Úterý 29. září. Svátek má Michal.

Penzijní reforma je schválena. Ale co bude dál?

libor-pergl 21.09.2011 | 15:24 0 Komentářů

Balík zásadních reforem úspěšně prošel Sněmovnou a reformním změnám již prakticky nic nestojí v cestě. Pravda, zákony musí ještě schválit Senát, ale již teď se počítá s tím, že koaliční strany ve sněmovně veto přehlasují. Vítězná bitva už je tedy dobojována. Jenže, co teď?

Vznikly zde podmínky pro vytvoření druhého pilíře penzijního systému, což je základní kámen, na kterém se dá stavět. Teď je nutné vyvolat poptávku. Úspěch reformy totiž stojí na lidech. Na tom, zda se rozhodnou do nového systému přejít.

Každého pětatřicátníka bude do budoucna čekat rozhodnutí, jakou cestou směrem ke spokojené penzi se vydat. Cesta státního důchodu může být poměrně bezpečná, ale pravděpodobně se bude snižovat její kvalita. Zatímco tedy začnete na nové čtyřproudovce, ku stáru se změní na rozoranou okrsku s výmoly, nebo ještě hůř na zablácenou polní cestu. Kdo si chce i ve stáří užívat komfortu asfaltové rychlostní komunikace a má rád dobrodružství, pro toho bude vhodné vstoupit do nového systému a zvolit dynamickou investiční strategii. Místy zažije nejspíš trochu adrenalinu, ale kdo „neriskuje, nevyhrává“. Špatně ale neudělá ani ten, kdo se rozhodne jedním kolem zůstat na cestě ke státnímu důchodu a druhým udávat tempo v penzijním spoření 3. pilíře.

Problém je, že normální člověk, kterého se reforma má týkat, je v záplavě informací ztracen. Nejspíš tak ani nevnímá, že na novém systému něco získává. A skutečně získává – možnost si vybrat z několika variant. Teď je ale zapotřebí vysvětlit lidem výhody a nevýhody jednotlivých cest, aby se mohli zodpovědně rozhodnout. A kdo jiný by měl být garantem informací, než stát? Měly by to být právě veřejné instituce, které lidem budou vysvětlovat smysl penzijní reformy. Ministerstvo práce a sociálních věcí nebo Česká správa sociálního zabezpečení by měly přijít s osvětovou kampaní, která občany uklidní a dá jim prostor se rozhodnout. Jistou snahu nelze České správě sociálního zabezpečení upřít ani teď, když vydala pro občany leták k tzv. malé důchodové reformě, je ale zřejmé, že by věci prospěl marketing na kvalitativně vyšší úrovni. V západních zemích patří kampaně veřejného zájmu k tomu nejlepšímu, co reklamní průmysl produkuje. U nás by se kampaň nejspíš shledala s nevolí voličů, kteří bedlivě střeží veřejné výdaje.

Komunikace reformy tak nejspíš opět zůstane na bedrech penzijních společností, které do ní budou chtít vstoupit. Stranou by ale neměli zůstat ani finanční poradci. Právě jim rozšiřuje penzijní reforma možnosti nabízet nová a sofistikovaná řešení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.