CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Milan Šmíd

26. 07. 2006

6 komentářů

Editorial ze dne 26.7.2006

 


 

Je to přece stejné, jako třeba s novou Škodou Roomster. Majitel firmy na zlaté hodinky, který na setkání s obchodními partnery parkuje mezi Volvem a Jaguarem, na ní nenalezne jediný kladný bod.

Na druhou stranu mladý pár vyrážející o víkendu na kolo a pohybující se převážně po městě o ní asi bude silně přemýšlet.

Zastávám názor, že skutečně dlouhodobý investor by měl zainvestovat a dalších dvacet let neotevírat výpisy z investičního účtu. V tomto případě není jakékoli zajišťování proti propadům třeba. To jen zvyšuje náklady a ubírá na zisku. Střednědobý investor však už ze své podstaty o nějakých těch „kdyby“ uvažovat musí.

Ačkoli nejsem přesvědčeným zastáncem zajištěných fondů a v mnohém s panem Pavlem M. Černým souhlasím, musím říci, že pro střednědobé investory mají určité kouzlo a opodstatnění. Mix akcií a dluhopisů sice může v konečném důsledku přinést stejný výsledek jako zajištěný fond, ale problém je právě ve spojení „v konečném důsledku“.

Zatímco se totiž výkonnost zajištěného fondu dozvím většinou až při splatnosti, portfolio složené z akcií a dluhopisů si klient může sledovat denně i přes přátelská doporučení poradce, aby to nedělal. A vemte jed na to, že to taky udělá.

REKLAMA

Co se stane, když po půl roce projdou akcie korekcí díky rostoucím sazbám a dluhopisy budou v tom lepším případě stagnovat? Klient ztratí nejen přesvědčení o svém pětiletém investičním horizontu, ale také trpělivost a prodá. Každý z nás se jistě potkal s někým, kdo byl dynamický… až do prvního poklesu, kdy zpanikařil a prodal.

Mladý pár si nakonec možná koupí Clio a kde kdo dá přednost „mixu 70:30“. Kardinální chybu asi neudělá nikdo.

Nicméně jeden z nesporných kladných rysů zajištěných fondů bude platit stále, a to ten, že chrání investora před sebou samým.

Klient tak může klidně spát. Při stále probíhajících turbulencích na kapitálových trzích se mi potvrzuje, že investování není jen o ziscích, ale o něčem víc. A mezi ty „další“ věci klidné spaní určitě patří.

Loading

Vstoupit do diskuze 6 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Pavel M. Černý, OVB

    26 července, 2006

    To je hodně zajímavá myšlenka a jistě máte pravdu. Je fakt, že ty psychické tlaky na klienty v případě poklesů jsou značné… Koneckonců znám to sám od sebe 🙂

    Odpovědět

  • Roman Dvořák

    26 července, 2006

    Milane, u jakeho zajisteneho fondu se dozvis vykonnost az pri jeho splatnosti? Vetsina prece informuje o prubeznem kurzu, treba jednou za pul roku, na webu, dopisem klientovi apod. Myslis, ze se na to klient nepodiva? A kdyz zjisti, ze je zatim ve ztrate -10% (oba vime, ze je to realne), bude klidne spat?

    Odpovědět

  • Pavel M. Černý

    26 července, 2006

    tohle mě taky napadlo. jedni moji klienti si na vlastní pěst koupili nějaké zajištěné od ČSOB a na ifondy.cz, kde všem svým klientům sleduji portfolia, je jasně vidět aktuální stav (momentále v mínusu)… na druhou stranu si myslím, že vzhledem k tomu, že zajištěné fondy mají reálně v akciích jen něco mezi 5 – 15%, tak by ten pokles nikdy neměl být tak dramatický jako 10%…

    Odpovědět

  • Milan Šmíd

    26 července, 2006

    To je Romane pravda. Přiznám se, že nevím, jestli všechny zajištěné fondy reportují výsledky průběžně, ale asi celá řada z nich ano. Nicméně přád je to v podstatně nižší frekvenci než klasické OPF. A to jsem chtěl říct.

    Odpovědět

  • Anonym

    28 července, 2006

    Dobrý den, čtu si Vaše příspěvky, protože mám větší hotovost a snažím se to nějak „rozumně“ investovat. Samozřejmě jsem se také zajímala o zajištěné fondy, vyšlo mi z toho, že jsem raději část peněz dala do státních dluhopisů protože: 1. poplatky jsou nižší 2. mám jistý kupon nebo výnos (ano nevýhoda je to zdaněno) kromě HZL
    Moje otázka zní: pokud bych přeměnila na GBP udělala s bankou obchod na zajištění měny a vložila to do Anglických státních dluhopisů – vyplatí se to nebo ne? Upozorňuji že nejsem ochotna akceptovat žádné riziko ztráty.

    Odpovědět

  • Milan Šmíd

    1 srpna, 2006

    Také přeji dobrý den.
    ad 1) Srovnat poplatky je tak trochu hádání, protože celkovou nákladovost zajištěného fondu zná jen emitent. Investor tak neví, jestli nakupuje zajištěný fond, který je levný nebo drahý.
    ad 2) Kupón jistý je (pokud nedojde k bankrotu emitenta). Výnos však ne, díky reinvestičnímu riziku (že se budou kupóny reinvestovat za jinou sazbu; výnos je „jistý“ v podstatě jen v horizontu durace dluhopisu).
    Odpověď na Vaši otázku – nevím, o jaký objem se jedná, takže nedokážu odhadnout, zda a za jakých podmínek by s Vámi banka uzavřela měnové zajištění do GBP. Invstice samotná však bez rizika rozhodně není, stále je ve hře úrokové riziko.

    Odpovědět