CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Důsledky letní bitvy

 


 

Zdá se, že v souboji o provize a přetahování poradců mezi firmami zvítězí ten nejdůležitější ve sporu – klient. Východisko z krize našel Martin Gardavský, druhý muž největší poradenské firmy v zemi – OVB Allfinanz.

NIC NENABÍZELI, PŘESTO USPĚLI
Důvod, proč OVB uspělo u společnosti Fincentrum s dohodou, která omezuje dosavadní způsoby její expanze, je třeba hledat ve velikosti OVB. Firma je totiž na tuzemském trhu s velkým náskokem jedničkou a jen za první pololetí získala na provizích od finančních institucí 370 milionů korun.

Dvojka na trhu – společnost ZFP – měla tržby zhruba poloviční. Firmy Broker Consulting a Fincentrum, jejichž vzájemný spor o přetahování poradců vygradoval napětí v celé poradenské komunitě, měly tržby 125, respektive 40 milionů. Broker Consulting i Fincentrum jsou zkrátka oproti OVB doposud trpaslíky.

Gardavský z OVB se krátce poté, co o sporu mezi Broker Consultingem a Fincentrem napsal týdeník EURO, sešel se spolumajitelem a šéfem Fincentra Martinem Nejedlým a během měsíce ho přiměl k dohodě, jejíž principy by mohla respektovat většina poradenských firem.

"Chtěli jsme nastavit pravidla pro přestupy poradců mezi firmami a ochránit klienta, aby se mu neměnily produkty po přestupu jeho poradce," vysvětluje Gardavský. I jím spoluřízené firmy se totiž stále více dotýkaly přestupy poradců do Fincentra.

REKLAMA

Na první pohled nelze moc pochopit, proč se Fincentrum, které doposud vystupovalo na trhu samostatně a jako dravá štika proti všem, nechalo svázat pravidly. Vždyť předmětem dohody jsou z pohledu Fincentra vlastně jen omezení, za něž jakoby nic nezískává, a obě firmy se v ní zavazují, že budou podepisovat smlouvy o spolupráci s poradci přestupujícími od konkurence až tři měsíce po vypovězení spolupráce s předchozím zaměstnavatelem a že nebudou přeprodávat produkty klientům, kteří odejdou se svým poradcem ke konkurenční společnosti.

Běžnou praxí totiž často bylo, že poradce po přestupu ke druhé firmě změnil svým klientům všechny produkty za jiné. Penzijní pojištění od Winterthuru tak nahradil stejný produkt třeba od ING, životní pojistku od Generali zase ta od Uniqa.

CHCE MÍT KRYTÁ ZÁDA
Fincentrum navíc přistoupilo na to, že vstoupí do jedné z profesních asociací a ukončí spolupráci se zhruba čtyřiceti poradci, kteří pro Fincentrum pracovali v době, kdy měli platné smlouvy o spolupráci s OVB.

"Jsou-li tato pravidla míněna vážně, měla by se také vztahovat na třicet lidí, kteří během července, kdy jim ještě platila smlouva s naší společností, prokazatelně spolupracovali s Fincentrem. Pokud se Fincentrum těchto osob nezbaví, nejde z jeho strany o snahu vyčistit trh od nedůvěryhodných osob, ale jen o bilaterální dohodu dvou firem," komentoval dohodu Fincentra s OVB šéf Broker Consultingu Petr Hrubý.

REKLAMA

"Dohodu o pravidlech přestupů s OVB jednoznačně vítám. Je dobré mít jistotu, že v případě dodržení pravidel nebude lídr trhu vystupovat proti nám," vysvětlil souhlas s pravidly nadiktovanými OVB Martin Nejedlý z Fincentra.

Z jeho strany nelze tedy dohodu považovat za snahu o regulaci poradenské branže, ale za chladný kalkul, protože se mu vyplatí mít krytá záda. Pro všechny finanční instituce, které spoléhají na externí prodej svých produktů, je totiž dohoda s OVB klíčem k úspěchu, a proto obvykle názorům šéfů této firmy naslouchají.

U některých firem – například u správců podílových fondů Conseq či Pioneer nebo u pojišťoven specializujících se na životní pojištění – zabezpečují externí sítě poradců – především OVB – až 80 procent jejich prodejů.

