CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

Text: Jan Traxler

24. 01. 2008

62 komentářů

Akcie

 


 

Třetí díl seriálu o portfoliu se bude zabývat akciemi. Akcie představuje majetkoprávní podíl na akciové společnosti. Formou valné hromady akcionářů se vlastník akcie může podílet na rozhodování o některých zásadních věcech. Vlastnictví akcie ho zároveň opravňuje k inkasování dividend – podílu ze zisku společnosti, pakliže se tento zisk rozděluje mezi akcionáře.

Akcie by v portfoliu neměly chybět. V prvním díle seriálu jsem uváděl, že pro dynamické investory s dlouhodobým investičním horizontem doporučuji cca čtyřicetiprocentní podíl akcií v portfoliu. Tuto akciovou složku je dobré dále strukturovat.

Regionální rozložení akcií
První dimenze struktury akcií je regionální. Ta se v posledních letech jeví jako nepodstatná. Akcie v USA, EU, východní Evropě, Japonsku, jižní Americe, jihovýchodní Asii (no prostě po celém světě) trendují svorně jako Chip & Dale. Nabízí se tedy otázka, proč diverzifikovat mezi různé regiony?

S postupující globalizací může mít geografická diverzifikace skutečně menší a menší význam. Přesto má své opodstatnění. Zejména v rozložení akcií mezi vyspělé a rozvíjející se trhy. Vyspělé trhy (USA, západní Evropa, Japonsko a Austrálie) by měly tvořit většinu portfolia. Jejich vývoj bývá stabilnější. Kromě nižší volatility nabízí vyspělé trhy také vyšší dividendy.

Naproti tomu více volatilní emerging markets by měly být pouze doplňkem akciové složky portfolia. Investoři jsou dnes ze všech stran masírováni pohádkovými zisky fondů obsahujících v názvu slova jako BRIC, Emerging Markets, Latin America, Asie ex Japan, Eastern Europe a jiné.

Avšak zde je třeba rozlišovat mezi potenciálem ekonomik těchto zemí, který bývá často zdůrazňován při prezentaci emerging markets a o kterém není pochyb, a mezi potenciálem růstu konkrétních akcií. Mnoho čínských akcií, ale třeba i akcií v naší republice, je oceněno dráž, než je tomu u akcií etablovaných společností z vyspělých zemí. (Ale o rizicích EM až někdy jindy, to by bylo na více stránek.)

Konkrétní rozložení akciové složky podle regionů závisí především na výši kapitálu. Má-li investor dostatek prostředků, může do portfolia zahrnovat přímo konkrétní akciové trhy a spekulovat na jejich lepší vývoj oproti jiným. Pakliže je investor omezen objemem kapitálu, to znamená nemůže do portfolia zahrnout tolik jednotlivých instrumentů, pak je dobré volit alespoň jeden globální instrument na vyspělé trhy a jeden globální instrument na emerging markets.

Poslední portfolio, které jsem sestavoval, mělo při rozboru akciové složky následující strukturu:

Sektorové rozložení akcií
Kromě geografické diverzifikace má veliké opodstatnění také strukturování akcií podle hospodářských sektorů. Hospodářství se totiž nikdy nevyvíjí rovnoměrně napříč všemi sektory. Existují teorie, podle kterých se daří jednotlivým sektorům v závislosti na hospodářském cyklu a na tržním trendu.

Na sektorové rotaci se snaží profitovat různé investiční instrumenty a nutno přiznat, že mnohé mají zajímavou outperformance oproti benchmarku, kterým bývá index celého trhu. Právě tato nadvýkonnost může být jedním z tržně neutrálních přístupů – strategií, jak profitovat na akciích bez ohledu na trend jejich pohybu. (Více rozeberu až v díle věnovaném strategiím.)

U pasivního portfolia, kde je cílem na začátku zainvestovat a posléze pouze udržovat stabilní poměr aktiv, doporučuji rovnoměrně rozložit celé portfolio a mírně převažovat sektory, které nejsou tolik závislé na hospodářském cyklu. Takovými jsou například zdravotnictví nebo potravinářský průmysl. Naproti tomu stojí velmi cyklicky vázané sektory energie či základní materiály.

Poměrně vyvážené portfolio by mohlo vypadat zhruba takto:

Osobně při sestavování portfolia mírně převažuji biotechnologie a software, protože v těchto odvětvích vidím veliký potenciál. Jako čistě spekulativní zahrnuji někdy do portfolia úzká odvětví jako zpracování pitné vody, ochrana dat apod.

Podle tržní kapitalizace
Akciovou složku je dále dobré strukturovat podle tržní kapitalizace firem. Velké a zavedené firmy s pravidelně vyplácenými dividendami, tzv. blue chips akcie, vykazují stabilnější vývoj. Menší firmy se zase mohou těšit vyšším výnosům v době akciového boomu, jakého jsme svědky od roku 2003.

Mezi investory je zavedené třídění akcií na large cap, mid cap, small cap a někdy ještě micro cap. Pasivní portfolio by mělo být zaměřeno především na large cap instrumenty, avšak je dobré část kapitálu investovat i do menších firem. Konkrétní rozložení je opět determinováno zejména výší kapitálu.

Akciové instrumenty
Investovat do akcií je možné mnoha způsoby. Někteří preferují přímý nákup akcií, jiní akciové fondy, jiní indexové produkty a další strukturované produkty. Všechny instrumenty mají své výhody i nevýhody. Konkrétní výběr se odvíjí od výše kapitálu a od formy správy portfolia. Menší portfolia s pasivní správou se obvykle skládají z podílových fondů a indexových produktů. Větší portfolia mohou obsahovat i jednotlivé tituly. Při aktivní správě se využívá z velké části strukturovaných produktů.

Co se týče měnové struktury, ve většině portfolií bude v rámci akciové složky česká koruna v menšině. V domácí měně máme k dispozici 11 SPADových titulů a několik akciových fondů, které zajišťují své transakce pevným kurzem koruny. Většina instrumentů bude vedena v euru a dolaru, kde najdeme nespočetně více investičních příležitostí.

