CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Petr Novotný

05. 12. 2008

49 komentářů

Investování na medvědím trhu

 


 

Akciové trhy budou nadále velice kolísavé a ani poslední kroky světových centrálních bank nebo
plány nastupující Barakovi administrativy neodvrátí trhy od dalších masivních prodejů podílových
a hedgových fondů, které musí dostát povinností likvidity. Investoři také prodávají, protože jejich pozice narazily na limity omezují ztráty nebo jejich vlastníci  nemají  hotovost na jejich držení
bez finanční páky.

Ještě je stále co prodávat…

Nucené výprodeje. Obrat, který ve svých komentářích k vývoji na akciovém trhu používá nejeden z burzovních makléřů. Po skoro padesátiprocentním pádu světových akcií od začátku roku se nabízí otázka, jestli  už  přece jen tento ničící prvek nezačne odeznívat. Bohužel ne, protože je ještě je stále co prodávat.  

Velké nucené prodeje v posledních měsících uskutečnily především velké banky nebo hedgové fondy. Jejich prodejní příkazy však ne vždy „našly úrodnou půdu“. Příkladem je britská Barclays  Capital. Ta byla podle Financial Times před více než měsícem donucena prodat skoro miliardový (USD) balík přes finanční páku navázaných cenných papírů. Její prodej však skončil v první třetině celkového balíku.  Na další prostě už nebyli kupci. Některé banky jsou na tom ještě hůř a stále mají ve svých bilancích “tuny“ podobných investic.

„Nákup dole a prodej nahoře“ nyní neplatí

Současné klima na akciových trzích popírá zavedený investiční vzorec „nakup dole a prodej nahoře“ .
Dá se proto říci, že je stále hodně pragmatických důvodů, proč by měli drobní investoři i nyní prodávat.  Jedním z argumentů, proč by se k takovému kroku měli odhodlat, je, že na současném medvědím trhu mohou akcie znovu koupit zpět a s velkou pravděpodobností ještě levněji. Dramatické poklesy akciových trhů obrazně řečeno nabídnou  “značkové zboží – za výprodejové ceny“.

Až pět let v hotovosti

Seriózní investování by mělo být vždy spojeno s nastavením časového horizontu. Drobní investoři, kteří budou mít v následujících třech až pěti letech vysoké požadavky na hotovost, například na nákup nemovitosti, drahý lékařský zákrok nebo chtějí svým dětem platit školné, by stále měli seriózně zvažovat prodej svých akciových pozic a navýšení hotovosti na svých účtech.

REKLAMA

Druhým dechem však musím dodat, že by se samozřejmě měli vyvarovat panických výprodejů a stále považovat akcie za důležitý typ investice, který patří do investičního portfolia. Dnes však jen ve velmi nízkém zastoupení.

Býčí argumenty nefungují

První, co nejspíš napadne po přečtení předchozích pasážích řadu býků, je argument, že akcie jsou historicky velmi levné, a proto není důvod je prodávat.  Slovo „levné“  se však stalo synonymem (pozn.:  medvědi by řekli „klišé“ ) snad pro všechny světové akcie.

Například v indexu MSCI ASIA se obchoduje přibližně polovina společností pod účetní hodnotou. Nejvíce zmiňovaný indikátor poměru tržní ceny vůči zisku (P/E) je u amerických a stejně tak u akcií z rozvíjejících se trhů na historicky velmi nízkých hodnotách.  

Výše zmiňované modely na ohodnocení společností (pozn. především P/E) však za současné situace na trzích (kreditní krize, medvědího trhu a nastávající globální recese na vyspělých trzích ) nefungují a mají zanedbatelnou vypovídající hodnotu. Důvod je jediný a zásadní. Budoucí zisky firem jsou velice nejisté.

REKLAMA

Bezpečné akcie do nejisté doby

I v nejhlubším medvědím trhu a „krizích všeho druhu“ existují akcie, které stojí za pozornost a měli by si najít cestu do investičních portfolií. Recesím a medvědím trhům odolné akcie se dnes rekrutují především ze staré ekonomiky a sektorově zahrnují například výrobce potravin, cigaret, spotřebního zboží nebo farmacie.

Konkrétním příkladem v českém prostředí může být Philip Morris  a  na vyspělých trzích Procter & Gamble nebo McDonald`s.  Další vodítkem může být hotovost, která připadá na jednu akcii. Tituly, které se obchodují pod nebo na úrovni tohoto ukazatele, by se také měly dostat na radar investorů. Parametrům vyhovují například některé těžařské společnosti, v Česku NWR v zahraničí pak čínská Yazhou Coal Mining.

