývoj (včetně toho v měnové oblasti) opravdu nepojedou podle nějakých vašich směšných paragrafů. Vždyť sledujte…

    Odpovědět

  • Pavel2

    20 září, 2021

    Že se socík zavádí v nejbohatších zemích a ty země přes svůj nerůst a stagnaci jsou v absolutní výší (setrvačností) stále ještě bohatší, než Afrika, to není žádný argument.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    No vždyť to říkám, běžte do těch utečeneckých táborů a vysvětlete jim, že sice utíkají ze strašných podmínek, ale je před nimi zářná nádherná budoucnost, když se vrátí odkud přišli, zatímco socialistický západ se rozpadne…

    Jsem si skoro jistý, že třeba Urza by jich přesvědčil hromadu, hlavně Somálců… 🙂 🙂

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    A třeba přesvědčíte i sám sebe a půjdete světlé zítřky budovat s nimi… 🙂

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    Pavel :-))))))))))))))

  • NeArgument - viz níže

    20 září, 2021

    NeArgument – viz níže

    Odpovědět

  • Peru

    20 září, 2021

    Z chudých afrických zemí by před 40 lety lidé jistě rádi utíkali i do ČSSR, kdyby to šlo.
    Protože i socialistické ČSSR mělo vyšší životní úroveň něž mnoho nesocialistických zemí 3. světe.
    Jen nevím, co z toho pan LogikPavel hodlá vyvodit.

    ČSSR setrvačností žila z podstaty, z kapitálu naakumulovaného před 1948. Tak jako nyní socialistická EU. Ale to je na logiky moc složité.

    Odpovědět

  • Pavel

    20 září, 2021

    Složité? Ani tak ne, jako spíš naprostý nesmysl…

    Asi jste nečetl třeba o tom, jak jsme si zaplatili každého jednoho vojáka co bojoval za 2. sv. války na západě. Dokonce i ponožky… 🙂

    Knihu sepsal pan Motl, jmenuje se „Kam zmizel zlatý poklad republiky“, velmi zajímavé čtení.

    Jinak bylo tady tak dobře a úžasně, že potravinové listky se zrušily až v roce 1953….

    Tedy podle vás tu komunisti rozkradli hlad a prázdnou pokladnu? Víte, co nemáte, vám jaksi nikdo ukrást nemůže, musíte si to nejdřív vyrobit…

    Kdyby nestavěli přes 50k bytů ročně, ani by dnes kšeftaři a „investoři“ v Praze neměli do čeho rvát miliony… 🙂 V devadesátkách ošklivé králíkárny, o 30 let později skvělá investiční příležitost… To nevymyslíš… 🙂

    Odpovědět

  • Peru

    20 září, 2021

    Tak aspoň už víme, jaký jste bolševický nostalgik a komunistický překrucovač historie.

    Doufám, že ten váš příspěvek výše si každý dobře přečte, aby pochopil, co jste za člověka.

    Po válce jsme byli jednou z nejméně poškozených zemí, v dokonalé startovací pozici, kterou ti vaši soudruzi dokonale promarnili.
    Spadlo na nás celkem tak 5 bomb a naopak jako do klidné země sem Němci ke konci války stahovali z bombardovaného Německa plno výrob, které nám tu zůstaly.
    Bolševik dosáhl jen toho, že mnohé fabriky ještě v 80. letech často jely na strojích z C&K období.
    Hlavně že se postavil Jižák a chemička v centru Ústí, že, soudruhu.
    ______________
    Případně si zkuste porovnat náklady na naši západní armádu s uranem, který ti vaši bolševici těžili pomocí otrocké práce třídních nepřátel (vzdělaných lidí) a věnovali ho milovanému Sovětskému svazu (při tom měl hodnotu takovou, že by z nás udělal 2. Kuwait).

    Každý stát si svou armádu platil sám, ne? Bez toho boje by nebyla anulovaná Mnichovská dohoda. Bez toho boje všech státu, které si všechny platily svou armádu, by nebylo žádné vítězství, žádná obnova ČSR.

    Toho vašeho Motla citujete tak akorát vy a Haló noviny. Jsou to argumenty zahořklých nostalgických bolševiků.

  • Mrkev

    20 září, 2021

    Pavel i Fulda taký volí Babiše, takže to docela sedí.
    ANO: partaj zakomplexovaných pohrobků socialismu.
    Už je jasné, odkud plyne ten jejich etatismus, snaha vše nařizovat či zakazovat, regulovat, státně monopolizovat.

