CZK/€ 25.200 +0,18%

CZK/$ 23.143 +0,22%

CZK/£ 29.467 +0,04%

CZK/CHF 26.168 -0,02%

Text: Ondřej Záruba

09. 01. 2009

48 komentářů

Abbot Laboratories: Šance na stabilitu i výnos

 


 

Byznys

Abbot Laboratories patří mezi TOP 10 největších farmaceutických firem světa. Založená byla již v roce 1888. Škála produktů této společnosti je široká. Dělí se do třech základních kategorií:

A) Medical Products

Byznys, který tvoří prodej vlastních výrobků sloužících k diagnostikování určité hladiny „něčeho“. Cukru, tuku, alkoholu, drog… Některé z těchto přístrojů umí i některé látky odbourávat. Pro mě , jako pro investora, je podstatná jedna věc: všechny (nebo převážná část) těchto produktů jsou relativně malé stroje ve srovnání s rentgenem nebo magnetickou rezonancí. To má vliv na jejich odbyt. Zatímco na rentgen si lékař bude brát úvěr od nějaké finanční instituce, tak na přístroj na měření cukru, který nestojí 50 000 USD, bude spíše ufinancovatelný z vlastních zdrojů.

4 divize Medical Products:

  1. Diabetes care
  2. Molecular Diagnostics
  3. Diagnostics
  4. Vascular

B) Pharmaceuticals

Výroba léků je pro Abbot hlavní činností. Tahounem je už od roku 2003 produkt, který se jmenuje Humira, jehož tržby roku 2007 přesáhly 3 mld. USD. Dalšími velmi úspěšnými přípravky jsou Niaspan a Tricor, které oba slouží k léčbě cholesterolu. Jeden léčí vadu vysoké hladiny LDL a druhý nízké hladiny HDL.

  • Niaspan – přípravek na léčbu cholesterolu, zvyšování HDL – dobrého,
  • Synthroid – léčba štítné žlázy,
  • Tricor – přípravek na léčbu cholesterolu, snižování LDL – špatného,
  • Zemplar – pomáhá léčit chronické onemocnění ledvin,
  • Kaletra / Aluvia – léky proti HIV,
  • Humira – biotechnologický lék na léčbu poruchy autoimunity, použití u 125 mil. lidí, úspěšnost zlepšení průběhu okolo 75 %,

C) Nutritional Products

Výroba potravinových doplňků tvoří zhruba 16 % obratu celého holdingu. Pokrývá všechny kategorie všech výrobků, které si sem dokážete zařadit. Aspoň těch legálních. Znalci či novopečení rodičové možná budou znát značku Similac a sportovci Ensure nebo Glucerna.

3 divize Nutritional Products:

  1. Pediatrická výživa
  2. Dospělá výživa
  3. Zdravý životní styl

Struktura Obratu Abbot Laboratories

Medical products

Pharmaceuticals

Nutritional Products

Rok

Tržby (mld. USD)

Podíl

Rok

Tržby (mld. USD)

Podíl

Rok

Tržby (mld. USD)

Podíl

2003

3,3

20,8 %

2003

9,3

58,5 %

2003

3,3

20,75 %

2004

3,7

21,0 %

2004

10,3

58,5 %

2004

3,6

20,45 %

2005

4,2

18,8 %

2005

11,4

51,0 %

2005

3,9

17,46 %

2006

5,2

23,1 %

2006

12,2

54,3 %

2006

4,3

19,13 %

2007

6,3

24,3 %

2007

14,6

56,3 %

2007

4,4

16,98 %

2008

   

2008

   

2008

   

Delta

 

4,03 %

Delta

 

-0,93 %

Delta

 

-4,90 %

Delta … geometrický průměr změny v podílu

Výsledovka

Rok

Tržby

NPV

Marže

R&D Inv.

Inv/Trž.

Admin.

