CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Ondřej Záruba

16. 07. 2008

26 komentářů

General Electric: Gigant, slibující technologie a diverzifikaci

 


 

Máte rádi filmy o Batmanovi? Já ano. Ne kvůli postavě netopýřího ochránce pořádku na ulicích, ale díky jeho alter ego protějšku Bruci Waynovi. Teda spíše bych měl přiznat, že mě fascinuje jeho rodinný podnik. Typický konglomerát. Továrna na všechno. Od zářivky po letadla přes finance.

Neuvědomělí hltalové veledíla „Pojednání o původu bohatství národů“ budou jistě namítat, že to odporuje principu dělby práce a využití komparativní výhody, avšak opak je pravdou. V těchto firmách se setkávají technologie různých oborů a obohacují se navzájem. Výsledkem jsou vynálezy, které mění svět. Představme si ve speciálním díle Investorského zeměpisu největšího představitele tohoto druhu podnikání na světě.

Letos slaví věhlasná společnost General Electric 130. narozeniny. O její narození se přičinil zejména Thomas Alva Edison, který General Electric založil ve věku 31 let. Rok po založení společnosti představil v Menlo Parku svůj první model žárovky.

Pojďme se podívat na strukturu byznysu GE tak, jak vypadá dnes. Celá společnost je rozdělena do 6 hlavních divizí.

GE Commercial Finance

Z celkových 832 mld. USD, které tvoří aktiva celé GE, připadá na divizi Commercial Finance 1/4. Jak už z názvu plyne, tak tato divize slouží k financování podnikání jiných subjektů. Význam této divize v GE neradno bagatelizovat.

GE Industrial

Nejstarší divize. Velmi mnoho druhů elektrických a jiných zařízení se právě zde vyrábí. Kromě toho GE vyvíjí pod touto divizí i software a bezpečnostní technologie. Celá tato divize se dělí na 2 části. Consumer&Industrial a Enterprise Solutions. Obrat této divize je cca 18 mld.  USD, z nichž je schopna vygenerovat zisk 1,62 mld. USD. Celkem v této divizi pracuje přes 70 000 zaměstnanců.

REKLAMA

GE Infrastructure

Infrastructure je dost viditelná část firmy GE. Tato divize se dělí ještě na dalších šest.

Výsadní postavení zaujímá GE Aviation, kde se vyrábějí letecké motory a letecká elektrotechnika. GE Aviation je v tom, co vyrábí, velký vládce. Dalo by se říci, že jeho postavení by se téměř dalo nazvat monopolem u některých kontraktů.

Pod GE Aviation patří mimo jiné i dcerka GE Honda, kde se rozvíjí velmi zajímavý projekt Honda Jet , což je soukromý tryskáč Honda Jet pro 5 lidí s cenou okolo 3,65 mil. USD. V tomto projektu má GE 50% podíl stejně jako Honda Motor Company. Z nejvýznamnějších konkurentů GE Aviation stojí za zmínku jen Rolls-Royce a Pratt&Whitney.

Další složkou GE Infrastructure je GE Energy. V této divizi se vyrábějí vesměs zařízení, která pomáhají při výrobě elektrické energie, ale i zařízení nezbytné při získávání energetických surovin. Konkrétně pro představu: plynové turbíny, větrné reaktory, měřiče radiace, seismické senzory, solární panely, parní turbíny atd. Logické je tedy, že zákazníky této divize jsou těžařské společnosti a firmy z kategorie Utilities. Pro tyto firmy je GE Energy schopna vypracovat i software. Významné aktivity GE Energy jsou v nukleární energii.

Vedle GE Energy fungují ještě GE Energy Financial Services a GE Oil and Gas. GE Oil and Gas není těžařskou společností, jak by se mohlo zdát, ale pouze výrobní jednotkou GE Energy, která je natolik velká a významná, že si zaslouží být samostatnou divizí.

Součástí GE  Infrastructure je i GE Transportation Systems, která původně vznikla z GE Rail. V GE Transportation Systems se vyrábí především vlaky. Ty jsou pak dodávány železničním společnostem po celém světě. Vlaky GE jezdí v USA, Kanadě, Mexiku, Číně, Brazílii, Austrálii, Kazachstánu a Egyptě.

Poslední významnou divizí GE Infrastructure je GE Water&Process Technology, kde jsou vyvíjeny a produkovány systémy zpracovávající vodu.