Hledání dna

Nejhorší způsob, který můžete strávit při investování, je hledání kurzového dna akciových trhů. Důvod je prostý. Je velice těžké ho najít, lépe řečeno trefit. Ale když už ho přece jen chcete hledat, sledujete například následující parametry.

První by mělo být vaše hluboké přesvědčení, že nejhorší mají trhy za sebou a špatné zprávy jsou již započítány v současných akciových kurzech. Za druhé býci musí hodit ručník do ringu a tento „živočišný druh“ plně konvertuje k medvědímu táboru. Za třetí všichni kupci se stanou prodejci v okamžiku, kdy už nebude co prodat. Úspěšnému  hledání zdar!

Loading

Vstoupit do diskuze 49 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Adraj Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    8 prosince, 2008

    Nemuzu si pomoct, ale z meho pohledu tento clanek mel vyjit spise v zari nez dnes.

    Nemam nejmensi tuseni, jestli uz jsme dosahli dna, nebo nas jeste cekaji 1-2 prodejni vlny. Netroufam si odhadnovat kratkodoby vyvoj na horizontu jednoho roku, zda dojde brzy k prudkemu obratu trendu, nebo zda bude dochazet jen k falesnym naznakum obratu a naslednym korekcim zpet ke dnu. Ale jedno si odhadnout troufam. Za 10 let, za 5 let, ba dokonce dle meho nazoru za 3 roky budou mnohe akcie daleko (smerem nahoru) od svych dnesnich hodnot. Urcite ne vsechny, protoze ne vsechny se doziji konce pristiho roku. Ale mnohe ano. A mnohe take budou vyplacet velmi tucne dividendy v pomeru k dnesnim cenam. Proto vidim v akciich (zejmena treba v komoditnich, nebo ve verejnych sluzbach ci pojistovnictvi) obrovsky potencial pro dlouhodobe investory.

    Defenzivni odvetvi (tabak, potraviny, diskonty, farmacie, biotechnologie) se vyplatilo drzet poslednich 12 mesicu. Nyni je dle meho nazoru spise cas pomalu prechazet do ofenzivnejsich odvetvi s vetsim potencialem dlouhodobeho rustu. Vyvaroval bych se ale nadale automobilkam a obecne celemu strojirenstvi a elektronice.

    Svuj pohled na akciove trhy jsem uz detailneji popsal v clanku „Akcie padaji, je cas nakupovat?“, dohledatelny na http://www.finez.cz. Tamtez je k dispozici i listopadovy investicni vyhled. Jen bych se zde opakoval.

    Jan Traxler
    FINEZ Investment Management

    Odpovědět

  • Anonym

    8 prosince, 2008

    1) Pisete, ze je stale co prodavat. To bude vzdycky. Otazkou je, kolik toho jeste banky a dalsi entity budou nuceny odprodat. A to nevi nikdo.

    2) Pisete, ze je stale hodne pragmatickych duvodu, proc by drobni investori meli dnes prodavat. To je jen Vase spekulace na dalsi pokles trhu. Pokud k prohloubeni poklesu dojde, pak se muze investorum vyplatit dnes prodat a nakoupit jeste levneji. Ale je to jen spekulace, nic vic, zadny pragmaticky duvod. A jako kazda jina spekulace muze i tato prinest slusne zisky, nebo take velke ztraty, pokud k prohloubeni poklesu nedojde. Dlouhodobi investori by se meli drzet sveho horizontu a nespekulovat. Trh ovladaji velci hraci a to dnes vice nez kdy jindy. Tohle neni vhodna doba pro spekulace drobnych investoru.

    3) Znackove zbozi uz za vyprodejove ceny je. Je vsak mozne, ze bude k mani za likvidacni ceny. To je vsak jen Vase spekulace, nemusi tomu tak byt.

    4) Byci argumenty dnes plati a to vice nez kdy jindy. Ovsem byci argumenty vzdy platili a stale plati na dlouhodobem horizontu. Na periode mensi nez jeden rok jsou jakekoliv fundamenty k nicemu.

    5) Kdyz je recese a medvedi trh, tak nema smysl drzet ani defenzivni akcie. Tyto se ve „spatnych casech“ projevuji relativni nadvykonnosti nad trhem, ale vubec nemusi mit kladne absolutni vysledky. Jinak recese a medvedi trh uz trva rok, takze je otazkou, zda treba v pristich 12 mesicich budou Vami zminena odvetvi vykazovat jeste relativni nadvykonnost nad celym trhem.

