CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Ivan Galambica

14. 08. 2019

47 komentářů

Finanční poradkyně: Kvůli tlaku ČNB jsem přešla do neregulovaného trhu

 

Finanční poradkyně Alena Dudová již neměla nervy na kontroly ze strany ČNB a z oboru kontrolovaného finančního poradenství přešla do poradenství, které pod kontrolu ČNB nespadá. Možná i proto se nebojí vystoupit jmenovitě a k celé věci říci svůj názor.

Loading



 

Tip: Rozhovor navazuje na hojně diskutovaný článek „ČNB a kontrola finančních poradců: Je třeba přitvrdit, nebo ubrat?

Jaký máte názor na licenční testy ČNB?

Chápu, že cílem ČNB je skrze licenční testy nastavit síto, kterým projdou jen ti, kteří mají znalosti potřebné pro kvalitní servis klientům. Ale můj osobní názor je ten, že testy, stále složitější a náročnější, nemají pouze prozkoušet znalosti nezávislých poradců, ale spíše zmást je natolik, aby sítem licence prošlo co nejméně jedinců. Spousta zbytečných otázek, které s danou problematikou kvality služeb nemají nic společného, vícenásobné správné možnosti odpovědí atd. Bylo by toho mnohem více. Mě osobně to natolik „otrávilo“, že jsem přešla jinam.

Nejedná se pouze o váš subjektivní názor? Uvědomujete si nutnost kontroly ČNB?

REKLAMA

Nezpochybňuji, že finanční poradci by měli být zodpovědní, ve svém oboru vzdělaní. V oboru, kde se podmínky pro poskytování finančního poradenství mění téměř každý týden, je dokonce nezbytné se neustále vzdělávat. Ale jistě se mezi námi najdou takoví, kteří tak nečiní, a jejich rady poskytované klientům nejsou kvalitní a pro klienta ziskové či bezpečné. Přesto můj názor na testy ČNB je takový, jak jsem uvedla.

Jste poměrně zkušená finanční poradkyně. Přesto jste od klasického finančního poradenství odešla jinam. Není to škoda?

V současnosti se nedá tak úplně vycházet z předchozích dlouholetých zkušeností, protože všechno začíná být jinak. Akcie rostly více než devět let v řadě a já myslím, že nyní je na nich velká bublina, stejně jako na dluhopisech a nemovitostech. Penzijní připojištění a stavební spoření byly dlouhá léta pro klienty výhodné ziskové investice díky úročení a státním příspěvkům, teď už to ale tak úplně neplatí. Penzijní připojištění klientům prodělává, stavební spoření také sotva pokryje inflaci, všichni víme, co se děje s hypotékami.

A spolu s opatřeními ČNB směrem k finančním poradcům mi toto prostředí nepřipadalo ideální ani pro mne, ani pro mé klienty. Nemám za zády žádnou banku, klientům ručím za své rady jen svým jménem, mé služby pro ně tedy musí mít smysl a nějakou vyšší, přidanou hodnotu…

REKLAMA

Co vám na přístupu ČNB vadilo konkrétně?

Po čase jsem nabyla dojmu, že cílem konání ČNB je především snaha regulovat počty nezávislých finančních poradců a potřeba jejich kontroly skrze banky. Vidím v tom konečný cíl, stav, kdy se bude poskytovat finanční poradenství převážně v bankách. A to poradci na bankách zcela závislých. Jedná se jen o můj subjektivní pocit, ale já to tak vnímám.

Přešla jste tedy do neregulované části trhu. Nelitujete?

Tak to tedy rozhodně nelituji! Jediné, čeho možná lituji, že jsem to neučinila již dříve. Stejně jako většina dalších poradců jsem totiž volila mezi dvěma cestami:

REKLAMA

a) naučit se, testy složit, licenci si udržet, což jsem učinila, ale
b) hledala jsem nové možnosti, jak se diktátu ČNB vyhnout a přitom nabízet klientům zajímavé alternativy, jak v této nejisté době investovat a zhodnotit své peníze.

A našla jsem. Ke spokojenosti své i klientů. Zajímavé investice dle ekonomických cyklů bez nutnosti licence ČNB. Do práce jsem se vrhla s chutí a začínala v podstatě opět od nuly. Nyní si již stavím vlastní tým poradců, naladěných na stejné vlně. Mým cílem je mít tým spokojených kolegů, ve kterém neřešíme přebujelou byrokracii a můžeme se plně věnovat klientům.

Zvolila jste tedy svou cestu. Je toto ovšem řešení? Jste spokojenější? A nebylo by spíše řešením vytvářet tlak na ČNB pro zmírnění podmínek?