REKLAMA

GE Money

Čechům je z rodiny GE určitě nejznámější. Nejen nám, protože finančnictví je obecně spojeno s masivní reklamní masáží. Co je zajímavé na GE Money oproti ostatní bankám? Dle mého názoru je to fakt, že prakticky ve všech lokalitách, kde působí, patří mezi přední hráče v oblasti spotřebitelských úvěrů a v příbuzném byznyse kreditních a debetních karet. To bezesporu napovídá mnohé o bance GE Money.

Logika velí, že jelikož má GE relativně menší poměr hypotečních úvěrů, tak má také relativně menší ztráty, které vzniknou v důsledku poklesu hodnoty realizované zástavy.

GE Healthcare

Stejně jako celá GE se i GE Healthcare dělí na 6 divizí.

GE Healthcare Global Diagnostic Imaging je divize, kde se produkují stroje jako magnetické rezonance, CT, mamograf, rentgen a další stroje známé divákům dr. House.

GE Healthcare Clinical Systems je divize podobná té předchozí. Z továren této instituce směřují do nemocnic pro změnu ultrazvuky, ECG, respirátory a monitorovací technika.

GE Healthcare Integrated IT Solutions (IITS) poskytuje řešení nemocnicím jak v technické správě zařízení, tak pomáhá zpracovávat finanční data.

GE Healthcare Medical Diagnostics je lékařsko-vědecká buňka, která se zabývající se výzkumem lidského těla. Hádejte, kde sídlí tato divize? Princeton New Jersey není pouze televizním domovem lékařských diagnostiků.

REKLAMA

GE Healthcare Life Sciences je zaměřená na výzkum a výrobu léků. Zajímavé na této divizi je, že sídlí ve švédské Uppsale.  

GE Healthcare Surgery je poslední GE Healthcare divizí. Zde se vyrábějí chirurgické nástroje a zařízení, jež jsou nezbytná během operace pacienta.

V celé major divizi GE Healthcare pracuje cca 46 000 lidí.

NBC Universal

Poslední hlavní divizí je National Broadcasting Company, která má oficiálně status dceřinné společnosti. GE vlastní 80% podíl v NBC. NBC je mediální gigant, pod který patří desítky televizních stanic a hollywoodský Universal Studios. Zbylých 20 % NBC Universal vlastní francouzská společnost Vivendi.
Poté, co jsme si představili strukturu firmy GE, je více než jasné, že samotná investice do GE je značně diverzifikovaná. GE tím, že je „namočená“ takřka v každém byznysu, dokáže profitovat z každé příležitosti. Na druhou stranu, pokud opravdu nastal medvědí trh, tak neskýtá GE příležitost, jak investovat do nějakého specifického oboru, který by byl výrazně nadvýkonný.

Zajímavá na GE je také určitá závislost na veřejných zakázkách. To je patrné především na GE Infrastructure. Těžko lze odhadovat, která divize bude v budoucnu tou nejvýznamnější. V GE je to pěkně složité. Pokud bude například úspěšná divize GE Healthcare Medical Diagnostics, tak to nebude znamenat dlouhodobý úspěch pro GE Healthcare Surgery.

GE řečí čísel:v roce 2006 byly tržby konglomerátu GE 163,39 mld. USD, bylo dosaženo zisku 20,83 mld. USD. V roce 2007 to bylo ještě lepší: 172,61 mld. USD tržby a 21,95 mld. USD zisk. V prvním čtvrtletí 2008 zaznamenala GE pokles zisku o 8 % na 4,4 mld. USD. Druhé čtvrtletí bylo lepší – 5,4 mld. USD a meziroční nárůst o 11 %. Prozatímní vývoj v roce 2007 dle zisku srovnatelný s těmi předchozími dvěma.

Investice do GE je investice do know-how. GE je sice z velké části diverzifikovaný průmysl, ale myslím, že je na něj třeba nahlížet jako na společnost přinášející nové technologie. Když k tomu připočtu dlouholetou historii a politické vazby, tak z toho vyvozuji závěr, že GE je největší americkou firmou vůbec. A možná je největší firmou na světě vůbec. Ačkoliv ani v jednom z používaných indikátorů nehraje absolutní prim.

Postavení ve světových tabulkách:10. místo tržby, 4. místo zisk, 31. místo bilanční suma, 3. místo tržní hodnota.

Akcie GE, která se nyní prodává za 27 USD, se může pochlubit zajímavými ukazateli P/E 12,8 a P/D 22. Tohoto čísla bylo dokázáno tak, že bylo rozdáno více než 50 % zisku akcionářům.

