CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

Text: Pavel Kohout

24. 01. 2008

37 komentářů

Americké hypotéční strašidlo

 


 

Amerikou obchází strašidlo. Nikoli ovšem strašidlo komunismu; dokonce ani terorismus se nezdá být prvořadým tématem. Nynější hlavní starost Američanů má doslova a do písmene přízemní charakter. Ve světle posledních makroekonomických čísel totiž hrozí krize na trhu nemovitostí, především rodinných domků.

Vše začalo zhruba v letech 2001-03. Americký Federální rezervní systém, ve snaze zabránit hospodářské recesi, udržoval krátkodobé sazby na extrémně nízké úrovni. To se podařilo: americkou ekonomiku vytáhl z problémů neobyčejně silný stavební boom. Ten byl způsoben neobvykle levnými a dostupnými hypotékami. Na vlastní bydlení "dosáhl" prakticky kdokoli, včetně lidí s nízkými a nestabilními příjmy, kteří by za normálních okolností bydleli v pronájmu.

Z velké části se jednalo o imigranty z Latinské Ameriky, legální i nelegální. Jen v samotném roce 2005 bylo klientům hispánského původu poskytnuto 375 tisíc hypoték. Z nich nyní 73 tisícům – tedy téměř celé jedné pětině – hrozí propadnutí zástavy nemovitostí kvůli nesplácení hypotéky. Vlastnické bydlení mezi novými imigranty se rozmohlo během první poloviny tohoto desetiletí. Bylo to považováno za plnění amerického snu v praxi. Nyní začíná být zřejmé, že mnozí lidé si pořídili nemovitosti za přemrštěné ceny jen proto, že se uchýlili k neobvyklým "konstrukcím" hypoték, z nichž mnohé nabízely "lákavé" nízké sazby ze začátku, avšak zahrnovaly možnost jejich pozdějšího zvýšení.

Na tyto hypotéky obvykle "naletěli" méně vzdělaní lidé, kteří neuměli přečíst a pochopit detaily smlouvy psané drobným písmem ("fine print") anebo těmto detailům zkrátka nevěnovali pozornost. V případě imigrantů hrála roli i chabá, respektive nulová znalost angličtiny. Další díl viny na vzniklé situaci hrály nevybíravé praktiky realitních agentů, kteří jsou hladce schopni přesvědčit neznalého klienta, že ceny nemovitostí mohou jít pouze a výhradně nahoru, a že hypotéka, která spolkne většinu čistých měsíčních příjmů domácnosti, je vlastně vynikající obchod.

Španělsky mluvící realitní makléř José Luis Semidey, známý svojí pravidelnou rozhlasovou relací na Radio Universal, hovoří o lavině zoufalých telefonátů, žádajících o profesionální pomoc. Většině volajících však není pomoci. "Začalo to v roce 2005," tvrdí Semidey "a to nejhorší teprve přijde."

REKLAMA

Během nejbližších šesti let se odhaduje, že propadnutí zástavy hrozí 1,1 miliónu hypoték. Smutné příběhy lidí, kteří si na dluh pořídili dům svých snů a nyní zjišťují, že splnění snu bylo nad jejich síly, jsou v americké televizi i v novinách na denním pořádku. Nahid Azímí, pokladní v supermarketu s měsíčním příjmem 2400 dolarů, původem z Afghánistánu, vzlyká, když stěhuje své poslední věci z domu, který si v létě 2006 pořídila za 410 tisíc dolarů. Pohyb úrokových sazeb totiž způsobil, že výše její hypotéční splátky vylétla na 3800 dolarů měsíčně.

Některé hypotéční firmy šly tak daleko, že půjčovaly bez jakéhokoli dokladu o příjmech klienta. To není až tak výjimečné ani na českém trhu, ale půjčovat bez ověření dokladu totožnosti, to je přece jen odvážné. Nicméně velmi volná regulace hypotéčního trhu v kombinaci s vysokým apetitem obchodních oddělení hypotéčních bank způsobila, že ilegální imigranti se stali mohutným klientským segmentem. Řada z nich pracuje ve stavebnictví jako zedníci, tesaři, obkladači, atd. Recese stavebního průmyslu se tedy na trhu projeví zesíleně.