Ano. Jak říkám, lituji jen toho, že jsem v sobě nenašla sílu k tomuto kroku dříve. Opět mám radost při práci s klienty. Neznamená to, že se nemusím vzdělávat, naopak, vzdělávám se velmi intenzivně, ale zaměřuji se místo byrokracie spíše na to, jak funguje ekonomika a ekonomické cykly a co to znamená právě pro mé klienty.

Já sama osobně nevylučuji, že se někdy v budoucnu, až se ekonomický cyklus překlopí do jiné fáze, nezačnu zase zabývat produkty pod licencí ČNB. Byla bych ráda, aby se prostředí zkultivovalo. Ale teď a tady dělám dle svého přesvědčení to nejlepší pro sebe i své klienty. Je mojí povinností nabízet jim jen to, co já sama vnímám jako nejlepší na trhu.

Děkuji za rozhovor.

Loading

Vstoupit do diskuze 47 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kalkulačka pro výpočet orientační pojistné hodnoty – snížení rizika podpojištění

V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 03. 2024

Jaké sankce hrozí při nedodržení povinností v rámci daňového přiznání?

Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Petr Krajcigr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Vasek

    14 srpna, 2019

    Te dame moc nerozumim. Vadi ji diktat CNB nebo ekonomicke cykly? Pokud ji vadi ekonomicke cykly, tak to je trochu divny pohled.

    Odpovědět

  • Ivan Galambica

    14 srpna, 2019

    Reakce autora článku: Dobrý den. Děkuji za komentář. Rozhovor je autorizovaný, nelze do něj, ze strany tazatele nijak zasahovat. Já zkusím kontaktovat paní a poprosit jí, zda by se v komentářích mohla k tomu vyjádřit.

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Dobrý den všem, z regulovaného poradenství jsem přešla do neregulovaného, cítím se svobodná a buduji si tým. Kdo chce být stejně svobodný jako já, může mne kontaktovat na telefonu 776 873 935 nebo na mailu alenadudova@post.cz, ráda se s Vámi sejdu a prodiskutuji s Vámi cokoliv, co máte na srdci. A co se týče ekonomických cyklů, jsou přirozenou součástí dějin lidstva a nepíši, že mi vadí, naopak mé rady klientům se podle nich řídí….

    Odpovědět

  • Insider

    14 srpna, 2019

    Dobrý den paní Dudová, mohla byste se prosím detailněji rozepsat, co konkrétně vám na přístupu (kontrolách) ČNB vadilo? V odpovědi v článku píšete o svém nabytí dojmu stran konání ČNB, zajímaly by mne opravdu konkrétní věci při proběhnuvší kontrole, např. nesmyslná byrokracie, obludné papírování, arogance úředníků, prostě cokoliv do hloubky. Dále bych měl dotaz, zda si připouštíte možnost, že by se časem stalo předmětem regulace a kontroly ze strany ČNB i odvětví drahých (cenných) kovů? Domnívám se totiž, že je to jen otázkou času. Děkuji Vám.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2019

    Až se tak stane, půjde paní prodávat vysavače. Tam ČNB asi regulovat moc nebude. Pořádek musí být…

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Obě Vaše otázky vyžadují delší odpověď, na kterou zde není prostor. Osobně Vám však ráda odpovím, můžete mne kontaktovat třeba na mailu. Děkuji.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2019

    tak proc to neni v clanku??? Tam taky nebyl prostor???

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Článek je omezen maximálním počtem znaků. Takže ne, na podrobné analýzy tam prostor skutečně nebyl.

    Odpovědět

  • vasek

    14 srpna, 2019

    Dobrý den,
    v článku se píše: „nevylučuji, že se někdy v budoucnu, až se ekonomický cyklus překlopí do jiné fáze, nezačnu zase zabývat produkty pod licencí ČNB.“ Co si z toho tedy máme vzít?

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Dobrý den,
    tím myslím třeba to, že budu klientům dnes téměř nebo zcela prodělečné finanční produkty jako stavební spoření nebo penzijní připojištění a jim podobné produkty, (o tom, že penzijní připojištění klientům prodělává, již kupodivu píšou i v novinách), nabízet, až zisk z nich zase alespoň překoná inflaci…

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Tedy až budu mít v budoucnu opět pocit, že jsou pro mé klienty přínosem a nikoliv prodělečnou investici.