V OVB navíc pracovalo během její patnáctileté činnosti na českém trhu asi 24 000 poradců. Jádro externích distribučních sítí všech poradenských firem v zemi tak v podstatě tvoří lidé, kteří ve svých životopisech uvádějí, že působili právě v OVB.

REKLAMA

Šéf Broker Consulting Petr Hrubý a šéf AWD Michal Pyšík, kteří se v létě snažili vytlačit Fincentrum z trhu a přesvědčovali pojišťovny a investiční společnosti, aby s ním rozvázaly smlouvu, proto měli jen velmi malou šanci na úspěch.

ASOCIACE CHTĚJÍ BÝT TRANSPARENTNĚJŠÍ
Důsledkem letní bitvy je nejen to, že by se stále stejní klienti neměli v budoucnu stávat zdrojem výdělku svých poradců, ale i výrazně větší transparentnost poradenského trhu.

O podílových fondech, pojišťovnách nebo bankách vydávají jejich profesní asociace přehledné statistiky, ale poradci toho na sebe dosud moc neprozradili, a proto se tržby jednotlivých firem jen odhadovaly. To by se mělo změnit.

V létě totiž vznikla Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF), která si dala za cíl transparentnost, a jejími členy je sedm z devíti společností, jež na konci roku 2005 vystoupily z Asociace finančních a investičních zprostředkovatelů (AFIZ) .

"Vydáme za naše členy souhrnné statistiky za celý letošní rok a budou v nich informace o jejich produkci," řekl týdeníku EURO Petr Hrubý, předseda rady USF a šéf Broker Consulting.

Pozadu nechce zůstat ani AFIZ, jehož členem se má stát v nejbližší době právě Fincentrum. "Naprosto se zveřejněním souhlasíme, protože prospěje trhu. V minulosti jsme již chtěli o údajích informovat. Proti ale byl právě náš bývalý člen Petr Hrubý z Broker Consultingu," sdělil týdeníku EURO Martin Gardavský, který byl před letošním nástupem do OVB generálním sekretářem AFIZ.

"Bez komentáře. USF přišla první s představou větší transparentnosti. Informace za naše členy zveřejníme již po třetím čtvrtletí roku," reaguje Hrubý. Jako by se souboj poradců skutečně začal ubírat správným směrem.

Článek vyšel v týdeníku Euro.

Loading

Vstoupit do diskuze 18 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Jan Traxler

    22 září, 2006

    Pánové Nesnídal a Podhajský prodali Finančníka? Nebo jak mám rozumět tomu, že prodali své firmy? … No asi ne všechny, jen přešli na jinou formu marketingu. 😉
    Škoda, že nám neprozradili výši svých zisků. To bychom se třeba pobavili. :-))
    A pak mě dostala moderátorka s fondem jménem vyvážené portfolio. :-)) Sice to řekla jinak, ale takto to vyznělo. Jinak super. Dal bych jí 1-, oproti minule se hodně zlepšila. Jen tak dál.

    Odpovědět

  • Jan Rettich

    23 září, 2006

    Já tomu rozumím tak, že prodali své firmy, které měli před finančníkem…

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    23 září, 2006

    Narážka na to, že se domnívám, že je pro ně Finančník větší byznys než daytrading.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    22 září, 2006

    To, že vpodstatě vydáváte investiční doporučení, nechť si s vámi vyřídí ČNB.
    Ale proč pro pána krále začínáte odzadu? V druhém díle rozebírat život daytraderů? Nebylo by rozumější, nejdřív lidem vysvětlit, co to jsou akcie, co to jsou dluhopisy, co to jsou komodity… ? Nebylo by lepší, zaměřit se hlavně na to, jak si sestavit vhodnou investiční strategii? Jak poskládat portfolio podle toho, jaké zisky očekávám, kolik jsem ochotný ztratit, jak dlouho investuji apod.?
    Já si naivně myslel, že cílem Investičního magazínu je vzýšit investiční gramotnost české populace. Zatím ale lidem jen motáte hlavy a (aniž byste asi chtěli) jim doporučujete něco, čemu vůbec nerozumí. Takhle bude investování i nadále vypadat jako oblast pro zasvěcené z těch nejužších vrstev. Fakt skvělá práce. 🙁

    Odpovědět

  • Jan Majer

    23 září, 2006

    Ono asi nemá jít o vzdělávací seriál, kde by se mělo začít od základů a pokračovat ke složitějším tématům. Spíš je to jako televizní zpravodajství nebo cestopisný magazín. Tam se taky první půlrok neřeší fungování parlamentní demokracie nebo způsob, jak se do ciziny dopravit.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    23 září, 2006

    To by právě dle mého názoru měla ČT24 více zvážit. Jestli jde redakci pořadu o to, aby navnadila diváky na „přírodní a kulturní památky země“, pak je to ok. Já jsem doufal, že cíl bude jiný.