Ve strohé řeči makroekonomických čísel: během února poklesly prodeje nových rodinných domů o 3,9 %. V meziročním vyjádření jde o 18,3% pokles – což je hodnota, která je velmi varovná. Jde o pokles na nejnižší úroveň od léta roku 2000, kdy zhruba začala poslední americká recese. Mediánová cena prodávaného domu meziročně rovněž poklesla, o 0,3 %. Ačkoli se zdánlivě jedná jen o nepatrný pokles, tato informace má závažný význam. Pokles na federální úrovni – byť nepatrný – je na americkém trhu nemovitostí mimořádným a nevídaným jevem.

Pro Českou republiku mají informace o těžkostech s americkými hypotékami dvojí význam. Za prvé, něco podobného se také u nás může jednou stát skutečností. Za druhé, vývoj největší světové ekonomiky má vliv i na hospodářský růst a zaměstnanost v České republice. V letech 2005-06 se českému hospodářství vedlo dobře v první řadě díky celosvětovému oživení. To se však může v krajním případě proměnit v další celosvětovou recesi, v lepším případě jen ve zpomalení globálního růstu.

Loading

Vstoupit do diskuze 37 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Vladimír Kutálek

    28 března, 2007

    Ten příklad s Nahid Azímí je správně? I když vezmu, že celou výplatu dával/a na hypotéku (ale co další náklady jídlo, doprava…) Tak přece změna úroku nemůže tak zvýšit dramaticky splátku. Beru i s nějakými výdaji $500 tak na dvojnásobek. Co tam mají za typ hypoték?

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    28 března, 2007

    Článek bezesporu zajímavý a kvalitní, jak je u p. Kohouta zvykem, ale taky by mě velice zajímal ten příklad. Je tam totiž je nahrubo nastřelený bez dalších podrobností a proto mě trošku „dráždí“ a nějak mi nesedí.
    1) pokladní v supermarketu s 2 400,- USD měsíčně??? No nevím? Jestli mě moje informace neklamou, tak minimální mzda je okolo 6,- USD, tak by mě zajímalo, jak se pokladní na tenhle plat dostane?
    2) dům za 410 000,- USD ??? Jak mám info o domech ( z nabídky jedné české RK, která prodává domy v zahraničí), tak té ceně odpovídá např. dům na Floridě (předražená lokalita) s užitnou plochou 250m2 o 6 pokojích, … ve střežené lokalitě, atd. Když jsem tam byl, tak jsem viděl takové „normální“ americké domy za polovinu i čtvrtinu této ceny. Ale budiž.
    3) jestli se nemýlím, tak v USA se neposkytují 100% hypotéky, ale max. 90%
    4) současné úrokové sazby se v USA pohybují okolo 5,5% – zdroj – jeden hypoteční server USA, takže mi není naprosto jasné, jak by mohlo dojít k tak drastickému navýšení měsíční hypoteční splátky, prostě jsem se na svými výpočty nedostal
    Použil jsem samozřejmě české kalkulačky, ale kontrolou opět na jednom americkém hypotečním serveru jsem zjistil, že české a americké kalkulačky se vůbec neliší.
    Takže by mě fakt zajímalo, jak se k těm číslům p. Kohout dostal.
    A poznámka závěrem: něco podobného se v budoucnu stane jistě i u nás, ale podle mě to bude dost dlouho trvat, protože saturace ČR v oblasti vlastnického bydlení a potažmo hypoték je oproti USA o hodně nižší.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    28 března, 2007

    Jednak bych doplnil clanek, ze pocet prodanych novych domu sice klesl, na druhou stranu pocet prodanych starych domu stoupl. I tak to je samozrejme negativni zprava, zejmena pro stavebni sektor.