Pozor na emerging markets, které sice bývají vedeny v euru, resp. dolaru, ovšem investor zde podstupuje měnové riziko kurzových pohybů místních měn vůči koruně. (Měnové riziko mám v plánu rozebrat časem jako samostatné téma.)

Budoucí vývoj akciových trhů
V posledních letech se akcie stávají hitem dokonce i v naší kotlině. Jejich oblíbenost se stupňuje dalo by se říct přímo úměrně s růstem jejich tržního ocenění. To je ostatně logické. Cena akcií roste s rostoucí poptávkou. Ovšem může poptávka růst do nekonečna, aniž by se stejným tempem nezvyšovala nabídka?

Odpověď hledejme v historii. Po několikaletém období silného růstu vždy následovalo buď kratší období poklesu, nebo rozsáhlé období tržní stagnace. Něco podobného nás v příštích letech určitě nemine. Nechci být prorokem pádu akciových trhů. Ale jedno je jasné. Dřív nebo později celosvětový růst skončí.

Nezkrotné akcie jsou již několik let hnány dopředu likviditou. Na trhu je příliš mnoho peněz. Likvidita je podporována nízkými úrokovými sazbami společně s poměrně silným ekonomickým růstem a růstem úspor domácností. Poté, co americký Fed několik měsíců v řadě zvyšoval sazby, byli jsme loňský květen svědky citelné korekce. Jaký bude další vývoj akciových trhů u nás, v Číně, nebo v Brazílii, je do značné míry závislé právě na vývoji ekonomiky za oceánem.

Protože vývoj akcií začíná být víc a víc nejistý, bude v následujících letech stále důležitější vyváženě diverzifikovat portfolio mezi různé typy aktiv a volit vhodné investiční strategie. Strategie, které zajistí zajímavý výnos i v období stagnace či poklesu akciových trhů.

Předchozí díl naleznete zde.

Pokračování tady.

Loading

Vstoupit do diskuze 62 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Finanční trhy červen 2020

Jak si vedly finanční trhy v červnu

Je nutno říct, že po pár měsících skepse a negativní nálady se na trzích v červnu projevovala víceméně pozitivní nálada. Koronavirus skončil a je na čase růst, alespoň tak nějak trhy interpretovaly postupná uvolňování protikoronavirových opatření.

Text: Hana Bartušková

08. 07. 2020

Proč dolar oslabuje?

Proč dolar oslabuje aneb spadne dolar o třetinu?

Profesor Stephen S. Roach není ve světě ekonomie „žádné ořezávátko“ a pokud on věští problémy dolaru a jeho oslabení až o 35 procent, nelze to brát na lehkou váhu. Na druhou stranu – žijeme v době, kdy bombastické předpovědi přitahují.

Text: Luboš Smrčka

24. 06. 2020

Finanční trhy květen 2020

Jak to šlo na finančních trzích v květnu?

Květen byl stále výrazně ovlivňován koronavirovou pandemií, která v podstatě během března a dubna postupně ochromila všechny finanční trhy a následně se přelila i do reálné ekonomiky. Květen byl ovšem oproti předcházejícím měsícům definován nastupující obnovou a růstem především na finančních trzích. 

Text: Hana Bartušková

04. 06. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • L. Konečný

    2 května, 2007

    Mám odvahu. Proč bych se bál napsat sem jako 1. názor ?
    Pan Traxler by chtěl míti v dynamickém portfoliu jen 40% akcií , já bych chtěl v dynamickém portfoliu 100% akcií a až bude nebezpečí krachu , pak žádnou akcii.
    Pan Traxler by chtěl míti 1% portfolia na akciích nebo fondech Australie , 2% Afrika , 2% Japonsko , 4% Amerika Latina , jen proto , aby mu patřil celý svět. Ale 1% nebo 2% portfolia užitek nepřinesou , jen přinesou starosti , vždyť mnozí chtěji míti všechny složky portfolia pod kontrolou , zda firmy zvyšují roční zisk a popřípadě žádnou složku portfolia nenechat v hodnotě klesnout hlouběji než asi 15% a prodat. A ty starosti jsou zbytečné pro 2% portfolia.
    Mám nešťastnou náhodou 38% akcie USA , 31% Německo , 23% Britanie , 8% Švédsko. Ale chtěl bych míti v portfoliu asi 40% akcie Německo , 35% USA , 25% Britanie a nic víc a vše by bylo jen asi 15 akcií a vše snadno pod kontrolou.
    Na každé jednotlivé akcii je dobré aspoň 5% portfolia. Nesháněl bych pak informace , co se děje se 2% v akciích a fondech Australie , Afriky , Brazilie.
    Mám 45% akcie banky , 31% elektronika , 16% stroje , 8% auta. Raději bych ale měl 40% banky , 20% elektronika , 40% stroje.
    Biotechnologie a Farmacie a jiné obory mi mohou býti ukradeny. Důležité je , aby akcie byly fundamentálně levné a firmy spolehlivě a logicky zvyšovaly roční zisk více než o 10%. Biotechnologie ale je největší risiko a stejně tak i akcie Asie , Afrika a jižní Amerika. Akcie biotechnologie by si pan musel pojistit se stop loss order , malé biotech akcie snadno spadnou -70% za 1 den.

    Odpovědět

  • Tomáš Tyl

    2 května, 2007

    Vážený pane Konečný

    Domnívám se, že svým příspěvkem jste opět ukázal, že na trhy nahlížíte pouze úzkým pohledem (striktně hodnotový přístup, nákup jednotlivých akcií, portfolio jen pár cenných papírů atd). Asi tu nebudu jediný kdo se domnívá, že váš pohled není jediný správný ba naopak pro některé typy investorů může být nevhodný.
    Ne každý investor chce být aktivní. Investoři, kteří si se svým portfoliem chtějí vyhrát a chtějí analyzovat každou akcii pravděpodobně nebudou klienty pana Traxlera.
    Ne každý investor je ochoten podstupovat vysoké riziko selhání správce jejich aktiv.

