CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Luboš Smrčka

02. 06. 2014

11 komentářů

Domácí produkt, lehké děvy a tvrdé drogy…

 


 

Kdysi to udělala Itálie. Započítala do svého HDP (zjednodušeně řečeno) obrat mafie. Jediné, čeho tím Italové dosáhli v rovině hmatatelných výsledků, byl požadavek Evropské unie na vyšší příspěvek do společné kasy, protože ten se počítá jako díl z HDP a v dané době někdy před dvaceti či dokonce více lety byl systém nastavený podstatně jednodušeji.

Dneska již není problém šedou (nezdaněnou) ekonomiku a ani kriminální obrat do oficiálních čísel o HDP započítávat bez těchto v podstatě humorných dopadů. Italský pokus vylepšit obraz země započítáním mafie mezi ekonomické subjekty přitom nebyl jenom nějakým výkřikem a zábleskem preciznosti. Měl především snížit poměr dluhu k národnímu produktu. To by zlevnilo peníze pro vládu. Investoři však na špek neskočili, to jenom evropský byrokrat se o svůj podíl přihlásil.

Od té doby uplynula již pořádná doba a mezinárodní doporučované standardy zahrnují nyní mezi složkami, které mají být propočítány a zahrnuty do HDP, opravdu právě prostituci, drogový trh (především kokain), pašovaný alkohol a tabák. Ale otázka po smysluplnosti takového kroku stále zůstává, i když efekt „italské pravdomluvnosti“ již nehrozí.

Britové se nyní rozhodli následovat některé jiné státy a postupně do svých statistik dopočítat právě prostituci a drogový trh, takže kromě tradičního nezdaněného trhu s tabákem a s alkoholem bude konečné číslo o objemu domácí ekonomiky zase o něco reálnější. Se vším všudy se zvýší o nějakých 33 nebo 35 miliard liber, z toho na prostituci a kokain připadne asi deset miliard a to všechno ve stavu roku 2009 (neboť za tento rok jsou nyní propočty dělány).

Ve skutečnosti je započítávání nezdaněné ekonomiky poměrně zbytečné a z hlediska srovnávání zemí i z hlediska hospodářské politiky má spíše matoucí smysl. A to hned z několika důvodů. Za prvé klíčovým faktem jak šedé tak i kriminální ekonomiky je, že zde není zdanění. Tedy tato ekonomika nepřispívá nijak do veřejných financí. Kdyby nějaký politik chtěl operovat s tím, že míra zdanění je vlastně nižší než udávají statistiky „předmafiánské“, je to poněkud zavádějící. On by stát tuto oblast velmi rád zdanil a hned by to udělal, kdyby věděl, jak na to.

REKLAMA

Pro poměr vládního nebo státního dluhu k HDP také nemá „mafiánské“ pojetí smysl.  Jaký význam má dalších deset nebo třicet nebo pětatřicet miliard liber (či třeba 300 miliard korun – to je vedlejší) pro možnost dluh umořovat? Nulovou, právě proto, že z této ekonomické činnosti nejsou pro stát žádné skutečné výnosy, tedy nijak se nezlepšuje jeho schopnost platit závazky. A tak dále.

Ve skutečnosti jsou hrátky s oním domácím produktem „s mafií nebo bez mafie“ vlastně bezvýznamné a jediný jejich smysl je, že se během nich statistici alespoň pokusí odhadnout obrat různých odvětví ekonomiky, která nejsou zrovna standardizovaná. Ale nějaký užitek najít můžeme. Konec konců znalost obratu prostituce nás – když nic jiného – vede k úvaze, zda se tuto oblast nepokusit zdanit. A podobně u drog. Nebylo by jednodušší je legalizovat, zdanit a znechucovat konzumentům raději skrze vědomí, že svou spotřebou přispívají státu, politikům, establishmentu a dalším nesnášeným skupinám? Podobně pokud víme, o kolik přicházíme na tabákové dani, je to alespoň motivace ke snaze o omezení tohoto byznysu.

Nicméně je zvláštní, že Evropa si s oblibou hraje s těmito intelektuálními zapeklitostmi, ale pouze velmi neochotně se dívá na skutečně podstatné problémy. Třeba na nemalé problémy se správou daně z přidané hodnoty v kontinentálním rozměru.

Loading

Vstoupit do diskuze 11 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Je čínská ekonomika větší než americká?

Studenti mi na pražské VŠE občas kladou vcelku záludné dotazy. Často jsou inspirované denním tiskem nebo úvahami na internetu. Jedním z oblíbených je: Kdy čínská ekonomika překoná svou velikostí americkou? Tedy trochu jinak: Kdy se stane Čína největší ekonomickou mocností na světě? Existuje mnoho odpovědí, často diametrálně odlišných.