    AFAIK je sazba FEDu aktualne na 5.25%, hypoteka za 5.5% mi pripada extremne nizka, co se pamatuji bezna sazba je cca 7%.

    Nas se to muze tykat v tom smyslu, ze pokud se zvednou soucasne extremne nizke hypotecni sazby, tak budou mit lide problemy je splacet. Hodne lidi si bere maximalni hypoteku na kterou dosahne a to jeste zatajuji vydaje co to da.

    Odpovědět

  • Aleš

    28 března, 2007

    K té úrokové sazbě FEDu, která je nyní 5,25% bych ještě doplnil, že v polovině roku 2004 byla 1%. Proto ten rychlý nárůst výše splátek hypoték. Na money.cnn.com jsem před nějakou dobou četl článek o rodině, které výše měsíční splátky hypotéky za poslední 2 roky vzrostla o 60%! A domácností v podobné situaci jsou teď v USA statisíce.

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    28 března, 2007

    Máte samozřejmě pravdu, v tomhle případě by to asi mohlo být skutečně tak, jak je popsáno v článku (ale nepřepočítával jsem to). Na druhou stranu je ale fakt, že v USA jsou spíše v oblibě dlouhé fixace, takže je to divné, nicméně asi možné. Nemám důvod autorovi nevěřit.

    Odpovědět

  • Aleš

    28 března, 2007

    No já se v hypotékách v USA taky moc nevyznám. Ale co jsem pochopil tak tyto problémy se týkají tzv. „subprime“ hypoték, které jsou poskytovány právě těm méně solventním klientům o kterých P.Kohout píše a u tohoto druhu hypoték to asi s tou fixací nebude vůbec růžové – možná dokonce není často žádná a splátky se tak mění průběžně podle vývoje úrokových sazeb.

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    28 března, 2007

    Tak to jsme tedy dva, s tím rozdílem, že já se v nich nevyznám vůbec :-).
    Moje chabé znalosti jsou jen, co pochytím v tisku a tak. A navíc, jak jsem psal níže, tak moje slabá angličtina nestačí na porozumění jednotlivým typům hypoték a navíc je známo, že v mnoha případech se am. angl. nedá doslovně překládat, protože oni tím myslí mnohdy úplně něco jiného a bez této znalosti se můžeme (tedy alespoň já určitě) jen domýšlet, co tím vlastně myslí.

    Odpovědět

  • Vladimír Kutálek

    28 března, 2007

    Sice se mi to zdá stále přehnané, ale s trochou bankovní nenažranosti a hypotékou volenou s nejhoršími parametry je to možné: http://www.sfinance.cz/page.php?page_id=691

    Odpovědět

  • Michal Kára

    28 března, 2007

    Tak jste mal pravdu spis Vy – aktualni cisla:

    Mortgage rates inched lower. The average rate for a 30-year fixed-rate loan dropped to 6.04% from 6.06%.while the average rate for a 15-year fixed loan fell to 5.77% from 5.79%. Average rates for one-year adjustable-rate mortgages declined to 5.84% from 5.88%.

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    28 března, 2007

    Já jsem to jen tak střelil od boku po velice hrubém porovnání nabízených sazeb na serveru hypoték. Byl to ale jeden z mnoha, které mi nabídl google.
    Přiznám se, že jednak natolik perfektně nevládnu angličtinou, abych si mohl dovolit porovnávat jednotlivé typy hypoték (prase aby se v tom vyznalo), jednak jsou různé sazby v různých státech USA, atd.