    Další věc je, že kritika zastoupení 1-2% exotitějších trhů stojí poněkud na vodě. Hovoříte o starostech, ale předpokládám, že portfolio pana Traxlera neobsahuje velké množství jednotlivých akcií, nebo striktně regionálních fondů, ale že toto množství je obsaženo v některém globálním indexu nakoupeném formou nástroje kolektivního investování (fondu, certifikátu atd.).

    Vám možná mohou být akcie některých sektorů ukradeny (protože nejsou dost value) ale to není žádný argument, proč by je měli ignorovat i ostatní, kteří užívají i jiné strategie.

    Schválně se zkuste podívat na některé články z úhlu pohledu autora – abyste pochopil, co ho k takovým závěrům vedlo – dokážete to? Pak můžete posoudit zda li se atorovi podařilo dostat tam kam chtěl, nebo ne. Zatím bohužel především srovnáváte jablka s hruškami.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    2 května, 2007

    Hodnotový styl je naprosto stejně hodnotný, jako styly vycházející z moderní teorie portfólia, to bych panu Konečnému nezazlíval. Jeden si zkrátka myslíte, že první byla slepice, zatímco druhý je skalním fandou vejce. 😉
    Pokud ale je pan Konečný tak horlivým zastáncem hodnotové strategie, pak nerozumím dvěma věcem:
    1. Proč vystupovat z investic na začátku každé dekády? Hodnotová strategie se většinou vyznačuje dlouhodobostí. Potom by jediný možný nástup do investic byl ve čvtrtém, pátém roce dekády. Zároveň je tato strategie založena na dostatečně vysoké „margin of safety“, tudíž by pana Konečného neměly ony „začátkodekádové“ propady nijak rozházet. 😉
    2. Diverzifikace jak teritoriální, tak mezioborová je spíše záležitostí „moderní“ teorie. U hodnotové strategie by rozdělení do segmentů nemělo hrát (až takovou) roli, lépe řečeno je druhotné.

    Panu Konečnému ale s jeho zatvrzelým přístupem fandím. jen by mě zajímalo, když o totéž žádal pana Traxlera, zda by nás mohl seznámit se svými průměrnými ročními výnosy. Ne za poslední dva tři roky a jen u jednotlivých titulů, ale dlouhodobě a za celé portfolio. Děkuji.

    Odpovědět

  • Tomáš Tyl

    2 května, 2007

    Nikdy bych si nedovolil zazlívat panu Konečnému hodnotový přístup. Hodnotový styl je mi velmi sympatický. Stejně tak bych ale nerad dával hodnotový styl na misku vah proti jiným stylům – nebo dokonce proti celým koncepcím portfolia.
    Každá strategie má svoje specifika a proto je porovnatelná jen do určité míry. Co bych panu Konečnému trochu zazlíval je, že tuto míru srovnávání trochu překračuje a že jeho příspěvky jsou stále o tomtéž.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    2 května, 2007

    To je pravda. Asi nebude těžké uhodnout, v jakém znamení se narodil. 😉

    Odpovědět

  • Kareš Robert

    2 května, 2007

    To je všechno moc hezké, ale pokud klient nechce být aktivním investorem a číst příručky autorů typu Gladiše nebo Kostolányho, takové věci ho nebudou vůbec zajímat. Velkou výhrou je už to, když si klient koupí třeba Rentiéra od Pioneeru nebo nějaké dynamické portfólio od Consequ a je vůbec ochoten investovat alespoň takovým způsobem, než ho nějaký „finanční mág“ našlape do investička nějaké pojišťovny.
    Nevěřím, že v současné době lze českou konzervativní náturu nějak významně předělat. Pane Traxlere, držím Vám palce!!

    Odpovědět

  • Rosťa

    2 května, 2007

    Vás, pane Kareši spořka, neuživí, že musíte ve svém volnu prodávat fondy Pioneera nebo Conesqu?? Jak si můžete být tak jistý, že ten Rentiér je to pravé ?? Ten produkt je teprve rok na trhu a to, že Vám kalkulačka vyplivne nějakou předpokládanou kalkulaci v daném horizontu ,ještě nic neznamená. Přečtěte si od Roberta Kiyosakiho „Bohatý táta radí, jak investovat“, abyste pochopil, že parkování peněz v nějakém fondu z Vás (ani z Vašich) klientů boháče neudělá. Nezapomeňte, že zrovna Pioneer a Conseq mají také dost mastné vstupní poplatky (o manažerských už ani nemluvě)!!

    Odpovědět

  • Jirka

    3 května, 2007

    A vo tom to právě je. Radši dám peníze s 5% vstupním poplatkem do Consequ, kde se mi za cca 6 měsíců vrátí a po roce budu 5% v plusu, nežli do spořky kde je vstupní 2% vrátí se mi po 5 měsících a na konci roku budu plus 2,8%. A po dvouch letech budu 15% vz 7,6% …. A čím déle tam ty peníze budou ležet tím méně bude vstupní poplatek ovlivňovat mojí investici. Manažerský se rozpouští deně v kurzu, takže ten je taky mimo.
    A nebudeme to rozebírat do podrobností:)))

    Odpovědět

  • Mario

    3 května, 2007

    Jirko, chápu, že jste zřejmě řadový prodejce fondů a žijete z provizí. Ovšem aspoň tu ze sebe nedělejte naivku.
    Naopak, čím déle tam ty peníze budete mít, tím více Vám bude zaplacený vstupní poplatek snižovat potenciální výnos. Schválně, pokud aspoň částečně ovládáte matematické funkce, zkuste si na to přijít sám.