    Odpovědět

  • Ondra

    14 srpna, 2019

    Dobrý den paní Dudová, prodělečné máte na mysli transformované fondy a nebo DPS? Co se týče bubliny na akciích, máte představu jakou mají například americké akcie valuaci. Jaké mají P/E? Pokud tímto článkem chcete sdělit, že zlato je všelék, tak jak se to prezentuje na přednáškách golden gate a strašit lidi s tím, že současný systém se zhroutí a zlato pak bude jediným bezpečným přístavem a platidlem, tak je mi líto, že nejste pod kontrolou ČNB. Uvažujte, když by se stalo, že vypnou proud, padne ekonomika na celém světě a nastane chaos….spasí Vás zlato? Počítám, že řeknete něco jako že si za něj třeba koupíte vodu, jídlo a nebo třeba sůl, tak jako ten nebohý král co Mařenku vyhnal, sůl do řeky nasypat nechal a pak žadonil za smaragdy a diamantu u dobré ženy o špetku soli…..tuhle znáte ne?

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Ano, tu znám… Nic není všelék a nic není špatné. Jen se každá ta věc v různé fázi ekonomického cyklu chová jinak. Je zapotřebí toto vědět a řídit se tím…. A jen na okraj, pokud by nastal takový chaos, jaký popisujete, tak za transformované fondy či akcie, tedy za ta čísla v počítačích či na papírových výpisech, se nenajíte zcela určitě… 🙂

    Odpovědět

  • Martin H.

    14 srpna, 2019

    Koupí zlata se ještě nikdo nedostal do dluhové pasti a na dveře mu neklepal exekutor. U spotřebitelských půjček. hypoték, neplacených ŽP a dalších finančních produktů je tomu přesně naopak. Proto v těchto případech je nutný i tvrdý postup ČNB, která si toto vhánění lidí do dluhů velmi dobře uvědomuje. Na koupi zlata regulace ČNB potřeba není.

    Odpovědět

  • Petr Krajcigr

    17 srpna, 2019

    Nevim, kde jste zjistila, tedy cetla, ze penzjiní pripojistění jsou prodělečne produkty. Já mam asi jíne zdroje, jine zkusenosti, takze napřiklad:
    https://www.investujeme.cz/clanky/dynamicke-penzijni-fondy-navzdory-lonske-ztrate-se-vyplati/

    Nesmime zapominat na to, ze musime připočist statni podporu a výnosnost počitat spravně jako velicinu Efektivniho vynosu. Kazdopadně na sporeni na důchod jsou lepsi OPF…

    Odpovědět

  • chk

    14 srpna, 2019

    Paní Dudová, asi se Vám nevede tak dobře, když se snažíte nahnat pod sebe další ovečky, aby dýlovaly zlato jako vy. Evidentně o finančních trzích nic nevíte, když myslíte, že je na nich bublina. Je dobře, že člověk jako vy přestal radit s investicemi a dal se na pochybnou dráhu spojenou s prodejem předražených kovů. Vy jste důkazem, že ČNB jde správnou cestou. Disclaimer: Nejsem finanční poradce, nikomu s investicemi neradím.

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Promiňte, ale z Vaší odpovědi je zřejmé, že o finančních trzích, a o tom, co je kdy levné nebo drahé, mnoho nevíte. Nejsem ochotná zde reagovat na Váš nenávistný komentář, jsem ochotná se s Vámi sejít a probrat s vámi současný stav finančních trhů osobně. Ale spíš podle grafů a aktuálních dat, nikoliv podle toho, co veřejně říkají banky nebo co píšou v novinách, podle čehož se zřejmě řídíte Vy…. Přeji hezký den.

    Odpovědět

  • Martin Dočekal

    14 srpna, 2019

    „Zajímavé investice dle ekonomických cyklů bez nutnosti licence ČNB.“
    Tak tohle spojení mě hodně děsí.. Nu což, alespoň bude zase o čem psát 🙂

    Odpovědět

  • F-Insider

    14 srpna, 2019

    Přesně, napadlo mě to samé. Ještě se tu někdo diví, že ČNB požaduje přísné odborné zkoušky? Proboha, vždyť my si o to podobnými veřejnými články přímo říkáme!!! Jen tím dáváme ČNB munici ke střílení, ách jo…

    Odpovědět

  • chk

    14 srpna, 2019

    Měl bych přecijen jeden dotaz, paní Dudová. Cítíte se po dvou letech v Modré pyramidě jako zkušený finanční poradce? Pokud ano, evidentně jste hodně sebevědomá, klobouk dolů. Nebo do toho počítáte i tu vaši praxi na poště jako ouřada?

    Odpovědět

  • David

    14 srpna, 2019

    Nezlobte se na mě paní Dudová, ale za 2 roky ve finančním odvětví se z nikoho profík nestane. Já osobně jsem ve financích 3,5 roku a rozhodně si nepřipadám jako profík.