Operat. N

EBIT

2005

22,337

10,641

52,4 %

1,82

8,15 %

5,49

17,95

4,362

2006

22,476

9,815

56,3 %

2,25

10,01 %

6,34

18,41

2,042

2007

25,914

11,422

55,9 %

2,50

9,65 %

7,40

21,32

4,578

Rok

Ost. N

EBT

Daň

Zisk

EPS

DIV

Payout

2005

-0,257

4,619

1,247

3,372

2,16

1,10

51 %

2006

-0,234

2,276

0,560

1,716

1,12

1,18

105 %

2007

0,109

4,469

0,863

3,606

2,92

1,44

49 %

Poznámky a vysvětlivky:

NPV … náklady prodaných výrobků,
R&D Inv. … research and development investments,
Admin … administrativní nepřímé náklady,
Operativní N … suma všech operativních nákladů,
EBIT … zisk před úroky a zdaněním,
Ost. N … ostatní náklady (především finanční),
EBT …  zisk před zdaněním,
EPS … zisk na akcii,
DIV … dividenda,
Payout … poměr vyplacené dividendy na zisk/akcie.
Vše uvedeno v mld. USD kromě EPS a DIV (jednotky USD).

Analytické výstupy z výsledovky

  • Růst tržeb (kalkulováno od roku 2003 do 2007) – 12,99 %.
  • Růst operativních (přímých nákladů) – 8,99 %.
  • Růst EPS – 16,27 % (2005 – 2007), 19,33 % (2003 – 2008).
  • Růst dividendy – 10,10 %.

Všechny růstové hodnoty jsou stanoveny geometrickým průměrem a uváděny ve formátu per annum.

Stanovení vnitřní hodnoty

Dnešní kurz

52,51

Požadovaná výnosnost

10 %

Rezerva na míru růstu (kvůli hospodářské krizi)

30 %

Neomezený Gordon

32,72

P/E

Skutečné

17,98

Normální

14,31

Podlaha (čistě můj odhad)

15

VH podle P/E

99,675697

Investiční horizont (v letech)

5

Omezená doba držby

 

Dividenda

Prodej

Rok 1

0, 36

 

Rok 2

1, 54

 

Rok 3

1, 65

 

Rok 4

1, 77

 

Rok 5

1, 89

99,676

Vnitřní hodnota

106,89

Čistá současná hodnota

54,37

Poměr

203,56 %

Anualizovaný výnos

15,28 %

Závěr

Zařadit do portfolia?

Plusové body

  1. Stabilní dividenda, o čemž se akcionáři přesvědčili v roce 2006.
  2. Rostoucí podíl biotechnologie, úspěch Humira.
  3. Kvantifikovatelně malé riziko, měřeno Betou – hodnota 0,20.
  4. Solidní růst zisku na to, že se jedná o 120 let starou firmu. Pramení to z toho, že chytla trend biotechnologie, nebo spíše měli dostatek kapitálu na investice.
  5. Solidní cash – aktuálně odpovídá ukazatel P/FCF hodnotě 25,13.
  6. Dle kalkulace, která počítá s 30% rezervou na stávající tempo růstu EPS a dividendy (kalkuloval jsem s čísly 16 % a 10 % ), mi vychází, že tato akcie má potenciál růstu za předpokladu neklesnutí hodnoty P/E pod 15 na pětiletém horizontu 103,56 %, což mi anualizovaně vychází na 15,28 % p. a.
  7. Odvětví, které by nemělo projít stagnací, protože lidé jsou nemocní za každé makroekonomické situace. Někteří dokonce tvrdí, že v dobách zlých jsou nemocní více, ale s tím bych nekalkuloval. Stabilita by měla být asi hlavní devizou této akcie.

Minusové body

  1. Zadluženost. Není astronomická, ale není také zanedbatelná. Dá se očekávat, že vzrostou finanční náklady z úvěru. Ale význam nebude tak zásadní. Finanční náklady nejsou aktuálně ani 1 mld. USD. To je, řekl bych, hodnota, která by se už negativně projevila ve výsledku hospodaření. Podíl Long Term Debt to Equity je 44 %, podíl krátkých dluhů 11 %, takže dohromady 55 % prostředků je cizích. Quick Ratio má hodnotu 1,27, Current Ratio 1,59.
  2. Nízká očekávání davu vůči této společnosti. Řekl bych, že nenajdete moc lidí, kteří budou z Abbotu moc unešení. I investorům to chvilku potrvá, než rozpoznají kvalitu.
  3. Dostatek peněz na fůze? Nejsem si jistý. Zas tak dobře na tom s cash-flow nejsou. Pravděpodobně nějaký větší merger bude muset být financován úvěrem, který dnes není zrovna snadné získat. Ohledně této činnosti se o Abbotu naposledy mluvilo v souvislosti s Ibis Biosciences, kterou Abbot koupil za 215 mil. USD.