    A co se týká ma¨nažerských poplatků, argumentaci denního rozpouštění do kurzu si nechte pro svoje ovečky, protože například mě neoblbnete. Zjistěte si u účetního jak se to vlastně dělá. Protentokrát to nechám bez povšimnutí a budu to brát jako Vaši unáhlenost.

    Akorát škoda, že takový naivkové jsou plný firmy…

    Odpovědět

  • Jan Valachovič

    3 května, 2007

    Aha takže podle Vás více vydělám za 5 let (jako klient) když zaplatím vstupní poplatek 2% a ročně mi OPF zhodnotí 5%, než když bude vstupní poplatek 4% a roční výnos 6%.
    Tak to je skutečně zajímavý předpoklad……

    Odpovědět

  • Mario

    3 května, 2007

    Kde berete tu jistotu toho výnosu?
    Ještě jednodušeji řečeno: čím více na vstupním poplatku, tím menší potenciální zhodnocení v čase.

    Odpovědět

  • Jan Valachovič

    4 května, 2007

    Chtělo by se odpovědět kde jí berete Vy…. Úplně stejné. Jen Vám asi nerozumím, jednou tak po druhé onak. Jen jsem chtěl poukázat na to, že výše vstupního poplatku nemusí být směroplatná (jak říkala Máňa). Prostě z něčeho fondy žít musí, takže jestli je poplatek vstupní nebo manažerský (tedy jak říkáte Vy když denně tak denně) mě vcelku nezajímá, zajímá mě celkový dopad na daném horizontu…….
    A čekám, že ty ošklivé fondy pěkně zdrbete za to, že si vůbec nějaké poplatky účtují .-)

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    3 května, 2007

    No, já myslím, že pravdu má pan Černý (pokud jsem vás oba správně pochopil). Čím delší investiční horizont, tím menší váhu má pro investora výše vstupního poplatku. Navíc jak Pioneer, tak Conseq (pokud neberu peněžáky a konzervativní dluhopisové fondy) má vstupní poplatky zcela srovnatelné s konkurencí. A u dvou výše zmiňovaných produktů ji dokonce předčí (a ne o málo). Pokud vím, tak poradci si naopak na příliš malou výší vstupních poplatků do Rentier Investu masivně „stěžují“. 😉
    Pokud jde o manažerský poplatek, je pravdou, že se denně promítá do kursu. A jelikož většina investorů vybírá ze srovnatelných fondů (bohužel, ale logicky) na základě minulé výkonnosti, bylo by pro ně další zohledňování manažerských poplatků či TER už pouze duplikací této informace.

    Odpovědět

  • Mario

    3 května, 2007

    Ad manažerské poplatky: vzdávám to. Když denně, tak denně…

    Odpovědět

  • Jirka

    3 května, 2007

    Nevím jestli označením „řadový prodejce fondů“ jste mě chtěl urazit nebo pochválit. No já osobně bych řadovým nechtěl být. Pro Vaši informaci nejsem prodejce fondů a ani žádných jiných finančních produktů, dokonce ani ve finančním odvětví nedělám a nemám s ním nic společného. Takže Váš úsudek o mé osobě je zcela chybný, otázkou je jaký máte teda úsudek o finančních produktech:(( a jak moc dobře umíte počítat.
    Pokud by Vás to zajímalo tak jsem technik (a né řadový) a jako investor investuji pouze své vlastní peníze a to do fondů. A protože si myslím, že když se něco dělá tak se to má dělat pořádně, tak jsem si i něco nastudoval a získané vědomosti podrobil analíze. A když za mnou přijde kamarád (dobrý) tak mu rád poradím, doporučím co si má nastudovat a dám nějaký tip, ale jsou to jeho peníze a já se necítím být tak fundovaný abych mohl přebrat zodpovědnost za jeho investici, takže investovat musí sám.
    Omlouvám se, ale takové příspěvky sem asi nepatří.

    Odpovědět

  • Mario

    3 května, 2007

    aha, tedy letecký technik. Omlouvám se, ale Váš jednoduchý úsudek k tomu vybízel.
    Nechám toho, stahuji se do ústraní

    Odpovědět

  • L. Konecny

    3 května, 2007

    Pan Traxler chvali svoji ve svete jedinecnou diversifikaci portfolia na akcie , fondy , certifikaty , zlato , stribro , diamanty , obrazy , byty , pozemky , valuty , ze pry to tak dela jen on a nikdo jiny na svete. Proc to tak jini portfolio manageri nedelaji ? Protoze nespadli z visne. Protoze maji vzdelani. Protoze maji praxi. Protoze se snazi zhodnotit kapital klientu 3x vice nez pan Traxler , 35% rocne a nejen 12% rocne.

    2 Fondy , ktere dosahuji uz 3 roky asi +35% rocne a jeste pripisuji dalsich asi 3,5% rocne dividendy na konto , protoze investuji jen do fundamentalne levnych akcii od podniku s dobrym profitem ze zapadni Evropy a plati nadprumerne dividendy :

    DJ EO STOXXSM Select Divi.30EX Inhaber-Anteile wkn 263528 , proda burza Xetra

    BWI-Dividenden-Strategie Euro / Inhaber-Anteile wkn 978041 , proda burza Frankfurt

    Fondy maji nakupni poplatek 12 euro na burze Frankfurt a Xetra pres Brokerjet.cz a pak asi 2% vstupni poplatek a uz jen 0,3% rocne managersky poplatek. Nechte si chutnat 35% rocne + dividendy !

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    3 května, 2007

    Tak za poslední tři roky stačilo koupit třeba ČEZ. 😉 Povíme si za 10 let, ok? 😉

    Odpovědět

  • Michal Kára

    3 května, 2007

    BWI: ISIN DE0009780411? BrokerJet tvrdi vstupni poplatek 5%, vykonnost p.a. za posledni 3 roky 25%, podle grafu je 5-leta p.a. vykonnost cca 10%. Je pravda, ze ekvitni krivka je pomerne hladka, rocni volatilita 3R zpatky je udajne 12%.

