CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Ondřej Záruba

19. 06. 2008

29 komentářů

Diverzifikujete správně?

 


 

Já jsem zastáncem počítání.

V následujících tabulkách vidíte korelační koeficienty fondů značky Parvest. Co nám z toho plyne? Pro ty, kteří nejsou zdatní ve statistice, osvětlím, že hodnota 1 znamená absolutní pozitivní závislost mezi veličinami, -1 absolutní negativní závislost a hodnota 0 absolutní nezávislost.

3M

USA

China

India

BRIC

UK

USA

1

0,615572

-0,04503

0,867822

0,822635

China

0,615572

1

0,541673

0,706888

0,835014

India

-0,04503

0,541673

1

0,205376

0,217247

BRIC

0,867822

0,706888

0,205376

1

0,930443

1Y

USA

China

India

UK

USA

1

0,731315

0,211898

0,890797

China

0,731315

1

0,605448

0,658713

India

0,211898

0,605448

1

0,1692

UK

0,890797

0,658713

0,1692

1

3Y

USA

China

India

UK

USA

1

0,826232

0,651225

0,911784

China

0,826232

1

0,920192

0,814602

India

0,651225

0,920192

1

0,643855

UK

0,911784

0,814602

0,643855

1

Z pohledu korelace kombinace fondů USA a Číny není zrovna nejšťastnější forma diverzifikace portfolia. S prodlužováním investičního horizontu dochází ke zpevnění vazby těchto regionů. Na tříletém horizontu jsme již na hodnotě 0,826, což je celkem dost.

Naopak jako solidní diverzifikační kombinace se v tomto světle ukazuje Indie a USA či Indie a UK a to i přes svůj těsný vztah k Číně.

Korelační koeficient není všelék. Ale pokud děláme nějaký investiční krok z důvodu diverzifikace, tak není od věci si ho namodelovat.

Jak na korelační koeficient?

Korelace není žádná věda. Jedná se o jednu ze základních statistických funkcí. Nejjednodušeji ji lze zvládnout v Excelu. Jinak na to je samozřejmě vzoreček, ale tím bych nikoho netrápil. Na dobrou korelaci je důležité nasbírat především velké množství dat. Já jsem ji počítal na denní bázi vývoje ceny podílových fondů.

Korelační koeficient nabývá hodnoty od -1 do 1, kde
 0 = absolutní nezávislost,
 1 = absolutní pozitivní závislost a
-1 = absolutní negativní závislost.

Cílem investora by mělo být při diverzifikaci vybrat takové příležitosti, které mají nejmenší míru jakékoli závislosti. Negativní závislost není tak zlá jako pozitivní, ovšem když je rovna -1, tak nemám šanci nic vydělat. Ideální je zkrátka nízká absolutní hodnota.

Loading

Vstoupit do diskuze 29 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Honza

    23 června, 2008

    Cituji:
    „Korelace není žádná věda. Jedná se o jednu ze základních statistických funkcí. Nejjednodušeji ji lze zvládnout v Excelu. Jinak na to je samozřejmě vzoreček, ale tím bych nikoho netrápil.“
    „… hodnota 0 (znamená) absolutní nezávislost.“
    Hehe. Připomnělo mi to, co jsme si během studií na MFF říkali o ekonomech 🙂 Matně si vzpomínám na definici korelačního koeficientu a řekl bych, že 0 rozhodně neznamená absolutní nezávislost. Jen to znamená neexistenci LINEÁRNÍ závislosti mezi veličinami.

    Odpovědět

  • Honza

    23 června, 2008

    …ale samozřejmě uznávám, že pro individuální investování intuitivní chápání korelace plně postačuje. Ta tabulka korelačních koeficientů v článku je rozhodně zajímavá.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    23 června, 2008

    Pokud byste chtěl těch čísel víc,tak mi napište mailíka.

    Odpovědět

  • Jan Mynář

    23 června, 2008

    Máte pravdu. 0 znamená, že mezi aktivy A a B žádná závislost neexistuje. Učebnicové příklady pak ukazují na grafu dvě zametné čáry, které se na různých místech protínají a bez jakékoli závislosti se oddalují a přibližují.

    Odpovědět

  • Anonym

    23 června, 2008

    Nulová korelace-snižuje riziko tím, že zde působí zákon „velkých čísel“.Čím více je investic s nulovou závislostí, tím větší je možnost částečného vyrovnání.