Loading

Vstoupit do diskuze 48 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Anonym

    12 ledna, 2009

    Vzhledem k tomu ,že článek byl okolo Nového roku, aktualizuji některá data.

    Kurz:51,17
    Anualizovaný výnos:15,87 %

    Odpovědět

  • Radek

    12 ledna, 2009

    http://www.investujeme.cz/investicni-zpravy/abbott-laboratories-oznamil-vyhled-a-akvizici/

    Odpovědět

  • Ladislav

    12 ledna, 2009

    Radeji bych koupil dlouhodobe, prozatim na 30 let a za 30 let budeme videt jak dál, akcie Pfizer nez Abbot.
    Totiz Pfizer platí dnes 7% dividendu a Abbot jen 1% z kurzu dividendu.
    A nepravdivé údaje bych nebral z finance.yahoo.com , nepravdivé údaje bych bral z morningstar.com Zisk a trzba od 1998 do 2008 pro Pfizer =
    http://quicktake.morningstar.com/stocknet/Income10.aspx?Country=USA&Symbol=PFE

    Odpovědět

  • Konečný

    12 ledna, 2009

    Brutto príjmy nejvetsí americké farmaceutické firmy Pfizer ( PFE ) od 1998 do 2008 :
    Operating Income : 5,882.0 4,448.0 5,781.0 10,329.0 11,796.0 3,263.0 14,007.0 11,534.0 13,028.0 9,278.0 12,039.0
    Netto zisk od 1998 do 2008 :
    Net Income : 3,351.0 3,179.0 3,726.0 7,788.0 9,126.0 3,910.0 11,361.0 8,085.0 19,337.0 8,144.0 10,562.0
    Prumerný rocni rust hrubého pijmu z 10 let 1997-2007 = +11,6% rocne, cistého zisku +7,6% rocne.
    Dnes je dividenda 7,3% z kurzu a kazdý rok ( jen v dolaru ) to bude víc nez 7,3% z dnesního kapitálu , i kdyz v procentu mín z budoucího kapitálu pri rustu kurzu akcie.
    Dnes je ROE 15 , P/E 11 , P/B 1,7 , P/S 2,4 , P/C 7,4.
    Údaje jsou z http://www.morningstar.com

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2009

    Dobrý den,
    estimate EPS není ani z Yahoo ani Morgenstar.Pokud se domníváte,že ta hodnota je špatně,máte na to právo,jelikož se není v auditované verzi.

    Dividenda není vše.Podívejte se na americké automobilky.

    Prozatím na 30 let?A co pak?:-)

    Odpovědět

  • Pavel

    12 ledna, 2009

    Dobrý den pane Zárubo,
    je mi blízká Vaše filozofie pojetí finančního poradenství a mám na Vás dotaz ohledně investiční společnosti Ertrag & Sicherheit Investmentfondsberatung Ges.m.b.H (E&S)(http://www.esfonds.com/cz/). O víkendu jsem byl na jejich semináři ve Znojmě a investice do jejich fondů je podmíněna předplacením 12ti násobku měsíční úložky (minimum je 1.300 Kč/měs), pak jsou prý pravidelné úložky osvobozeny od vstupního poplatku a strhává se pouze management fee za správu fondu. Zajímalo by mě, jaký máte názor na takovéto předplacení si vstupních poplatků. Díky. Pavel

    Odpovědět

  • Radek

    12 ledna, 2009

    Předplacené poplatky využívá celá řada fondů distribuovaných externími prodejními sítěmi. Není to tedy nic neobvyklého. Potíž je v tom, že se předplacením poplatků de facto uvážete k pravidelné investici – a když budete chtít změnit strategii a investovat jinde, zaplatíte poplatek znovu (pokud tam poplatek je) a o již zaplacené poplatky přijdete.

    Co se týče společnosti – neznám ji, takže nedokážu soudit, zda se může poplatek vyplatit.

    Odpovědět

  • Pavel

    12 ledna, 2009

    Počítal jsem to a při 5% vstupním poplatku mi to vychází na 15 let, tzn. předplacení si poplatku na dobu 15ti let, což mi připadne dosti nefér ke klientovi, který by chtěl v případě změny strategie či fondu tento opustit.

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2009

    Bohužel nic neobvyklého.

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2009

    Dobrý den.Tato poradenská společnost dle informací,které jsem vygoogloval vypadá relativně seriozně.Předplacený poplatek je pochopitelný,pokud Vám nenaúčtují honorář za plán.