    6) Hluboke presvedceni, ze nejhorsi maji trhy za sebou, byva doprovodny jev zhruba ve druhe tretine medvediho trhu. V te prvni nikdo jeste neveri, ze doslo k obratu trendu. A ve treti uz zase vsichni ztrati viru, ze nejhorsi maji trhy za sebou. Pak dojde casto k prudkemu obratu a az zase nekde v jedne tretine byciho trendu investori postupne nabyvaji presvedceni, ze to nejhorsi maji trhy za sebou a ze uz by mohly konecne rust. Neco mi rika, ze uz jsme v te treti tretine. Ale zaroven se obavam, ze nez dojde k obratu, projdeme si nekolik falesnych naznaku obratu trendu. Az dojde ke skutecnemu obratu, tak uz mu nikdo nebude verit, vsichni budou presvedceni, ze jde o dalsi falesny naznak rustu.

    Je videt, ze jste nyni presvedceny medved. A mam dojem, ze cim dal vice pribyva lidi, kteri jsou presvedceni, ze krize se potahne roky a akciove trhy po mnoho let neprinesou investorum zisky. Cim dal vice analytiku se priklani k nazoru, ze nas ceka az desetilete obdobi stagnace, podobne jako v Japonsku. Tim spise nabyvam na presvedceni, ze pristich deset let bude extra vynosnych.

    Odpovědět

  • Gekko

    8 prosince, 2008

    Nemohu se nezeptat pane kolego. Kolik medvědích trhů jste ve své investiční kariéře zažil na vlastní kůži?

    Odpovědět

  • Anonym

    9 prosince, 2008

    Na vlastni kuzi pocituji tento jako prvni velkou zkusenost.

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    9 prosince, 2008

    Poslední větší recese byla před 18 lety v roce 1990.Kolik % investorů / analytiků / portfolio manažerů ji zažilo na vlastní kůži?

    Poslední velký medvědí trh byl 1966-1982.Opět, kolik % investorů / analytiků / portfolio manažerů ho zažilo na vlastní kůži?

    Celé armády investorů / analytiků / portfolio manažerů nemají investováním v dnešní ekonomické situaci o nic větší zkušenosti než my.

    Možná jsou dokonce v nevýhodě, mají zajeté stereotypy z dlouhodobého býčího trhu.

    Odpovědět

  • Adraj

    9 prosince, 2008

    Máte naprostou pravdu, a proto nikomu z těchto lidí nevěřím a spoléhám jen sám na sebe.
    Pokud ovšem někdo chce nasbírat zkušenosti, vřele doporučuji intradaytrading. Garantuji, že za jediný kvartál zažijete tolik změn trendu, jako dlouhodobí investoři za celý život 🙂
    Pro odlehčení situace: na FX dokonce můžete být neustále býk, jednou na usd, jindy na eur … :-))

    Odpovědět

  • emogrant

    8 prosince, 2008

    Souhlasim s panem Traxlerem, tento článek mi připadá tak minimálně půlroku zpožděný, kdy bude/bylo dno se uvidí až budem zase u maxim, ale radit teď retailu prodávat je fakt podraz. Jestlipak pan autor radil klientům prodat portfolio v prosinci 2007? Nebo ho snad zasáhla panika a čeká na dalších mínus 50%?

    Odpovědět

  • razor

    8 prosince, 2008

    v některých pasážích se dá s autorem dost polemizovat, a „vyčítát“ mu že článek píše až teď není až ta přesné, má docela medvědí kontinuitu:) viz. níže….

    Investování na medvědím trhu
    8.12.2008 00:10 | Investice
    Aktualizováno: 5.12.2008 12:49

    10 důvodů proč medvěd definitivně porazil býka
    8.7.2008 00:00 | Investice
    Aktualizováno: 7.7.2008 18:38

    Odpovědět

  • razor

    8 prosince, 2008

    Vítejte na medvědím trhu
    24.1.2008 00:00 | Investice

    Odpovědět

  • Adraj

    8 prosince, 2008

    Nevím jak autor, ale já svým klientům v prosinci 2007 prodávat radil 🙂

    Odpovědět

  • Anonym

    8 prosince, 2008

    Tak to klobouk dolů, já jsem navyšoval investiční pozice při poklesech, protože jsem předpokládal korekci několikaletého trendu a ne tento masakr.

