CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Martin Bouček

28. 05. 2007

11 komentářů

Editorial ze dne 28.5.2007

 


 

Není žádný nýmand, žije svůj život, tak jak chce. Protože je starší než já, přiznávám, že ho obdivuji pro jeho přímost, vytrvalost a odvahu.

Nicméně měl jsem náhodnou příležitost poslouchat ho vyprávět před několika lety, kdy jsem JÁ byl nýmand, co se produkty finančního trhu teprve učil, o stavebním spoření. Snažil jsem se ho nesměle mezi řečí opravovat, ale nakonec jsem ho nechal raději v jeho pevně zakotveném a bludném pochopení toho produktu.

Platí totiž jedno pravidlo, které zde v diskusi prezentoval podobně už pan Traxler. S penězi můžete podnikat, nebo je spořit či investovat. Podnikání je jiná kategorie. Můj kamarád je bytostně nezávislý podnikatel, který zhodnotí své peníze ve vlastním byznysu třeba 16%, k čemu mu budou podrobnosti o stavebku, které je schopno zhodnocení (tenkrát) 12,5%, a to za cenu, že na ně 5 let nešáhnete?

Kdybych se dnes svého známého ptal, jestli rozumí produktům finančního trhu, co platí, řekne, že je to jasný. Na 99% to reálně nebude pravda, nebude vědět. A myslím, že je to úplně jedno, díky svým zkušenostem a naprostému realizmu ho do žádného finančního průšvihu žádný nepoctivý „poradce“ nemá moc šanci dostat.

Až zestárne tak, že nebude moct už dál podnikat, nebude vadit, že „nespoří“ dejme tomu v kontroverzním investičním životním pojištění nebo penzijním fondu. Jeho aktiva budou na takové úrovni, že díky celoživotním kontaktům je bude s to proměnit v hotovost, co bohatě vystačí na spokojený důchod.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 11 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pavel Zachrdla

    28 května, 2007

    S myšlenkou pana Traxlera (rozlišovat mezi investováním a podnikáním) souhlasím. Z tím, co jste z toho ale vyvodil, se neztotožňuji. Váš kamarád má pocit, že sám nejlépe všemu rozumí. On neví, že neví a to jej může jednou připravit o vše, co během svého podnikání vydělá. A že je chybující dokládá již to, že si již 3x pro podnikání vybral nevhodného společníka.
    Myslím, že každý by měl naplno a poctivě dělat svoji profesi. Neměl by ale zanedbávat ostatní oblasti (pan Traxler psal i o rozložení rizika :-), i když mu, v porovnání s jeho hlavním zájmem připadají nicotné. A co sám perfektně nezvládá, to by měl svěřit (a zaplatit) dalším odborníkům.

    Odpovědět

  • Anonym

    28 května, 2007

    Souhlasim a jeste dodavam. Mozna si zadneho dalsiho odbornika nevybira, protoze bud vedome a nebo podvedome vi, ze si neumi vybirat sve spolecniky- partnery. A poradce by mel byt tzv. partnerem v oblasti, ktere zrovna kamarad nerozumi.

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    28 května, 2007

    Skoro to vypadá, milý anonyme, že podnikáte už nějakých 17 let a na začátku jste se svými společníky byli zcela jednotní, pak dlouhá léta jste spolu souhlasili, a dnes opět jste stále titíž, po celou dobu bez neshody, která by vás mohla vést k rozhodnutí toho druhého hezky pěkně vyšachovat. Zkrátka, UMÍTE SI VYBRAT SPOLEČNÍKY. :-)))

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    28 května, 2007

    Ale vážně: Chtěl jsem říct, že lidé se v čase mění. Že se rozhodnou časem, třeba při nějaké krizi, že košile je bližší, než kabát, a s obchodním (nebo i třeba životním) partnerem se prostě rozejdou. Bohužel, realita je taková, že málokdy v dobrém 🙁 Takže výběr vhodného člověka může být správný v čase na začátku. Jak to bude dál, se dá jen těžko predikovat. Nebo ne?

    Odpovědět

  • Anonym

    28 května, 2007

    Dal to bude vzdycky tak jak si to udelam. Vy si to treba tezko predikujte. ;o)

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    28 května, 2007

    Já s Vámi pane Zachrdlo souhlasím. Není kamarádovým stylem pyšně (protože všemu rozumí) existovat ve své nereálné realitě, z kteréžto pozice se i tady ozývají lidé, co přísloví“ševče drž se svého kopyta“ nepovažují za pro ně dobré. On se stejně jednou poradí s odborníkem. 🙂

    Chtěl jsem jen poukázat na to, že záleží vždy na individuálních prioritách klienta. A ani pravda o finančních produktech, pro nás poradce klíčová hodnota, nemusí mnohdy pro konkrétního klienta mít hodnotu téměř žádnou (když nedává do finančních produktů většinu svého majetku ;-))

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    28 května, 2007

    A ještě doplnění: Myslím, že by právě takový člověk preferoval placené poradenství. Zachytím-li signál takové potřeby, mohu Vás doporučit, chcete-li. Informace má ode mne zdarma, když chce (je to v podstatě rodina, takže tam už opravdu opravdu neobchoduji), ale nezávislý pohled jiného odborníka má svou velkou hodnotu (při existující potřebě).

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    28 května, 2007

    Váš kamarád je obdivuhodný muž i přesto, že nerozumí kapitálovému trhu a finančním produktům. Znám mnoho takových, co podnikají a kapitálový trh je vůbec neoslovuje. Zaslouží si úctu za to, že je odpovědný ke svému živoptu a ke své rodině, nečeká na cizí či státní pomoc a je úplně jedno, že jeho finanční portfolio není optimální. Bohužel, Váš kamarád patří do vymírajícího druhu, protože česká legislativa takové muže nesnáší.

    Odpovědět

  • Martin Bouček

    28 května, 2007

    Pane Hanzle, děkuji za zcela přesné pochopení. On velmi dobře ví, že dává zcela konkrétním X rodinám obživu svým podnikáním tím, že vytváří pracovní místa. Ví dokonce i kolika dětem v těch rodinách. Uvědomuje si zcela konkrétní zodpovědnost za to, aby nezkrachoval. A naše současná legislativa takové lidi opravdu spíš likviduje. 🙁

    Odpovědět

  • Pavel Hanzl

    28 května, 2007

    Podnikatel toho typu si zaslouží úctu, místo toho jej ale státní úřady neustále nutí hledat způsoby, jak přežít. Stát neskutečně moc rozhazuje a zdrojem jsou daně od fungujících firem a právě takových lidí.

    Odpovědět

  • Anonym

    28 května, 2007

    Uvítal bych nějaké bližší informace o odchodu Michala Očenáška ze ZFP. Druhého muže druhé největší společnosti. Děkuji.

    Odpovědět