    Dále, cituji

    „V současnosti se nedá tak úplně vycházet z předchozích dlouholetých zkušeností, protože všechno začíná být jinak. Akcie rostly více než devět let v řadě a já myslím, že nyní je na nich velká bublina, stejně jako na dluhopisech a nemovitostech. Penzijní připojištění a stavební spoření byly dlouhá léta pro klienty výhodné ziskové investice díky úročení a státním příspěvkům, teď už to ale tak úplně neplatí.“

    No já Vám nevím, akcie jsou v bublině, nemovitosti taky a dluhopisy? No Krysta pána! …. Co zbývá, že by komodity a přece to zlato? :))

    Jestli se nepletu, tak se u stavebka snížila státní podpora z 4 na 2 tis už v roce 2011 a státní podpora je a vždy byla převážná část výnosu u stavebka, tedy výhodnost produktu se hodně snížila v době, kdy jste v poradenství nepracovala. U penzijka si nevedou dobře jen transformované fondy, účastnické celkem frčí :))

    Celé mi to spíše přijde jako PR na Golden Gate :))

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Tohle je na dlouhou analýzu a na dlouhou odpověď. Já neříkám, že některé produkty jsou špatné a jiné dobré. Jen se chovají v různých fázích ekonomického cyklu jinak a je zapotřebí vědět, jak a z toho vycházet. Takže nepotřebuji žádné PR na cokoliv… 🙂 to za mne udělají data a grafy….. Ráda o tom s Vámi podiskutuji osobně, nebojím se toho.

    Odpovědět

  • chk

    14 srpna, 2019

    Dlouhé analýzy. Co budou obsahovat z vašich 730 dnů „praxe“? Hovoříte o cyklech, ale ani jeden jste investičně nezažila. Na to není potřeba ani krátkých analýz. Nejlepší bude, když si připustíte, že o investičních produktech toho moc nevíte a nevíte jak se chovají při recesi, včetně toho nejdůležitějšího – chování klientů při výrazných poklesech (nebo v té vaší recesi).

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Nevím, kolik ekonomických cyklů jste ve svém životě zažil Vy. Ale není třeba je zažít, je zde doložitelná historie. A pokud ji umíte přečíst v grafech a datech a umíte si tyto údaje propojit, víte velmi přesně, jak se investiční produkty chovaly v určitých fázích, tedy i v recesi. A přestože nikdo z nás nemá křišťálovou kouli, můžete z takových dat i odhadnout, jak se v podobné situaci budou chovat příště… Já mám odvahu s Vámi na toto téma argumentovat osobně z očí do očí. Máte ji však Vy? Troufnete si?

    Odpovědět

  • chk

    14 srpna, 2019

    Investice podle grafů. Odpojím Bloomberg za 50 tis. měsíčně, vyhodím ty naše nemožné analytiky a dám vám práci za milion měsíčně. Protože číst v grafech tak jako vy asi neumí nikdo. 🙂

    Ale teď vážně. Jedno ze základních investičních rizik říká, že historická výkonnost není zárukou výkonností budoucích. To jen tak mimochodem. S grafem i bez něj. Každým svým příspěvkem pro mě dokazujete, že investice nejsou vaše silná stránka. Jo a když se ptáte, profesně jsem zažil asijskou krizi, dotcom bublinu i výplach 2008/2009. Přesto si o sobě netroufám tvrdit, že vím co se teď stane, nebo jak se například budou chovat bondy v recesi. Good luck se zlatem.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2019

    Sporeni do zlata, to je teda byznys…. :D:D:D

    Odpovědět

  • Anonym

    14 srpna, 2019

    Pro ni asi jo.

    Odpovědět

  • chk

    14 srpna, 2019

    Spoření do zlata je výstavní oxymoron, který by měla ČNB tvrdě trestat.

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Spoření do čehokoliv bychom mohli nazvat Oxymóronem, tedy spojením slov, jejiczž význam se navzájem vylučuje, jakýmsi protimluvem, pokud klientům dlouhodobě neponese to, co mu sjednatel slibuje. Pokud slibuji klientovi spoření s ročním zhodnocením 3,39% s podmínkou, že musí bance odevzdat 20 000 Kč ročně a nesmí na peníze sáhnout 6 let, v době, kdy momentální inflace je již cca 2,9% a je předpoklad, že poroste…. nemohu si pomoci, také bych to mohla považovat za oxymóron a ČNB to, pokud klient za těch šest let nevydělá, kolik banka slibuje, zcela jistě trestat nebude…..

    Odpovědět

  • §

    14 srpna, 2019

    Škoda, bylo to asi myšleno dobře, ale dopadlo to nevalně, paní Dudová si tímto článkem (rozhovorem) pěkně naběhla. Po jeho přečtení musí soudný čtenář i finanční poradce tvrdý a přísný dohled ČNB jen kvitovat, o náročném vzdělávání a blížící se certifikaci ani nemluvě. Zejména pak věta „Zajímavé investice dle ekonomických cyklů bez nutnosti licence ČNB“ je velmi, velmi nešťastná. Ani bych se nedivil, kdyby se nyní začala ČNB o drahé kovy a jejich distribuci více a do hloubky zajímat.