    Odpovědět

  • lifeguard

    28 března, 2007

    1. minimální mzda 7,25 USD za hodinu za přesčas (nad 38hod/týden) 10,5 a to je na předměstí D.C. ale i v USA každý stát má trochu jinak daňová pravidla. A asi je to zkušený pokladní :o) s praxí. příjem dejme tomu ok
    2. na Floridě i když na jihu je krášně, bych si RD nekoupil. V naprosté většině domy vyráběné ze dřevěných materiálů, jeden menší hurikán nepřežijí že.
    3. i kdyby jen 90% LTV, když poskytují některé RK v USA uvěr bez příjmu i negramotným přistěhovalcům, kdopak si asi tam může udělat licenci na odhad nemovitostí?
    4. „Drastický“ nárůst úrokových sazeb dnes pocitují klienti hypotečních bank i v CR, kterým končí 3letý fix. Jednak nárůst sazeb ČNB pouze o 0,75 (z 1,75 na 2,5) Fed z 1,00 na 5,25. Jednak běžná praxe bank = lepší sazba pro nové klienty o cca 0,5% (viděli jste reklamu, za tři roky budete mít o půl procenta víc?) Roční fix se občas nevyplatí.
    Bude trvat stejně dlouho jako vyhlazení indiánů v Severní americe, aby dostávali občané východních zemí, bez neznalosti jazyka českého, hypotéku bez prokazování příjmu v kotlyně české.
    1 milion nesplácených hypoték vzhledem k počtu 200 milionu (hypoték) není tolik.
    – S ochlazením americké ekonomiky souhlasím. Ne však s recesí. Když jsem jel v létě v taxiku v Mexiku ……….. ale to je na další příběh

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    29 března, 2007

    Velice zajímavé informace. Předpokládám, že jste v USA žil nebo dokonce ještě žijete, že?
    ad 1) nechci se přít, ale že by pokladní v superm. byly takhle dobře placené? Pokud je těch 2400 brutto, tak snad možná s přimhouřením obou očí, ale, že by to měla v čistém se mi moc nechce věřit. Apropo. Kolik jsou daně a další odvody? Sociální nevím jestli tam funguje, ale zdravotní je myslím dobrovolné, ne?
    ad 2) no comment
    ad 3) já jsem fakt myslel, že max je 90% LTV. Dokonce i některé kalkulačky mi to takto vyhodily. Takže díky za info.
    Mějte se.

    Odpovědět

  • Adam Holý

    2 dubna, 2007

    Když už takhle čtu ty Vaše diskuse tady, tak abych nebyl úplně mimo, co znamenají zkratky LTV a RK?

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    2 dubna, 2007

    RK = realitní kancelář
    LTV = loan to value = zástavní hodnota nemovitosti

    Odpovědět

  • PK

    2 dubna, 2007

    1. Je to z Washington Times, blizsi detaily tam bohuzel nebyly.
    2. Ano, je to tak. Ceny sly v poslednich letech trochu nahoru 🙂
    3. Uz i 100%, je to pomerne nova vec, asi jeden rok stara.
    4. Existuji ruzne konstrukce vypoctu hypotecni sazeb, napriklad vazba na kratkodobe yieldy jednorocnich pokladnicnich poukazek. Ty sly opravdu dost nahoru.
    5. Souhlasim se zaverecnou poznamkou, ovsem s tim, ze neprimy dopad na ceskou ekonomiku muze byt hodne hmatatelny.

    Zdravim z Atlanty, stat Georgia.

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    2 dubna, 2007

    Zdravím a děkuji za upřesnění bodů 1) – 4).
    K bodu 5) asi zase budete mít pravdu 🙂

    Odpovědět

  • PK

    3 dubna, 2007

    Ještě pro upřesnění. Dneska jsem byl na prezentaci na ministerstvu financí státu Georgia a tam říkali, že většina problémových hypoték je konstruována jako úvěry s variabilním, tj. de facto odloženým splácením jistiny. To znamená, že klient ze začátku může splácet jenom úroky. Pak začne splácet i jistinu (což je docela šok) a k tomu ještě vzrostou sazby (šok číslo dvě). Ďáblův vynález. Hypotéky s volitelným splácením jistiny u nás zatím naštěstí nejsou, pokud vím.