    Odpovědět

  • L.Konecny

    4 května, 2007

    To je skandál , ztratit 5% kapitálu jako vstupní poplatek při nákupu fondu BWI ! 5% to by si nedovolil ani Viktor Kožený ! Tedy nezbývá nic jiného než ten fond :
    DJ EO STOXXSM Select Divi.30EX / Inhaber-Anteil WKN 263528 ISIN DE0002635281
    http://isht.comdirect.de/html/detail/main.html?sTab=detail&sCat=ETF&sPageType=extended&sSym=DE0002635281.DFK
    Má vstupní poplatek 2% snad i pres Brokerjet a obsahuje akcie :
    5,3% ARCELOR MITTAL AANDE..
    4,7% ENDESA S.A. ACCIONES..
    4,5% FRANCE TÉLÉCOM ACTIO..
    4,4% KESKO OY REGISTERED ..
    4,2% FORTIS BEARER SHARES..
    4,1% THYSSENKRUPP AG INHA..
    4,1% SNAM RETE GAS AZIONI ..
    4,0% DEUTSCHE TELEKOM AG..
    3,9% CORIO N.V. AANDELEN ..
    3,7% ASSURANCES GÉN. DE F..
    57,0% ostatni Posice
    Čeští fondsmanageri by mohli klidně několikrát ročně zjistit na http://www.comdirect.de jakých 10 hlavních akcií ten fond DJ EO STOXXSM Select Divi.30EX obsahuje a koupit ty samé akcie.

  • Jirka

    4 května, 2007

    :)) já se na Vás nezlobím, vy za to jaký jste nemůžete.
    No na rozdíl od Vás se za svoje jméno, zaměstnání a zaměstnavatele nestydím.

    Odpovědět

  • Jan

    2 května, 2007

    Myslím si, že celé to zostavovanie portfólií a diverzifikácia je pekný humbug na ktorom kopec ľudí zarába, tvária sa profesionálne a pritom len rozhadzujú riziko medzi akcie. Možno je zaujímavejšie skôr pre investora zmanažovať svoj risk tak, že ak nevýde jeden zámer, do druhého investujem 2x toľko, ak to nevyjde, do ďalšiecho investujem 4x toľko. A myslím si že je väčšia pravdepodobnosť že svoje peniaze takto na 3x zhodnotím o 100 percent a viac ako že pri portfóliu dosiahnem nejakých trápnych 15%. Toť všecko.

    Odpovědět

  • Michal Mojžíš

    2 května, 2007

    Jen by mě zajímalo, kde pak vezmu peníze na další investici (dokonce dvojnásobnou), když při té první prodělám gatě. 😉
    Pokud neinvestuji vše a nechávám si rezervu pro budoucí 2x, 3x, až 10násobky, zisk nebude ani náhodou vámi avizovaných 100 %, ale ušmudlaných pár málo procent, pokud se mi vůbec nějaký podaří zrealizovat.
    Vaše strategie možná není špatná, ovšem spíš než na poli investičním byste ji mohl aplikovat k kasínu. 😉

    Odpovědět

  • Anonym

    2 května, 2007

    V kasíne to funguje ale len chvilku. Ale veľmi dobre to funguje napríklad na forexovom trhu. Pri špekuláciách s pákových efektom môže klient aj s veľmi malým obnosom dosiahnuť kľudne tých 800% čiže 100% zhodnotenie celého balíku ktorý mal pripravený. Investovanie do fondov je dobré pre deti a staré tetušky.

    Odpovědět

  • jonatanus

    3 května, 2007

    a ked to nevide ani posledny krat, potom co?

    Odpovědět

  • Tomáš Tyl

    2 května, 2007

    No když je to tak jednoduché, založte si hedge fond a rozjeďte to ve velkém. My ostatní „humbugotvůrci“ vám pak můžeme jen tiše závidět. :-))

    Odpovědět

  • Anonym

    2 května, 2007

    Na vlastný hedge fond by som si zatiaľ netrúfal, s investovaním a špekuláciami som len začal, ale keď sa človek zamyslí nad rozloženým portfóliom ten výnos je naozaj smiešny. Radšej podnikať so svojimi peniazmi ako mať výnos za rok 12% v priemere v lepšom prípade a ešte mi ho aj zdania. Navyše načo robiť to portfólio a hrať sa na nejakého market-guru keď viac vynášajú čisto indexy. Manažéri fondov zápasia s benchmarkom, niekedy vyhrajú, zltnú kopec poplatkov a pritom keby sa triafali úplne náhodne často dosiahnu vyšší výnos. Myslím si že riziko pri investovaní do podielových fondov je omnoho vyššie ako pri riadenej investícii a navyše poradte mi nejaký fond ktorý dokáže vykazovať výnos keď sa trhy rútia z kopca????

    Odpovědět

  • Rosťa

    2 května, 2007

    Jste sice anonym, ale zlatá slova. Já se raději řídím už 3 roky radami Roberta Kiyosakiho a jsem se svými výnosy z investic velmi spokojený. Hlupák se místo finančního vzdělávání raději spokojí s parkováním peněz než, aby se naučil místo vysedávání u televize nebo popíjení piva v hospodě smysluplně investovat.
    Ještě že už se dostala na trh hra Cashflow, která těm prozíravějším otevře mysl.

    Odpovědět

  • Anonym

    2 května, 2007

    Ďakujem za podporu. Ešte viac by som ocenil keby ste bližšie špecifikovali do čoho vy investujete? Kyiosakiho poznám a súhlasím s niektorými názormi ale tiež nie so všetkým. Určite každý ocení nejakú zaujímavú radu.