    Odpovědět

  • Adraj

    9 prosince, 2008

    Tak masakr jsem před rokem taky netušil, to asi nikdo. Jedině snad lidi, kteří působili uvnitř mezinárodního bankovního systému a mohli vytušit, jak moc si s náma hoši hrají ruskou ruletu.
    Co mě k tomu vedlo:
    specializuji se spíš na TA, a ta v týdenním i měsíčním grafu napovídala, že pojedeme dolů (mimo jiné, se vytvořila velmi podezřelá formace). Můj první odhad byl k 11 tis. na DJIA. Když k tomu připočítám, že od léta 2007 chodily i špatné fundamenty, tak:
    1. pokud někdo ještě nebyl v pozici, tak nebyl důvod kupovat na konci trendu
    2. pokud někdo už držel, tak bylo rozumnější, alespoň částečně realizovat zisk

    Odpovědět

  • OTTO

    9 prosince, 2008

    Někteří lidé před rokem věděli, že přijde masakr, ale ostatní jim to nevěřili což je normální, protože byčí trend se láme vždy v euforii a při obratu trendu to většina vidí jako korekci.
    Stejně tak tato krize se zlomí v depresi a obrat trendu bude většina vidět jako korekci.

    Díval jsem se kdy jsem poprvé přišel na investujeme.cz a začal psát do diskusí.

    Bylo to v březnu 2008.

    Bylo zajímavé si přečíst co jsem tehdy psal o krizi a budoucím masakru, který budou přirovnávat k roku 1929. Samozřejmě jsou zajímavé i reakce na moje příspěvky.

    Článek z 10.3.2008 Klient má 540 tisíc: Kam s nimi? Ve vláknu REAKCE probíhala velmi vášnivá diskuze o možném dlouhodobém poklesu trhů a růstu ropy. Pokud jsem si všiml tak jen Honzajs a já jsme obhajovali brutální pokles trhů, zatímco ostatní díky euforii v pokles nevěřili.
    V jednom příspěvku jsem tam napsal, že čas ukáže a on ukázal.

    Článek z 11.3.2008 Zlato: Technická analýza – koupit, či prodat? Tam jsem napsal, že se budoucí vývoj na trzích bude přirovnávat k roku 1929 což se před pár týdny začalo objevovat na prvních stránkách novin.

    OTTO

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    9 prosince, 2008

    Trošku si přihřeji vlastní polívčičku. Podívejte, co jsem psal v lednu 2008:

    http://www.finmag.cz/clanek/2183/
    http://www.finmag.cz/clanek/2310/

    Odpovědět

  • OTTO

    9 prosince, 2008

    Dobrá polívka :o)

    Gratuluju

    Odpovědět

  • Anonym

    9 prosince, 2008

    To Vam take gratuluji. Ja tou dobou jeste doporucoval prikupovat „se slevou“, tezit z korekce. Ze by situace mohla byt vaznejsi mi zacalo dochazet teprve v lednu, ale i tehdy jsem byl jeste optimista a radil posilovat akciove pozice. Teprve v cervnu jsem definitivne zmenil nazor a zacal vyhlizet dalsi zarezy dolu. Ze to ale bude tak prudka jizda (zari-listopad) to jsem necekal. Cely rok jsem preferoval hlavne konzervativni certifikaty. Ale ani to nepomolo, ba naopak, zarijove a rijnove propady byly tak silne, ze nakonec 50% bariery byly malo.

    Velmi cenna zkusenost. Co dodat. 😉 Bylo by to cele na delsi story. ;-))

    Odpovědět

  • Anonym

    8 prosince, 2008

    Nejdřív jsem chtěl napsat, že ten článek je škodlivý, protože zvyšuje beznaděj investorů a nabádá k prodejům pod cenou. Po přečtení těch pár připomínek JT nabývám dojmu, že článek je naopak užitečný. Čím více zlámaných holí nad akciovým trhem, tím dříve začne prudký růst, takže za článek ač nerad děkuji. Ekonomiky většiny států světa jsou inflačního typu, rozvoj civilizace je založen na úvěrové expanzi. Proto říkám: krize začít může, ale skončit musí!

    Odpovědět

  • OTTO

    8 prosince, 2008

    Tento článek mě velice pobavil.
    Hodně jsem se u něj nasmál a jsem tedy velice vděčný za takovéto ranní čtení.

    Zároveň chápu názor autora.
    Pokud se, ale hodně lidí zařídí podle autorových rad tak tu velké výprodeje ještě zažijeme a medvědí období se prodlouží :o)

    Je zvláštní, že historie se stále dokola opakuje.

    Když všichni nakupují jak šílení a bezmezně věří v růst, trh ovládnou medvědi a začne propad.

    Když všichni prodávají jak šílení bezmezně věří v propad, trh ovládnou býci a začne růst.