    Když prodavačka v supermarketu vydělá USD 2400 měsíčně, je to něco přes 5O tisíc Kč. Když vezmeme poměr HDP per capita, český ekvivalent by byl někde kolem 10 tisíc Kč měsíčně, což, myslí, celkem odpovídá.

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    4 dubna, 2007

    Zdravím a děkuji za další dopřesnění.
    Pokud by to bylo tak, jak popisujete, tak by to skutečně byl ďáblův vynález, vhodný leda tak na včasné hledání vhodného, volného a příhodného mostu nebo lavičky v parku.
    Sice se mi honí hlavou, že jsem kdysi o podobné konstrukci něco slyšel nebo četl, ale už asi stárnu, blbu a zapomínám.
    V Čechách zatím nic podobného není, i když něco mírně podobného má ČS – Novomanželská hypotéka, kde je možný odklad splácení jistiny až 1 rok a HB, ale tady se jedná o možnost degresivních nebo progresivních splátek.

    Odpovědět

  • Miroslav Zubek

    5 dubna, 2007

    Jen pro upřesnění: variabilní hypotéku od 1.3.2007 jako první banka v ČR poskytuje RaiffeisenBank. Jedná se však pouze o obdobu americké hypotéky, tedy neúčelové a max do 50% LVT.
    Po splnění podmínek čerpání se klientovi nastaví na jeho běžném účtě úvěrový rámec, který může využívat v podstatě stejně jako kontokorentní úvěr ? tzn. libovolně ho čerpat, snižovat vyčerpanou částku vklady na účet, čerpat opakovaně, odložit splátku apod. Doba, po kterou je nastaven úvěrový rámec, je ve smlouvě označena jako období čerpání. U anuitně splácené hypotéky se období čerpání sjednává na polovinu doby trvání úvěrové smlouvy.
    Je však jen otázkou času, kdy i k nám příjdou obdobné produkty, které jsou používány v USA a můj názor je proč ne? Popisovaný příklad se blíží tzv. věčné (někdy švýcarské) hypotéce, kdy klient splácí jen úroky a jistina zůstává netknutá. Pokud financuji 100% a po celou dobu platím jen úrok, tak by se mé náklady na bydlení měly dostat pod hodnotu tržního nájemného, až na některá extremní období. Většinu rizika pak nese banka a je jen na jejím správném odhadu, kam až je ochotna jít. Nevidím to ani tak jako tragédii pro klienta – ten se prostě přestěhuje zase do nájemního bydlení, ale pro Hypoteční banku to může znamenat bankrot, jak jsme mohli před časem sledovat v USA. To je trh a riziko podnikání nebo ne?

    Odpovědět

  • Pavel

    12 května, 2007

    1) Jo to mozne klidne je. Ja znam kluka co dela v Safeway (obchodnak) za 17USD/hod, takze tech 2400 neni zas takovy problem. Nevim co presne dela, ale 2400 si muze vydelat i uklizec.
    2) 410 000 je treba tady (Washington D.C. area) cena za prumerny dum….zadny luxus.
    Ceny sly za poslednic par let hooodne nahoru. Ted jsem se dival na nabidky a za dobry novy domek (ne hrad) ve slusne lokalite neni problem zaplatit pres milion

    Odpovědět

  • M. Adamkovič

    28 března, 2007

    Nevím, odkud je ten příklad s prodavačkou z Afghánistánu, ale uvedená platba za dům je příliš vysoká – vždyť představuje takřka 1% hodnoty domu měsíčně. Odpovídá to platbě při krátké hypotéce (14 let) při sazbě 7% – jak zde uvádějí diskutující, jsou tržní sazby v průměru o cca procento níže.
    Banka mohla postupovat prodloužením splatnosti úvěru (při prodloužení na 25 let klesne splátka o cca 900 USD) či odložením splatnosti jistiny (při jistině v plné výši dělají úroky 2400 USD). Samozřejmě za předpokladu, že zmíněná pokladní není jediným vydělávajícím členem domácnosti…