    Odpovědět

  • Marloos

    23 června, 2008

    Obecně lze říci, že když padá větší index padá celý svět. Provázanost trhů nebyla nikdy jako doposud, což značí vlastnosti investorů.

    Odpovědět

  • Anonym

    23 června, 2008

    Vsak on to Ondrej myslel urcite jen jako priklad, jak pracovat s korelaci. Treba u akcii hraje vyznamnejsi roli diverzifikace sektorova. Jinak samozrejme mame k dispozici ruzne tridy aktiv, nejen akcie, ale take komodity, nemovitosti, meny, ci dluhopisy. Dale je mozne vyuzivat ruznych trzne neutralnich (tzv. alpha) strategii, hedge fondu, private equity…
    Oznacit portfolio slozene z fondu britskych a indickych akcii za diverzifikovane je trochu ulet. Ale to urcite nebylo zamerem autora. V clanku jde jen o nazorny priklad. 😉

    Odpovědět

  • Jaroslav Mlsal

    23 června, 2008

    \“S prodlužováním investičního horizontu dochází ke zpevnění vazby těchto regionů (USA a Čína). Na tříletém horizontu jsme již na hodnotě 0,826, což je celkem dost.\“
    Všiml jsem si zajímavé věci, a to, že vám korel. koeficienty výrazně rostou s časem. Také jsem zastánce počítání. Počítám pro svou potřebu korelace indexů z týdenních dat, ale vychází mi trochu jiné hodnoty. Např. SP500 a Čína: 52_týdnu=0,67; 104_týdnů=0,66; 156_týdnů=0,65,
    tzn. mé koeficienty se v čase tolik nemění, maximálně tak o desetinku.
    Na výpočtu korelací v Excelu není co zkazit, tak by mě zajímalo, kde se stala chyba a proč jsou takové rozdíly.
    Jinak dobrý článek.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    23 června, 2008

    V článku nepracuji s indexy,ale s konkrétními fondy pana Mlsale.Z toho pramení naše rozdílné výsledky.

    Odpovědět

  • Anonym

    23 června, 2008

    Ono take dost zalezi na tom, jaky jste pouzil index cinskych akcii. I kdyby Ondrej pocital s indexy, tak vam mohou vyjit jina data, pokud byste kazdy pouzil jiny index. Zrovna u Ciny jsou ty rozdily znacne.

    Odpovědět

  • Anonym

    23 června, 2008

    Sledujete korelaci cen aktiv a nebo korelaci výnosů (změny ceny)? Korelace cen aktiv je na dlouhodobém horizontu kladná (ceny aktiv dlouhodobě rostou). Mrkněte na diskuzi http://www.investujeme.cz/clanky/jak-vyvazene-diverzifikovat-portfolio/nazory/7825/vlakno/

    Odpovědět

  • Radim K.

    23 června, 2008

    Myslíte, že bude kurz klesat i zejtra, nebo se vrátí zpátky nad 20kč?

    Odpovědět

  • Mario

    23 června, 2008

    Myslíte, že ve středu padnou ve sportce čísla 2,8,13,25,26,40? nebo že padnou jiná?

    Odpovědět

  • Radim K.

    23 června, 2008

    Ježiš nedělejte z akcií vědu. Nebo dokonce sportku. Všichni víme, jak to zejtra bude. Že aačka porostou, tak o 5%.

    Odpovědět

  • Mario

    23 června, 2008

    No, tak to budete mít alespoň, pokud to trochu přeženu, na pokrytí spreadu. A jak na tom vyděláte??

    Odpovědět

  • Radim K.

    23 června, 2008

    U Fia jsou poplatky tak nízký, že je to skoro zadarmo.

    Odpovědět

  • chjo

    24 června, 2008

    vite vubec co to je spread?

    Odpovědět

  • Radim K.

    24 června, 2008

    Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, ale to u Fia není .-)

    Odpovědět

  • chjo

    24 června, 2008

    u fia ne, ale na burze ano…
    nebo snad muzete u boha jmenem Fio koupit a prodat acka za tu samou cenu? vsadim se s vami o vas budouci duchod, ze nikoli!