    Až budou ze všech stran přicházet černé scénáře a všichni budou bědovat nad krizí tak v té chvíli dosáhne trh svého dna a býci ho ovládnou.

    Než uvidíme odraz i v reálné ekonomice uběhne půl roku a než se odraz v reálné ekonomice potvrdí bude dalších 6 měsíců pryč. V té době budou největší zisky už realizovány a to je také doba, kdy retail začne vystrkovat hlavu z písku a přemýšlet jestli už je správná doba koupit. Pro jistotu počkají ještě 6 měsíců, aby měli jistotu a pak nakoupí akcie a všichni jim je velice rádi prodají, protože raketové růsty budou už definitivně u konce.

    Odpovědět

  • OTTO

    8 prosince, 2008

    Ještě mě napadlo, že by bylo dobré říct, aby nevzniklo nedorozumění, že jsem se nesmál autorovi, ani tomu co napsal, ale tomu co mě díky čtení tohoto článku napadlo.

    Odpovědět

  • Anonym

    8 prosince, 2008

    Otto, držím obě pěsti s palci nahoru a moc děkuji za váš bystrý postřeh. Kéž by si vaši předchozí poznámku přečetli všichni klienti !!!

    Odpovědět

  • Robert

    9 prosince, 2008

    Pane Hanzle, představte si tu skutečnost, že by si tu poznámku přečetli všichni klienti a pochopili ji! To by byla hrůůůza! Co bychom potom my poradci dělali?!? 🙂 Vzpomínáte předloni na IMMO? Cha chá! 🙂 Kolik je těď kurz?? 0,30?

    Odpovědět

  • Robert

    9 prosince, 2008

    Pardon, kurz je O,49. Omlouvám se za toto pochybení…

    Odpovědět

  • ricmund

    9 prosince, 2008

    Otto v příspěvku níže píšete, že se tato krize změní v depresi a v tomto příspěvku „obhajujete“ strategii koupě na medvědím trhu (omlouvám se za to zjednodušení, ale myslím, že to vyjadřuje Váš příspěvek) což si trochu odporuje, protože pokud příjde deprese (jakože příjde) tak je v tuto dobu opravdu nerozum nakupovat. Máte naprostou pravdu nakupovat v době kdy trh „krvácí“, ale je potřeba mít určitě nějaké indicie, že další špatné zprávy již nepříjdou (myšleno velmi důležité a rozsáhlé) a to se mnou budete možná souhlasit, že v to ještě asi nemůžeme doufat. Mimochodem já osobně držím některé pozice z roku 2001 (jsem opravdu držák 🙂 ) a teprve v roce 2007 jsem byl na „svém“ (zdůrazňuji byl). Hezký den.

    Odpovědět

  • OTTO

    9 prosince, 2008

    Asi myslíte jak jsem napsal, že krize se zlomí v depresi, ale většina to bude pokládat za korekci.

    Vysvětlím co je tím myšleno.

    Když se byčí trh dostane do poslední fáze mluvíme o euforii.
    Když se medvědí trh dostane do poslední fáze mluvíme o depresi.

    Takže krize bude pořád krizí a jednotlivé její části mají své názvy.

    Tedy krize se zlomí v depresi, znamená, že v poslední fázi krize, která se nazývá deprese a má své přesné parametry se trh zlomí, tedy otočí a začne první fáze byčího trhu, kterou bude většina pokládat za korekci na medvědím trhu.

    Snad je to takto srozumitelné.

    Co se týká obhajování strategie koupě na medvědím trhu, tak to bude asi nedorozumění číslo 2.

    Napište mi které mé výroky jste identifikoval jako obhajování strategie koupě na medvědím trhu a rozebereme to spolu.

    Co se týká špatných zpráv tak ty budou vždy, i v byčím trhu a když náhodou nebudou tak on je někdo vytvoří, stejné je to, ale i s dobrými zprávami.
    Je třeba si uvědomit jakou vypovídající hodnotu ta která zpráva má.
    Dále záleží na typu investora.
    Pro dlouhodobé investování, platí jiná pravidla jako u střednědobého, nebo krátkodobého.
    Jinak se chová value investor a jinak dividendový atd. atp.

    Odpovědět

  • ricmund

    9 prosince, 2008

    ad1) tak takto tomu rozumím, omlouvám se z těch příspvěků mi to takle nepřipadalo

    ad2) mám na mysli Váš příspěvek kdy Vám přišel k smíchu článek reps. co Vás napadlo při jeho čtení a na to konto jste napsal:
    „Když všichni nakupují jak šílení a bezmezně věří v růst, trh ovládnou medvědi a začne propad.

