CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Pavel Mertlík

24. 01. 2008

13 komentářů

Jak dlouhou fixaci sazeb volit u hypoték?

 


 

Rozhodujeme-li se o délce fixace hypotéky, je třeba vzít do úvahy jak úrokovou sazbu, kterou nám banka nabídne nyní, tak očekávanou úrokovou sazbu po skončení fixace.

Aktuální úrokové sazby jsou stále extrémně nízké. Oproti situaci před půlrokem či rokem se však zvýšily úrokové sazby u delších fixací (tři až pět let).

Příčinou tohoto vývoje je rychlý růst ekonomiky a zejména s ním spojený investiční boom, a tedy zvýšená poptávka po dlouhodobých úvěrech a dlouhodobých investicích. Ta vede k rychlejšímu růstu dlouhodobých úrokových sazeb.

Během letošního podzimu a zimy a v celém příštím roce lze očekávat mírné relativní snížení dlouhodobých úrokových sazeb, protože však zároveň porostou úrokové sazby obecně, na úroveň z poloviny roku 2005 se již sazby nevrátí. Zabrání jim v tom obecný růst úrokových sazeb.
V České republice byla v roce 2005 klíčová úroková sazba ČNB, od níž se odvíjejí úrokové sazby na trhu, po dobu šesti měsíců na úrovni historického minima – 1,75%.

Zvyšování sazeb ze strany ČNB dále směrem k 3% je nevyhnutelné. Důvodem takového očekávaného vývoje jsou globální i domácí inflační tlaky.

REKLAMA

Inflace se celosvětově oproti období před dvěma lety významně zvýšila a úrokové sazby centrálních bank na to patřičně zareagovaly.

V USA stoupla klíčová úroková sazba Fedu (tamní centrální banky) z 1% na 5,25%, v eurozóně klíčová sazba ECB z 2% na 2,75%. Je přirozené, že ani ČR se globálním proudům na peněžním trhu nevyhne.

Raiffeisenbank očekává, že za tři roky – v r. 2009 – dosáhne klíčová úroková sazba ČNB 3,25% a dostane se na shodnou úroveň jako klíčová sazba ECB.

Předpokladem toho však je, že ČR bude plnit maastrichtská kritéria (rozpočtový deficit pod 3% HDP). V případě méně příznivého fiskálního vývoje by byly úrokové sazby v ČR v horizontu tří let ještě vyšší.

REKLAMA

Pokud si tedy bereme v současnosti hypotéku s dlouhou splatností (např. 15 nebo 20 let), pak je na základě dnešního poznání vývojových trendů v ekonomice výhodné dohodnout s bankou pokud možno delší fixaci úrokové sazby.

Tím si odložíme dopad očekávaných budoucích vysokých úrokových sazeb: až budeme např. za pět let dohadovat s bankou novou úrokovou sazbu, bude s velmi vysokou pravděpodobností významně vyšší než sazba, kterou nám banka nabízí dnes.

To ale platí i v kratším horizontu: v r. 2007 očekáváme klíčovou úrokovou sazbu ČNB v průměru na úrovni 2,5%, v r. 2008 na úrovni 2,8%. To znamená pro příští rok nárůst klíčové úrokové sazby ČNB oproti letošnímu očekávanému průměru o 19%, pro rok 2008 dokonce o 33%.

Loading

Vstoupit do diskuze 13 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Jakub Flaška Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • David Matoušek

    14 srpna, 2006

    Vážený pane Mertlíku, dovolím si s Vámi trochu polemizovat, pokud budete mít chvíli času, prosím o Vaše vyjádření k níže uvedenému.
    Pokud je nyní úroková sazba ČNB ovlivňující výši úr. sazeb 1,75 % a hypotéky s jednoletou fixací lze pořídit kolem 3-3,5 %, s 5-ti letou ficací cca kolem 4,5-5 % proč nejít cestou krátkých fixací? Pokud má být úroková sazba ČNB v roce 2009 na 3 %, i potom se s jednoletou fixací dostanu na úroveň 4,5-5% (při stejné marži, kterou si bere banka dne). Delší fixace pak bude samozřejmě dražší. Jsou v součastnosti nějaké reálné předpoklady pro další růsty úrkovýh sazeb nad 3 % ve výhledu kupříkladu 10 let??
    Zdá se mi škoda nevyužít tohoto období relativně nízkých splátek i dlouhodobých hypoték.

    Odpovědět

  • Jan Lener

    14 srpna, 2006

    Už jste někdy viděl jaké sazby nabízejí NĚKTERÉ banky po uplynutí fixace?