    Odpovědět

  • Jaromír Adámek

    24 června, 2008

    Máš pravdu, jsem se u FIO, trh RMS, na BAAAAA podíval a hloubka trhu je:

    19,90 6 849 Nákup
    19,80 3 949 Nákup
    19,70 1 949 Nákup
    Prodej 19,50 200
    Prodej 19,40 254
    Prodej 19,20 1 254
    Prodej 19,10 2 254
    Prodej 19,00 8 735

    Takže, aby člověk koupil a nebo prodal aspoň za 100k CZK, tedy 5000 akcií, musel by kupovat za 19,90 CZK jednu akcii a nebo prodávat za 19,00, takže rozdíl je 4,52%
    ve SPADu:

    21,00 24 000 Nákup
    20,80 21 000 Nákup
    20,70 18 000 Nákup
    20,55 15 000 Nákup
    20,50 12 000 Nákup
    19,60 3 000 Nákup
    Prodej 19,00 3 000
    Prodej 18,80 6 000
    Prodej 18,75 9 000
    Prodej 18,70 12 000
    Prodej 18,55 15 000
    Prodej 18,50 18 000

    Při nákupu za 1M

    Odpovědět

  • Jaromír Adámek

    24 června, 2008

    Se mi to nechtěně odeslalo…
    Ve SPAdu pro objem 1M CZK by blo třeba nakoupit množství, které tady ani není v rozsahu, je tu nákup maximálně 24k a prodej 18k akcií, kdoví, jak by vylezlo rozpětí nákup/prodej nahoru, když už je teď 11,9%.

  • Anonym

    25 června, 2008

    se mi zdá nevhodná. Svého času jsem zkoušel různé báze pro výpočet korelačního koeficientu. Hodnoty při různých bázích byly značně rozdílné.

    Odpovědět

  • uhm

    26 června, 2008

    uhm

    Odpovědět

  • rivsrx

    27 července, 2008

    BinCrP gbcktheecobq, [url=http://lhwxrpfiwttx.com/]lhwxrpfiwttx[/url], [link=http://gmduooqrhmfa.com/]gmduooqrhmfa[/link], http://vgxsjbfqgfob.com/

    Odpovědět

  • Petr Strejc

    27 listopadu, 2008

    Pane Zárubo,
    nebylo by špatné článek poopravit. Myslím že zdejší čtenáři mají rádi pravdivé informace, a proto se s Vámi rád podělim o znalosti triviálních vlastností korelace.
    1) Jak už psal Honza, nulová korelace neznamená nezávislost (pojem absolutní nezávislost statistika nezná). Pokud mi nevěříte, uvedu příklad: X,Y jsou náhodné veličiny, s pravděpodobností 1/4 nastanou jevy [x,y]=[1,0],[0,1],[-1,0] nebo [0,-1]. Korelace X a Y vychází 0, určitě se ale nejedná o nezávislé veličiny (pokud např. známe x=1, víme že y=0).
    „Negativní závislost není tak zlá jako pozitivní, ovšem když je rovna -1, tak nemám šanci nic vydělat. Ideální je zkrátka nízká absolutní hodnota.“
    Tomu snad nevěříte ani Vy sám… Co by každý investor dal za korelaci -1. Představa jistého výnosu bez rizika by byla realitou…
    Příklad: naše portfolio obsahuje 2 investice, každá má stejnou váhu a každá vydělá s pravděpodobností 50% 0 a nebo 10%. Pokud by se tyto investice vyvíjely nezávisle (korelace=0), získáme s pravděpodobností 25% desetiprocentní výnost, s pravděpodobností 50% 5% výnos a s pravděpodobností 25% nezískéme nic.
    V případě že je korelace -1 (tedy pokud jedna investice vydělá 10%, druhá nevydělá nic a naopak), dosáhneme na 100% výnosu 5%. To osobně nepovažuji za „nemám šanci nic vydělat“.

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    27 listopadu, 2008

    Opracte mě jestli se pletu.
    Korelace -1,znamená -10% versus + 10%

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    28 listopadu, 2008

    Korelace -1 podle mne znamená, že když jeden „+“, tak druhý ve 100% případů „-„.
    Nic to nevypovídá o velikosti pohybů.
    Nebo se mýlím?

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    28 listopadu, 2008

    Je to tak

    Odpovědět

  • Petr Strejc

    29 listopadu, 2008

    Korelace -1 znamení lineární negativní závislost (takže například když +10% pro jedno aktivum znamená -25% pro druhé, +20% udělá -50% u druhého atd.).
    Co je ale důležité je fakt, že jde o změnu vůči střední hodnotě. Proto i dvě aktiva s korelací -1 mohou obě vydělávat. Doporučuji se podívat na vzorec vápočtu korelace nebo kovariance.

    Odpovědět