    Když všichni prodávají jak šílení bezmezně věří v propad, trh ovládnou býci a začne růst.

    Až budou ze všech stran přicházet černé scénáře a všichni budou bědovat nad krizí tak v té chvíli dosáhne trh svého dna a býci ho ovládnou.“
    S tím se dá samozřejmě souhlasit problém je, že nikdy nepoznáte to jestli se jedná opravdu jen o korekci na medvědím trhu nebo o začátek býčího trendu.

    Odpovědět

  • OTTO

    9 prosince, 2008

    ad1) Nedorozumění vřešeno.

    ad2) To jsem skutečně napsal, ale co konkrétně vám připadá jako obhajoba strategie nákupu v medvědím trendu?

    Co se týká toho, že nikdy nepoznáte to jestli se jedná o korekci na medvědím trhu, nebo o začátek byčího trendu tak já vám rozumím, že je těžké to poznat, ale kdyby to bylo lehké, kdo by pak pracoval, když by všichni vydělávali miliony na burze?

    Samozřejmě, že každý vychází z toho co ví a jaké má zkušenosti.
    Jak jste napsal, jste držák takže s přesným chycením obratu trendu bych si hlavu nedělal. Buffett už koupil a neřeší jak dlouho půjde ještě trh dolů.
    Vyberte si titul, který zapadá do vaší investiční strategie a prodejte na něj put opce.
    Ať udělá trh cokoliv vždy to pro vás bude zisk.

    Odpovědět

  • ricmund

    9 prosince, 2008

    Put opce vůbec neumim bohužel. Tím pádem jsem se poklesu akcií nezůčasnil, ale v komoditách jsem si to vynahradil, alespoň částečně.

    ad2) prostě mi to z těch příspěvků vyznělo, jakoby ironická reakce na ten článek, ale zřejmě to tak není takže je to také vyřešeno 😉

    Odpovědět

  • OTTO

    10 prosince, 2008

    Všechno je někdy poprvé.
    Je na vás jestli to chcete umět.
    Když se sejdete s jakýmkoliv zástupcem brokerské společnosti tak vám tuto oblast vysvětlí, nebo doporučí jinou společnost, která tento produkt má v nabídce, pokud ta prví ho v nabídce mít nebude.

    Odpovědět

  • ricmund

    10 prosince, 2008

    spíš to vypadá na samo doma jako skoro vše, používám IB a Fio (ale na jejich pobočce jsem nikdy nebyl

    Odpovědět

  • OTTO

    10 prosince, 2008

    IB myslím pobočku v ČR nemá, ale Fio v ČR pobočku má. Navíc na trhu nejsou jen tyto 2 společnosti.

    Dnes na novinkách.cz byl velký titulek – Očekává se hluboká recese světové ekonomiky.
    V článku jsou názory světové banky jak se krize projeví v jednotlivých částech světa v roce 2009.

    Z mého pohledu je toto první vlaštovka depresivních zpráv.
    Jakmile se takové depresivní zprávy budou na lidi valit denně ze všech stran a budou na předních stránkách novin tak to bude období které z mého pohledu ohlašuje konec krize a brzký začátek byčího trhu.

  • ricmund

    10 prosince, 2008

    To s Vámi souhlasím, ale ty zprávy můžou chodit půl roku, ale taky třeba ještě čtyři roky. Takže se může stát, že budeme muset celkem dlouho čekat než ten býček vyroste v pořádnýho macka 😉

  • OTTO

    10 prosince, 2008

    To je pravda, ale do té doby můžete mít klidně sell pozici.

  • OTTO

    10 prosince, 2008

    Koukal jsem se na akciové trhy, které jsem ted několik týdnů nesledoval a nestačím se divit co vidím!
    Z mého pohledu to vypadá, že by jsme už mohli v byčím trhu od konce listopadu 2008 být.
    Proč píšu, že by jsme už mohli a ne, že už jsme?
    Protože si nejsem zcela jistý, ale docela dost mluví pro to, že obrat nastal, ale je třeba, aby byl obrat potvrzen a to se z mého pohledu ještě nestalo, takže uvidíme.
    Může to být jen falešný poplach a shoda okolností, ale konec listopadu 2008 je přesto můj první horký favorit.

    Čas ukáže jak moc byl horký.