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    14 srpna, 2019

    Podle mého názoru lze paní Dudovou chápat a tak jako ona se zachová spousta poradců. Budou přecházet tam, kde je menší či žádná regulace, ovšem dlouhodobě regulaci neutečou. Právě tak dožene odborníky na pojištění majetku i na prodej drahých kovů. Pokud z ní nakonec bude schopná obchodnice s vysavači či nádobím, bude to mnohem lepší, než kdyby z ní byla začátečnice v těchto sortimentech. Já osobně nikomu nedoporučuji zlato, které mi připadá jako dlouhodobě předražené.

    Článek autora ovšem obsahuje alarmující sdělení, že tahle doba je bojem o přežití a klidně můžete být v oboru 20 let. Zájem klienta je zneužit ve prospěch razantního snížení počtu regulovaných subjektů na trhu.

    Odpovědět

  • Jitka K.

    14 srpna, 2019

    Paní Dudová, děkuji za debatu, kterou jste svým statečným postojem rozpoutala. Měla jsem možnost s Vámi
    spolupracovat, když jsem se rozhodovala, kam směřovat své investice na zajištění mých dětí do budoucnosti. Byla jste velmi pozorná k našim potřebám a předala mi podrobné informace, které mi v mé volbě velmi pomohly. Děkuji Vám za Váš vstřícný přístup a přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší další práci a nenechte se odradit.
    Jitka K.

    Odpovědět

  • Václav Nav.

    14 srpna, 2019

    Opravdu Vás náročné požadavky ČNB donutily opustit sektor finančního
    poradenství?

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    14 srpna, 2019

    Ačkoliv jsem požadované zkoušky splnila a souhlasím s tím, že úroveň poradců musí být kontrolována, aby poskytovali skutečně kvalitní služby, hlavní důvod mého odchodu spočíval v něčem jiném.
    Skutečně mi stačily dva roky na to, abych pochopila, jakým způsobem je prosazován zájem zisku bank a ostatních finančních subjektů, mnohdy na úkor klientů. A čím nevýhodnější produkt pro klienta, tím lepší provizní ohodnocení pro finanční poradce, kteří prosazují zájem svého chlebodárce, přesně dle hesla: „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.“ Když nám byly představovány některé nové finanční produkty nebo úpravy stávajících produktů a já jsem měla zájem seznámit se s nimi do hloubky, došla jsem u některých po pečlivých propočtech k názoru, že nebudou pro klienty tak výhodné, jak slibujeme. Bylo mi řečeno, že nemám počítat a přemýšlet, ale prodávat a uzavírat…
    Právě tento přístup mne přivedl k hlubšímu zamyšlení nad tím, čemu se chci ve svém životě skutečně věnovat. Jsem ráda, že jsem na odborných seminářích získala hlubší přehled o fungování ekonomiky. Věnuji se finančním trhům z širšího pohledu a mám ve své volbě dostatek svobody, kterou, díky investicím do fyzicky hmatatelných aktiv, nikoliv do čísel v počítači či na papíře, získávají i mí klienti. Dopřávám jim možnost rozhodovat se svobodně na základě získaných informací, bez jakékoliv manipulace.
    A na to, že zlato je předražené, jak zde někteří píšete, bych odpověděla takto. Zlato má stále stejnou hodnotu již tisíce let, to Vaše měna ztrácí kupní sílu a Vy jí musíte na koupi drahých kovů, stejně jako potravin, energií či výdajů na bydlení vynakládat stále víc. Opravdu si myslíte, že letošní brambory jsou o tolik lepší než ty loňské, nebo jsou jenom dražší a to i díky tomu, že měna ztrácí v inflaci svoji kupní sílu? Je zapotřebí se nad tím opravdu zamyslet, proč tomu tak je….