    Odpovědět

  • M. Adamkovič

    28 března, 2007

    V diskusi na http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1806786/posts se píše, že tyhle velké baráky byvají kupovány imigranty za účelem pronájmu jiným imigrantům – velký dům se rozdělí na menší buňky a ty se pronajmou. Schopnost splácet tak závisí na zájmu potenciálních nájemníků. Zároveň se banky jistí vysokými penalizacemi proti předčasnému splacení (tedy i refinancování). V takovém případě výpadek příjmů z pronájmu může majitelku dostat do potíží…

    Odpovědět

  • Michal Kára

    28 března, 2007

    Myslite neco jako: „Poridte si barak na hypoteku, pronajmete a hypoteku splacejte vynosy z najmu! Az hypoteka skonci, budete mit zadarmo barak!“? Kde jsem to jenom uz slysel 🙂 🙂 🙂

    Odpovědět

  • pavel smrčka

    28 března, 2007

    Pohádky o 100 procentním financování hypotéky díky nájemci, který je tak naivní, že bude landlordovi 30 let splácet jeho hypotéku jsi možná četl v knihách Roberta Kiyosakiho. V našich podmínkách je to vesměs nereálné. Ledaže by šikovný majitel koupil svůj byt v dražbě za vyvolávací cenu. To Vám potvrdí průměrný realitní agent a dokonce i hypoteční poradce na první přepážce leckteré banky.

    Odpovědět

  • Michal Kára

    28 března, 2007

    Kdyby jenom v Kyosakim 😉 Takovych clanku se u nas posledni dobou vyrojilo… I za velmi priznivych podminek co ted panuji je to hodne na hrane, natoz pokud urokove sazby stoupnou nebo klesne cena najemneho.

    Odpovědět

  • M. Adamkovič

    2 dubna, 2007

    Tyhle pohádky se čas od času vyskytly i na českých finančních serverech jako penize.cz, mesec.cz nebo fincentrum.cz. Samozřejmě se objevovalo varování, že nájem nemusí pokrýt celou splátku dluhu. Každopádně když se to zjednoduší na příklad – splátka hypotéky 11 tisíc, čistý výnos z nájmu 10 tisíc=30 let platíte 1000Kč měsíčně a na konci „dostanete“ celý byt, jsou lehce srozumitelné i finančně nevzdělaným čtenářům. Že nikdo netuší, jaká bude hodnota bytu za 30 let (navíc v současných cenách), že se hned za rok může změnit sazba která z dopltaku 1000 udělá klidně doplatek 3000, to už je příliš komplikované.

    Odpovědět

  • Fredy

    9 srpna, 2007

    Pro neznalé a pro ty, kteří věří realitním a hypotéčním makléřům, slovutným analytikům a dalším vyhlášeným odborníkům, většinou ze stájí finančních žraloků, to jsou pohádky. Jenže skutečnost je trochu jinde. Tuhle „pohádku“ hraji již 15 let a celkem úspěšně. Kiyosaky má pravdu, neboť jeho náměty nejsou určeny těm, kteří nedokáží přemýšlet jinak. Knihy, od uvedeného autora, jsou sice americký sen, ale dají se „přeložit“ na naše poměry a slušně realizovat. A přitom nějaké řeči o hypotéčním krachu v USA a potažmo v celém světě mě nechávají klidným. Mého businessu se to týká jen okrajově…..

    Odpovědět

  • Danny

    9 srpna, 2007

    Naprosto souhlasim.

    Odpovědět

  • Jan

    31 března, 2007

    S autorem naprosto souhlasim.Jen bych chtel reagovat na prispevek,vek terem se pise ze je jeste daleko doba kdy u nas bude moznost i pro pristehovalce poridit si hypoteku.Jakozto non-resident ceske republiky vas muzu ujisit,ze je to tezke,ale urcite ne nemozne.