  • Pavel

    21 září, 2021

    No vidíte, jako malý kluk jsem z revoluce neměl moc rozum, ale později, už trochu rozkoukaný, jsem doufal, že už je konec takového toho svazáctví, ať levého, nebo pravého. Bohužel, evidentně se tak nestalo. Někteří jen zahodili vlajku se srpem a kladivem, aby okamžitě ve stejném duchu mohli pozvednout tu s pruhy a hvězdičkami…

    Jinak pan Motl se věnuje historii, především 2. sv. válce a dělí se s námi o to, co našel v archivech a je mu jedno, jestli je to zrovna o tom, jak jsme si zaplatili naše vojáky na západě i s chlupama, nebo třeba o Češích, kteří po konci války vylezli hrdinsky z nor a stříleli neozbrojené sudetské Němce na potkání.

    Jeho základní message je: „Někteří si pletou historii s její politicko-ideologickou interpretací“

    Já do takového tábora nepatřím. Nebudu nikdy zpívat ódy na radost, jaké to tu tehdy bylo, ale zároveň nebudu dogmaticky, jako vy, tvrdit nepravdy, které se hodí do vašeho svazáckého narativu. To po mě nechtějte.

    Pokud nemáte informace a evidentně vás nebaví moc číst a zjišťovat si informace, na wiki je velmi krátký článek „Ekonomika komunistického Československa“, aspoň ten si prosím přečtěte, než začnete na internetu šířit bludy, ještě by vám mohl třeba někdo i věřit.

    Naše ekonomika byla z těch nejsilnějších v rámci RVHP. Třeba starší Poláci, se kterými jsem se o historii bavil, když jeli do ČSSR, tak to pro ně bylo jako výlet na západ, kolik u nás bylo zboží atd.

    Zároveň byste přečtením článku třeba zjistil, že mezi lety 1950-1990 naše ekonomika rostla dokonce o chloupek rychleji než ta americká….

    Argumentujete ekologií? To si děláte asi srandu, ne? Třeba ve dvojčatech bylo okolo 400 tun azbestu a mnoho dalších jedů, které se rozlétly po té tragédii do okolí. Už to zabilo tisíce lidí a odhad poškozených jen vdechováním prachu z dvojčat je okolo 100 000 lidí…

    Dále si najděte co se stalo ve městech Centralia, Times Beach, proč mají v US dodnes fond na nápravu škod po barvách s příměsí olova atd.

    Ano, byla u nás chemička v centru města, kde se vyráběly dioxiny (btw. část produkce použily USA na výrobu agent orange k šíření „pravdy a lásky“ ve Vietnamu), ale v Times Beach si ty dioxiny stříkali v létě po silnicích ve městě!!!! Prý aby se neprášilo, pak do pár let velká část populace města podlehla rakovině… Stalo se něco takového u nás, že by soudruzi svou blbostí a nenažraností vyhladili skoro celé město?

    Na jednu stranu vám ale závidím, člověk, který toho málo ví, obvykle má rychle a ve všem hned jasno, to už se mi dlouho nestává, pro mě už nejsou věci černé a bílé, ale v různých odstínech šedi, protože černá a bílá, dobro a zlo, to je jen v dětských pohádkách bohužel. Svět je složitější. A o dost složitější…

    Odpovědět

  • Honza

    21 září, 2021

    Pokud je vaším hlavním informačním zdrojem wikipedie, tak to se vašim názorům nedivím. S tím, že naše ekonomika rostla rychleji než ta americká, jste mě rozesmál. Tu dobu si ještě dost dobře pamatuju.

  • Pavel

    21 září, 2021

    Však se podívejte na zdroj tohoto tvrzení, jen se bojím, že je to nad rámec chápání některých zde diskutujících. Jinak ale máte pravdu, na Wikipedii musí být jeden hodně opatrný a projít si zdroje, na které článek odkazuje.

    Především je třeba být opatrný u článků různých existujících firem. Různí PR manažeři atp. nad některými články o pofiderně fungujících firmách drží ochranou ruku a pokud tam přidáte něco nehodícího se do obrazu firmy, většinou to tam nevydrží déle, než 24 hodin…

    Třeba MLM firmy a podobní prodejci vzdušných zámků tohle dělají pořád.

    Tedy u tohoto je třeba být velmi opatrný, čemu se dá věřit víc, jsou některé články historické a třeba přírodovědecké. Tam není žádný ekonomický nebo jiný zájem. Ale stejně, raději vždy ověřit zdroje, ze kterých tvrzení vychází.

    Já si tu dobu taky dost dobře pamatuju. Co si nepamatuju, ale mám zprostředkovaně od rodičů, byl život krátce po válce a to se s rokem 1989 nedá naprosto srovnat. Tím nehájím komunisty, ale pravdu….