    Odpovědět

  • Jan Majer

    23 září, 2006

    Je to dilema. I kdyby bylo jasno v zadání a cílech, tak je hrozně těžké to realizovat. Vždyť to znáte, jak je to s klienty. Deset mailů, dvě intenzivní šedesátiminutové „lekce“, a stejně pak půl roku po zainvestování volají takové dotazy, že vám je jasné, že to téma nepochopili.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    23 září, 2006

    Jo, to známe asi všichni. :-)) :-))

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    23 září, 2006

    Směju se tomu, jak jste to hezky napsal. 😉 To, že nás klienti často vůbec nepochopí, to je spíš k pláči. 🙁

    Odpovědět

  • Jan Majer

    23 září, 2006

    Jasně. Ale svět je složitej, za to nemůžeme. Já už nějakou dobu vymýšlím, jakou digitální videokameru zvolit pro multimediální plány investujeme.cz. Je to docela zapeklité – miniDV, DVD, HDD, cena/výkon, snadné zpracování pro internet vs. možnost použití v TV… Hodně jsem si toho našel na internetu, dvakrát jsem to dlouze konzultoval s trpělivým odborníkem ve Foto Škoda. Kýval jsem mu na všechno a tvářil se, že jo, že mi to hezky vysvětluje. Včera jsem se tam zase stavil a na cosi zásadního se zeptal. Chytil se už za hlavu, chudák: „Proboha, vždyť tohle jsme si snad už dvakrát vysvětlili!“ A stejně furt nevim… 🙂

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    23 září, 2006

    Jo, na tom něco bude. 😉 Já teď zase podobně hledám k autům. 🙂

    Odpovědět

  • cikimento

    25 září, 2006

    Zase se jevi „starost“ o klienty. Pokud jednim z argumentu „dohody“ je aby poradci nemenili klientum smlouvy, tak je to velmi smesne. Nejvetsi „zmeny“ smluv se deji v ramci firmy, kdy poradci „skoleni“ ze strany spolecnosti se dozvi jake odmeny dostanou za urcity pocet smluv. Je to chyba firmy, ktera nema paru o tom kdo ji „skoli“ spolupracovniky a o obsahu skoleni ani nemluve.
    Takze pane Gardavsky, nejdrive je treba se podivat kolik „prechodu“ z jedne spolecnosti do druhe je v ramci firmy a potom soudit „prechody“ mimo firmu. Nebo to snad neni podstatne? Konec koncu je to produkce, nebo se to klasifikuje jinak?
    Nevidim nic spatneho ani na tom ze klient dostane novou smlouvu protoze se postupem casu meni podminky na kapitalovem trhu a nebo nechame klientu zivotku za 45Kc mesicne, kterou si zalozil nekdy davno?
    A jak „splnit karierovy plan“? Podminky pro splneni jsou jasne, ale jak je splnit? Neni to taky „motivace“ k zmene spolecnosti u klienta? Je toho jeste mnoho, takze o nejakych „zmenach“ v porfoliu klienta po prechodu poradce z jedne firmy do druhe je v nemensim urazka prace tech kteri pracuji pro vas, reditele………….