    Odpovědět

  • Roman Scherks

    2 dubna, 2007

    Dobrý den.
    Mám dojem, že ta Vaše připomínka se týkala mého příspěvku.
    Asi jsem to špatně vyjádřil. Tou dlouhou dobou pro ČR jsem měl na mysli podobný „nemovitostní krach“ a ne to, že by přistěhovalci neměli možnost získat v ČR hypotéku.
    Pro určité kategorie cizinců je to již dnes naprosto běžné a ti ostatní to mohou řešit přes svoje s.r.o.

    Odpovědět

  • Jan

    31 března, 2007

    http://www.cnn.com/2007/US/03/29/subprime.congress/index.html

    Odpovědět

  • filip glasa

    1 dubna, 2007

    V súvislosti s týmto (dobrým ako vždy od P.Kohouta) článkom ma napadá ako sa pozeráte na akcie amerických homebuilders. Na jednej strane sa nedoporučujú a sú bokom práve pre problémy na realitnom trhu. Na druhú stranu sem tam sa píše, že je to vhodná investícia vzhľadom na možné oživenie v budúcnosti. Sú mimo módy, majú v kvartáloch straty, výhľady nie sú dobré. Pravidlo kupuj lacno predávaj draho by platilo práve v tomto prípade.

    Odpovědět

  • J. Klumpler

    1 dubna, 2007

    Fundamentalne s Vami souhlasim, ale podle me je na nakup prilis brzy. Nejsem zadny expert na technickou analyzu, ale kdyz se podivam na graf SPDR S&P Homebuilders, vidim, ze cena prorazila vzestupny kanal, dostala se pod sve 200 denni MA, dlouhodobe dochazi k distribuci a indikator ADX dokonce nedavno signalizoval otevrit short pozici a tento signal stale trva. Secteno a podtrzeno, podle meho nazoru je velmi pravdepodobne, ze v pristich tydnech otestujeme minimum kolem 29$ (dnesni cena kolem 33$). Pri prorazeni se daji ocakava dalsi vyrazne poklesy. Obrat trendu by signalizoval navrat ceny nad 200 denni MA (34.2$), prorazeni rezistence na 35.4$ a dalsi vyznamne rezistence na 40$.

    Odpovědět

  • filip glasa

    1 dubna, 2007

    Ja sa v technickej analýze vôbec nevyznám. Skôr by som vsadil na to, že sa to jednoducho časom urovná. Z dlhodobého hladiska je mi jedno či investujem teraz, alebo o mesiac o pár dolárov lacnejšie. Dôležitejšie pre mňa je ako dlho bude trvať návrat do normálu – podobných ziskov týchto podnikov ako v minulosti.

    Odpovědět

  • J. Klumpler

    4 dubna, 2007

    Ano mate pravdu, jednou se to urcite urovna. Muze to trvat mesice, ale treba i roky, v tom Vam asi tezko nekdo poradi. Pokud Vas pali penize v kapse a nechcete cekat s investici a o nejaky ten dolar sem tam Vam nejde, potom se doporucuje penize rozdelit na vice casti a zainvestovat postupne ve vice fazich…

    Odpovědět

  • miroslav koplík

    16 května, 2007

    Komentáře na téma housing od PIMCO:
    http://www.pimco.com/LeftNav/Global+Markets/Global+Credit+Perspectives/2007/U.S.+Credit+Perspectives-+5-2007.htm
    http://www.pimco.com/LeftNav/PIMCO+Spotlight/2007/In+Focus-+March+2007.htm
    http://www.pimco.com/LeftNav/Bond+Basics/2006/Role+of+Housing.htm

    Odpovědět

  • Jan Majer

    24 srpna, 2007

    Upoutávka na článek Pavla Kohouta s titulkem Americké hypotéční strašidlo visí na hlavní stránce Investujeme.cz od konce března. Díky za to. Znovu jsem si text téměř po pěti měsících přečetl. Říká se, že nikdo nemá křišťálovou kouli. Jasně, ale někdo má zatraceně dobrý přehled o tom, co ovlivní budoucí vývoj trhů.

    Odpovědět