Loading

Vstoupit do diskuze 26 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    18 července, 2008

    Děkuji za velice pěkný článek. Že je GE gigant s celosvětovou působností, to jsem věděl, ale kam až jeho pole působnosti sahá a jaká je jeho struktura to jsem nevěděl. Takže děkuji za rozšíření obzorů.
    Vždy s velkou chutí si pane Zárubo přečtu vaše články ze seriálu Investorský zeměpis.
    Co se týká investice do GE, mohou být jeho široké aktivity výhodou či naopak nevýhodou. Z hlediska stability firma je to výhoda. Nedomnívám se, že se nacházíme v období, kdy porostou všechny sektory a proto si nemyslím, že akcie GE je vhodná pro nákup. Přesto bych tuto akcii jako podkladové aktivum nezatracoval. Nákup Bonus certifikátů nebo discount certidikátů by mohl být zajímavou investicí.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    18 července, 2008

    Taky nepovažuji koupit index za rozumné.GE je zajímavé i v dividendové strategii.Discount je dobrý nápad,jak investovat do GE.

    Odpovědět

  • Anonym

    18 července, 2008

    Dobrý den pane Zárubo, tento titul nesleduji, ale rád se dozvím vždy něco nového. Myslím si, že z hlediska širokých aktivit tohoto konglomerátu by tento titul mohl být dobrou defenzivní investicí. Četl jsem, že GE profituje z celosvětového rozvoje infrastruktury, ale své aktivity má i ve finančním sektoru (viz. Money Bank). Zde se však obávám toho, že krize ve finančním sektoru není ještě zažehnána a tak bych byl u investice do přímého nákupu akcie GE opatrný. Přikláním se spíše k nákupu diskontního certifikátu na toto podkladové aktivum. Jinak také děkuji za pěkný článek 🙂 Sláva

    Odpovědět

  • Anonym

    18 července, 2008

    Když na tím tak trochu přemýšlím, možná by bylo ještě lepší sestavit si discount certifikát sám. Zrovna finančnímu sektoru příliš nevěřím. Sláva

    Odpovědět

  • Anonym

    18 července, 2008

    Máte už obavy, že by některý z emitentů mohl zkrachovat? Já už raději přehlížím certifikáty vydané UBS i dle doporučení Honzajse.
    dalším nebezpečím je pohyb EURUSD. Pokud ale budeme předpokládat, že by EURUSD neměl jít nad 1,6, tak oslabení kursu EURUSD by naopak mohlo zvýšit výnos z discount certifikátuv EUR. Je to prostě jak příležitost, tak riziko.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Ano, mám obavy z kreditního rizika emitentů. Nelíbí se mi ruská ruleta, kterou při výběru certifikátů musím podstupovat. Stránky Honzajse znám a myslím si, že jeho informace jsou nejen zajímavé, ale i pravdivé. Sláva

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Tak to jsme dva, vlastne tri, jeste pan Pitak. Ale situaci nezmenime, takze jak se s ni vyrovnat?
    1) Existuje-li jina varianta se srovnatelnymi podminkami, tak preferovat tuto… napr. misto indexovych certifikatu dat prednost ETF, podilovym fondum, nebo primemu nakupu akcii. U strukturovanych produktu bohuzel moc na vyber neni. Strukturovane dluhopisy nesou stejne kreditni riziko a strukturovanych fondu je zatim velmi malo.
    2) Diverzifikovat certifikaty v portfoliu mezi ruzne emitenty.

    Odpovědět

  • Anonym

    18 července, 2008

    Panove, tak to by me docela zajimalo…
    1) proc byste volili discount?
    2) s jakym capem?
    3) co od akcie GE ocekavate a na jakem horizontu?
    4) a co by bylo cilem takove investice – jake cilove zhodnoceni?
    Dalsi veci rozebereme postupne v diskuzi. Myslim, ze to by mohla byt celkem zajimava diskuze. 😉
    Co jsem se v rychlosti dival, tak par discontu by za urcitych ocekavani davalo smysl. Ja bych po nich treba nesahl, ale to je veci toho, co od investice ocekavam. Do bonusu bych rozhodne nesel.