    Co se týše poplatků je třeba si uvědomit,že nákladovost podílového fondu stojí a padá s talzvaným Total expense ratio,které tvoří z velké části zmiňovaný management fee.Pokud nám řeknete aspoň výši toho management fee,tak budeme moct TER aspoň odhadnout,jestli je to hodně nebo málo.

    Můj skromný a osobní názor je,že fondy jsou něco jako KŽP,překonaný produkt.Čest výjimkám.

    Odpovědět

  • Petr

    12 ledna, 2009

    Dobrý večer Ondřeji, děkuji za Vaši reakci :0) V prospektu společnosti se o management fee nikde nehovoří, pouze v jedné pasáži se uvádí, že…“Při plánu spoření na 5000,- Kč měsíčně na libovolně dlouhou dobu zaplatíme společnosti E &S jednorázový poplatek 1.800 EUR (cca 45.000,- Kč). Získáme depozitum, možnost startu plánů pro celou domácnost a každoroční doživotní poradenství. Jediným dalším poplatkem je agio, které sumárně činí 3.000,- Kč ročně. Po 10 letech byly naše náklady 75.000,- Kč, hodnota majetku je 999.976,- Kč.“ Když mi napíšete svoji e-mailovou adresu, tak Vám jejich rozbor investice pošlu, je to na cca 3 stránky.

    Odpovědět

  • Anonym

    12 ledna, 2009

    Mám jí zde v profilu.Pošlete to.

    Odpovědět

  • Rendis

    25 ledna, 2009

    Dobrý večer Petře.Můžete mi prosím zaslat rozbor investice u firmy E&S?Byl jsem také na jejich prezentaci,a docela mne zaujala.Předem děkuji.604555243@seznam.cz

    Odpovědět

  • Anonym

    13 ledna, 2009

    Dobrý den pane Zárubo,
    a jaké je alternativa pokud jsou OPF překonaným produktem? Při pravidelné investici dejme tomu 3000 CZK měsíčně. Děkuji, PH

    Odpovědět

  • Anonym

    13 ledna, 2009

    Dobrý večer,třeba etéefka.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 ledna, 2009

    Díky

    Odpovědět

  • Anonym

    14 ledna, 2009

    Dobré ráno:-),
    existuje nějaký web v češtině, který je zaměřen na vyhledávání ETF podobně jako zertifikatejournal.cz na certifikáty? Děkuji

    Odpovědět

  • Anonym

    14 ledna, 2009

    V češtině si asi moc nepočtete na tot téma.Snad jen chlapi ve Fondshopu.

    Odpovědět

  • Venca

    26 března, 2009

    Zdravím, bohužel to není tak jak píšete..této firmě 12-ti násobek měsíční úložky neplatíte, abyste měli předplaceny vstupní poplatky, ale proto, že se jedná o multilevel marketing, tudíž na výplatu provizí. Oni totiž tento poplatek zdůvodňují tím, že jinde byste museli platit depozitní poplatky, za správu účtu a za nákup a prodej fond a u nich to díky přímému spojení s fondem nemusíte..Sám jsem se přesvědčil, že to jde jinde i bez tohoto 12-ti násobku měsíční úložky

    Odpovědět

  • Rosta_Tucak

    13 ledna, 2009

    Problémem Pfizeru je jeho poměrně úzká pipeline a zejména neexistence náhrady za nejprodávanější lék Lipitor jehož patent vyprší v roce 2011. Tržby za za prodeje tohoto léku tvoří v současnosti značnou část celkový tržeb společnosti a jejich výpadek může být problémem. Pfizer si je toho vědom a snaží se možným problémům předejít snahou o akvizici velké farmaceutické společnosti, o které se minulý týden hojně psalo. Současná dividenda je pochopitelně zajímavá, ale za pozorno stojí skutečnost, že PFE po dlouhé době nepřistoupil k jejímu navýšení a pokud by se perspektivně nepodařilo Lipitor nahradit, pak je pravděpodobné její zmrazení nebo případně i snížení. Sám jsem akcionářem PFE, ale je mi jasné, že jeho jasné zítřky jsou nyní přinejmenším dočasně nejisté.