    Odpovědět

  • pruvodcefinancemi

    15 srpna, 2019

    Dobrý den. Když jsem viděl nadpis článku, myslel jsem si, že jde o nějaký případ nesmyslných požadavků kontroly ČNB. Po přečtení článku a komentářů si ale myslím, že se paní Dudová dostala do situace, s kterou si neví rady a svůj odchod do neregulovaného odvětví zdůvodnila i sama sobě tlakem ČNB. Chápu, že pro někoho mohou být zkoušky náročné a opravdu se v testech vyskytují i otázky, které s poradenskou praxí nemají vůbec nic společného. Na druhou stranu je to účinný nástroj, jak zabránit tomu, co se v minulosti dělo. Tedy například skladník (nemám nic proti skladníkům, je to jen příklad) svlékl montérky a za měsíc z něj byl „finanční poradce“.
    Penzijní připojištění nevydělává. Ano, ale není právě prací poradce vysvětlit klientovi, že může přejít do účastnických fondů? A sakra, za to nedostanu provizi, tak to radši nebudu dělat a celé to poplivu. Ne?
    Objevují se signály nadcházející krize. Ona přijde, jen nevíme, kdy to bude, jak hluboká bude a jak dlouho bude trvat, než se trhy vzpamatují. Tak si radši počkáme někde v závětří a až se to přežene, tak se třeba vrátíme a budeme zase dělat odborníky.
    Ne, paní Dudová, opravdový finanční poradce musí umět zvládnout i nejistá období a nevykašle se ve zlých dobách na své klienty. Vy se na ně ale nevykašlete a zahrnete je zlatem. Myslím, že je dobře, že jste z oboru odešla.

    Odpovědět

  • Karel

    15 srpna, 2019

    Úplně mě děsí představa, co paní poradkyně nyní klientům „bez zbytečné byrokracie“ prodává. Půjčky spekulantům hrajícím si na rizikový kapitál? Zlato, „které přece pořád poroste“? Nějaký pseudo cenný papír nebo pseudo účet, u nichže tvůrci využili skulinu v regulaci?

    Odpovědět

  • Tomáš Rusňák

    16 srpna, 2019

    https://www.linkedin.com/in/alena-dudov%C3%A1-2283a8140/

    Nevím, jestli je to reálný profil, ale pokud ano, je to alarmující. Pavel Ryba z Golden Gate to dělá moc dobře. Je to dobrý řečník, chytrý člověk, trhu rozumí a dokáže navíc skvěle manipulovat s lidmi. Paní Dudová je krásný příklad, jak to celé může dopadnout. Jen je mi líto těch klientů, kteří investují do „ekonomických cyklů“ 😀

    Odpovědět

  • Alena Dudová

    16 srpna, 2019

    Dobrý den,
    předem děkuji, že jste u příspěvku uvedl své jmého. Pouze dva další tak učinili, ostatní si asi za svými názory příliš nestojí, když se schovávají za anonymní přezdívky…
    Nebudu polemizovat na téma, co je či není lepší, nebo jak kdo odvádí dobře či špatně svou práci, protože neznám ani Vás, ani Vaše klienty, stejně tak, jako Vy neznáte mne ani moji práci a mé klienty. Uvedla bych však reálný příklad. Moji klienti nakoupili zhruba před rokem, (toto číslo je konkrétně z 9.9.2018), investiční zlato za cenu 29 513 Kč za troyskou unci (Oz). Dnešní odkupní cena je přes 35 000 Kč za 1 Oz. Zhodnocení jejich investice za necelý rok je tedy kolem 19%. Pokud by dnes kov chtěli prodat, na své peníze by nemuseli čekat ani měsíc, ani tři měsíce, šest let, nebo 20 let, bez jakýchkoliv sankcí za předčasný výběr by je měli na účtu do tří dnů (podle rychlosti jejich bank) po odprodeji. A jejich investice je bez jakéhokoliv rizika protistrany, protože kov mají u sebe a mohou s ním disponovat kdykoliv jakkoliv chtějí. Navíc nemají v ruce jen kus papíru, který jim potvrzuje, že někde nějaká banka či fond obchoduje více či méně úspěšně s jejich penězi, ale hmotnou věc s vnitřní hodnotou. Ano, diverzifikace není jen o účtech, fondech a spoření, do správné diverzifikace patří i nemovitosti a část majetku by každý klient měl mít ve zlatě, protože je komoditou, která si, na rozdíl od různých měn, které byly a již dávno neexistují, stále drží svoji hodnotu, protože samo bylo penězi a nelze jej natisknout. Moji klienti pouze správně diverzifikují. Nedávají do zlata veškerý svůj majetek. Někteří jej mají i v akciích, nemovitostech či fondech. Nevelebím zlato jako jediný lék na nemocnou ekonomiku a nedštím, jako většina pisatelů zde na zlato, síru na produkty, se kterými nyní obchodujete Vy, protože to všechno jsou správné investiční nástroje, které jen různě zhodnocují v různých obdobích a kdo tvrdí, že ne, nedával asi ve škole pozor. Chci se Vás zeptat, jestli to není tajemství, kolik Vašich klientů u Vás před rokem investovalo své prostředky a bez ohledu na rizikovost investice je za rok zhodnotilo o 19%, s okamžitou bezproblémovou likviditou…. A ještě na jednu věc bych se ráda zeptala pana „pruvodcefinancemi“, který mne obvinil, že nechci klientům z penzijních fondů, které prodělávají, přesunovat jejich majetek do účastnických fondů, protože bych za to nedostala provizi. Byla jsem svědkem například toho, jak 69leté paní její veškeré úspory z končíciho stavebního spoření ve výši 200 000 Kč uložil pan finanční poradce do konzervativních smíšených fondů Amundi se slovy, ono to teď dlouho rostlo a dál to určitě poroste, ten vstupní poplatek není zase tak velký, no ale pokud by to náhodou šlo dolů, tak to nevadí, to si potom zase pár let počkáte a půjde to zase nahoru, na tom nemůžete prodělat,… Ano, pětiletý investiční horizont… ale paní nemá ve svém věku tolik času, aby si to při propadu akciového trhu zase „vyseděla“ a ještě si stihla peníze užít, byl to dle mého názoru velmi neetický obchod, ale za dobrou provizi a hlavně si pán mohl odškrtnout, že splnil plán investic a nebudou už na něj řvát, že za ten měsíc žádné nemá…. Pokud je pan „pruvodcefinancemi“ ten jeden z mála, který toto nedělá a majetek klientům ukládá vždy pouze do prokuktů, pro klienta v daném čase nejbezpečnějších (a bohužel často bankami nejméně honorovaných), i když za to nedostane téměř žádnou provizi, z čeho platí nájem a jídlo…..? Přeji hezký den a co nejvíce tak spokojených klientů, jako jsou ti moji…..

