Sobota 12. června. Svátek má Antonie.

Poradci provizi nechtějí říkat, klienti ji znát chtějí

Petr Zámečník 15.06.2009 | 15:20 0 Komentářů

Finanční poradci spíše nechtějí říkat, jaká je výše jejich provizí. Naopak jejich klienti a potenciální klienti by tuto informaci uvítali. Vyplývá to z jedné z čtenářsky nejatraktivnější anketní otázky na Investujeme.cz

Zatímco pro zveřejňování provizí se vyjádřilo 40,9 % hlasujících finančních poradců, z „ne“finančních poradců se pro zveřejňování vyjádřilo 94,8 %. V anketě přitom hlasovalo mnohem více (77,8 %) lidí pohybujících se mimo finanční poradenství. Co lze z výsledků vyvodit?

Na první pohled by se mohlo zdát, že mezi finančními poradci panuje spíše nevole ve zveřejňování jejich příjmů. Ostatně, kdo by chtěl dávat světu na odiv, kolik bere? Navíc výše provize mnoho nevypovídá o čistém příjmu poradce, neboť náklady mohou dosahovat značných částek.

Důvod „nevole“ sdělovat výši provizí ovšem může být i jiný. Řada finančních poradců nestuduje detailně provizní listiny a prostě pracují – hledají řešení klientovy situace či hledají cesty k dosažení klientových cílů. Když by se jich klient zeptal, jen obtížně mu mohou sdělit konkrétní částku.

Na první pohled by se mohlo zdát, že klienty výše provize zajímá. Je ale otázka, co jim tato informace poví. Pomůže jim určit, zda je řešení kvalitní? Pochybuji. I kdyby se jednalo o provizně silně zatížený produkt, klient na základě informace o provizi nepozná, zda je vhodný či nikoli. Nic to také nevypovídá o celkové nákladovosti produktu. A i nákladnější produkt může být pro klienta vhodnější než levnější – který kupříkladu u pojištění nemusí krýt klientova rizika… nebo u investic nepřinese požadovaný očekávaný výnos.

Proč tedy klienty zajímá výše provize?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.