    Odpovědět

  • Anonym

    13 ledna, 2009

    Ta pipeline zas tak úzká není.Slabší je možná Phase 2.Ve Phase 3 nalezneme několik podobných kardiovaskulárních léků i jiných,které zase mohou vygenerovat něco nového.Navíc je třeba si uvědomit,že to není tak,že v momentě,kdy vyprší patent,tržby padnou na desetinu.Lék na vysoký tlak přece nevymění člověk,protože ho někde v Indii vyrábějí o 30% levněji.Pfizer je značka.Záruka,že to,co je na krabici,je pravda ve skutečnosti.Farmaceutické vývojářské firmy léky vylepšují o nové modifikace.Generika mají předpoklad si krást tržby spíš mezi sebou než zásadně ukrojit originálům.Ale nutno přiznat,že kdyby tržby z Lipitoru klesly třeba na polovinu a neobjevil by se podobně komerčně úspěšný lék,tak je to průšvih.

    Odpovědět

  • Anonym

    13 ledna, 2009

    Ještě bych doplnil,že v pipeline jsou ,jako tradičně u Pfizeru,zastoupeny léky na civilizační choroby.Ty mají vždycky solidní předpoklady pro dobrý prodej.

    Odpovědět

  • Rosta_Tucak

    13 ledna, 2009

    Ondřeji plně souhlasím. Spíše mi šlo o to upozornit, že PFE nejsou jenom dividendy a rekordně nízká cena, ale že tato situace má svoje odůvodnění. Zatím nejlépe vypadá ze stávajících léků Lyrica a snad i Chantix (i přes nemilé problémy s občasnými vedlejšími účinky), ale tržeb Lipitoru teď zdaleka nedosahují. Takže zbývá doufat, že se z Phase3 (obávám se, že Phase 2 je pro rok 2011 již nezajímavá) vyvrbí nějaký nový „blockbuster“ typu Lipitoru, nebo několik o něco méně úspěšných. Další cestou, pro PFE s velkou zásobou cashe a tradičně silným volným cash flow ne nemožnou, je si prostě akvizicí nějaké podobné léky koupit i s jejich výrobcem, což se nyní zhusta přetřásá. Při dnešní zprávě o propuštění 800 lidí z výzkumu bych si na to vsadil možná o něco více, ale to není vůbec relevantní :-).

    Odpovědět

  • Anonym

    13 ledna, 2009

    Phase 2 by to stihnout do roku 2011 neměla.Z Phase 3 určitě ne všechny medikamenty budou na pultech lékáren.Spíš menšina než většina,řekl bych.

    Je fajn,že jste se zapojil do diskuse.Není tu moc lidí,kteří by měli chuť se šťourat v sektoru farmacie jako vy.

    Akvizice by jim pomohla,ale nevěřím,že najdou někoho,kdo by jim doplnil výpadek tržeb z Lipitoru za 2 roky.To by musely koupit za draho.Akvizice jsou však cesta,to uznávám.

    Odpovědět

  • Radek

    14 ledna, 2009

    „Není tu moc lidí,kteří by měli chuť se šťourat v sektoru farmacie jako vy.“
    – neřekl bych, že není moc lidí, co by měli chuť. Já bych třeba chuť měl, ale chybí mi na to znalosti 🙂 – do farmaceutických firem (zatím) neinvestuji

    Odpovědět

  • Rosta_Tucak

    15 ledna, 2009

    Ondro, omluva za pozdní reakci. Byl jsem „chvíli“ mimo a věnoval se svojí finančně-poradneské práci a oslavám půlkulatých narozenin. Healthcare sektor vidím již rok jako jeden z těch v současné době velice perspetrivních a začal jsem se mu věnovat cca před rokem. Měl jsem v té době připravenou poměrně detailní analýzu hlavních firem, ale pak mě zlákala jedna z poradenských firem a od té doby to stojí an mrtvém bodě. Problém ovšem je zjistit, jak píše výše Honza Dvořák přesné termíny expirací jednotlivých léků. Je to věc neveřejná a ani mé americké zdroje mě neumí odkázat lépe než na mail samotným firmám a požádání o poskytnutí info. Odezva ovšem není nijak kvalitní… 🙁

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    15 ledna, 2009

    Je třeba spíš posuzovat asi pipeline strategicky.Všichni máme stejné info.Co je v annual report a dalších oficiálních dokumentech.Těžko někdo z nás má kontakty ve schvalovacích komisích.

    Odpovědět

  • Radek

    16 ledna, 2009

    🙂 nepatřily by tyto informace již k insider informacím?