    Odpovědět

  • Angel Bratovanov

    15 srpna, 2006

    videl a mockrat a a ne jen od nekterych, ale vim co myslite a tem se vyhybam 🙂 jsem taky pro kratsi fix

    Odpovědět

  • Jan Majer

    15 srpna, 2006

    Hypotéky nedělám, tak moc nerozumím těm náznakům. Jako klienta mě to zajímá. Dá se to napsat konkrétně? Díky

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    15 srpna, 2006

    Jde o to, že u většiny bank dostane stávající klient banky při změně fixace nabídku na úrokovou sazbu, která se neshoduje s úrokovou sazbou pro nové klienty banky. Rozdíl bývá někdy i větší než 0,5%. Ale banky na to mají podle úvěrové smlouvy nárok. :-/

    Odpovědět

  • Angel Bratovanov

    16 srpna, 2006

    určitě dalo, ale nebude to jednoduché 🙂
    jde o to, že banky používají různé filozofie. tou mou je, že není podstatné až tolik co banka nabízí nyní za sazbu, ale jak se chová ke starým klientům – což samozřejmě není zárukou , že se tak bude chovat dalších 30 let.
    pár příkladu : jsou banky, které mají pro nové i staré klienty stejné sazby, pak jsou banky co si přihodí v rozsahu 0,2 až 0,5%, pak banky, které mají i v přehledu sazeb rovnou férově (akorát to nikdo nečte), že nový klient má slevu na sazbě pro první období, pak najdeme i banky, kde v podstatě nevíme na kolika procentech vlastně úvěr sjednáváme a zjistíme při podpisu a pak taky takové, které nabízeli novým klientům 5 let fix za 4,7 % (pár měsíců zpět) což byla běžná sazba, ale starým klientům cca 6,5% – o jiných fixacích se jim v nabídce radši ani nezmiňovali . Celkem si dovedu představit jak to lidé berou, neboť před pěti lety měli sazbu ještě vyšší a jsou rádi, že jim splátky klesli. V bance mi řekli, že pokud chci tak můžu klienta přivést , a že mu na základě žádosti dají výjimku aby jim neutekl jinam. Mou odpovědí bylo, že nemám čas ani náladu s každým klientem chodit a řešit něco přes výjimky, když jinde mi to dají běžně 

    měl jsme tady připravenou i část, proč chchi krtkou fixaci, ale byl mi rozmluven 🙂

    Odpovědět

  • Angel Bratovanov

    16 srpna, 2006

    měl jsem tady taky připravenou i část, proč chci krátkou fixaci, ale byl mi to rozmluveno 🙂

    Odpovědět

  • Jan Lener

    18 srpna, 2006

    Dá se to napsat tak, že Raiffeisen bank klientům starým sazbu nenavyšuje, HVB také ne, pokud nemá zrovna na sazbě akční slevu, kterou však deklaruje(alespoň poradcům) a ostatní banky banky klienta spíše natahují o 0,2-1,5%. Překvapuje mě, že i ŽB navyšuje cca o 1%.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    15 srpna, 2006

    Dnes je 2T Repo sazba 2,25%. 1,75% byla v roce 2005 (viz i článek). Ale jinak celkem souhlas, Angel mě nedávno přesvědčil. 😉

    Odpovědět

  • Petr

    25 listopadu, 2006

    Banky jsou tak lidumilné, že na sebe neustále chtějí brát nějaké riziko formou víceletých fixací. Opak je pravdou, banka vám nikdy nenabídne nic, na čem by prodělala. Je to pro lidi co se pořád něčeho bojí, víceletá fixace má vždy vyšší úročení / experti z banky maní dobře spočítáno, že se jim to vyplatí / a tak tomu bude i po uplynutí prvního období fixace. Je to blaf na lidi co neumí počítat.

    Odpovědět

  • Miroslav Nosek

    11 ledna, 2007

    Petře, ano, naprosto s Vámi souhlasím, pro banky je nejvýhodnější dlohodobá fixace, tím nás totiž mají zamčené a zaručený příjem z úroků! To je jistota pro banku ne pro klienta. To je i důvod, proč Vám pro jednoletém fixu neúměrně zvedají následný úrok. K tomu totiž není žádné ekonomické opodstatnění, potřebují na nás dohonit, to co jednoletým fixem ztratily. Někde na netu to bylo spočítáno, že jednoletá fixace se s docela velkým poštářem vyplatí oproti dvou a víceletému fixu. Doposud v české republice není s hypotékou asi nikdo, kdo by na dlouhodobé fixaci vydělal?? Plánuji hypotéku a určitě půjdu cestou jednoročních fixů, dokud to půjde.

    Odpovědět

  • Jakub Flaška

    3 března, 2007

    Existuje někde na webu přehled historie výší úvěrů u bank? Tedy něco, co by podpořilo Vaše rozhodnutí jednoletých fixací? Děkuji.

    Odpovědět

  • Anonym

    11 března, 2011

    pre tych co hladaju pracu nasla som super stranku…kukajtee http://www.praca-sk.php5.sk/

    Odpovědět