    Odpovědět

  • BL

    26 září, 2006

    Tak tomuhle se říká když se dva perou (Fincentrum a BrokerConsulting), třetí se směje (OVB) :-)))

    Odpovědět

  • Stanislav Šafránek

    26 října, 2006

    Hlavně že se nesměje Broker Consulting : )). Lituju Péťu Hrubého že ta námaha přišla vniveč :)). Na panu Hrubém je kouzelné, že všechni kdo odešli z jeho spolku jsou nedůvěryhodní, okrádají klienty..Určitě taky vraždí, kradou. Fuj, hamba jim :)). Proč tedy pane Hrubý takový humbuk okolo odchodu takových bezcharakterních poradců? Možná by i ostatní zajímalo, jak se konkrétně ke mně zachovalo vedení BC na firemní dovolené v Itálii, v jejímž průběhu došla na centrálu do Plzně moje výpověď. Nazpět do ČR jsem cestoval vlakem, moji bývalí kolegové mě zkrátka odmítli vzít domů. Možná si chudáci mysleli, že mně způsobí nějakou újmu :)). Když pominu těch 100 Euro co jsem dal za cestu, tak to bylo fajn, Itálie zrovna hrála fotbal s Ukrajinou, to co se dělo po zápase stojí za to vidět, prohlédl jsem si Florencii… Ale v principu se panáčci z BC opravdu ukázali v pravém světle, je mi dosti ouvej z toho jak pan Hrubý mluví o morálce, etice, apod..Ta totiž nikdy v Broker Consulting nebyla a dokud se pan Hrubý nepřestane navážet do ostatních a nezamete si především před vlastním prahem ani nebude.

    Odpovědět

  • Adam

    26 září, 2006

    Pane Hrubý, oněch 30 lidí je rozhodně důvěryhodnějších než Vy. Oni totiž neokradli Vás, ale Vy je!!!

    Odpovědět

  • Martin Podolák

    27 září, 2006

    Tak jsem se po delší době díval na diskuzi na těchto stránkách… Moc se nezměnilo… Alespoň, že některé články jsou velice kvalitní a profesionální – to drží úroveň stránek na špici. Od diskuzí jsem si zpočátku sliboval něco jiného než jen urážky, napadání a vytahování „špíny“ na konkurenční společnosti. Od vzniku stránek bohužel témata diskuzí stále stejná… A příslib, že příspěvky anonymních dopisovatelů budou mazána také postupně upadá v zapomnění. Toto měl být profesionální web, kde se za podpis nad svým názorem nemusím stydět nebo ne? Tak zase někdy, třeba mě „nová“ tvář investujeme.cz mile překvapí…

    Odpovědět

  • Jan Lener

    28 září, 2006

    „Vytahování špíny“, místo „spekulování o špíně“ značí, že je evidentně co vytahovat a je to pro trh patrně důležitější než doporučení, jestli teď pofrčí large caps, nebo small caps.

    Odpovědět

  • Bedrich

    29 září, 2006

    Panum daytraderum staci 3,5 hodiny denne , aby znicili svuj denni prijem z jine cinnosti , jako taxikari , nebo prodejem knih a kurzu pro trading , nebo z reklam na jejich webstrankach anebo , kdovi , cim se zivi , aby mohli ty penize pak znicit v daytradingu. Treba jejich dedove vytunelovali miliony v privatizaci a oni je zdedili.
    Samozrejme , jeden den vydelali 100 dolaru s daytradingem a pak snad nezapomeli z toho zaplatit dane , ale jiny den zas ztratili 100 dolaru.
    Ten moudrejsi investor , co doporucil akcii Royal bank of Scotland si spletl dividendu 3,4% s 4,3% , ale akcie je to dobra , snad na 50 let nonstop drzeni bez starosti.
    A pak ten trochu druhy investor , co doporucil akcii Procter & Gamble , zapomel ze s dnesnim P/E 21 a P/S 3,2 je ta akcie draha jako prase. A ocekavane P/E na rok 2007 je na nic , protoze ta akcie se kupuje dnes a ne 2007 a aby nekdo znal P/E roku 2007 , musel by znat netto zisk podniku 2007 a kurz akcie 2007 a to nikdo nezna a nemuze tedy ani znat P/E roku 2007 , zatimco vydelit dnesni kurz ziskem poslednich 4 kvartalu , to je jistota a P/E dnes je asi 21 , to je naprosto predrazene akcie drogerie , kdyz Bayer ma krasne P/E 10 a BASF krasne P/E 13. Taky je to videt , jak nemecke akcie rostou posledni 3 roky mnohem lepe nez americke.
    Tedy pani investori by meli sledovat dnesni pravdive P/E a nevymyslet si zahadne P/E na pristi rok.

    Odpovědět