  • NoName

    16 ledna, 2009

    Neměly by tyhle informace být poskytovány vládní agenturou FDA?

    Odpovědět

  • mva1

    27 ledna, 2009

    Tak Vám ta akvizice vyšla..
    Máte ve farmacii opravdu přehled..
    Ale cena šla ostře dolů,asi jim trh moc nevěří

    Odpovědět

  • Anonym

    27 ledna, 2009

    Akvizice mi vyšla, uvidíme, jak vyjde samotnému Pfizeru :-). Hlavním akvizice bylo získat náhradu za již diskutovaný Lipitor jehož patent v US končí v průběhu roku 2011 a to by mělo být splněno. Podle zběžných propočtů by měl výpadek Lipitoru znamenat v roce 2012 již asi jen 10% schodek v příjmech „nového“ Pfizeru, což je oproti současným číslům, kdy se u samostatného PFE tržby za něj pohybovaly na 40% tržeb celé společnosti.
    Ohledně poklesu kurzu bych nebyl až takový pesimista. Na akciových trzích je nejhorším pojmem nejistota a té přináší každá velká fůze přehršel. Spojit dva giganty v jeden tak, aby vše fungovalo ke spokojenosti akcionářů není legrace a může se stát leccos a to ohodnotili i akcionáři většími prodeji. Další „špatnou“, leč zcela logickou zprávou provázející tuto akvizici je snížení dividend PFE z 0.32$ na 0.16$ a to se zase nelíbí těm, kteří drží akcie právě pro jejich vysoký yield. A v neposlední řadě je důležité to, jakým způsobem bude PFE akvizici WYE financovat. 22,5 miliard si půjčí, použije 25 miliard z vlastních zdrojů a zároveň se údajně počítá se 23 miliardami v akciích, což rozředí stávající akcionáře přibližně o 20%. Důvody k prudkému poklesu se tedy najdou, ale neměl by být do budoucna nijak tragický a pokud se celá akce vydaří bude rozhodně ku prospěchu nás akcionářů. Osobně PFE držím dál s tím, že jsem pro dofinancování propadu vypsal několik krytých call opcí s únorovou expirací.

    Odpovědět

  • mva1

    27 ledna, 2009

    jo opce….
    tak to hrajete jinou ligu -)-)
    to já jsem „učedník“

    Odpovědět

  • Anonym

    27 ledna, 2009

    Ale ne,všichni jsme ve stejné soutěži :-). Opce nejsou nic složitého a používám je jenom jako pomocníky k akciím. Jedniné startegie mám prosté nákupy a prodeje opce k zajištění pozic. Koneckonců, pojistky jsou v životě hodně rozšířené, tak proč si často za pár šupů nepojistit svoje peníze na nejistém trhu…

    Odpovědět

  • mva1

    28 ledna, 2009

    Asi ne….
    Já se snažím používat jenom ty nejjednoduší nástroje….
    Abych to svoje miniportfolio ještě více nerozdrobil…
    Jestli někdy postoupím do vyššího levelu,tak to s chutí vyzkouším :- )

  • Anonym

    28 ledna, 2009

    Nechapu Vasi strategii. Vypsani kryte call opce Vam preci zadnou velkou ohranu neposkytuje. Pouze Vam prinasi pevne dany vynos – opcni premii. Bud navic, kdyz akcie nevyroste, nebo na misto rustu akcie. Ale proti vetsim poklesum Vas nijak nechrani, jen snizuje pripadnou ztratu o opcni premii. Zato Vam silne omezuje vynosy, pokud by akcie vyrazneji posilila. Takze spise nez ochrana mi to prijde jako kratkodoba spekulace na to, ze Pfizer vyrazneji neposili a zaroven neco jako „lepsi vrabec v hrsti nez holub na strese“.

    Ale neznam Vase investicni cile ani koncepci celeho Vaseho portfolia. Urcite vite, co delate a proc to delate. 😉

    Jestli Vas mohu poprosit, popiste mi do emailu blize Vas zamer. Investicni strategie jsou moje hobby. 😉 Diky. 😉

    Hezky den

  • Anonym

    28 ledna, 2009

    Máte úplnou pravdu. Jenom se zde smíchaly dva pojmy. V jendom příspěvku jsem psal konkrétní věc, teda že jsem vypsal covered PFE FEB09CALL. A v příspěvku jiném jsem psal o možnosti využití opcí jako pojistky. To bylo myšleno spíše obecně k opčnímu obchodování a nemělo to vztah k mé pozici na PFE. Tam jako pojistku držím PFE JAN10PUT15. KOnkrétnosti jsem poslal do mailu 🙂 Hezký den i Vám.