    Odpovědět

  • Anonym

    16 srpna, 2019

    Já jsem mj. zhruba před rokem koupil akcie těžařů zlata (GDX US), dnes tam mám 47 % zisk. Prodat mohu kdykoliv tlačítkem na mobilu a reinvestovat kdykoliv tlačítkem na mobilu. Mimoto držím dlouhodobě SPY US, protože poráží cenu zlata ve všech delších obdobích. Nemusím držet zlato fyzicky, protože mi to nenese pravidelnou dividendu jako akcie, nemusím se bát, že mi to někdo ukradne, za nákup ETF platím pár dolarů a kdykoliv odprodávám nebo přikupuji stisknutím tlačítka. Nemusím žádné Aleně ani Karlovi platit provizi. A nemusím čekat až budu na nule, pokud bych koupil zlato před 7 lety kdy stálo 1800/unci. Za tu dobu mi vydělal SPY téměř 150 % (p.a. si spočítejte sama, jste přes ta čísla) .

    Odpovědět

  • Tomáš Rusňák

    19 srpna, 2019

    Dobrý den, Aleno, já naopak obdivuji, jak srdnatě se zde obhajujete. V první řadě si myslím, že kolega Galambica z Golden Gatu neměl nikdy vypustit podobný článek do éteru.. Protože jste si tím upřímně hodně naběhli. Nechci tady zabíhat do detailů ohledně toho, kolik jsme našim klientům vydělali peněz, protože jde hlavně o zadání. Máme i klienty, kteří mají majetek v hodnotě stovek milionů a jejich potřeba je úplně jiná než vysoké zhodnocení investice. Naopak tito lidé chtějí majetek chránit. Jinak ohledně zhodnocení peněz: akcie i nemovitosti zlato dlouhodobě výrazně porážejí, stačí se podívat na relevantní srovnání. Je potřeba si uvědomit, že když udělalo zlato za poslední rok +19%, může za další rok udělat -30%. Stačí se podívat na dlouhodobý vývoj ceny zlata. Aktuálně nejsme ani zdaleka na hodnotách z roku 2012. Každopádně za poslední dobu hezky roste. Jinak osobně zlato považuji za spekulaci, protože zlato nenese žádný výnos jako například dividendy na akciích, kupon na dluhopisech, nájem na nemovitostech či úrok u spoření. Spekulujete pouze na nákup a následný prodej za vyšší cenu. Jiným způsobem zlato nezhodnotíte. Proto ho nepovažuji za investici, ale čistou spekulaci. Spekulacím se nevěnuji, proto zlato není pro mě zajímavým aktivem.

    Odpovědět

  • Petr Krajcigr

    16 srpna, 2019

    Chvilku jsem částečně souhlasil s tim, ze u vice člených otazek a jejich odpovedi v testu se nepozna zda je poradce kvalitni, ale to co jsem cetl..: protože všechno začíná být jinak. Akcie rostly více než devět let v řadě a já myslím, že nyní je na nich velká bublina, stejně jako na dluhopisech a nemovitostech. Penzijní připojištění a stavební spoření byly dlouhá léta pro klienty výhodné ziskové investice díky úročení a státním příspěvkům, teď už to ale tak úplně neplatí. Penzijní připojištění klientům prodělává, stavební spoření také sotva pokryje inflaci, všichni víme, co se děje s hypotékami.“ to mne vyrazilo dech. Je vidět, ze poradce nemůzete byt, ale jen prodejce, Prodejce vlatne cehokoliv co Vam lide svou neznalostí „sezerou“ , napřiklad zlata a střibra. Zkuseny a vzdělaný poradce, by toto nemohl nikdy vypustit z úst.
    Děkuji timto za regulaci. Bohuzel vim, ze (ne)zkuseni poradci se opravdu nepoznaji tim, ze složi zkousky a to jsou mladší ročníci lidi poradců ve vyhodě, protoze jsou jestě zvyklý se učit ze skol. Predpokladam a počítám, ze se ČNB co nejdřive bude take zabyvat postupně dalšim tematem, po zpřisnéni prodeje dluhopisů i prodejem zlata.Davam tomu rok, maximalně dva.:-)