    Odpovědět

  • Rosťa

    3 května, 2007

    Koupil jsem před 3 lety 2 zničené panelákové byty v Praze Modřanech a po rekonstrukci jsem je pronajal Číňanům – samozřejmě na regulérní smlouvu. Platí samozřejmě o hodně vyšší nájemné, což je dáno nejspíše tím, že obecně majitelé nemovitostí mají vůči některým národnostem předsudky. Já je nemám a musím říct, že moji nájemníci se zatím chovají kulturně a výše nájmu mi kryje splátky hypotéky. Vytvářím si jen fond pro případ, že by mi nájemci odešli a já bych v mezidobí nemohl byty obsadit. Pořád je to menší riziko než se modlit, že mi peníze „roztajou“ za pár let v nějakém podílovém fondu. Nehodlám nikomu svěřovat své peníze. Pokud si někdo pozorně prostuduje Kiyosakiho, tak moc dobře pochopí, proč ho nemají finanční poradci moc v lásce.

    Odpovědět

  • Adam OVB

    3 května, 2007

    Jak jste přišel na to, že fin. poradci nemají Kiosakiho moc v lásce? 🙂 Znám pěknou řadu poradců pro které je Kiosaki základem, a klienti kteří chtějí víc než jen pasivně investovat tuhle knížku uvítají.

    A Cashflow můžu jenom doporučit, je to téměř geniální hra. Praxe skloubená se zábavou. Perfektní způsob jak nenásilně naučit lidi přemýšlet o svých penězích a jak „netahat kbelíky“ – kdo četl, ví, kdo nečetl se snad časem dovtípí.

    Krásný den a hodně zdaru

    Odpovědět

  • Rosťa

    3 května, 2007

    Jsem rád, že v přínosu hry Cashflow pro finanční myšlení se shodneme. Mnozí poradci určitě vycházejí z Kiyosakiho rozdělení příjmu ( kvadranty Z,S,M,I). Finanční poradce bere výhradně jako typické Z, ovšem pokud budují strukturu v MLM mohou se s nich stát „M“. Kiyosakimu vadí, že lidem radí „chudí“, jak dosahovat bohatství. Je to sice trochu nadsazené, to je pravda. Podle mého názoru nejsou fondy cesta k bohatství. Lidé přicházejí o to nejcenější – čas!! Pokud jste četl Kiyosakiho, tak víte, že jde o rychlost návratu investice a ne o modlení se, co tam jednou zůstane. Prostě fondy ne!!
    Jestli Vás zajímá investice do nemovitostí, vřele doporučuji Řehulkův kurz“ Jak pronajímat byty“, popisuje zde velmi solidně investiční strategii do nemovitostí šitou na české podmínky.

    Odpovědět

  • Adam Holý

    4 května, 2007

    Cashflow, to je co za hru? A kde bych ji mohl sehnat? Děkuji 🙂

    Odpovědět

  • Vladimír Kutálek

    4 května, 2007

    Co takhle za „googlit“ trochu? Ve Firefoxu (std. nastavení) stačit zadat „gg hra koupit Cashflow“ a hned první odkaz je správný… Schválně neuvádím který, protože i další jsou správné a nechci dělat reklamu konkrétnímu serveru.

  • Adam Holý

    4 května, 2007

    Díky. Netušil jsem, že to může být tak drahé. Existuje ještě nějaká taková podobná hra?

  • Adam OVB

    4 května, 2007

    Seženete ji za cca 1800-2100Kč v lepších obchodech s knihami, v hračkářství a dokonce jsem ji viděl v nabídce jedné zásilkové společnosti. Adresu z internetu si vygůglíte 🙂

    UPOZORNĚNÍ – Ministertvo zdravotnictví varuje: hra je vysoce návyková
    Ministerstvo financí se obává: přispívá k tvorbě finanční svobody

  • Jan Trnavský

    5 května, 2007

    Mohu jen potvrdit, že Cashflow je skutečně převratná hra a měla by se povinně hrát už na základní škole. Já jsem svého času přečetl všechny Kiyosakiho knihy, které vyšly na našem trhu. Chtěl jsem natrefit na něco nového. Souhlasím s tím, že se Kiyosaki v řadě věcí příliš opakuje, nicménně pro začínajícího investora respektive někoho, kdo chce vůbec začít podnikat má určitě smysl si všechny knížky přečíst.
    Když už nic jiného tak alespoň „Bohatý a chudý táta“, „Cashflow kvadrant“ a „Kam se poděly moje peníze“.

  • Karel Jaroš

    5 května, 2007

    Nevím, proč tu každý doporučujete knihy onoho pana Kiyosakiho. Vyzdvihujete ho tu, jako kdyby to byl nějaký bůh financí. Já si ovšem myslím, že každý investor/člověk by měl mít svůj názor a neměl by nikoho napodobovat a kopírovat jeho metody..Nebo si snad myslíte, že je podstatné, né-li povinné, aby každý začínající investor, poradce měl nějakou knížku od něj přečtenou?

  • Miroslav Piták

    5 května, 2007

    Bůh financí – to rozhodně ne. Ale je nutné mít na paměti, a bohužel je to holá a dost smutná skutečnost, že spousta lidí má mizerné finanční vzdělání. A nemám tím na mysli oblast investic, ale základní ekonomické chování, tj. že je nutno dodržovat základní ekonomickou rovnici výdaje<= příjmy. Kyiosaki pomáhá lidem otevřít oči a uvědomit si základní věci. S pozdravem M.P.

  • Miloš Kocián

    5 května, 2007

    Pane Jaroši,
    troufám si říct, že kdybych si byl knihy Roberta Kiyosakiho před 4 lety nepřečetl, dodnes bych byl zaměstnancem jedné tiskárny. Díky němu jsem začal vůbec podnikat a naučil jsem se ovládat emoce při zacházení s penězi. Skvělé knihy!! Kdyby se jimi lidé opravdu řídili, určitě by finančně nezápasili.

  • Karel Jaroš

    6 května, 2007

    Děkuji za názor. A vy mi do začátku podnikání s financemi doporučujete jakou knihu?

