Přechod od hotovostních plateb k bezhotovostním
Výsledky v Česku, v porovnání s Evropou, ukazují na silnější růst v několika důležitých oblastech. Jednak vzrostl počet transakcí na prodejních místech o více než 10% (oproti celkovým 8,65% v Evropě) a dále se zde zvýšil počet transakcí v přepočtu na jednu platební kartu o úctyhodných 30,36% (oproti celoevropskému nárůstu o pouhé 2,58%).
Výsledky dokládají, že Češi své platební návyky mění rychle a že při platbách za zboží a služby dávají čím dál větší přednost platebním kartám.
„Češi se při běžném využívání platebních karet Visa výrazně posunuli. Nejen příznivci inovací, ale čím dále častěji také starší generace, neplatí menší nákupy do 500 Kč v hotovosti, jak tomu bylo dříve, ale právě kartami Visa. Trend také souvisí s úspěšným zavedením bezkontaktních a mobilních plateb, ale i s tím, že je lidé přijali a že každý měsíc stoupá počet českých obchodníků, kteří bezkontaktní karty Visa akceptují,“ říká Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou a Slovenskou republiku.
Debetní karty Visa upevnily své dominantní postavení na českém trhu s platebními kartami
Debetní karty Visa jsou v České republice, stejně jako v celé Evropě, první volbou zákazníků. Celkově se v Česku prostřednictvím debetního typu karty utratilo 21,88 miliardy eur, což představuje více než 90% objemu všech plateb kartami Visa. V porovnání s předchozími dvanácti měsíci se počet POS transakcí na jednu debetní kartu zvýšil o více než 30%.
Podobný trend lze pozorovat v celé Evropě, kde došlo k nárůstu objemu POS transakcí prostřednictvím debetních karet o 9,03% na celkovou hodnotu 1,58 miliardy eur. Debetní karty tak tvoří 80% veškerého obchodu společnosti Visa Europe.
REKLAMA
„Náš dosah je skutečně veliký – počet karet Visa odpovídá počtu obyvatel v Evropě, tedy 500 milionů. Z každých 6,50 eur, které se v Evropě utratí, připadá 1 euro na platby provedené kartami Visa. Jde o výborný základ, na němž můžeme dále stavět, hodnotí stávající situaci generální ředitel společnosti Nicolas Huss a uvádí priority Visa Europe na nadcházející období:
„Do budoucna máme čtyři hlavní priority. Rozšíříme nabídku našich platebních řešení příští generace v souladu s rychlým rozvojem nových technologií, konkrétně růst mobilního a digitálního obchodování. Budeme podporovat efektivnější a aktivnější provoz naší společnosti. Budeme konstruktivně spolupracovat s příslušnými partnery na vytváření vzájemně prospěšných řešení a rovněž budeme pružněji naplňovat potřeby našich zákazníků a partnerů v celé Evropě“ říká Nicolas Huss a upozorňuje také na přínos Visa Europe pro evropskou ekonomiku, zejména v boji s šedou ekonomikou:
“Jakožto členská organizace zaměřená na nejlepší řešení v našem čtyřstranném modelu prospíváme svým úspěchem evropské ekonomice, protože elektronické platby podporují obchodování, nahrazují neefektivní hotovostní transakce a bojují proti šedé ekonomice. To je přínosem pro banky, vydavatele karet i příjemce, protože za ně investujeme do platebních inovací. Je to výhodné pro samotné obchodníky a společnosti, neboť jim umožňujeme rychlejší, bezpečnější a snadnější obchodování napříč různými kanály. A samozřejmě jde i o výhodu pro spotřebitele, kteří tak mohou platit jednodušeji, s větší jistotou a bezpečím,“ uzavírá generální ředitel Visa Europe Nicolas Huss.
REKLAMA
Bezkontaktní karty jsou v Česku stále na vzestupu
Současně s rostoucím uplatněním debetních karet dochází v Česku rovněž k rozmachu bezkontaktních plateb. V Česku bylo vydáno přes 1,5 milionu bezkontaktních karet Visa (údaj ze září 2013). I nadále zde zůstává potenciál k dalšímu růstu, jelikož se k platebním programům a nabídce bezkontaktních karet Visa připojuje stále více bank a dalších institucí. Vedle toho Visa Europe ve spolupráci s členskými bankami neustále rozvíjí akceptační síť terminálů umožňujících bezkontaktní platby u obchodníků, a to v celé České republice (v září 2013 bylo u tuzemských obchodníků přes 26 000 bezkontaktních terminálů).
Segment bezkontaktních plateb překonal na mnoha trzích zlomový bod a nyní se prudce rozvíjí napříč celou Evropou. V porovnání se stejným obdobím loňského roku funguje v současnosti tento typ plateb ve dvojnásobném počtu zemí. Počet bezkontaktních transakcí se meziročně zvýšil téměř třikrát a počet terminálů se zdvojnásobil. V Evropě je navíc realizováno, či již schváleno 62 projektů zaměřených na mobilní bezkontaktní platby.
E-commerce – budoucí motor české ekonomiky
Segment e-commerce zažívá v Česku rovněž mimořádně rychlý vzestup. Loni dosáhl růstu 41,1%. Na druhou stranu, v porovnání například s Velkou Británií, skýtá Česká republika velký potenciál k dalšímu rozvoji v této oblasti. Marcel Gajdoš říká: „Hlavními faktory, které zvýší útraty v e-commerce, budou jednak rozšiřování sítě prodejců, kteří akceptují platby online, a jednak průběžné zavádění technologie 3D Secure ze strany těch, kteří karty vydávají. Nabízí se však i jiné produkty, které platby v e-commerce urychlí a zjednoduší, jednou z nich bude například aplikace V.me by Visa.“
V.me by Visa je první panevropská služba poskytující digitální peněženku, kterou budou nabízet banky a finanční instituce. V současnosti je k dispozici ve čtyřech zemích: ve Francii, Španělsku, Polsku a ve Velké Británii.