    Mohli bychom být jinde, nebýt komunismu? Určitě, ale ne o moc, na čemž se nakonec shodují i historici. Nebyli bychom žádné druhé Švýcarsko, to ani náhodou, byly bychom standardní středoevropská země, nejspíš o něco málo vyspělejší, o něco málo bohatší.

    Ale k žádné katastrofě u nás evidentně nedošlo, když 30 let po pádu komunismu naše země láká lidi jak z východu, tak i ze západu, kde se jim často v jejich zemích, kde komunismus nikdy nebyl, žije dnes o dost hůře, než u nás.

  • Pavel

    21 září, 2021

    Honzo, ještě si najděte článek na stránkách ČNB o historii naší ekonomiky, který se jmenuje „Ekonomický vývoj na území České republiky“. Nedávám sem odkazy, protože to někdo schvaluje, tzn. objevilo by se to tu až tak za dva dny.

    V článku je graf HDP v našich zemích za posledních sto let. Tam zjistíte, že v 50. a 60. letech jsme rostly o cca 10% ročně, jistá stagnace, tedy slabší růst, nastala až za dob normalizace.

    A pak po revoluci se graf dramaticky rozkmital na obě strany, jak je v kapitalismu běžné.

    Nemáte rád komunisty, ok, v pořádku, já taky ne, ale jen proto, že je nemám rád, nebudu ideologicky lhát. To mi nedává smysl jaksi. Už jsem to tu naznačoval mnohokrát, je mi jedno, jestli mi mladý svazáček z obyváku rodičů nadává do komunistů, plebejec mě nemůže urazit. Mě zajímá pravda, jak to skutečně bylo, ne ideologické kecy, toho už si tu lidé užili dost za socíku a nejhorší, co můžeme udělat, je po revoluci převléct kabáty a stát se svazáčkem kapitalismu. Je to to stejné myšlení, jen naruby. A takový já rozhodně nejsem.

  • Honza

    21 září, 2021

    Zajímavě diskutovat by se dalo dlouho, ale zkusím jen pár poznámek.
    O tom, že nepůjdeme cestou Švýcarska, jsme si rozhodli už někdy v roce 1918.
    S kým bychom se mohli srovnávat, je Rakousko. Dovolil bych si tvrdit, že jejich ekonomika je stabilnější, protože tam existuje střední stav, který tady komunisti zničili.
    S těmi 50. a 60. lety můžete mít do určité míry pravdu. Jednak ještě dožívala generace prvorepublikových pracovníků, jednak jsme po válečném propadu rostli z nízkého základu, což v Americe nebylo (něco jako nyní covid, jeden rok -10%, druhý +8%, ale pořád nejste na svém). Tomu odpovídá i reálná zkušenost, že jsme ještě někdy v roce 1965 malé sestřenici do Vídně posílali botičky, protože tam nebyly. V 70. letech už pomáhali oni nám.

  • Pavel

    21 září, 2021

    jj, to s vámi souhlasím, těch 40 let mimo kapitalismus je znát. A bohužel nepomáhá to, že i demokratická levice je u nás skoro stejně sprosté slovo, jako komunisti. Na vývoji Německa a Rakouska se po válce hodně podepsaly i sociálně demokratické strany, které nemají nic proti kapitalismu, jen jej řekněme polidšťují a korigují největší, u nás bohužel stále běžné, excesy. Já se třeba pokaždé v restauraci obsluhy ptám, jestli berou část peněz bokem, z těch co odpověděli, ještě ani jeden nebral vše přiznané tak, jak by být mělo, a to nemluvím o spropitném, ale přímo o min. mzdě a zbytek na ruku. Vlastně dnes je kapitalismus o dost dravější a bezskrupulózní u nás, než ve většině západních zemí.

    Je velký paradox u nás, že strany pravicové často volí i lidé chudí, přestože volí dramaticky proti svým zájmům. To v mnoha západních zemích vůbec není, a díky tomu je tam určitý společenský koncensus, který u nás zatím dost chybí, můžeme to nazvat třeba „kapitalismem s lidskou tváří“, což je podle mě ta správná evropská cesta, ke které bychom měli směřovat.

  • Honza

    21 září, 2021

    Myslím, že levicové strany vás z chudoby nevytáhnou. Nevidím žádný problém v tom, že chudý volí pravici, pokud se chce z chudoby dostat vlastní iniciativou. V tom se asi úplně neshodneme.