  • Miloš Kocián

    6 května, 2007

    Na trhu je toho fůra. Jestli myslíte Kiyosakiho, určitě je velmi aktuální titul “ Kam se poděly mé peníze“. Řada kritiků celé té edice „bohatých a chůdých tátů“ tomu vyčítá určitou rozvláčnost. Neříkám, že to není úplně pravda. Člověk, který neprošel vůbec žádnou finanční osvětou a chce se začít ve světě financí nějak orientovat určitě neprohloupí, když si alespoň tento jedinný Kiyosakiho titul přečte. Jinak není špatná kniha od Harva Ekera „Jak myslí milionáři“. Je to celkem stručné a člověk se přitom dobře pobaví:)

  • Hráč

    22 července, 2007

    Podle knih Kiyosakiho a dalších a pomocí hry Cashflow už 2 roky učím na ZŠ děti Základy finančního vzdělávání. Efekt je značný.., kéž by zájem o jiné předměty byl aspoň poloviční. Ale problém je v něčem jiném-i děti chápou co je pro ně v životě důležitější…

  • Hráč

    22 července, 2007

    Jste-li z Prahy, příjďte si k nám zahrát

  • Třešňák Petr

    12 května, 2007

    V Proroctví přece říkal, že se nemá věřit finančnímu poradci, který pracuje za provize. Nejsou to většinou investoři, jen prodejci balíčků. To nelze vyvrátit.

    Odpovědět

  • Anonym

    3 května, 2007

    Můžete prozradit, jak jste se k těm zničeným panelákovým bytům dostal?? Předpokládám, že nejspíše v dražbě, že ano? Přeji Vám s Číňany dobré pořízení-:)

    Odpovědět

  • Rosťa

    6 května, 2007

    Nerad komunikuji s anonymem, ale pro případ, že by jste na tyto stránky ještě zabloudil, rád odpovím. Oba byty jsem odkoupil v dražbě na základě typu jedné pražské realitní kanceláře. Měl jsem něco naspořeno, ale musel jsem hypotéku dozajistit rodinným domem manželčinných rodičů. Je na tom něco neobvyklého?? No a Číňani zatím platí, nebojte -:)

    Odpovědět

  • Rosťa

    3 května, 2007

    V čem konkrétně s Kiyosakim nesouhlasíte?

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    2 května, 2007

    Vážený anonyme,

    1) Škoda, že svůj názor shazujete už jen tím, že neuvedete svoje jméno.

    2) Pokud chcete sám podnikat, nebo se aktivně starat o své investice (dělat intraday obchody na Forexu apod.), pak to pro Vás bude pravděpodobně ziskovější. Otázkou je, jestli Vám to stojí za ten čas. Mí klienti jsou lidé, kteří investování nechtějí věnovat svůj čas a radši za to zaplatí někoho jiného.

    3) Pokud zvládnete dlouhodobě dosahovat výnosu 12% p.a., pak možná začnu zvažovat, zda Vás nezaměstnat. 😉 Ke 100% ročně se snad ani nemusím vyjadřovat. Jen krátký příklad. Investujete-li 10 000 se 100% výnosem ročně, pak budete po 20 letech mít 10 miliard a po 30 letech 10 bilionů. ;-))

    4) Pokud budete investovat podle mých článků, pak si rozhodně nebudete hrát na nějakého portfolio manažera. Neznám žádný fond, který by investoval do akcií, dluhopisů, komodit, nemovitostí a měn a všechna aktiva při tom ještě strukturoval a využíval různých strategií, jak dosahovat zisku. Kdybych takový fond znal, tak bych tu rovnou napsal jeho jméno a ušetřil sobě i čtenářům čas. ;-))
    Stejnětak nenajdete index, který by byl sestavený jako portfolio, které se tu snažím rozebrat. 😉

    5) Nebyl jste náhodou někdy v poslední době na nějakém semináři o obchodování na Forexu pomocí technické analýzy? 😉 Máte představu, kolik lidí se zase dovede živit na této mašinérii (poplatky, provize, data, semináře apod.)?

    Odpovědět

  • Anonym

    2 května, 2007

    Svoj názor môžem zhodiť len tým že budem niekoho urážať alebo bezdôvodne napádať, čo nerobím. Na to aby som neuviedol svoje meno špeciálne na Vašom serveri mám svoje dôvody. Ten seminár ste uhádli, nerád anonymne kritizujem, ale stál za figu. Venujem sa obchodovaniu na forexe asi jeden rok a je mi jasné že človek pri špekuláciách musí najskôr nakŕmiť svojho brokera. Zistil som však že vo financiách naozaj neexistujú fakty čo sa týka budúcnosti a taktiež ako investovať – všetko sú len názory. Váš názor je že je dobré portfólio, môj názor je že je tam veľké riziko a malý výnos. Je pravda, že napríklad murár Jožo ťažko bude špekulovať na forexe aj keď si myslím že to je jednoduché a pri troche snahy to zvládne aj upratovačka. Ľudia sú však pohodlný a tak sami seba okrádajú. Nechcem úplne odcudzovať tvorbu portfólií, pre niekoho je to asi najlepšia cesta. Sám mám svoje peniaze rozhádzané, len si myslím že tvorba portfólia sa prezentuje ako náročná činnosť (a pritom si stačí zobrať mapu, šípky a zlaté stránky) – mapu a šípky na rozloženie regionálne a zo zlatých stránok môžete náhodne trhať stránky. Ak tam bude čo obchoduje s pc, dajte 10% do technológií, ak náhodou vytrhnete autoservis, dajte 10% do automotiv priemyslu … :-))

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    2 května, 2007

    Ano, názor proti názoru. Teprve za mnoho let je budeme moci zpětně zhodnotit.