  • Anonym

    28 ledna, 2009

    To mnohe vysvetluje, ted uz mi to dava smysl. 😉

  • Jan Dvořák

    27 ledna, 2009

    Pokles PFE není nic mimořádného.

    Po oznámení převzetí ve velké většině případů rostou akce přebírané firmy a klesají akcie přebírající.

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    12 ledna, 2009

    V analýze postrádám zmínku o portfoliu léků, a to ze dvou stran – jak přírůstků, tak zejména úbytků.

    Na straně úbytků tržeb jde hlavně o to, kdy kterému léku vyprší patentová ochrana. Vyprší za rok, pět či deset? Po vypršení této ochrany tržby za lék padají prudce dolů. Tato strana je relativně jistá (bohužel pro firmu).

    Méně jistá je strana přírůstků – tedy léků v hodně pokročilé fázi vývoje. Ani zde ale není nic jistého, zda přípravek bude schválen do prodeje či nikoliv.

    Odpovědět

  • Anonym

    14 ledna, 2009

    Chtěl bych se poptat diskutérů,především zdatných investorů zde,co soudíte o Citi?Jsem velmi v rozpacích z posledních zpráv a vývoje na burze.

    Odpovědět

  • OTTO

    15 ledna, 2009

    Já jsem zase v rozpacích, že se ptáte v diskuzi na názor zdatných investorů co soudí o City.
    Nemáte email na pana Dvořáka, Pitáka, Traxlera atd?
    Za kvalitní radu budete muset zaplatit podíl ze zisku.
    Možná to je důvod proč se na to ptáte takto veřejně, ale očekávejte stejně laciné rady

    Odpovědět

  • Anonym

    15 ledna, 2009

    Samo,že mám se s kým poradit.Dokonce i na tyto pány.Ale pak se do diskuse nemohli zapojit i ti,které osobně neznám.Já nechci žádné rady.Mě zajímá názor.
    Třeba i ten váš pane Otto.Nechcete se o něj podělit?

    Odpovědět

  • Anonym

    15 ledna, 2009

    Ach ten můj sloh.Dokonce i s těmito pány.Chtěl jsem napsat.

    Odpovědět

  • OTTO

    15 ledna, 2009

    Párkrát jsem svůj názor tady na investujeme napsal.
    Co se týče City tak mám dobrý důvod proč si ho tentokrát nechat pro sebe.
    Asi sám víte, nebo tušíte co je teď s „City“ ve hře.

    Odpovědět

  • Jan Dvořák

    15 ledna, 2009

    Citi podle mne krachuje.
    Teď se jen hledá způsob. jak předejít tomu, aby s sebou strhla celý globální finanční systém.

    Další na řadě bude JPM…

    Odpovědět

  • Anonym

    15 ledna, 2009

    Ahoj Honzo.

    Trochu mám obavy, protože Citigroup je i velký emitent warrantů, certifikátů, atd. Sice přes ně neobchoduji, ale kdyby se objevili problémy a oni nebyly schopni dostát svým závazkům (zatím jsem nad tím vůbec nepřemýšlel), mohlo by to ohrozit celý tento zatím velmi úspěšný trh.

    No jestli je úroveň Citigroup ve světe stejná jako u nás v ČR, tak se ani nedivím, že jsou přesně tam kde jsou. U nás je to pro mě podřadná banka, jejich úroveň je zoufalá.

    Odpovědět

  • Anonym

    16 ledna, 2009

    Před malou chvílí přišlo tiskové prohlášení Citi. Vydal jsem ho na
    http://www.investujeme.cz/kratke-zpravy/citi-bude-reorganizovana-do-dvou-operacnich-jednotek/

    Je to to, co vás znepokojovalo?

    Odpovědět

  • Ondřej Záruba

    16 ledna, 2009

    Znepokoje mě,že prodávají divize jako rohlíky.Musím si o tom zjistit více.Citi v portfoliu ani na long ani short nemám.Jedinou finanční pozicí,kterou nyní držím long je Waddel and Reed.

    Odpovědět