  • Pavel

    21 září, 2021

    Možná je to i řekněme vyspělostí vládnutí v Rakousku a Německu, ale jejich poválečný ekonomický zázrak je výsledkem ordoliberalismu, což se dá zhruba přeložit jako sociální kapitalismus a výsledky nejsou věru špatné. Nakonec proto dnes průměrný pražský plat odpovídá německé minimální mzdě…

    Je právě otázka, jestli naše pravicové strany mají ještě nějaký transformační potenciál nás posunout vpřed, nebo spíš už jen chtějí zabetonovat to, co už jejich členové a příznivci mají z doby, kdy se „zhaslo“.

    Právě jak říkáte, ten problém střední třídy, to si nejsem jistý, že vyřeší třeba ODS, kde už se kluci třesou z absťáku, jak dlouho už nebyli u moci a nemají dostatek korýtek.

    Bohužel, co tak vidím kolem sebe, tak podnikatelé jsou často s prominutím opravdu dobytek, co jsem naznačoval s tím okrádáním zaměstnanců a placením na ruku, vidím to všude kolem sebe. A nakonec, odporuje to pravicovým tezím, protože to narušuje tržní soutěž, když někdo platí, co má a jiný okrádá zaměstnance a jejich budoucnost a je díky tom levnější.

    Jak chcete konkurovat někomu, kdo podvádí? Je podvádění tržní a pravicové? Nebo je to problém, ať už je u moci levice, nebo pravice?

  • Honza

    21 září, 2021

    Podvádí se samozřejmě za všech režimů. Holt jsme lidé hříšní. ODS pro mě není pravice, z mého pohledu jsou to národní socialisté. Ze střední třídy měli spíš vždy obavy.

  • Pavel

    20 září, 2021

    Podle médií je to zcela naopak, než tvrdíte. Prezident podporu má, protože je to jinak docela socan a rozdává (na to btw. potřebuje ty půjčky). Ale lidem se nelíbí BTC a některým už i to, že to dost často nefunguje, anebo byli okradeni o svých 30 dolarů. Podle médií odhad asi 15 000 protestujících. Co by za tolik lidí dnes dali třeba Chvilkaři, že?

    Jinak samozřejmě, co čekat od USA a MMF, když víte, že velká část těch peněz půjde do pochybného aktiva, kdy Salvador zatím stále dokupuje podle hesla „buy the dip“, zatímco BTC jde pořád níž.

    Když za vámi přijde kamarád gambler, taky mu beze všeho půjčíte? To jste dobrý, já ne.

    Odpovědět

  • ChaCha

    20 září, 2021

    Prezident má podporu úplně VŠECH a nenajde se ani 15tis lidí, kteří jsou proti němu a zmobilizuje je jen a pouze bitcoin 🙂

    Pozvedat obočí nad 15 tisíci demonstrantů v latinské Americe, to je jako se podivovat nad 15tis demonstranty ve Francii či podobné zemi, kde jsou demonstrace národním sportem.

    Odpovědět

  • TO TADY NIKDO NEZNA ODPOVED?

    20 září, 2021

    TO TADY NIKDO NEZNA ODPOVED?

    Odpovědět

  • Salvador

    22 září, 2021

    No, jeste to bude zajimave:
    https://kryptomagazin.cz/25-populace-salvadoru-16-milionu-obcanu-nyni-pouziva-bitcoinovou-penezenku/

    Odpovědět

  • Pavel

    22 září, 2021

    No, spíš 25% populace Salvadoru se přihlásilo o svých 30, resp. dnes už spíš 25 dolarů v BTC…

    Otázka je, kolik z nich bude opravdu posílat a přijímat platby v BTC a i tím někde platit poté, co si vyjedou ten aktuální kredit.

    Odpovědět

  • Hmm

    3 října, 2021

    Hayek, Friedman, John Nash, … kam se hrabou na génia Richarda Pavla Jakeše.

    https://www.youtube.com/watch?v=uNy217jFQPo

    Odpovědět

  • Richard Fuld

    4 října, 2021

    Jasně, Hayek s Friedmanem jsou s jejich teoriemi den vedle jak ta jedle. Několikrát jsem to tady podrobně vysvětloval.

    Odpovědět

  • Pulus

    30 července, 2022

    Díky za článek. Máte někdo feedback z osobními zkušenostmi k Trading 212? Píšete, jak se těší popularitě atd. ale trochu mě děsí to Bulharsko a Kypr. Podle recenzí https://finex.cz/recenze/trading212/ se zdá relativně legitimní, ale v zahraničí jsem našel i trochu negativnější feedback https://comparebrokers.co/trading-212-review/

    Odpovědět