    Odpovědět

  • Tomáš Dobrý

    17 srpna, 2019

    Zcela souhlasím, náročné a přísné zkoušky jsou zapotřebí, naštěstí už ČNB vydala na svých webových stránkách soubory zkouškových otázek ze všech oblastí.

    https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/vykon-dohledu/povolovaci-a-schvalovaci-rizeni/povolovaci-a-schvalovaci-rizeni-pojistovaci-zprostredkovatele-a-samostatni-likvidatori-pojistnych-udalosti/Zkousky-dle-zakona-c.-170_2018-Sb.-o-distribuci-pojisteni-a-zajisteni/

    Odpovědět

  • Anonym

    18 srpna, 2019

    Když jsme dělali makléřky před mnoha lety, neměli jsme žádné vzorové zkušební otázky, ani žádnou doporučenou literaturu. Museli jsme je přesto udělat. Dnes předělané poštovní úřednice nebo bývalí kuchaři brečí, že jsou zkoušky těžké. Nová doba…

    Odpovědět

  • Jiří

    8 března, 2021

    Pohybuju se ve financích už asi 15 let. Asi je to podle některých málo. A vůbec netuším, k čemu mi prakticky budou pro oblast pojištění témata z účetnictví a investic.

    Odpovědět

  • Glos4tor

    17 srpna, 2019

    “ Uvedla bych však reálný příklad. Moji klienti nakoupili zhruba před rokem, (toto číslo je konkrétně z 9.9.2018), investiční zlato za cenu 29 513 Kč za troyskou unci (Oz). Dnešní odkupní cena je přes 35 000 Kč za 1 Oz. Zhodnocení jejich investice za necelý rok je tedy kolem 19%.“ – další kaskadér, který se ohání ročním výkonem u investičního instrumentu s relativně vysokou volatilitou. Co by pak měli napsat někteří prodejci bitcoinu, nemluvě o jiných kryptoměnách. Ti by Vás Vaší logikou strčili úplně do kapsičky a pro klienty byli polobohy. A zajímalo by mě, jestli Vám něco říká i měnové riziko , když se ohánít cenou za troyskou unci, oceňovanou vždy v USD 😀 Nemám rád regulaci obecně, ale v tomto případě si myslím, že jde o naprosto zástupný autorčin pseudoproblém.

    Odpovědět

  • AP

    18 srpna, 2019

    Naprostý souhlas

    Odpovědět

  • Markéta

    19 srpna, 2019

    Velmi zajímavé. Jsem nezávislá v oboru 18 let. Díky za článek paní Dudové a bez jakéhokoli sarkasmu dodávám – kontroly ČNB přesně u těchto „poradců jsou zapotřebí, kdy ČNB vidí, že dotyčná je v oboru velmi krátce a mohla by se domnívat, že je zdatnou a vševědoucí poradkyní.
    Paní Dudová, naprosto upřímně Vám děkuji, že jste šla prodávat zlato. Ať v budoucnu budete prodávat cokoli, nevím, zda dává smysl se do poradenství vracet. Musela byste ještě dlouho sbírat zkušenosti, zažít, prožít vývoj a historii všech možných nástrojů na finančním trhu. Vaše jednoznačná a jednostranná hodnocení „produktů“ na bázi spekulace jsou zavádějící a věřím, že „Váš“ klient, který potřebuje zlato na všechny Vámi uvedené argumenty uslyší. Kdysi jsem kvůli své prácinezávislého konzultanta vyrazila na přednášku Golden Gate, abych věděla, co se tam účastníkům objektivně sděluje a vyšlo přesně z toho to, co zde uvádíte. Odešla jste dřív než jste mohla zjistit, jak taková profesionální práce vypadá a jaké možnosti finanční trh má a co které produkty umí. To, že musíme splňovat odbornou způsobilost apod, to prostě k tomu patří. Kdybyste to dělala déle, zjistila byste, že je toho hodně, co se učit nemusíte, protože byste to jednoduše věděla z praxe a ze života.

    Odpovědět