    Odpovědět

  • Adolf

    19 července, 2008

    Akcie GE nemá duvod rusti, protoze neporoste 2008 a 2009 ani zisk GE oproti 2007. Rust zisku podniku je hlavni duvod pro rust akcie a my najdeme plno fundamentálne levných akcií od podniku zvysujících letos zisk o víc nez +20%. Tedy ne GE, kde se ceká letos pokles zisku nebo +0%.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    19 července, 2008

    Jmenujte prosím pár takovýh podniků.Nemám pocit,že by jich jich bylo jak hub po dešti.Aspoň mezi těmi velkými v USA.GE skutečně bude ráda,když zopakuje loňský zisk,ale to je v současné době považováno za velký úspěch.Neříkám,že pokud se jí to podaří,tak vyletí její akcie jak raketa nahoru nahoru.Ale někam k P/E 15 by stoupat klidně mohly.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Z mé strany to byl jenom takový „výkřik do tmy“. Při letmém pohledu na historický vývoj kursu akcie GE a na základě mého osobního názoru, že nás nečeká silný růst akcií všech sektorů mě napadlo, že když už akcie GE, tak buď discount nebo bonus certifikát. Bonus certifikáty jsem bohužel nenašel žádné vhodné nenašel, u stávajících existuje riziko proražení základní bariéry. Nejnižší cap je 25 USD,pak 28 USD. Vyšší Cap bych osobně nevolil.
    Z discount certifikátů bych volil konzervativní variantu, Cap na úrovni ceny akcie nebo pod.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Zmiňovaný Cap 25 USD a 28 USD se týká již discount certifikátů

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Ahoj Honzo o víkendu jsem se věnoval rodině a tak k diskuzi vracím až teď. Jak už jsem psal, tento titul nesleduji, ale discount mi připadá jako rozumné řešení. V krátkodobém až střednědobém horizontu očekávám u tohoto titulu spíše stagnaci popř. mírný růst (cca 5%), takže bych se neměl použitím tohoto instrumentu dopustit nějaké chyby. Vzhledem k tomu, že je tu zvýšená možnost poklesu, zaměřil bych se na dostatečnou ochranu a zvolil bych cap někde poblíž hodnoty podkladové aktiva (nebo i trochu pod aktuální hodnotou). To je ale můj názor (záleží na volatilitě podkladového aktiva). Více spekulativnější í investoři mohou samozřejmě zvolit i jiné nástroje.
    Sláva

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    V podstate se shodujete s panem Pitakem, takze reaguji na vas oba zaroven. A ne z duvodu, ze bych s vami nesouhlasil (ja s vami souhlasim), ale ciste jako ukazku discountu v praxi.
    Cap 25 – diskont okolo 20%, maximalni anualizovany vynos okolo 11%, ke kteremu muze akcie GE poklesnout z dnesnich cca 28USD na cap 25 USD… Takhle to vypada velmi slusne. Obrazek trochu kazi, ze po odecteni transakcnich nakladu jsme na max. vynosu 9-10 procent p.a. v euru. No a je zde jeste menove riziko.
    Cap 28 – diskont okolo 15% a max. anualizovany vynos pochopitelne taktez okolo 15%, tentokrat k jeho dosazeni musi akcie GE min. udrzet stavajici hodnotu 28 USD. Vynosovym potencialem trochu zajimavejsi, oproti tomu v pripade poklesu akcie se investor drive dostane do ztraty.
    Jaky z toho plyne zaver?
    Paklize GE neposili na nejakych 32 a vic USD, pak je discount lepsi variantou (bavime se o horizontu splatnosti discount certifikatu, coz je zpravidla cerven 2009, nebo prosinec 2009).
    I tak, vynosove-rizikovy profil zminovanych discountu by me osobne nepresvedcil. Nekupoval bych ani akcii, ani discount. Ale to vyplyva z toho, jaky vynos a jakou ochranu kapitalu od investice ocekavam… a vyhovet mym ocekavanim neni vubec jednoduche. ;-))

