Pátek 22. března. Svátek má Leona.

Dobrá rada nad zlato aneb Nenechte si poradit stavební spořitelnou

Po výpovědi smlouvy o stavebním spoření dostane klient peníze zpravidla za tři měsíce. Jde to ale i dříve. Stačí přistoupit na „dobrou“ radu paní ze stavební spořitelny. Na kolik taková rada přijde? Skutečně se jedná o „lepšího vrabce v hrsti“?

Konkrétní příklad se týká Bonusového vkladu od Lišky. Jedná se o vklad u ČMSS, který má své výhody – klient neplatí poplatek za vedení účtu po dobu dvou let a získá bonus ve výši 1 % z vložené částky nad 50 tis. Kč, případně 1,1 % pokud částka přesáhne 100 tis. Kč. Navíc pokud bude smlouva zrušena ve vázací době, ale aspoň po dvou letech, nenaúčtuje stavební spořitelna poplatek za „předčasné zrušení smlouvy“ ve výši 0,5 % z cílové částky. Poplatek za zřízení smlouvy ve výši 1 % z cílové částky klient zaplatit musí.

Stavební spořitelna peníze z vypovězené smlouvy klientovi vrátí až za tři měsíce. Nabízí ale i jinou možnost – uzavřít následnou smlouvu a převést z naspořených peněz alespoň 50 tis. Kč na Bonusový vklad od Lišky. V takovém případě je zbytek peněz klientovi doručen už za měsíc. A na kolik ho to přijde?

V konkrétním případě si klient nechal poradit i stran cílové částky. Rada byla jednoduchá: Jakou cílovou částku jste měl minule? 300 tis. Kč. Tak to dáme na stejnou. A ejhle, že to bude stát 3 tis. Kč se omylem (?) zástupce nezmíní. Ostatně to není důležitá informace – klientovi se poplatek strhne z ukončované smlouvy a třeba si ani ničeho nevšimne.

A začínáme spořit. Z 50 tis. Kč klient dostane bonus 1 %. Na konto mu tak připluje pětistovka. Za každý rok dostane 2 % z naspořeného. To je tisícovka ročně mínus 15% daň, přibydou ale zase nějaké drobné úroků z úroku a bonusu. Celkem stavební spořitelna klientovi připíše po zdanění po dvou letech přibližně 2 230 Kč[1].

Čistá ztráta na dvouletém vkladu tak činí 770 Kč. A to ještě bez započítání inflace. Hold, dobrá rada nad zlato.



[1] Závisí na termínech uzavření smlouvy a připsání bonusu a úroků.

Máte uzavřené stavební spoření?

Nahrávání ... Nahrávání ...

16 komentářů: “Dobrá rada nad zlato aneb Nenechte si poradit stavební spořitelnou”

  1. Jirka H napsal:

    Bohužel, problémem SSp nejsou jen jejich poradci. Nevím jak je to v ostatních spořitelnách, ale asi je to velmi podobné. Pokud si vezmete překlenovací úvěr a chcete předčasně splatit tak je to problém. Poradkyně se dušovala, že stačí jen dospořit a překlenovák se mi překlopí do úvěru. Po dospoření o 2 roky dříve jsem zjistil, že musím mít HČ, když jsem dohnal HČ tak jsem zase musel čekat 3 měsíce na přidělení a poté 1 měsíc bez splátky. Takže Vám řeknu, že stavební spořitelna měla doma všechny úroky už za 3 roky splácení,to co má banka z hypa po 10 letech. Takže bych to přirovnal k lichvě.Já vím že „normální“ lidé jsou jakoby rádi, že si měsíc odpočinou od splácení a tři měsíce nemusí dospořovat, ale je to tím, že neznají hodnotu peněz a neovládají základy finanční matematiky, proto ty spořitelny tolik vydělávají. Já jsem tam šel z toho důvodu, že budu moct předčasně splácet každý měsíc, dále od OSVČ chtěli nejmenší příjem a dále, díky st. podpoře a nezdaněných úrocích to ze začátku bylo stejné jak hypotéka, ale to co rozčarování jak na všechno mají 3 měsíce a ty kraviny kolem, to je bordel. Kopou si vlastní hrob.

