CZK/€ 24.210 +0,23%

CZK/$ 20.786 +0,38%

CZK/£ 27.734 +0,40%

CZK/CHF 25.859 -0,02%

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 11. 2023

Bez kvalitního vzdělání, a tedy učitelů, není prosperita možná

 

K dnešní stávce ve školách mi dovolte pár poznámek. Lidský kapitál, tedy vzdělání, kompetence, dovednosti a znalosti vysvětlují 25 % dlouhodobého ekonomického růstu. A dalších 45 % inovace, což není nic jiného než schopnost přicházet na nové myšlenky, nápady (to je úzce spojeno se vzdělaností) a schopnost tyto myšlenky přetavit do služby, produktu (podnikavost). Proto na kvalitě učitelů záleží, a to tak, že hodně.

Loading



 

Údaje z 31 vyspělých zemí potvrzují, že chytřejší učitelé produkují lepší výsledky žáků. Zvýšení kognitivních dovedností učitelů o jednu směrodatnou odchylku je spojeno se zvýšením výkonu žáků o 10 až 15 procent směrodatné odchylky. To znamená, že až jedna čtvrtina rozdílů v průměrných výsledcích žáků v jednotlivých zemích by se odstranila, kdyby každá z nich zvýšila kognitivní dovednosti svých učitelů na úroveň učitelů v zemi s nejvyšším hodnocením. Ano na úroveň Finska.

Atraktivní platy učitelů jsou podmínka nutná, ale ne postačující pro zvýšení kvality vzdělání. Pozor proto před plošným zvyšováním platů bez provazby na KPIs kvality. Ano, vyšší platy by mohly k učitelství přilákat více lidí. Ale ne nutně ty nejtalentovanější.

Zvýšení platů by tak nemělo být plošné, ale vyšší platy by měly dostávat ti nejlepší učitelé. Studie potvrzuje, že navázání odměňování pedagogů na hodnocení výkonu a výsledky žáků zvyšuje výsledky testů z matematiky a čtení a přilákalo silnější učitele a ředitele zaměřené na zlepšení situace znevýhodněných žáků. Zvýšila se sice fluktuace, ale ze systému odešli v průměru učitelé s horším hodnocením.

Ředitelé jsou jedním z klíčových článků reformy vzdělávání. Podpora učitele ředitelem při práci s problémovými žáky je hodnocena podobně jako zvýšení mzdy o 17%. Podporující ředitel také výrazně snižuje neochotu učitelů učit ve škole se špatnými výsledky.

REKLAMA

A tohle je hrozný výsledek: jen 16 % učitelů v ČR si myslí, že si společnost váží jejich práce. To je smutně málo, když si uvědomíme, jak moc je budoucnost naší země v jejich rukou.

Autor: David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

Loading


Související články

Komentář: Před riziky varuje už i Bank of England

Bank of England vydala novou zprávu o finanční stabilitě a píše v ní: „Podle názoru FPC (Financial Policy Committee) zůstávají ocenění mnoha rizikových aktiv nadále výrazně nadhodnocená, zejména u technologických společností zaměřených na umělou inteligenci (AI). Ocenění akcií v USA se blíží nejvyšším hodnotám od dob internetové […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

05. 12. 2025

Rodičovský příspěvek v roce 2026. Rodiny s jedním dítětem přijdou zkrátka

Od ledna 2026 se mění výše rodičovského příspěvku. Změna však nepřinese úlevu všem. Zatímco rodiče dvojčat a vícerčat si výrazně finančně polepší díky zvýšení na 700 000 Kč, rodiny s jedním dítětem zůstávají na současných 350 000 Kč, a navzdory inflaci tak reálně ztrácejí. Úprava přitom neplatí […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstck

04. 12. 2025