  • ricmund

    11 prosince, 2008

    Tak to máte u mě flašku jestli jo :). Pro mě býčí trend nastal minulé pondělí kdy jsem koupil Citi bank a zatím jsem velmi spokojený 😉

  • OTTO

    11 prosince, 2008

    Díky za nabídku, ale jsem abstinent.
    Pokud investujete dlouhodobě a to asi jo, když jste držák tak se zaměřte na to co bude za 5-10 let.
    To jestli ted pujde City dolů, nebo nahorů nehraje roli, protože za 5 let může být na několikanásobku ceny za kterou jste ji koupil.

    Pokud jste viděl film, Peníze jako dluh tak je vám už jasné proč se vlády můžou přetrhnout v pomoci, když nastane krize a ceny akcií jsou nereálně nízké, ale když trhy rostou a ceny akcií jsou nereálně vysoko jsou vlády spokojené a do trhů vůbec nezasahují.
    Každý extrém, ale má své dopady, ale oni zasahují, jen v dobách krize.

    Systém tvorby peněz je založen na růstu.
    Vlády potřebují růst a udělají vše pro to, aby tady co nejdříve byl.

    Pokud jste film neviděl tak na google zadejte Peníze jako dluh a objeví se odkaz na cca 40 min film v angličtině s českými titulky.

    Asi potom i pochopíte proč teď banky krachovali a kde udělali chybu.

  • ricmund

    11 prosince, 2008

    Film jsem už viděl a právě od té doby se bojím dělat téměř cokoliv 🙂
    Přestože se snažím opravdu většinu mého portfolia držet dlouhodobě tak zrovna tu banku jsem chtěl držet velmi krátce, protože celkem vážně beru příspěvky Honzajse a ten předpovídá,že ještě dostaneme přes tlamu i když za ty peníze co jsem jí koupil je to fakt už skoro jako zadarmo.

  • OTTO

    11 prosince, 2008

    A proč se bojíte?
    Jinak co se týče rad tak pokud se chcete podle rad řídit tak full service, nebo nic.
    Tím myslím, že když získáte zajímavou radu tak ta rada má opodstatnění jen v té dané chvíli.
    Situace se, ale často rychle změní a když v té chvíli ten co vám tu radu dal nedá vědět, že situace se změnila a je třeba udělat to a ono tak přijdete o peníze.
    Budete naštvaný, že vám poradil špatně, ale on vám přitom poradil dobře v daném čase, jen jste už nemohl slyšet jeho rady, když se situace změnila.
    Proto lidem radím, že nejlepší investice s největším a zcela garantovaným p.a. zhodnocením je investice do jejich osobního finančního vzdělání.

  • ricmund

    11 prosince, 2008

    Tak to je můj případ 😉

  • Anonym

    10 prosince, 2008

    Fio Vas asi vypisovat opce nenauci, vlastne asi zadny cesky broker. IB to umi. Ale musite mit odpovidajici kapital.

    Vic se kdyztak ptejte na forech o tradingu, tam urcite najdete nekoho, kdo s tim ma vlastni zkusenosti.

  • obchodnik

    10 prosince, 2008

    tak na ceske brokery zapomente. ti o opcich vedi jen to ze existuji. knizek je to tom habadej a i na ceskem netu se daji najit slusne materialy v cestine. chce to jen hledat. opce nejsou nic sloziteho, jen je u nich potreba trosku jinak premyslet nez u obchodovani co delate ted.

  • ricmund

    10 prosince, 2008

    Tak poraďte prosím jesli máte chuť :). Problém je, že můžu studovat materiál pouze v češtině. IB je sice celé v ang., ale taky mi to dalo brutální fachu se tam něco naučit a to používám většinou stejně jen na komoditní spready. Nechci samozřejmě nikoho „zneužívat“ o čas, ale pokud máte někde v oblíbených položkách odkaz na dobré české stránky kde se o opcích můžu něco naučit budu rád.
    Proč se musí u opcí jinak přemýšlet?

  • Jan Dvořák

    8 prosince, 2008

    Kdy nastane dno a trhy se odrazí k růstu?
    Až to dno přestanou všichni býci toužebně vyhlížet a rezignují, že to nemá cenu.

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    8 prosince, 2008

    Ještě doplnění k vývoji ekonomiky:

    Podle mne totiž nejsou ztráty bank ani zdaleka u konce, už se ale pomalu pouštíme do hlavního chodu.

    Světová ekonomika podle mne směřuje k silné inflační recesi s deflačním intermezzem.
    Pokud Fed a další centrální banky deflační intermezzo nezvládnou, máme na co se těšit – pak by totiž následovala deflační deprese.

    Investoři by podle mne měli s těmito scénáři počítat a mít připraveny plány, jak reagovat.
    Pokud k tomu dojde, nepřipravené to semele.