    Odpovědět

  • Anonym

    2 května, 2007

    Ale stále lepšie portfólio ako vkladná knižka 🙂

    Odpovědět

  • Vladimír Kutálek

    3 května, 2007

    ad4: „Stejnětak nenajdete index, který by byl sestavený jako portfolio, které se tu snažím rozebrat. ;-)“ Ale existuje, já sice znám jen jeden:
    “ ZJ Portfolio Strategie“- certifikát je svým způsobem „Certifikát certifikátů“, který investorům zpřístupňuje celý potenciál strukturovaných cenných papírů. “ viz zertifikatejournal.cz. Ne že by poslední dobou měl zrovna oslnivou výkonnost… Ale pro ty, co se vůbec nechtějí starat o své finance je to i tak zajímavé… Já jsem do něj zatím nešel.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    3 května, 2007

    ZJ není index, je to vpodstatě také portfolio (něco jako fond fondů, akorát certifikát certifikátů). Je trochu odlišně konstruované. Ale je pravda, že ZJ by mohlo být jednou z případných alternativ. Rozhodně, pokud jde o dlouhodobě stabilní výnosy, tak u nás nemá konkurenci. Je pro stejnou cílovou skupinu, jako jsou mí klienti – pro lidi, kteří nechtějí správou svých investic trávit čas a chtějí při tom dosahovat stabilních výnosů 6-8% ročně.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    3 května, 2007

    Nějak tomu pořád nerozumím. Říkáte, že neznáte žádný fond, který by diverzifikoval portfolio tak, jako Vy. A mě pořád není jasné, proč tomu tak je. Těch důvodů může být několik: portfolio manažeři fondů to tak neumí, nebo to nepovažují za správné, nebo je to příliš pracné, nebo ? Můžete mě říct, proč si myslíte, že jiní to tak nedělají? Ta otázka není myšlena jako provokace, ale opravdu my není jasné proč Vy takto ano a ostatní takto ne.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    3 května, 2007

    Za tu hrubku se omlouvám :-(.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    3 května, 2007

    Pavle, každý fond (vyjma hedge fondů) je úzce profilovaný – jeden investuje do státních dluhopisů eurozóny, jiný do akcií malých firem Japonska, další do akcií ze sektoru farmaceutika… A v tom právě spočívá hlavní potenciální výhoda fondů. Tím, že se specializují, máte možnost najít dobrého portfolio manažera, který bude dosahovat outperformance oproti benchmarku. (Ačkoliv většina fondů za benchmarkem zaostává, najdou se i takové, které dosahují skvělých výsledků.)

    Avšak aby jeden fond investoval 5% do státních dluhopisů eurozóny, 3% do akcií malých firem Japonska a 4% do farmaceutických akcií… to je nesmysl. Takhle široce běžný fond nikdy investovat nebude. Tomu se blíží pouze některé fondy fondů, střešní fondy, různé mixy fondů apod., ovšem blíží se opravdu z hodně velké dálky. Zkuste najít jeden fond, který má v portfoliu akcie, dluhopisy, peněžní trhy, komodity, nemovitosti a měny zároveň. Zkuste najít jeden fond, který není závislý pouze na růstu podkladových aktiv, ale dovede vydělávat i v dobách stagnace a poklesu. Opomeneme-li hedge fondy. Držím Vám palce. 😉 Tak za pět let mi zavolejte, jestli už se Vám podařilo jeden najít. ;-))

    Tím nechci kritizovat podílové fondy. To vůbec ne. Podílové fondy jsou skvělé. Ale jsou skvělé jako nástroje do portfolia, ne jako náhražka za portfolio.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    3 května, 2007

    Asi máte pravdu. Ale z pohledu klienta nejde ani tak o investiční strategii (či o šířku diverzifikace), jako spíše o konečný výsledek. Obdobných výsledků (6 až 8% ročně) snad řada fondů v dlouhodobém horizontu také dosahuje. A vyšší volatilitu při dlouhodobějším investičním horizontu za příliš velký problém nepovažuji. Proč tedy individuálně řízené portfolio?
    Ptám se, protože jsem zatím klientům většinou doporučovat 2 až 3 fondy odpovídající jejich investičnímu profilu od různých správců (pro jistotu) a individuální portfolio jsem jim spíše rozmlouval. Svěřit vše jednomu správci individuálního portfolia mi připadalo mnohem rizikovější (jen jeden subjekt, chybí statut, depozitář, ?). A podstoupit vyšší riziko při obdobném výnosu mi nepřipadalo rozumné. Takže dejte mi nějaké argumenty ve prospěch individuálního portfolia (Traxlera bych klientům doporučoval docela rád :-).

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    3 května, 2007

    O té dlouhodobé výkonnosti povídejte podílníkům bývalého Pioneer Trustu. Určitě pamatujete na roky 1998-2000, kdy byl houfně prodáván. Někteří si ještě pár let počkají, než budou vůbec na svých. Nebo se podívejte na období let 65-85. Nechtěl bych v té době investovat dlouhodobě podle statistického výnosu akcií a mít po 20 letech 0%.

    Odpovědět

  • Pavel Zachrdla

    3 května, 2007

    Ano, Pioneer Trust pamatuji, ale pamatuji také Private Investors a další. TriMan poradenství dělá již více jak 10 let, takže toho v oblasti osobních financí pamatujeme docela dost :-(. Možná proto jsme až přehnaně opatrní a nedůvěřiví, ale klientům je to myslím ku prospěchu.
    S tím doporučováním individuálního portfolia tedy raději ještě nějakou dobu počkám ;-). Do té doby přeji hodně úspěchů.

    Odpovědět

  • Jan Traxler

    3 května, 2007

    To by bylo na hlubší rozbor, protože PI je zase o něčem jiném. Já nemůžu poskytovat asset management jako takový, na to nemám licenci obchodníka s cennými papíry a podle dnešní legislativy asi ani nikdy mít nebudu. Pro mě to znamená trochu komplikací, ale pro klienty je to větší ochrana, aby nedopadli jako u PI.

  • Adam OVB

    3 května, 2007

    Pane Traxlere, pročetl jsem tuhle sadu tutorialů i ty diskuze (zasmání je holt potřeba) a nezbývá než pochválit. Je to zajímavé čtení a učit se je potřeba 🙂

    Díky a jen tak dále

    Odpovědět