Text: Luboš Smrčka

Foto: Shutterstock

23. 02. 2024

Evropské akcie jsou historicky rekordně levné vůči těm americkým

Evropské akcie jsou teď v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. Brány jsou přitom v potaz všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě (viz graf […]

Text: Redakce

Foto: Pixabay

02. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář: Radek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • stas

    6 června, 2014

    A k cemu je tento zavadejici ukazatel??? Poucme se od komunistu! Ti vykovali ve Vitkovicich ingot a aby se splnil plan , tak ho prevezli do Sbernych surovin v Chebu a potom do huti v Kosicich. To se panecku vyrabelo HDP!!! :-DD ale produktivita v riti

    Odpovědět

  • Radek

    6 června, 2014

    Potíž je, že je vhodé ekonomiku nějakým způsobem měřit. A HDP je zatím ten nejlepší vymyšlený způsob. Nesmí se ale brát dogmaticky, jak to často dělají politici.

    Odpovědět

  • stas

    6 června, 2014

    to je hluboky omyl!!! To je jen jeden z cele rady ukazatelu! Prodame si navzajem par tunelu Blanka a panecku jake bude HDP !!!! :-DDDDD

    Odpovědět

  • Radek

    7 června, 2014

    Ekonomických ukazatelů je spousta, ale žádný neměří objem ekonomiky. Bylo pár pokusů, ale ty se příliš neuchytily, protože byly na výpočet ještě komplikovanější a jejich výsledná vypovídací hodnota byla srovnatelná.

    Odpovědět

  • stas

    7 června, 2014

    HDP nevypovida vubec nic o produktivite a pouziva se jen jako mantra zkorumpovanych a nevzdelanych politiku a vladnich ekonomu.

    Odpovědět

  • Radek

    7 června, 2014

    HDP není dokonalé, ale stále jsem přesvědčen, že je nejlepším v současnosti dostupným komplexním indikátorem. Souhlasím ale s vámi, že je politiky (a některými ekonomy) příliš přeceňováno. Nesouhlasím ale s vaším názorem, že neukazuje vůbec nic.

    Odpovědět

  • stas

    7 června, 2014

    HDP ukazuje jen jeden ukazatel : obrat zbozi v dane ekonomice .A to je vse!! Jak nam krasne HDP roste po povodni, spadne 10000 domu, ktere se musi znovu postavit! HDP vyskocilo , ale jsme bohatsi????

    Odpovědět

  • Radek

    11 června, 2014

    Ano, je to ukazatel nové produkce. Když spadne 10 tisíc domů a ty se nově postaví, bohatší nejsme, ale – stavební firmy dostanou zakázky, jejich řemeslníci a dělníci práci, akcionáři dividedny… a ty následně utratí (viz Keynes). Takže i v tomto směru má HDP určitou vypovídající hodnotu.

    Stejně tak můžete napadat např. vojenské výdaje (zvyšují užitek? toto je příklad, který je často udávaný na školách, dneska v souvislosti s ukrajinskou krizí můžeme mít jiný názor), stejně tak nezapočítává opotřebení (ano vyrobí se a prodá nový počítač, ale jen proto, že starý už odešel) a takto bych mohl pokračovat.

    Shrnu to ještě jednou: Neříkám, že HDP je dokonalý ukazatel, ale je nejlepší souhrnný (s mnoha chybami), který máme pro hrubé srovnání ekonomické síly zemí a odhad růstu i životní úrovně v rámci jedné země. Nesmí se přeceňovat, ale zatracovat ho úplně považuji za nesmyslné.

    Odpovědět

  • stas

    11 června, 2014

    nezatracuji ukazatel HDP, ale jsem rikal, je to jen jeden z mnoha ukazatelu ekonomiky!! A vyjadruje JEN objem obchodu v dane konomice, o rustu zivotni urovne a bohatstvi nema zadnou vypovidajici hodnotu!

    Odpovědět

  • PF st.

    6 června, 2014

    Môžem potvrdiť, v hrubých rysoch to naozaj bolo tak.

    Odpovědět

  • PF st.

    8 června, 2014

    Ešte doplním, že všetky spomínané subjekty, presnejšie povedané – štátne podniky (Vítkovice, Sberné suroviny, Východoslovenské železiarne Košice) a v konečnom dôsledku aj štátne železnice ČSD, ktoré pri takomto spôsobe dopravy úspešne naháňali tonokilometre, mali obrat, teda plnili plán a generálni riaditelia išli za štátne peniaze na drahé zahraničné dovolenky a robotníci aspoň dostali aké-také, ale dostali prémie. Čiže súhlasím s diskutujúcim pod nickom „stas“, že aj takto sa dá vnímať HDP.

    Odpovědět