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Máte pravdu, já bych taky do akcie nešel. Do jednotlivých akcií neinvestuji prozatím vůbec a navíc tak jako odmítám široce diverzifikované indexy (např. BRIC nebo MSCI World), tak bych nenakupoval tuto široce diverzifikovanou akcii.
    Cílem bylo poukázat, že pro generování zisku není nutný podklad s potenciálem růstu,ale je možné využít různých možností na jedné akcii, která se může jevit jako nezajímavá z hlediska růstového potenciálu. Pominu-li potencionální měnové riziko/příležitost, jako konzervativní složka portfolia s Capem pod úrovní kursu by to nemusela být špatná volba. I když pokud by byly vhodné bonus certifikáty, šáhl bych asi po nich.
    Určitě existují lepší příležitosti, ale berte to tak, že hledám nejhodnější řešení pro investici, jejíž podkladovým aktivem je akcie GE.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Presne. Slo mi jen o to, rozpoutat take nejakou „praktickou“ diskuzi. Ukazat, jake jsou moznosti. A take ukazat, ze nestaci rict bonus nebo discount. Ono najit vhodny insturment neni nekdy vubec jednoduche.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Z mé strany se také jednalo pouze o příklad, tak jak to již popisoval p. Piták. V případě nákupu discountu na jednu akcii si dávám více pozor na zvýšené riziko a je otázka zda by diskont okolo 20% byl dostatečný. Tedy, zde bych se snažil i o to, abych v portfoliu měl více discountů na různé akcie s capem ležícím na nebo i pod aktuální hodnotou podkladového aktiva. Výběr podkladového aktiva a konkrétní strategie u discountů je pak závislý na mnoha okolnostech a očekávání. Sláva

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    19 července, 2008

    1)Protože nečekám výrazný růst,ale jen mírný
    2)34
    3)pozvolný nárůst někam k hranici P/E 20 na ročním horizontu,pokud bude zisk letos jako loni
    4)okolo 10 % p.a.,stabilní titul

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Pokud jste skalopevne presvedceny, ze GE bude na rocni periode mirne rust, pak i toto muze byt dobra volba.
    Ja bych treba takto nastaveny discount rozhodne nevolil, protoze 5-6% diskont by mi nestal za to, ze…
    1) investice je casove limitovana splatnosti certifikatu
    2) prijdu o dividendy
    3) pokud akcie poroste nad 34 USD, mam smulu a na vynosech nad 34 USD uz neparticipuji
    Radeji bych se priklanel bud k nizsimu capu (viz nize), nebo k primemu nakupu akcie. Ale opet, zalezi na tom, co kdo od investice ocekava a jak mu pasuje do portfolia.

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Taky by mě zajímalo, proč by pan Záruba zvolil discount zrovna s capem na 34 USD? Zde podle mě využití discountů ztrácí smysl. Sláva

    Odpovědět

  • Anonym

    21 července, 2008

    Když se dívám na ceny warrantů napříč Strike, také nechápu volbu cap 34 USD. Pokud bych chtěl prodat nejdražší opci z hlediska její časové ceny, tak opce (warranty) mají nejvyššší časovou hodnotu při parametru delta cca 0,5. To v současné době odpovídá Strike 28 USD př. splatnosti 6-12/2009. Sám se ale divím, že nejvyšší časová hodnota je pro Strike 28 USD, dle zkušeností s warranty na DAX, bych očekával vyšší Strike.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    21 července, 2008

    Nedostal jsem se zatím k tomu probrat se nabídkou discount certifikátů na GE.Berte mě pro tentokrát s rezervou prosím.Záleží na i splatnosti.Těch 34 je pro mě už těžko dosažitelná hodnota.Discounty navrhl pan Piták a mě se to zdálo rozumné.Toť vše.

    Odpovědět

  • Anonym

    22 července, 2008

    V pohode. To je dalsi duvod, proc jsem v tom zacal „rypat“. Porad totiz nekde ctu, jak certifikaty tohle a certifikaty tamto. Stale se nekdo odvolava na „vyhodnejsi“ certifikaty. Pomalo se stavaji modnim trendem. Ale jen v pismu a recich, protoze autori takovych vyroku ve vetsine pripadu nikdy zadny discount nebo bonus nekupovali. Certifikaty nekdy mohou byt vhodnou alternativou a jindy zase ne. Kazdopadne probrat se nabidkou a vybrat zajimavy papir neni zadna legrace. Chce to spoustu casu a take dostatek zkusenosti.
    Tim ted nemirim na Vas, Ondreji, tak si to prosim neberte osobne. Ani Vas poradne neznam. Myslim to obecne.

    Odpovědět

  • Miroslav Piták

    22 července, 2008

    Opravdu si pořádně vybrat není žádná legrace. Když se nyní dívám na matici produktů na http://www.scoach.de/DE/Showpage.aspx?pageID=59 , tak je celkem k dispozici na různá podkladová aktiva cca 343000 instrumentů z toho 42700 K.O. certifikátů, 108800 warrantů, přes 90100 discount certifikátů a 74200 bonus certifikátů atd.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    22 července, 2008

    Souhlas.

    Odpovědět

  • Anonym

    22 července, 2008

    Kdyby jenom to :-))

    Odpovědět