  2. Petr napsal:

    SStavební spoření má vlastně složený úrok (zhodnocení) vyplývající z konstrukce připisování úroku a státní podpory. Proto pracuje vedle běžného p.a. úroku (zisk) také s efektivním úrokem (obrat). Dá se modelovat konkrétní cílová částka ((ne moc vysoká) a přesný kalendář různě vysokých vkladů. Kdysi jsme si na to vyrobili prográmek, který uměl udělat efektivitu vyšší (vyjádřeno v %) nežli byla % vyjádřená roční st.podpora. Ve firmě čuměli a pak udělali tzv. „model“, který tohle ale neuměl. Moji lidé to ale nezapoměli. Pak po nich firma šla, že dělají nízké cílové částky. Tak to je kus historie z 90.let ze severu.. 😀

  3. kocourek napsal:

    …nechte ty „chudáky“ obchoďáky od Lišky bejt. Musí se nějak živit na těch málo klientech co jim ještě nezdrhli ke konkurenci cha cha cha

  4. Klára N. napsal:

    Myslím, že všechny co mají špatnou zkušenost s finančními poradci od Lišky trumfnu: Mě poradce od Lišky nabídl, že když si udělám smlovu na stavebko s cílovou částkou 3 miliony, dá mi nazpátek část svojí provize. Že prý to musí udělat jen na oko kvůli jejich plánům.Pán Bůh s námi a zlý (poradci ČMSS) pryč!

    • Petr Zavřel napsal:

      Před pár lety v okolí Holic v Čechách doporučila poradkyně Lišky Denisa Kabeláčová jedné matce, aby navýšila cílovku svým dvěma dětem (v té době naspořeno cca 2× 75 tis. Kč) ze 150 tis. na 4,5 mil. Kč (na obou smlouvách ztráta celkem přes 40 tis. Kč!). Navíc později sama prozradila, že to neudělala poprvé. Na další schůzce i šéf této blonďaté blbky (nevím už jak se ten šmejd jmenoval) předsvědčoval klientku, že ji jednání jeho podřízené nepoškodilo (bodejť by přiznal pravdu, když si sám urval také kousek provize). Smlouvy se do stavu před navýšením cílovky vrátit nepodařilo, bohužel. Nakonec po telefonu borka Denisa klientce nabídla, že když jí sežene nové klienty, tak jí pošle část z případné provize!!! Tak pozor na tuhle hvězdu, pokud pro Lišku ještě maká.

  5. šmoula napsal:

    Bohužel mám taky špatnou zkušenost s kanceláří v Budějovicích, konkrétně nová kancelář Na Sadech.Volali mi domů, že kancelář, kam jsem roky chodil je zrušená, a že se přestěhovali Na Sady. Nechal jsem se nachytat a uvěřil jsem. Až později jsem zjistil, že původní kancelář pořád funguje a že šlo jen o vyřizování osobních účtů mezi obchodními zástupci.Jasně že mi jen mimochodem Na Sadech zvedli cílovou částku. Přišel jsem o prachy a o iluze o obchodní zástupkyni, která zde pracuje. Obloukem se kanceláři Na Sadech v ČB. vyhněte!

  6. Jenda napsal:

    No tak, odsoudíme ty ocasaté darebáky, to je jasné. Jak byste reagovali, když poradce jedné silně rostoucí MLM společnosti nabídne klientovi na 5 let zhodnocení formou KOOP 7BN, měsíční vklad 3.500 a očekávaný výnos 7% p.a. ?Proto je to prý 7BN

    • čiperka napsal:

      Diskuze na téma finanční poradci od „Lišky“, je nekonečné.Měla jsem svého FP,spokojenost velká, bohužel řady opustil a dnes pracuje jako makléř s tím,že pro Lišku již nesmí pro její exklusivitu pracovat. Problém nastal, když má smlouva podstoupila pod novou FP. Všechno co mi jmenovaný pán ošetřil, bylo z jejího pohledu špatně. Důvěra je fajn, jen k mému překvapení jsem přišla o 3% úrok,výhodu získat 1,5% při výpovědi. Sečteno, jejím přesvědčením mne dostala k tomu, že mi navýšila cíl.částku s tím, že mi budou všechny podmínky zachovány.(Zhruba se jednalo o více jak 46.000,–Kč.) Po zjištění,že je tomu právě naopak, jsem se s ní nedokázala telefonicky spojit. Proto jsem oslovila svého původního FP, který bez nároku na odměnu celou záležitost vyřídil. V Praze mi na INFOlince zdělili, že jsem svým podpisem potvrdila své rozhodnutí a tudíž mám smůlu. Můj FP mi třikrát sepsal žádost a díky jeho ochotě jsem o jmenovanou sumu nepřišla.Vrátili mi smlouvu do původního stavu(těch žádostí a telefonátů) a teď zvažuji výpověď i na datumově mladší smlouvu, kterou mám.. Tato skutečnost se stala v Č.Budějovicích a od kamarádek vím, že není ojedinělá, proto pozor na jižní část republiky!
      Spořím již od roku 2001 a 2003 a do současné doby jsem nevěděla, že výnos stále klesá.Totiž celková suma se zhodnocuje jen 2% hrubého(1,75% čistá),Ale výnos mi jde jen Z 20.000,–ročně, ke kterým mi připíší státní příspěvek. Když odečtu inflaci a vedení účtu, zjišťuji, že za dnešních podmínek je lepší vložit peníze na běžný účet s 2%, neboť si je mohu kdykoliv použít.Dodám jen, že se držím svého osvědčeného FP a zcela mu důvěřuji a jen proto, že nedělá pro Lišku, není důvodem ho opouštět. Dnes má možnost pracovat pro všechny banky i pojišťovny a v tom spatřuji velkjou výhodu, mohu si totiž z jeho návrhu vybrat sama podle vlastního uvážení.Přeji všem hodně zdaru a štěstí ve výběru FP.Marie Č.

  7. Marie napsal:

    Vždycky jsem si myslela, že na stavebním spoření se toho nedá moc zkazit… Bohužel, z praxe u klientů vidím občas divy – nesmyslné cílovky, vypovídání smluv přesně po 6 letech a ihned založení nové smlouvy, i když ta původní zdaleka nemá dosaženou cílovku a byla jen na spoření, stavebka s takovou měsíční investicí, že výnos nezaplatí ani poplatek za vedení účtu… Bohužel, stavební spoření je úžasně zpropagované jako bezpečný, jednoduchý a pro každého výhodný produkt a lidi pak vůbec nepřemýšlí,co podepisují… :-(((

  8. Původní kolemjdoucí napsal:

    Pane Zámečníku, proč jste v příkladu použil dvouletý horizont, když SS je primárně určeno na šest let? Máte informaci kolik % klientů ruší produkt do 6 let?
    Jediné s čím nesouhlasím je CČ 300.000. Nicméně pořád je to lepší než běžná praxe u Lišky, která spočívá zhruba v tomto. Kolik chcete spořit? 1700? Pravidelný vklad je 0,5% z CČ, takže ji dáme na 340.000 …

    • zamecnik napsal:

      Proč dva roky? Protože na toto láká stavební spořitelna. Její Bonusový vklad od Lišky je postaven tak, že klient neplatí poplatek za zrušení stavebního spoření ve vázací době (nejdříve po dvou letech). Sice přijde o případnou státní podporu, ale to je jiná otázka. A navíc klient by s uvázáním peněz na šest let nesouhlasil. Na dva ano.

      • Původní kolemjdoucí napsal:

        No logiku to má, nicméně je tohle vhodný klient? A láká na to ČMSS, nebo je to akce jijích takyporadců? Přiznám se, že akce tohoto typu nesleduji, protože jsou zajímavější možnosti na trhu.
        S trochou škodolibosti bych řekl… dobře tak tomu, kdo na tento trik prodejců ČMSS naletí … Má si najít slušného poradce.

  9. prudič napsal:

    Koukám, že se k smrti bojíte inflace, že. Tušíte aspoň vzdáleně, že tohle průměrného čecháčka, pro kterého jsou služby toho tzv. poradce vlastně určeny, vůbec nezajímá?

    • zamecnik napsal:

      Soudím podle vašeho příspěvku, že „poradenství“, které vede k nominální ztrátě (klient zaplatí víc, než kolik dostane za investiční období – tedy 2 let; četl-li jste pozorně, inflaci jsem jen zmínil na okraj, neboť dále prohlubuje ztrátu) je podle vás v pořádku. V tom případě jen doufám, že se neživíte finančním zprostředkováním.

    • Původní kolemjdoucí napsal:

      Ano, nezajímá …ale není právě na poradci, aby klienta naučil vnímat i toto? Bohužel, většina jde jen za kšeftem a není v jejich zájmu, aby klient do problematiky viděl.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.