    Jak to ve skutečnosti dopadne, uvidíme zhruba za rok.

    P.S.
    Objevují se i názory, že výsledkem krize bude DEZINTERGARCE EKONOMIKY USA (rozpad klasických vazeb mezi podniky). Mám v plánu se na tyto názory podrobněji podívat a zamyslet se nad možnými důsledky, kdyby to byla pravda.

    Odpovědět

  • Anonym

    8 prosince, 2008

    Ahoj Honzo,

    co si mám prosím tě pod tím představit?

    „Objevují se i názory, že výsledkem krize bude DEZINTERGARCE EKONOMIKY USA (rozpad klasických vazeb mezi podniky).¨“

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    8 prosince, 2008

    Problémy v dodavatelsko – odběratelských vztazích, problémy s akreditivy…

    Musím se tomu podívat na zoubek, jak moc je takovéto zhoršení reálné. Pak dám vědět.

    Odpovědět

  • Miloslav Šimek

    8 prosince, 2008

    Osobně se mi situace nejeví pozitivně s výhledem do budoucna. Hořekovat nad recesí mi připadá docela zvláštní, je to normální, přirozený vývoj jakéhokoliv systému, trhů nevyjímaje. Z ní by mělo vzejít ponaučení, nové cíle dalšího vývoje, vzniknout inovativní myšlenky a následný adaptační vývoj, který posune systém dál. K vrcholu a následnému úpadku.

    Pokud někdo investuje a předpokládá či doufá, že zrovna jeho doba bude nepoznamenaná „špatným obdobím“ je z mého pohledu bezbřehý optimista.

    Musím souhlasit s tím, že mnohé akcie za 3-5let pravděpodobně nadělí zajímavé výnosy vzhledem k dnešním cenovým relacím. Stejně jako tomu bylo v období 2002/03 až do léta 2007. Rozdíl však vidím v tom, že tyto zisky z velké části zkasíruje někdo jiný než retail, ten než se rozkouká bude vše trochu jinak (viz. příspěvek OTTO).

    Kolik lidí, z těch, co nastoupili na investiční parník v období 02/03 jej zvládlo opustit včas a kolik z nich jich ustrnulo na palubě a čeká na pomoc kohosi? Kdyby to bylo alespoň 50:50, což není.

    Problém je totiž, že naprostá většina retailu nemá žádný plán pro možné scénáře budoucího vývoje. Co udělá, pokud se vyhlídky a okolnosti změní. A dokud nezmění svůj přístup, bude stále nemile překvapena nějakým propadem, úpadkem, recesí apod. Diversifikace a správný MM jim chybí.

    Co se týče dalších problémů do budoucna, jedním z hlavních vidím poměrně vysoké inflační riziko.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    8 prosince, 2008

    V červenci pan autor psal ,že medvěd porazil býka.Těžko tedy obstojí argument,že článek je opožděný.

    Přílišný optimismus škodí zdravý.Já mám rád přístup „buď připraven na worst case“.Autor přece neřekl,že je špatná doba na nákup akcií obecně.Jen že bych měl přistoupit pečlivě k jejich výběru a nekoukat jenom na P/E například(což je mimochodem hovadina,ikdyž vládnou býci).Indexové investování bude v následujících letech rizikovější než stock picking.V indexech vyspělých ekonomik převládají cyklická odvětví.Tato doba je příležitostí ke koupi parádních kousků za super ceny.Není přece možné,aby dlouhodobě tratily na burze akcie třeba Wallmartu,který má nakročeno k tomu,aby se stal absolutním světovým fenoménem,jaký svět dosud nespatřil(možná v době Standart Oilu).Naším úkolem je hledat takové držáky nebo štiky.Nemůžeme si vystačit s pouhým prodejem prefabrikátu.To bychom byli stejní jak ti pánové a dámy za přepážkou,od kterých (na rozdíl od nás) hromadně odchazejí klienti.

    Lovu zdar!!!

    Odpovědět

  • petrph

    9 prosince, 2008

    Když ona roste jenom pšenice na poli. Cena akcií na trhu sama neroste – musí se najít někdo kdo je ochotný za akcii nabídnout větší cenu. A když kupuje, tak s představou, že jí zase prodá někomu kdo je ochotný zaplatiti za ní ještě vyšší cenu – a to teď právě nefunguje..

    Odpovědět

  • OTTO

    9 prosince, 2008

    Přečtěte si blog, že za krizi můžou opice.
    Ta důvěra je opravdu hodně důležitá jak píšete.

    Odpovědět